Itse asiassa semmoinen muistikuva vielä, että toi ko kumi oli jo kolmatta talvea alla. Ekan talven oli edessä kun takana oli nastaton, toisen takana, kolmannen takana ja sitten alkoi raapia.
Printable View
Itse asiassa semmoinen muistikuva vielä, että toi ko kumi oli jo kolmatta talvea alla. Ekan talven oli edessä kun takana oli nastaton, toisen takana, kolmannen takana ja sitten alkoi raapia.
Ainakin tuolla fatbike keskusteluissa tulee jatkuvasti esille renkaan venyminen eli ei lie todellakaan tavatonta...
Onko muuten sama sisäkumi?
Onkohan kellään tietoa matalista ja kapeista talvirenkaista? Mulla on yksi vanha modattu kilpapyörä, jota haluaisin käyttää työmätkapyöränä mutta tila renkaalle on tosi pieni. Nykyisten renkaiden todellinen leveys 24mm ja jonkin verran jää tilaa. En löytänyt rengasvalmistajilta todellisia mittoja renkaiden korkeuksista ja todellisista leveyksistä.
Kiitän ja kumarran!
Aika nihkeetä voi olla kumeja löytää. Kapea kumi ei muutenkaan oikein talveen sovi. Ei sitä todellista leveyttä voimmillin tarkkuudella ilmoittaa, kun se riippuu niin monesta tekijästä mm. vanteesta, paineesta, jokainen tehtaalta ulos tuleva kumi on hieman erilainen jne. Osta kapein mahdollinen rengas ja kokeile, köyhdyt pari kymppiä.
En ihan noin varmasti sanoisi. Itselläni oli ennen 32mm, nykyiset 37. Vanhat kulki lumessa mielestäni jopa paremmin. Toki renkaan mallikin muuttui, joten tarkka syy jää arvoitukseksi.
45nrth Xerxes on 30mm ilmoitettu mitta, pienempiä ei varmaan löydy. Ne ostamalla köyhdyt enemmän kuin pari kymppiä. Tosin Suomi Tyres A10 32mm todellinen leveys oli muistaakseni jonkin verran alle nimellismitan.
Oma kokemus on, että jäisessä sohjossa leveys on valttia. Alla pyörii 2,25" ice spikerit. Myös nastojen määrä vaikuttaa ääriolosuhteissa ja kapeaan ei niitä nastoja paljoa mahdu.
Kiitos kommenteista. Totta on, että sohjossa leveys on valttia. Tuohon ei nyt vaan mahdu leveät. Olen muutamia talvia ajellut ja välillä on kyllä *%&€#tanut kun on vetänyt 5 kilsaa metsätietä upottavassa sohjossa. No nyt työmatka on aika iisi ja lähes koko talven kohtuullisesti aurattuna. Tykkään ajaa juuri tuolla pyörällä kun ajoasento sopii talviajoon ja pyörä on pirun kevyt mutta runko silti jämäkkä. Schwalbella on näemmä winter 30-622 joka voisi mahtua. Ehkä pitää hakea yksi ja tyypata vain...
Jep. Se on nishiki competition runko, mutta ilkivallan vuoksi sitä piti modata eli nyt on suoralla tangolla ja mavic open pro vanteilla. Todella nätti ja kevyt teräsrunko...
Onko se noita komeita -70/80 luvun nishikeitä? Tuohon taitaisi tosiaan 30mm rengas mahtuakkin.
http://www.pedalroom.com/bike/74-nis...petition-10460
https://c2.staticflickr.com/4/3346/3...dbf17ca1_b.jpg
Juuri tuo. Ja kävi myös hyvä tuuri. Löysin kellarista romujen seasta juuri 30-622 Schwalbet:) En edes muista ostaneeni moisia... Ei muuta kun testaamaan.
^^ Kaukaa takarivistä sivustahuutelijana voi jälleen sanoa, katsokaa kuinka hyvää apua ongelmissaan palstalta saa!
+ 10
Joo, ei mahtunut pystysuunnassa Nishikiin 30-622 Schwalbet, nirhasi jarruun kiinni, mutta kaivoin sitten aamulla ennen töihin lähtöä todennäköisesti tuhoutumattoman itäblokin Sport fillarin, johon nuo meni nätisti (siinä kun nishikin continentalin kiekot, jotka ajaa tuossa asiansa). Hyvin kulki, ilma oli raikas ja suu hymyssä.
Of topic, taitaa olla tässä samanlainen:
http://oldtenspeedgallery.com/owner-...zech-10-speed/
Kukaan ei usko, mutta tuo on oikeasti suhteellisen nopea menopeli, aivan mahtava ajaa ja lähes kaikki on alkuperäistä, huoltamatonta, ja vaihteet ja jarrut pelaa kun unelma.
Hyviä talvipyöräilyjä kaikille!
Moi kaikille,
olen nyt muutaman kesän ajellut työmatkapyöräilyä ja päätin tällä kertaa jatkaa myös talven yli. Pyöränä on Nishiki TR-29 bigfoot, jonka Kenda Khan-renkaat ei paljoa tiistai-aamuna lumella pitäneet. Olin hankkinut XXL:stä Studtire-nastarenkaat, koska halvalla sain (tarjouksessa 19,90/kpl). Olin jonkun verran selvitellyt rengaskokomerkintöjä ja tiesin, että hieman epämääräisiä ne ovat, mutta yllättävän pieniltä ko. renkaat näyttävät. Kenda Khanien kokomerkintä on 52-622 (700x50C) ja nastarenkaiden koko on 40-622 (700x38C).
Kuinka paljon renkaan ulkohalkaisija sekä leveys voivat heittää? En ole vielä verrannut mitan kanssa, mutta nastarenkaat ovat selkä ulkohalkaisijaltaan että leveydeltään selvästi pienemmät. Toki leveyden pitääkin olla pienempi kokomerkinnän perusteella, mutta tuntuu, että eroa on enemmän kuin 12mm.
Nyt on kolme työmatkaa ko. renkailla takana ja kun en ole ennen nastoilla ajellut, niin täytyy kyllä ihmetellä miten hyvin ne pitävät ainakin ylämäissä ja jarruttaessa, mutkat olen vetänyt vielä varman päälle. Vauhti on toki hidastunut sekä kelin että renkaan halkaisijan pienentymisen myötä ja tietynlainen uraherkkyys noilla renkailla tuo välillä hieman epävarmuutta, mutta eipä mulla suurempaa valittamisen aihetta vielä ole.
Tietääkö kukaan, että saaneeko Tampereelta mistään Schwalben teräväkärkisiä alumiinirunkoisia kovametallipiikillisiä nastoja? Ilmeisestikin Schwalben koodi noille on 5508 ( https://www.bike24.com/p2101452.html ). Niitä tylppäkärkisiä tuntuu löytyvän, mutta teräväkärkiset ovat kiven alla (omat puuttuvat ovat luultavasti jossain Pehkusuon kupeessa, muttei jaksaisi lähteä etsimään :) ).
Tommosen nasta jutun hokasin tos männä päiviin ;https://www.prisma.fi/fi/prisma/vara...l-nastatyokalu
Suolanen hinta tohon linkkisi tuotteeseen tosin.
Tuossa on tuo työkalu mukana, jolloin sen hinta Saksassakin Suomen alvilla on 10,32€ ja postitus 15€ päälle niin ei tuo Prisman hinta pahalta kuullosta.
Tosin mistään ei käy ilmi ovatko nuo niitä alumiinirunkoisia teräväkärkisiä nastoja. Kuvahan on vain kuvituskuva eikä välttämättä edusta myytävää tuotetta.
Alumiinirunkoisia saa ainakin tuolta https://www.bike24.com/1.php?content...85,188;page=20, nykyisestä kärjestä ei tietoa.
Tuo työkalusetti tulee vähän millä nastoilla sattuu, viimeisimmässä toimituksessa oli tasakärkisiä sinkittyjä nastoja.
Prismassahan noita voi itse hahmottaa...
Schwalben suomalaisest katalookist hahmotin et se setti missä se työkalu tulee mukana on teräsnastoilla,onks ne just niitä tylppiä.
Tieto löytyy samalta sivulta mis on piikkikumit FAQ osio siel alakulmas.https://www.schwalbe.com/ebooks/2017..._Finnish/#/42/
Ainakin Kalevan Prismassa on vain tylppäpäisiä.
Luulis noita nastoja saavan jälleen myyjien kautta tilattua,ni sais niitä mitä haluaa.
Teräväkärkisiä alunastoja ei vaan löydy järkevään hintaan, että voisi myydä eteenpäin. Teräksisissä vielä pärjätään.
Mittailin renkaita tuossa ja nastoja. Snowshoe xl kumi jossa valmiit nastan reiät niin reiän syvyys noin 4,7mm ja kolmen millin poranterä ei helposti mene nastan reikään.
Nastat "tikka teräsnastoja" terävällä kärjellä. Paksuus noin juuri yli 3mm ja pituus pohjasta "terän"alkuun 4,3mm. Kanta noin 6,3mm halkaisija.
Schwalbe alu nasta, tylppä päinen kanta ehkä ihan himppusen pienempi ja runko vastaavasti pidempi mutta voi olla varsinkin kannan osalta mittaustarkkudessa ero. Runko ehkä 0,1mm tms pidempi.
Kaikki mitat ilman silmälaseja tihrustettu "Mauserilla" ja kerta mittaus. Suuruusluokka siis kuitenkin lie jotain tuollaista.
Näpersin noin 120 nastaa paikalleen, meni rauhallisesti asentaen reilu tunti eli 2,5 h (240 nastan reikää oletan että tuossa on) menee minulla yhteen kumiin. Liimana oli Gorilla pikaliima, jos jotain niin liima saisi olla hitaammin kuivuvaa, nyt melkoinen osa ajasta kuluu nastoitustyökalun puhdistamiseen. Ei ihan helpolla pääse kovin hyville palkoille, homma itsessään on helppoa ainakin kun on Snowshoe renkaat joissa reiät valmiina. Reunanappuloihin jotka pieniä menee nastat helposti kun ovat jämäkämpiä, keskinappulan reiän ympärillä enemmän pehmeää kumia niin ei meinaa samalla tavalla imeä pohjalaipan päälle kumia paikalleen.
Minä en kyllä liimaa laittaisi uusiin renkaisiin, joissa on valmiit reiät. Omasta mielestäni ainakin gravdalleissa reikä on sellainen ylösalaisin olevan T-kirjaimen mallinen, eli nasta kyllä pysyy siellä ilman liimaakin. Ja kuluneet nastat voi vaihtaa kertaalleen, gorillalla liimattuja ei kyllä enää vaihdella.
Itse poratuissa reissä liima on kaiketi pakollinen, samoin kuluneita renkaita uudelleen nastoittaessa liima on varmasti ok ratkaisu. ISPeihin taidan kanssa laittaa reunanastat liimalla kiinni, sitä mukaa kun ne sieltä irtoilevat.
Juu, vaikuttaisi olevan T-mallinen reikä.
Pitääpä kokeilla toinen rengas ilman liimaa niin saapi kokemusta siitäkin. Nopeutuu ainakin puolella nastoitushomma.
Ilman liimaa 240 nastaa noin 1h20min asennus.
Saapas nähdä onko eroa pysymisen.