Harvemmin. Fiiliksen mukaan kapempi jos tykkää ja leveämpi jos tykkää. Kapeimmat xc-käyttöön ja leveimmät dh-käyttöön. Saa kuitenkin ajaa sillä mikä tuntuu hyvältä.
Printable View
Niin kyllähän tuo tangon leveys on pitkälle maku-, ajotyyli- ja ajomaastoasia. Leveämpi on auttaa pyörän hallinnassa teknisissä paikoissa ja tuo vakautta. Itse olen tykästynyt n. 70cm leveään tankoon. Kapeammalla ajamisesta ei tullut mitään ja leveämmästä en kokenut koituvan mitään hyötyä.
66cm tanko normi jäykkäperässä on mun 173 sentin varrelle ihan minimileveys. Ettei ihan umpimähkään tarvitse uutta tilailla niin hommataan semmonen "riittävän" leveä alutanko ja lukkotupit. Puoli senttiä tai sentti aina puoleltaan siirretään kahvakumeja sisemmäksi. Kun jossain vaiheessa tuntuu että passeli leveys on löytynyt niin rautasahalla ylimääräiset pois. Kannattaa myös huomata jotta jos tanko levenee edeltäjäänsä nähden selkeesti niin kannattimen vaihto lyhyempään saattaa olla tarpeen.
Ohuemman sorttiset ajopaidat tuppaavat myös varsin herkkää ja helposti rikkoontuvaa kangasta, esim. "silmäpakoja" alkaa monesti jo varsin tuoreissa vaatteissa näkymään. Onko vinkkejä vaatteiden eliniän pidentämiseen? Pesu pesupussissa on varmaan eka temppu.
Kellot, ranneketjut, sormukset, riipukset käteen/kaulaan paidan pukemisen jälkeen. Avaimet tms koteloon, muovipussiin tms.
Nopea vesihuuhtelu heti lenkiltä tultua. Pesuohjelmaan hellä linkous.
En kyllä keksi muuta. Paitsi tietysti paita nykimättä päälle. Laatu taitaa olla katoava luonnonvara. Tai muita ominaisuuksia painotetaan kestävyyden kustannuksella?
Enemmänkin teoreettisena mutta uteliaisuutta herättäneenä kysymyksenä: onko kenelläkään kokemuksia tuubirenkaan käytöstä avovanteilla tien päällä syntyneenä hätäratkaisuna? Jos, niin kuinka pitkään tuubirengas on kestänyt ja pysynyt paikallaan? Ja jos on, onko ratkaisu suhteellisen turvallinen vai jokseenkin varottava?
Kun en ole ikinä ennen kuitusatulaa omistanut, niin esitänpä (kenties typerän ja itsestäänselvän) kysymyksen: vaatiiko kuitusatula (jossa siis kiskotkin ovat kuitua) jonkin tietyntyyppisen satulatolpan?
Ei saa.
Mä olen yleensä jemmannut stemmin sisään, tänäkin vuonna meni Italiaan mennen tullen läpi.
Edit: tää oli siis vastaus Co2 patruuna kyssäriin
Toimiiko Sramin gripshifterit Shimanon direct-mount vaihtajan kanssa?
Jos toimii niin onko väliä onko etuvaihtaja 3x9 vai 3x10?!
(tarvitsee direct mount -vaihtajan adaptereineen läskipyörän etuvaihtajaksi ja tahtoo käyttää grippareita, 2x9 combo preferred..)
^ 9sp gripparit toimii 9sp pakalla ja takavaihtajalla, 10sp vastaavasti edellyttää 10sp grippareita. Etuvaihtajalla ei ole väliä onko 9 vai 10sp, niissä on käsittääkseni kaikissa sama vetosuhde. Itsellä esim täysjoustossa Sramin 9sp X0-grippari liikuttelee shimanon XTR-etuvaihtaa. Silläkään ei ole merkitystä, onko pannallinen vai suoraan runkoon kiinnittyvä etuvaihtaja.
-Lauri
Kunnostan vuoden 2008 mallista Anthem2 fillariani pyörävarkaitten tuhotöiden jälkeen. Runko soodapuhallettu, XT-osasarja on, keulalle ja takaiskarille huolto varattu ja kiekot tilaan kohta Saksasta Shimano XT 756 navoilla. Nyt olen sitten pyöritellyt käsissäni vanhaa ohjaustankoa, joka taitaa olla perin lyhyt nykyaikaan, 580 mm. Onko näin, vai ei? Ja mitä vaikutusta ajoon on tangon pituudella? Voiko siitä olla apua esimerkiksi teknisten laskujen ajamiseen, joka minulla on perin heikkoa? Minkäs tangon fillariin asettelen, ehdotuksia.
Ite siiryin 560 millisestä 635:een riseriin vähän aikaa sitte. Höyty on merkittävä juuri teknisissä alamäissä. Huonoja puolia ei hirveästi ole havainnut alkutotuttelun jälkeen. Ehkä johonkin pururatanousuun kapea tanko toisi mukavaa kireyttä.
Onko kellään tietoa mitä nuo Scwalben PaceStar, TrailStar ja VertStar -kumiseokset vastaa niissä yleisemmin käytössä olevissa 50a, 60a jne merkinnöissä?
Aloittelija kysyy:
Harkitsen hankkivani CC-pyörääni toiset kiekot maantieajoa varten. Nykyisillä voin ajella työmatka-ajoa ja hakata niitä kanttareihin yms, mutta nyt olisi tarkoituksena hommata toiset "tasaisempia" maantielenkkejä varten. Mitäs asioita minun pitäisi ottaa huomioon valitessani kiekkoja? Siis lähinnä teknisten ominaisuuksien osalta, että ne sopivat pyörääni.
Entäs sitten toi kiekkojen vaihtaminen. Ilmeisesti takapakka pitäisi aina irrottaa samalla. Onkos toi kova homma? Onko mitään järkeä ostaa toinen pakka (ja jotain muita tarvittavia osia, mitä?), että voi vaihtaa "lennosta"?
Ja fillarina siis tämä: http://www.cannondale.com/2013/bikes...mpact-crankset
Ostat mitkä tahansa maantiekiekot. Ei niissä ole mitään ihmeellistä. Jos haluat millejä vertailla, niin etunapa pitää olla 9x100mm ja takapää 9x130mm. Vaihtokiekkoihin kannattaa ehdottomasti hommata oma pakka, jolloin vaihtaminen käy helposti. Pakan vaihtaminen kiekosta toiseen ei ole hommana paha, mutta vaatii aina työkalujen ottamisen esille.
Jos vertaillaan maastopyörää, niin kuinka paljon painavampi voisi olla koossa 15, jos pyöräkoko on 29 verrattuna 26:een?
Pakan mukana tulee lukitusrengas ja vapaaratas on kiinni navassa. Muuta ei tarvita. Paitsi työkalut.
Niin ja jos ostat kiekon ja pakan pyöräkauppiaalta, pakka on kiinni siinä ajassa kun kaivat korttia tai käteistä lompakosta. Eikä välttämättä maksa enempää kuin Saksassa.
PS Et maininnut budjettia, mutta riittävän hyviä ja erinomaisen hinta/laatusuhteen omaavia ovat mm. Shimano Ultegra ja RS 80
eikö maastopyörien ohjaustankojen paksuudet ole kaikki samoja? eli lukkotuppeja ostaessa ei pidä tarkastella paksuutta, pelkästään tupin pituutta? ei kyllä pitäisi ajatella enää yhdeksän jälkeen
Suurkiitos molemmille pikaisista vastauksista! :) Nyt on aloittelija taas vähän viisaampi..
Yritin haulla, mutta en löytänyt. Mistä kohtaa mitataan kampien pituus, olettaisin kampiakselista keskeltä poljin akselin keskikohtaan, olenko oikeassa ?
Kuinka tarkkaan tuubiliimat on poistettava vanteesta ennen teippeihin siirtymistä? Rankaasta liima ei taida lähteäkään ilman taikuria...
Thänks eli 175:set tilaukseen
Saako ohjainlaakerin/stemmin(siis se joka menee ylhäältä alas kävyn kierteisiin) kiristyspulttia sellaisena "lukkomallina"? Eli että vain erikoiskuusiolla aukeaa. Jos niin mistä?
Tacxin ja muiden harjoitusvastukset. Minkämoista ääntä pitävät? Onko semmoinen että ei kerrrostalossa parane käyttää? Tai onko semmoinen että voi käyttää klo 8-22 ilman että tulee yläkerran naapuri vetämään turpiin.
Tampere Huom!
Mistä kannattaa käydä kattelemassa lukkopolkimia ja kenkiä maastoon? Keskiviikkona oli tarkoitus käydä Tampereen suunnilla kiertelemässä paikallisia liikkeitä.
Eipä ole ennen ollut lukkopolkimia, joten myös poljin/kenkäsuosituksia otetaan vastaan.
Helpoimmalla pääsee, kun hommaat pultiksi jokun turvaruuvin; vaikka kuusiokolo osamilleillä olevalla avainvälillä. Suunnista johonkin ruuvitavaran erikoiskauppaan.
Voi käyttää. Trainerista lähtevä hurina on tasaista, eikä häiritse edes samassa huoneessa olijoita. Häiriöllä tarkoitan intensiteetiltään tai taajuudeltaan ärsyttävää. Telkkaria pitää vääntää hitusen kovemmalle jos meinaa äänet kuulla reenatessa. Ja mulla on muuten Tacx Bushido myynnissä.
Nippeli, Suomen Urheilupyörä ja R-Tech.
http://www.nippeli.fi/
http://www.suomenurheilupyora.fi/
http://rtechsuspension.fi/
Nippelistä löytyy Shimanon peruskenkää, Urheilupyörästä vähän parempaakin Shimanoa ja R-Techistä Spessua ja Bontrageria.
H.Moilanen.
Kiitokset vinkistä. Täytyy pyörähtää nuo läpi.
Sopiiko Ortliebin Rack Pack kokoa XL Bob Yak-peräkärryyn (tai vastaavan kokoiseen muuhun) vai pitääkö olla "vain" kokoa L?
Puuttuuko sulla laukun mitat vai kärryn mitat vai molemmat
Mitat on kumpiinkin, ja kärryjä (kiinalaisia kopioita) omistan kaksin kappalein. Mittojen mukaan kassi on 7 senttiä pidempi kuin kärryn pohja. Ne mitat vaan ei kerro käytännön toimivuudesta mitään. Jos säkki repsottaa joka nurkasta tai on muuten hankala asetella kyytiin niin ei sitä pirukaan siellä sitten kuskaa parin viikon reissussa.
Ok, en sitten lähde mittailemaan omaa kärryä tai Bobin kassia. Kassi muuten joutaa lainaan ...........