Ei noille mitään voi. Jatka ajeluasi kuten ennenkin. Noita piisaa vähän lajissa kun lajissa ja provosoitumiseksi riittää, että joku haluaa mennä kovempaa tai ei edes se vaan riittää, että joku muukin on harrastamassa samaa lajia siellä missä he.
Printable View
No nyt on hengellistä mietintää.
Onkohan kaikkien aikojen pisin tappioraportti?
Kerrotko vielä miten pyöräilyvaatteiden merkki vaikuttaa tähän asiaan?
Eikös se ole hyvä että herää foorumille useamman vuoden jälkeen. Noista ohituksista ei parane ottaa nokkiinsa oli sitten kyseessä autot tai ihmiset tai marsilaiset.
Juu, ei ihan heti osaa sanoa onko kirjoittaja pohtinut ja tulkinnut asioita ihan turhan pitkään ja syvällisesti vai liioitteleeko hän tietoisesti eli kauniisti tarkoituksella herätellä keskustelua tai vähemmän kauniisti trollatakseen.
Mutta joo, on olemassa fillaristeja, joissa takaa lähestyvä ja heidät mahdollisesti ohittava kanssapyöräilijä synnyttää erilaisia reaktioita. Jotkut lähtevät peesaamaan lupaa kysymättä tai edes mitään ilmoittamatta, jotkut parantavat vauhtiaan ja pyrkivät ohitukseen mahdollisimman pian tai jossain heille sopivassa paikassa. Mutta on myös pyöräilijöitä, jotka ihan oikeasti ajavat omaa lenkkiään, ja jotka siitä huolimatta saattavat takaa tulleen näkökulmasta näyttää edelliseen ryhmään kuuluvilta.
Jos nyt hetkeksi katson olevani pätevä ja oikeutettu antamaan kanssapyöräilijöille ohjeita tai isällisiä neuvoja, niin kehottaisin
(1) tervehtimään tai olemaan tervehtimättä (mutta siinäkin tapauksessa vastaamaan tervehdykseen) ihan oman luonteenlaatunsa ja pyöräilykulttuurinsa mukaan
(2) ajamaan omaa lenkkiään ja omaa tasaista tai vaihtelevaa vauhtiaan muista samalle tielle samaan aikaan osuneista sen kummemmin piittaamatta
(3) jättämään sikseen turhat pohdinnat siitä miten itse pitäisi tämmöisissä tilanteissa ajaa ja päättelyt tai tulkinnat siitä miksi joku kanssapyöräilijä ajaa niin kuin ajaa
(4) jatkamaan lenkkiä yhdessä silloin kun se sattuu sopimaan ja jos siihen näyttää kummallakin olevan halua ja kiinnostusta sillä kertaa olevan.
On sallittua. Ei ole.
Muuten: on erinomaisen tyylikästä tarjota peesausmahdollisuutta silloin kun itse ajaa tasavauhtista lenkkiä ja ohitettu näyttää siltä että olisi peesistä esimerkiksi vastatuulen tai edessäolevan tympäisevän tylsän tiepätkän vuoksi kiitollinen. Tai voi jopa ehdottaa vuorovetoa, jos se omaan lenkkispeksiin sopii.
Eikä tarvitse esittää mykkää siinä pelossa että kanssapyöräilijä joko jotenkin provosoituu siitä mitä sanoo tai tulkitsee sen kutsuksi ajaa loppulenkki kimpassa.
Kyllähän se tilanne, että jonkun selkä näkyy edellä, vaikuttaa omaankin vauhtiin niin että kiinnihän se on saatava.
Noinhan se on. Kaikesta huolimatta noi pumppaajat on ärsyttäviä. Niin fillarilla kuin autollakin ajaessa. Se oman tasaisen vauhdin ajaminen kuitenkin häiriintyy joka ohituksesta.
Tunnistan tämän ilmiön.
Se on vielä siitä petollinen että oma vauhti monesti paranee ilman että sitä itse huomaa. Rasitus kun ei välttämättä nouse yhtään yli sen oman normaalin (koska on jostain syystä sattunut ajamaan oman normaalinsa alarajalla).
Vähän samankaltainen juttu on myös, kun oma vauhti paranee ohituksen jälkeen. Tarkoitus ei välttämättä ole millään lailla pyrkiä ajamaan vähintään samaa vauhtia kuin ohittaja, mutta niin vain käy kun on ikään kuin herännyt. (Minulla itselläni tämä vauhdin paraneminen tapahtuu yleensä pyöritysnopeuden kasvamisena kohti yhdeksääkymmentä, koska myöhäissyntyisenä maantiepyöräilijänä kadenssini tahtoo vieläkin laskea, ellen kiinnitä siihen erityistä huomiota - tai saa edellä ajavan nätistä pyörityksestä potkua omaani...)
Tämä on ilmeisen vaikea asia. TMT=työmatkatempo. Töistä kotiin tai kotoa töihin. Lenkkiajelu ei kuulu mitenkään tähän maailmaan.
Siis ymmärtääkseni on soveliasta kysyä, voiko tulla peesiin? Siis jos ajat yksin. Aika idioottimaista tulla haamupeesiin, turvallisuusriski.
^^ Tuossa uskossa minäkin pitkään elin. Tosiasia kuitenkin on että jos ohittaja on TMT-kuski, olet auttamatta mukana TMT-kisassa. Silloinkin kun ohittaja ajaa viikonloppulenkkiään (eikä siis ole työmatkallaan).
Pitää osata ymmärtää ettei TMT ole asia, joka olisi normaalilla järkeilyllä määriteltävissä tai käsitettävissä!
Niin. Se on ihan turha huutaa "MÄ EN OLE MUKANA KISASSA" jos on jo hävinnyt.
Mutta se on ihan totta että ohitetuksi tuleminen syö miestä. Sehän tässä alkuperäisellä postaajallakin oli ongelmana. Koko loppu lenkki ja seuraava yö on mietitty elämän tarkoitusta.
Näkisin, että ainoa vaihtoehto on kehittää kuntoa, ettei noita ohituksia vaan enää pääse tapahtumaan. Tietysti voisi myös kokeilla erilaisia peilejä ja takatutkia. Nopeasti toimimalla ehtii ehkä kääntymään sivutielle.
Minä lähden tuonne tien päälle ajamaan, en tervehtimään.
No, tämän sanottuani totean samaan hengenvetoon, että kyllä minä yleensä tervehdin pienesti ja sievästi, siis käytännössä ojennan sormia. 98% kohteista ei kuitenkaan tervehdi takaisin. Mutta ootappa kun et itse moikkaa niin varmasti on se vastaantulija lapa pystyssä. Sitten on itsellä jotenkin olevinaan vähän pöljä olo.
Mutta ensimmäiseen lauseeseen palatakseni, en sinänsä kauheasti välitä mistään kanssakäymisistä tuolla tien päällä ja olisi parempi kun kaikki keskittyisivät vaan siihen oman eturenkaan/ajotietokoneen/reunaviivan tuijotteluun. Pahimpia on ne takaa rinnalle polkemaan jäävät jonninjoutavat höpöttelijät.
Täällä päin on melko useasti liikkeellä baikpäkkääjiä/retkipyöräilijöitä ja ulkoisesta habituksesta päätellen noin 95% heistä on ulkomaalaisia. Heille nostan ihan kunnolla peukkua pystyyn kohdatessa. Jospa tuolla eleellä ne päivän, ehkä viimeiset kilometrit ovat hieman kevyemmät. Mene ja tiedä.
Mä tykkään morjestaessa nostaa lapaa irti tangosta enkä vaa ujosti sormenpäitä ojennella. Pikkuisille pyöräilijöille vielä erityisvilkutukset.
Propyöräilijöiden töykeyttä selittää racefit: kapeat popot kivistää jalkateriä, ylikireät sukkikset munia ja kova hiilikuitu potkii perseelle. Nämä saattavat olla sandaaleissa ja lökäpöksyissä melkein tavallisia ihmisiä, ja monista ikä koulii niitä.
Et ole intervalleista vielä kuullut? Tai että pitkälläkin pk-lenkillä monet haluavat tehdä pari lyhyttä vetoa?
On jokseenkin omahyväistä ja omaan napaan tuijottavaa alkaa pakottaa muita ihmisiä siihen omaan ainoaan maailmankatsomukseen, eli 100% tasaisen vauhdin pyöräilyyn. Kannattaa murtautua pois siitä, ja vetää sprintti aina silloin tällöin. Se on virkistävää :D
^Olen kuullut. Se on vaan jännä, että näillä pumppaajilla se intervallien tekemisen tarve alkaa silloin kun joku tulee ohi. Siihen asti se tasaisen vauhdin pyöräily kyllä piisaa. Se tasaisen vauhdin pyöräily alkaa myös taas heti kiinnostaa, kun huomaa, että ohittaja ajaa sen verran lujaa ettei perässä pysy.
Käsittääkseni en myöskään pakottanut ketään mihinkään. Olet ilmeisesti niitä jotka alkaa ajamaan kilpaa, jos joku lähestyy takaa, kun kolahti noin.
Tässä on kyllä aika hyvä pointti -voihan ne vedot tosiaan tehdä aivan toisaalla ja niin itsekin teen.
Missä toisaalla? Sillai ettei vaan satu häiritsemään ketään toista tyhjällä maantiellä?
On kyllä tosi ärsyttävää jos näkee tuolla jossain askolan takana ketään muita. Itse katson vaan metsään päin ja jos mennään samaan suuntaan, niin isken vauhdilla ohi toista kaistaa pitkin.
Niin ymmärsin, että puhuttiin ns pumppaajista jotka tekee vedon ja jää sitten siihen eteen hidastelemaan jne. Vai ymmärsinkö väärin?
Ymmärsit aivan oikein. Ei noiden kohdalla mistään intervalleista treenimielessä ole kyse vaan pitää kuitata se ohitus, mutta jalka ei sitten riitäkään pitämään sitä vauhtia. Intervallit myös loppuu välittömästi, kun iskee sen verran leipää kampeen, että se intervallaaja jää. Tuota ei vaan huvittaisi tehdä, kun on suunnitellut pk-lenkin itseään varten ja sitten joku sankari alkaa pumppaileen siinä ees taas, kun ei kestä ohitetuksi tulemista.
No kylläpä meni taas tunteisiin.
No ei kyllä. Ei vaa pysty käsittämään miksi tuollaisista jutuista pitää ottaa herneet nessuun. Mulla on oikeastaan aina tosi hyvä fiilis ajella ja nautin lenkeistä. Ei jaksa pahoittaa mieltä mistään.
Joskus käy vähän sääliksi niitä joilla sekoaa pää. Esim eilen oli taas parit prätkäkuskit, jotka kajahtivat täysin kun ajettiin frendin kanssa rinnakkain. Tuleekohan siellä prätkäkamojen alla niin kuuma vai eikö pärrällä pääse ohi?
Noita sekoavia motoristeja on näkynyt aiemminkin usein. Yksi kaatoi joku vuosi sitten toisen, yksin ajaneen kaverin, bembölen takana. Ajoi vaan kylkeen.
No kun tuo eteen kiihdyttely ja hidastelu sitten on useasti ihan tahallista kiusantekoa kun oma pää ei kestä, että tulee ohitetuksi. Treenisuunnitelmalla ei ole mitään tekemistä tuon kanssa. Hiihtoladulla sitä vastaavaa perseilyä vasta näkeekin.
Juuri näin! Elämässä on jotain pielessä, jos muista ihmisistä hermostuu. Kannattaa ehkä vähän profiloida omaa ajatusmaailmaa.
Minä en tiedä mitään parempaa kuin päästä ajelemaan tuonne teille ja maastoonkin joskus. Mieli lepää. Välillä siellä näkee ihmisiä, toisinaan ei. Joskus ohitan, joskus minut ohitetaan. Kohdatessa moikkaan kyllä aina kaikkia asiaankuuluvasti, sillä en ole enää kireä kaupunkilainen :D
Ja mistä sen tietää, onko treeniohjelmaa vai ei. Jotkut laittavat Garminiin minuuttikohtaisen aikataulun, ja sen mukaan sitten ajetaan. Eikä esim. ajajan habituksesta tai vauhdista kannata mitään päätellä. Aivan tavallisella tuularilla voi olla treeni päällä, koska miksipäs ei? Enkä ole kyllä tällaisiin eteen hidastelojoihin törmännyt, veikkaan trollailuksi koko juttua :seko:
Eli teille on ok tehdä kiusaa. Taisitte kiusata muita koulussakin, kun niin ihmisistä tykkäätte.
Tai sitten tuota kiusaamista tapahtuu vain siellä kelveillä ja tmt rallissa. Siellähän tuo on ihan yleistä ja ymmärtävää.
Toiset saavat tuosta oikeasti sen treenimotin ja innostuksen ajaa kovempaa mihin kykenisi ilman vastustajaa. Mun mielestä tuo on ihan siistiä. Toki näitä taviksia pitää aina kiusata takaisin. Nenähengitystä ja rinnalla rupattelua.
Niin joo.
Ehkäpä ongelma on siinä, että mieltää itsensä urheilijaksi mutta kondis on maassa ja tuulipukukansa tulee ohi?
Tuohon ei kyllä auta kuin salatreenaaminen.