Kyllä se varmaan kestää jos saa vähän jäähdytystä vaikka tuosta rungosta. Onhan niitä 0.6W vastuksiakin jotka kestävät tuon sitten helposti. Aika hieno valo ja todella yksinkertainen rakenne kun on vielä tuolla "vastusajurilla".
Printable View
Joo eipä sitte ollu enää näitä lamppuja ainakaan Oulussa. Vajaan 100 kpl vaje oli jo maahantuojalla -ollu kuulema kauhia kysyntä. (tuskin kaikki niitä silti fillariin on ollu ostelemassa). Tammikuulla voi saaada.
Paska mäihä ku ois ollu akkuki valmiina -huomasin että iteltä löytyy 2 kpl iskuruuvarin akkua,12V 3000mA . Pitänee tyytyä ootteleen Kiinalaista tai tekemään ite taikka sitte kadehtia muiden osaamista.
Sitä paitsi DIYhän tämä palsta onkin, eikä valmiiden kaupan lamppujen esittely paikka..
Rispectiä Pekka L toteutukselle. "As simple as it can be" sarja on siis avattu.
Eilen sain käsiini HammerStar WTF lopullisen takakannen jahka saan sen ruuvailtua kiinni niin voip harkiata valokuvien ottoa. Softabugigin löytyi viime metreillä.
Ennen ledeistä ei tahtonut saada riittävästi valoa ulos, oli järkevää olla kunnon ajurit jotta saadaan kaikki mahdollinen valo ulos ettei lampussa tarvitsisi olla aivan tolkutonta määrää ledejä. Nyt kun näistä lähtee valoa ihan eri malliin ei näitä tarvitse ajaa täysillä voi simppeli etuvastusajo olla ihan järkevä vaiheoehto.
Uudistinminun tupla p7 juoksulampun ajurit, nyt siellä on viiden murkun amc rekkula ja sen rinnalla 5 oomin vastus. Tuli sellainen hauska 85% reguloitu / 15% vastushiipuva valo. Mun akulla se lähtee 1300 lumenin kiepeiltä, putoaa 5 minuutissa 1200 ja 75min kohdalla 1100 lumenia jonkajälkeen se putoaa regulaatiosta dircet driveen jossa vastuksella ei ole juuri enää merkitystä kun murkut päästää muutenkin virran liki vastuksetta läpi. Näin akun jänniteellä on vähän enemmän pelivaraa pelkkään amc ajuriin nähden ja jos ajuri rikkoontuu pitäisi lampun antaa jotain selviytymisvaloa tuon vastuksen läpi.
Totta. Ainakin lampusta saa tosi yksinkertaisen ja halvan. Noista kahdesta lähtee kuitenkin valovirtaa suurinpiirtein saman kuin kiinan valosta, mutta kun toinen on sarvessa ja toinen kypärässä, on se valo käyttökelpoisempaa.
Kävin hakemassa paikallisesta elektroniikkaputkasta pari 1W vastusta, ne ei ole yhtään isompia kuin nuo 0,25W, ovat vaan eri tyyppisiä. (hiilikalvo-metallikalvo)
Tuosta lampusta olisi saanut paljon pienemmänkin, mutta ajattelin että mitä jos tuonne takaosaan jättää tilan driverille mahdollista päivitystä varten. (ei ihan pikkujuttu tuo rungon teko) Se ajatus vähän nollaantui kun laitoin tuon liittimen, se syö tilaa sisältä. Toisaalta jos sinne tunkisi sen driverin, niin liittimen voisi vaihtaa läpivientikumiin (alkuperäinen ajatus) ja sitten se taas mahtuisi.
Miten tekisitte kytkennän kun löytyy 8 tälläistä
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4282
ja 5 tälläistä
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886
Ja haluttaessa vain osa palaisi, esim 2-4-8
em. ois kotona ja vielä lisukkeena Bilteman 9 V:n akku:
http://www.biltema.fi/osteri/data/we...yijakutiso.jpg
Vielä jostain aikaa, niin sais kapistukset fillariin kiinni.
Btw. miten muut on tuon ratkoneet? Itse hommaisin jo putkiklemmarit (saa tuon U-raudan kiinni tankoon) ja yhden pikalinkun (lampun rungon saa helposti irti, vähän kuin vanteen). Vielä jostain sopiva pussukka akulle, kytkin ja sitten vain pimeitä kujia :D
Luultavasti käyttäisin neljää tuollasita amc rekkulaa, yksi siis jäisi käyttämättä. Noista neljästä repisin yhden murkun pois eli niistä tulisi sillä tavalla 1A rekkuloita. Sitten ajaisin kullakin rekkulalla kahta lediä sarjassa siten, että aina se toinen ledi on akun ja rekkulan välissä, ei siis rekkulan takana kuten normaalisi. Näin rekkulalle tulee speksien mukainen jännite. Akku 7.4V li-ion tai 7.2 (tai 8.4V) nimh. Moodit vaativat useamman kytkimen.
Enempää ei taida kannatta laittaa sarjaan kun ledeä ei ole yhdeksää ja kuulemma neljää lediä sarjassa ei kannata ajaa amc rekkulalla, on vaikea enää osua rekkulan jänitespeksihin kun akun jännite muuttuu 4x enemmän kun yhdellä ledillä. Kolme vielä menee. Rinnan noita voisi laitaa mutta siitä ei taida olla tässä mitään vasrisnaisesti mitään hyötyä, no ehkä tuollin voi ajaa low moodia vajaalla virarlla jolloin hyötysuhde on parempi, mutta haittapuilena on se että virta ei välttämättä jakaudu tasan eli joku ledi ottaa speksejä enemmän virtaa.
Nyt perustyhmää kysymystä taas tähän väliin. Jos hommaan vaikkapa 3x XPG samalla PCB:llä sarjassa, eli jännitteen noille tarttis olla alun toistakymmentä volttia. Niin tartteeko sitä jännitettä saada akusta? Jos vaan niitä wattitunteja on muuten riittävästi ja ajurin minimijännite ylittyy riittävästi. Hatusta vedetään että vaikka 7,4v akusto. Ajureitahan on jotka nostaa sen jännitteen, eikö?
Mutta onko se järkevää? Heittääkö tuossa joku hyötysuhde häränpyllyä, vai onko asialla isompaa merkitystä? Olisiko fiksumpaa sittenkin tiputtaa sitä jännitettä? Kertokaa oi gurut:)
LED:ien kynnysjännite täytyy ylittää, että ne loistaisi. Jos driveri on Boost-tyyppiä, niin 7.4V akku riittää. Esim Taskled:n MaxFlex kykenee hoitamaan tehtävän.
Mitäs tälläisestä sanotte? Onko parannusehdotuksia?
Ja heti alkuun, en halua käyttää 18650 akkuja, koska kotoa löytyy jo valmiiksi pilvin pimein AA-kokoisia. Muutenkin tuolla tavoin saan pidemmän polttoajan lampuille.
Näitä olisi tarkoitus laittaa 2 kappaletta stongaan kiinni.
Johtojen ympärille tilasin Ebaysta tälläistä suojaharsoa. Kaikki liitokset suojaan kutistesukilla.
http://www.aijaa.com/img/b/00149/5422100.jpg
(klikkaamalla suuremmaksi)
eBayn suojasukka on kohtuullisen hintaista, jos hinnalla saa metrin sukkaa. Sitähän ei ilmoituksessa sanota. Elfalta saa samaa tavaraa mustana tai harmaana 1.84€ tai 2.19€ hintaan (+alv) riippuen koosta.
Kolmen AA-akun patteristo hyytyy tunnissa täydellä teholla. Mutta jos taskussa on uusia akkusettejä tunnin välein vaihdettavaksi, niin eiköhän sillä pärjää. Luulen, mutten tiedä, että lamppu kestäisi neljän kennon akun jännitteenkin. Super Seal liittimiä saa Partcosta (2.02€/kpl) ja Motonetistä (2.5€/kpl), jos eBay ei ole ainoa vaihtoehto ostoksille.
Mulla on samantapanen viritys, mutta akkuina on 5x18650 rinnankytkettyä 2400mAh lipo kennoa. Paloaika omalla setillä reilu 4h. Taidat saada saman paloajan noin 15AA kennolla(3sarjaan x 5).
Tommosen virityksen tekoon ei mee kauaa ja se on halpa. Tossa fikkarissa ei muuten taida olla hakkuripoweria(driveria), vaan siinä ompi vain ledin etuvastus. Tohon lamppuun vois muuten saada hiukka lisää hönkää, jos iskisi 4:nnenkin AA-akun sarjaan. Luulis, että P7 ledi ja etuvastus kestäisi sen. Tommosia valoja kaksi; toinen kypärään ja toinen stongaan. AA akkuja kumpaankin 18kpl. Paloaikareilu lähemmäs 4h ja luulis valon riittävän. :)
Itellä muuten ompi johtoina "kaiutin johtoa", jossa kaksi johdinta on toisissaan kiinni. Toimii myös ihan riittävästi...
KariV, poista välittömästi se kaiutinjohto, kaiutinjohdossa on tarkoitettu johdettavaksi ääntä. Hae kaupasta sähkön johtamiseen tarkoitettua kaapelia.
Toi edellä mainittu lause kuulostaa hassulta ja onkin sitä ilman pientä episodia muutama vuosi sitten.
Kauhutarina:
"Herään aamuyöllä palovaroittimen ujellukseen. Meillä palovaroittimet hermostuu sähkökatkoista ja oletin että sähkökatko laukaisi hälyttimet tälläkin kertaa. Jostain syystä ujellus ei loppunut ennenkuin kuittasin hälytyksen keskuspaneelista. Asia jäi hieman kaivelemaan mutta koska mitään erityistä en siinä unenpöpperössä havainnut menin takaisin sänkyyn.
Kului muutama päivä, etsiskelin akkua jotta saisin sen lataukseen. Akku löytyikin ajorepusta joka oli komeron perällä. Ihmetystä herätti hiiltynyt kieppi rautalankaa repun pohjalla. Lyijyhyytelö akkukaan ei ollut enään entisensä. Taannoisen palohälytyksen syy taisi selvitä. Sähkökatko kyllä, mutta hieman eri paikassa. Kaiutinkaapelista tehty virtajohto halogeenilampun ja lyijyhyytelö akun väliin oli napannut keskeltä johtoa oikosulun. Virta oli sen verta raju että se käräytti välittömästi eristeet kaapelista hiileksi. Kupari johtokin oli kovettunut lämmityksen seurauksena. Merkille pantavaa oli että oikosulku tapahtui kaapelin sisällä. Kolmasosa kaiutinkaapelista oli koskematon."
Oli onni onnettomuudessa ettei akussa ollut latausta paljoa jäljellä. Kuparilanka hehkui sen verran vähän aikaa ettei ajoreppu syttynyt tuleen.
Olen siis vahvasti sitä mieltä että kaiutinjohdot on suunniteltu äänen siirtoon. Kun siirretään sähköä on syytä hankkia siihen soveltuvat johdot. Eikä sulakketkaan ole huono ajatus.
Ohuemmat, pakkasellakin taipuisat kaapelit on ollu vähän kiven alla. Silikonikaapelit on yleensä aika paksuja.
Vekoy:lta löysin tämmöistä, jota nappasin pari metriä kokeeksi. Empiiristen tutkimusten perusteella (piuha pakastimessa) vaikuttaa asialliselta. Pinta on kiiltävä, ja eristemateriaali on polyuretaani.
RC-autoihin tarkoitettu silikonijohto on oikein hyvää. Taipuisaa ja matala resistanssi. Hinta on tietty vähän kovempi mutta sen verran vähän sitä menee ettei tunnu kokonais budjetissa pahemmin.
Mjaa. Amppeeria tulen tuon läpi joskus tulevaisuudessa ajamaan, ja pituutta tulee parikymmentä senttiä jos akut tulee stemmiin niinkun tähän asti.
Vekoyn listoilta löytyy myös kaksinapaista silikonikaapelia 2*0.75 ja 2*1.5 vahvuuksilla. Luulen, että minulla on tuota samaa ohuempaa kaapelia. Silikonikaapelina se on suhteellisen notkeaa säässä kuin säässä, mutta silikonieriste ei ole kovin vahvaa. Kaapeli on vain suhteellisen notkeaa, koska se on aika paksusäikeistä verrattuna hienompiin mittakaapeleihin.
Wau hammeri on grillannut johtoo. Ens lenkillä puikkaat johdon eväsmakkaran läpi ja pistät käryämään, niin siinä ompi kavereilla ihmettelemistä.
Kaiutinkaapeliakin voi olla monenlaista. Eikös Hammeri muista, että esim Corollassa käytetään peukalonpaksuista kaiutinkaapelia. Kyllä meikäläisen naruissa helposti 5A menee ja se riittääpi jo laukasemaan ja pitämään akkujen ylivirtasuojan. Oiskohan naruissa pinta-alaa luokkaa 0,5...0,75. Luulis riittävän. Vois melkeempä kokeilla kuinka akkujen ylivirtasuojaus toimii. Sulakkeet + paremmat liittimet lampun kyljessä killuvien abikojen tilalle vois hommata, kun seuraavan kerran eksyy Biltsuun.
Perun muuten puheeni, että yhtä P7:aa vois neljällä AA-akulla ajella. Kyllä siihen jo sillon tarvii etuvastuksen. Netistä pläräiltynä joku kerto ajelleensa P7:aa yli speksien 4,7V:lla. Sillon jäähdytyksen pitääpi kyllä olla jo tosi hyvä ja hyötysuhde on varmaan aika hoono. Tuskimpa kaikki P7t tommosta edes kestää...
Edittii: Tulipa muuten mieleen, että... Heh mullahan on viisi kappaletta rinnan niitä akkuja, joissa on reilu 5A oikarisuojaus. Reilu 5*5A taitas siis olla naruihin pääsevä hetkellinen piikki. Tokihan se täyty sitten kokeilla kuinka kiinalaiset suojaukset toimii. Vedin päälle DH-suojat ja fullface kypärän ja hitsaushanskat ja sitten vein akun taloyhtiön pommisuojaan ja itse kytkin pommisuojan oven toisellapuolen akun johtimet oikariin. Pommisuojasta kuului aivan kauhea jysähd.... no ei kai. Ei tapahtunut yhtään mitään. Täyty vielä kokeilla uudestaan - eikä vieläkään, ei sulanu narut, eikä edes lämmennyt. Melkeen pettymys. :)
Eli kai tommonen 0,5 neliöinen letku sitten kestää lähemmäs 25A hetkellistä kiina-akkujen oikosulkuvirtaa. Testasin vielä ledivalon ja sekin toimi testin jälkeen.
Ihan vaan säköasentajana toteisin, että 1,5neliön kaapeli riittää hyvin 10A virralle, 0,75 voi huoletta ajaa 5A:n virtaa.
Voinee vetää kireämmällekin lyhyessä kaapelissa, näin sähköasentajana mutisten.
Hjuu, pitää paikkansa
Rakennustekniikan miehenä en osaa laskea, riittääkö meiän proton 3x 2,5mm2 varmasti kaikille kolmelle P7:lle ?? :D edit_ eli yht 6 piuhaa, (aka kaapelia) http://www.opelclubfinland.fi/forum/...hater_orig.gifLainaus:
Ihan vaan säköasentajana toteisin, että 1,5neliön kaapeli riittää hyvin 10A virralle, 0,75 voi huoletta ajaa 5A:n virtaa.
Virrankestoa oleellisempi kriteeri on resistiivisyys. Oletetaan että johdolla on vaikka 100 mOhmia vastusta ja akusta otetaan 2,8A P7:lle. Niin tuo muodostaa jo 280mV jännite dropin piuhan yli. Jos kennon jännite on vaikka 3,7V niin tuo piuha aiheuttaa jo 7,5% tiputuksen hyötysuhteeseen.
Tämän vuoksi juuri hyvät piuhat ja hyvät kolvaukset ovat oleellisia.
Eipäs oletella mitään.
Yhden neliön kuparikaapelissa vastus on 0,0168Ω/m.
Tosin kolvauksineen sun muineen, Mantiksen esimerkki 0,1Ω pitää varmaan hyvinkin paikkansa.
Mulla on hyvää käytännön kokemusta juuri noista kolvauksien merkityksistä, kun ekassa projektissa oli kylmäjuotos akun johtimessa. Lamppu toimi "hieman" epäluotettavasti. Kyllä sillä johtimellakin on merkitystä kun riivitään kasaan niitä hyötysuhteen viimeisiäkin prosentteja :rolleyes:
Olisin kasaamassa pyörään valoa kahdella SSC P7 ledillä, kun DX ei pysty toimittamaan riistovaloakaan. Ajattelin ostaa linsseiksi Led-tech:istä 3kpl SEOUL Power Optic 25° (2kpl pyörän valoille + 1kpl taskulampulle minkä omistan jo ennestään)
Osat:
- heijastin: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12229
- driveri: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1886
- lasisuoja: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25231
Tämän heijastimen voisi liittää ledin kanssa tehokkaampaan jäähdytysripaan ja driverin pystyisi viemään hieman kauemmaksi ledin lämmöstä. Onkohan tämä heijastin sopiva, entä mitenkähän yhteensopivuus linssin kanssa? Mikäli jollakin on ylimääräisenä noita 1400mA drivereita, niin ottakaa yhteyttä.
Onko kukaan purkanut tuota DX:n pyörävalon valopäätä? Mitenköhän sen kullanvärisen piirilevyn pitäjän saisi irti siitä alumiiniholkista ilman suurempia vaurioita?
Tälläistä 18650-akkusettiä ja laturia katselin. Itsellä ei noista ole ollenkaan kokemuksia, joten voisiko joku täällä vähän valaista.
Tuossa ei ole mainintaa ovatko akut suojattuja. Mitä eroa on suojatulla ja suojaamattomalla akulla käytännössä?
Onko tuo Ultrafire brändi liian halpa, pitäisikö tilata kalliimpia (laadukkaampia) akkuja joltain muulta valmistajalta?
Yleisesti on tainneet käyttökokemukset puoltaa hieman pienempää astelukua. Kärsii jo melkoisesti valon maksimi kantama noin leveällä valokeilalla. Hajavaloakin riittää varmasti pienemmällä linssillä. Ovat kuitenkin sen hintaisiä että kannattanee ottaa toista astelukua ihan vaikka testimielessä tilaukseen.
Heijastin ja lasi näyttää samalta kuin mitä Nadenex myy, voi olla muutaman euron kalliimpi, mut osat ovat seuraanana päivänä postilaatikossa, P7 ledi ja 2 1400mA dreiveria rinnan kytkettynä = 900 lum. Alkuun heijastin näytti liian pistemäiseltä (päävalo keila n.100m.) mutta onneksi heijastin tekee myös selkeän hajavalo kehän joka alkaa heti etupyörän edestä jos valasin on kypärään kiinnitetty. Lumi kelillä kirkas keskusta vie ehkä liikaa huomiota ja olis hyvä jos sais vähän hajotettua valoa!