Alkujaan tämän lähetti
Samik2
Pieni tarina oman Duden keskiön huollosta. Dude 9.0SL on ostettu Heinäkuussa 2017 ja ajettu 392km.
Keskiön laakerit alkoivat rohisemaan eli olisivat huoltoa vailla. Pyörä kyllä kävi jo pari kuukautta sitten ensihuollossa maastopyöriin erikoistuneessa liikkeessä, mutta eivät suostuneet irroittamaan kampia, joten keskiötä ei silloin huollettu. Kampien iroittamisesta kuultujen juttujen takia tutustuimme netistä löytyviin ohjeisiin ja hankimme E13:n oman irroitustyökalun lainaan. No voi arvata miten kävi, jengat alkoi antautumaan melko mitättömällä voiman käytöllä eikä kampi hievahtanutkaan.
Laitoin takuukyselyn Canyonille eilen ja vastaus tuli tänään: Laakereiden rohina johtuu huollon puutteesta ja ulosvetäjän kiinnittymiskierteiden irtoaminen väärästä työkalusta ja/tai väärästä tekniikasta. Ehdottivat, että lähettäisin pyörän Turkuun, jossa tehtäisiin ensihuolto hintaan 69,90€. Hinta sisältää laakerien huollon/vaihdon sekä pyörän kuljetukset Matkahuollolta. Uusi kampi maksaa 89,90€.
Canyonin omassa huollossa on kuulemma huollettu yli sata Dudea eikä yhdestäkään ole hajonnut kierteet kampia irroittaessa. Itse kammessa tai ulosvetäjässä ei ole Canyonin mukaan mitään vikaa. Eikä kyseessä ole myöskään yleisesti tunnettu vika vaan yleisesti käyettty väärä irroitustekniikka ja/tai työkalu.
Lupasivat myös, että voin lähettää pyörän arvioitavaksi Turkuun mikäli koen, että pyörässä on valmistus tai materiaalivika. Mikäli kampi todetaan vialliseksi, niin se luonnollisesti vaihdetaan veloituksetta.
Pyysin heiltä myös useampaan kertaan ohjeita oikeasta tekniikasta kampien irroitukseen, mutta en vielä niitä saanut. Vaihtoehdot nyt lienee:
A:käyttää pyörä Turussa huollossa ja vaihdattaa uusi kampi. Mutta pitääkö pyörä lähettää jatkossakin aina Turkuun huoltoon? Vai uskaltaisiko mahdollisesti saatavilla valmistajan ohjeilla irrottaa itse oikealla tekniikalla? Vai olisiko Helsingissä jollain liikkeellä oikeat työkalut ja oikea tekniikka?
B: Vaihtaa suosiolla uudet kammet, jotka saa helpommin ehjänä irti ja voidaan huoltaa muuallakin kuin Turus. RF Aeffect ainakin hyvä vaihtoehto, onko muita suosituksia? Hiilikuituisetkin saattaisi kiinnostaisi.
Sinänsä ongelma ei yllättänyt, olin siihen varautunut henkisesti jo ennen pyörän hankintaa. Valmistajan asenne kuitenkin yllätti. Vika ei ole vehkeissä, osa meistä ei vaan osaa.
Muuten pyörä on kyllä on hyvä ja olen siitä kovasti tykännyt.