Ostin oman Park toolin pinnankireysmittarin ihan epämuodikkaasti suomalaisesta kivijalkakaupasta. En muista tarkkaa hintaa, mutta Tikkurilan ajomiehestä sai sellaiseen hintaan, ettei tarvinnut harkita mitään jenkkitilauksia ja jännäämään tulleja.
Printable View
Ostin oman Park toolin pinnankireysmittarin ihan epämuodikkaasti suomalaisesta kivijalkakaupasta. En muista tarkkaa hintaa, mutta Tikkurilan ajomiehestä sai sellaiseen hintaan, ettei tarvinnut harkita mitään jenkkitilauksia ja jännäämään tulleja.
Nyt sain mitattua, 3mm on kierteetöntä osaa nippelissä. Mittailin myös muita nippeleitä mitä kotoa löytyi ja löysin pari 12mm nippeliä joissa kierre alkaa vasta 4mm kohdalla. Valitettavasti ei ole hajuakaan minkä merkkisiä ne on tai mistä ne on peräisin.
Mutta sellaisilla ongelma tosiaan ratkeaisi.
Senkin huomasin että jos käyttää ohennettuja puolia niin niissä ei tuollaista ongelmaa olisi kun ne menee kierrettäessä nippelistä kokonaan läpi.
Ei muuten pitäisi mennä, koska myös ohennetussa pinnassa kierre on tehty ohentamattomaan osaan, ja pinna muuttuu ohuemaksi vasta vähän kauempana kierteestä. Esim. DT Competition (2,0/1,8 mm) jatkuu kaksimillisenä vielä useamman sentin kierteen jälkeen ja DT Revolution (2,0/1,5 mm) silmämääräisesti puolisen senttiä.
Jos nippeli pyörii vaivatta kierteen yli epäilisin lähinnä 2,0 mm nippeliä 1,8 mm pinnassa. Kerran kun rakentelin kiekkoa ohuemmilla DT Competitioneilla (1,8/1,6 mm) oli DT:n nippelirasiaan eksynyt yksi 2,0 mm nippeli, enkä huomannut ongelmaa kunnes lopullista kiristystä tehdessäni nippeli pamahti pinnasta irti.
En nyt pysty antamaan suoraa vastausta, mutta kokeileminen ei paljon maksa. Suurin piirtein sen 3mm tyhjää oli myös 12mm Sapim nippeleissä, mutta siinä missä mulla aikanaan 12mm DT jäi löysäksi, niin nuo kiristyi kunnolla. Silläkin on vaikutusta, että nippelin kanta Polyax-nippelissä on eri mallinen ja aavistuksen (0,3-0,4mm) korkeampikin, ts. nippeli jää ylemmäs. Tuo muotoero todennäköisesti lähemmäs tuplaa tuon korkeuseron, yli puoli milliä kuitenkin.
Sapim Polyax nippeleitä voit Suomessa kysyä Bikestation:lta, hän tuo ne itse maahan. 100kpl pussi lienee reilun kympin. Uimosen (maahantuoja) kautta tulee vaan peruskakkaa, eli muualta kyseleminen on ajanhukkaa.
Mun Park Tool TM-1 näkyy maksaneen postikuluineen noin 46,62€ ja tipahti kirjeenä postilaatikkoon.
Noh, ennen vanhaan oli kaikki halvempaa:D
E: viidenkympin pintaan se menee nykykurssilla, ehkä karvan ali. $69 posteineen on halvin.
^ Jensonilla näyttää päivän kurssiin perustuvassa arviossa 41,59 + 15,39 = 56,98€. PayPallilla maksettaessa 82,13$, sekin PayPalin päivän kurssin mukaan. 82$ päivän kurssin mukaan on 58€. ALV23% siihen niin 71,34€ ja joutuu hakemaan tullista. Yli kympin maksuthan joutuu tullissa maksamaan.
Mutta tuossahan tuota: http://cgi.ebay.de/Park-Tool-TM-1-Sp...-/250807843542
Tulliin joutuu välillä pieniäkin kirjeitä ja silloin niitä kyllä kiinnostaa kun ulos ei vaan saa ilman kuittia. 49,30 tulisi 11,33€ ALV.
Mä en ole ikinä mistään alle satasen kamasta joutunut tullissa käymään, tuurista kiinni.
Ja tuohon tulee tullit päälle, mutta eipä se noin pienessä summassa tunnu. (myös rahdista maksetaan veroa ja tullia, jossen nyt ihan väärin muista)
^ Tullia tuosta ei tietääkseni peritä. Siinä on nykyään isompi hintaraja, kai 150 euroa.
Taitaa olla paree jatkaa alv/tullit keskustelua tuolla Kaupat osiossa, missä löytyy ennestään samat väännöt... :cool:
Nyt ei kirjallisuuden hankinta ole rahasta kiinni.
https://www.amazon.co.uk/Art-Wheelbu...8212845&sr=8-1
Ja ilmainen oli postitus Suomeenkin (ainakin pari päivää sitten vielä).
Onko minulla enää toivoa? :o
Palstalle hyvin epätyypilliseen tapaan keskustelu on pyörinyt pinnankireysmittareiden osalta budjettimallin (Park) ympärillä kun tarjolla olisi vielä ainakin DT:n mallit, FSA ja Wheelsmith. Noista ilmeisesti vain Park ja DT ovat nykyään helposti saatavilla. Täytyi laittaa nämäkin esille kun muistissa on värikkäät keskustelut näistä isojen poikien uutisryhmässä (r.b.t).
Onkos jollain muuten arviota tuosta Roger Mussonin kirjasta?
http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
^ Tekeekö DT myös rihtauspukkeja?
Noi DT:n mittarin hinnat taitaa laskea vähän yleistä kiinnostusta...
Parkin mittari ajaa harrastelijalla kyllä asiansa. Absoluuttista kireyttä tärkeämpää on tasakireys ja siinä se toimii ihan täysin. Toisaalta tehdaskiekoista mittaillut kireydet on Parkilla olleet kyllä hyvinkin juuri sitä mitä pitää.
Joko mittari näyttää oikein, tai sit ne kiekot on olleet yhtä paljon pielessä:p
Juu, Parkin mittari on varmasti riittävä mutta yleensähän täällä lähtee ns. lapasesta nuo speksaukset kaikissa muissa aiheissa niin miksei sitten täälläkin.
Omat kiekkoni väsään toki neljänkympin Minouran pukissa ilman mittareita, aseina sentään Parkin avaimet, haukansilmä + kotkankäsi -menetelmällä apuna pling-ja-vaikkukorva -mittaus. Ja referenssikiekkoja plingautellaan välillä.
Kertokaapas viisaammat aloittelevalla kiekonrakentajalle seuraavaa:
Pinnalaskuri antaa pinnan pituudeksi esm. 257mm, mutta saatavana on joko 256 tai 258mm.
Kummanko otan ja miksi?
^ Lyhyemmät on kevyemmät! :) Eikä siitä mitään hyötyä ole että pinna ulottuu nipan läpi yli. Eikä ainakaan lopu kierre kesken.
Sanoisin että kokeile muutamaa laskuria niin saat tarkemman lopputuleman, sit varmistut että on standardi 12mm nippeli.
Ainakin pistää vetopinnat sisäpuolelle niin saa varmuutta siihen ettei nippelit katkeile vedossa (siis jos 256:een päätyy), ei se siitä millistä kiinni ole mutta jonkun muun accidentin kautta voi jotain vaikuttaakin, kuten jotenkin erikoinen nippeli tai hiukan huonosti mitattu kehän halkaisija tai jotain...
ainakin menee varmalle puolelle.
Yli millin tais vaikuttaa että kummalta puolen navan laippaa lähtee.
edit_ mutta mun mielestä parempi on että jää kierteen pari optimista kuin että kierre loppuis kesken jonkin sattuman kautta eli ottaisin lyhyemmän. (sattumien minimoimiseksi itse käytän kahta eri laskuria ristiin)
Mutta noin yleisesti milli ei vaikuta mihinkään
(olipas epäselvä selostus, olennaisen ymmärtänee kun lukee ajatuksella :) )
Mites kun nuo Sapimin nipat ovat 14mm pitkiä? Pitäisikö tämä huomioida jotenkin?
Pinnoina Sapim CX-Ray ja laskurina Sapimin sivuilla oleva.
sapimin laskuri ehkä osaa sen huomioida? joku viisaampi tietänee.
en oo ikinä käyttänyt sapimin laskuria, mutta näin järjellä ajatellen kierteen pohjaamisen riski kasvaa kun nippeli pitenee. eli tukee lyhyttä mielestäni, toimii vaikkei sapimin laskuri osaiskaan huomioida.
edit_ toisaalta pinnahan on kuitenkin saman mittainen, kierteen mitoitus vaan on hiukan tarkempi. jos siis kierre on pidempi 14 millisessä, kai se vähän on?eikö näin?
Tulinpas tilanneeksi tuon Parkin mittarin ja pöydällä olisi pari 105 etunapaa ja seinää vasten kolme Mavic Open Sporttia. Posti on vielä tuomassa Sturmey-Archerin jarrullisen dynamonavan, jolle pitäisi vielä tilata Sputnik vanteeksi. Pari muutakin ideaa on mielessä kasailuun, voisi vaikka parit perusluokan etukiekot kasailla ja pistää vaikka myyntiin, jos ei muuta käyttöä keksi.
Nyt menee mutulla, mutta eikös DT Swissin 12 ja 14 millisissä ole sama kierteen pituus. Sen verran noista laskureista, että nyt tein ensimmäisen kiekkoni mittaamalla itse ERD:n kehästä. Valmistajan mitat otin napaan. DT Swissin laskurin tulos osui juuri kahden pinnamitan väliin. Otin lyhyemmät ja onnistui täydellisesti. Edellisellä kerralla käytin netin ERD tietoja Mavicin kehälle ja liian pitkät tuli pinnoista. Kehä kestää maastossa, mutta kierteet alkavat olla pohjassa.
Kyllä minustakin kierteen pituus on sama nippelin korkeudesta riippumatta. Pahus kun tässä vieressä ei nyt ole mistä tarkistaa
Mistään en ole löytänyt DT:n nippelin speksejä, vaikka joskus etsinkin. Sapimin sen sijaan olen löytänyt, tuossa selviää ja eroahan niissä on.
Mä ottaisin mitään miettimättä sen lyhyemmän.
Perusteluna, vaikka pinna tulisi kierrettäessä läpi nippelistä jonkin verran, niin sen kierteen pito loppuu käytännössä sen kannan ruuviuran pohjaan. Eli siitä uran pohjasta nippelin kannan päähän oleva "kierre" ei enää vaikuta pätkääkään lujuuteen. Ja yleensähän ERD siis mitoitetaan juurikin siihen kannan päähän, eikö.
Mavicin vanteille ilmoitetuissa erd:ssä on ristiriitaisuuksia. Valmistaja ilmoittaa sen vähän eri tavalla, mutta toisaalta Mavicin omalla laskurilla tulee kyllä oikeat pinnan mitat.
En muista minkä merkkisiä pitempiä nippleitä mulla on ollut mutta sama kierteen mitta niissä on ollut eli väärää pinnanmittaa nillä ei voinut korjata.
Mun mielestä pinnan mitta on ideaalinen kun pinna tulee nipasta läpi, ei uran pohjalle. Varsinkin alunipoilla se on kriittistä, niitä katkeilee jos mitta on vähänkin alle.
Samu
Kiitti kaikille kommenteista ja vinkeistä.
Pistän tilaten nuo lyhyemmät pinnat.
Sieltähän löytyi se kierteen alkamiskohtakin 12mm nippelissä joka näyttäisi olevan 3,5mm alareunasta.
Ln=12
Ls=1
Lg=7,5
http://www.komponentix.de/onlineshop...lzeichnung.gif
Eli jos tuo omasta nippelistä mittaama 3mm pitää paikkansa niin tuolla pitäisi saada kiekko kireämmäksi. Tosin tuo Lk mitta vaikuttaa myös.
Ja sieltä löytyi myös niitä prikkoja nippelin alle. Tosin ovat halkaisijaltaan niin suuria että eivät mahdu oman vanteen reijästä läpi.
Nyt pitäisi kasailla maasturiin takakiekko. Mikä olisi hyvä ja kestävä sekä kohtuullisen hintainen napa. XT:stä (M756) on omia huonoja kokemuksia, joten sellaista en enää laita kovaan käyttöön vaikka edullinen onkin. Hopea suosittelee moni, mutta onko se paljon parempi kuin esim. Novatec, FCF tms., joka maksaa puolet Hopesta ja joita voisi saada lähikaupastakin. Urakuulalaakerit saisi siis olla.
Toinen kysymys koskee pinnoja (tai puolia) nyt edessä on kiekko, jossa on DT:n Competition-pinnat. Näyttää kestävän vaikka kuskilla on painoa yli 110 kg. Kestäisikö myös takana Competitionit, kun on tarkoitus laittaa 3 ristiin 32 pinnaa? Kiekot tulee kovaan käyttöön juurakkoon ja kivikkoon. Ilmeisesti messinkinipat kannattaa takakiekkoon laittaa?
Tähän asti olen kasannut omaan käyttöön Championeilla, jotka kyllä kestävät vaikka mitä, mutta aina pitäisi kokeilla joitain uutta. Kehäksi laitan tallin seinältä lähes pomminkestävän Bontrager Ranger -kehän.
EDIT: 10 mm akseli pitäisi olla navassa.
^ Hope on saanut sellaisen aseman markkinoilla, että se voi maksaa niinkin paljon. Halusin myös teollisuuslaakerit ja pähkäilin samaa, että halvempia kilpailijoita on runsaasti. Vaan mistä sen tietäisi, mitkä niistä osoittautuvat pitemmän päälle hyvin toimiviksi valinnoiksi. En minä sitä suinkaan tarkoita, että Hope olisi jotenkin erityinen: itse asiassa jopa varmasti hypetetty "tasan tavallinen" napa, karkealla vapaarattaalla, joka jarruttaa rullaustakin. Mutta on se hieno. :) Pakkauskin on hieno. :D
Hope Pro 3 takanavan sain nyt. 135mm ja 36 reikää.
Wigglestä löytyi. Etunapa tulee muualta.
En uskaltanut sekavien mittatietojen ja eri versioiden takia etukäteen tilata pinnoja, mikä osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Mitat osin poikkeavat mistään löytämästäni nettitiedosta. Ei edes Hopen sivut auttaneet tässä.
Laatikossa lukee:
PRO III
36 Gunsmoke
Rear 135
Navassa lukee: made in UK, HOPE, mono, PRO III.
Mittaukseni:
- laippojen etäisyys 53mm (ilmeisesti keskeltä mitattuna 20 ja 33 kuten jossain näkemäni luvut olivat)
- vetopuolen reikien etäisyys 54mm
- toisella puolen 47mm
Seuraavaksi pitää vaikka parillakin eri laskurilla katsoa pinnojen pituudet Mavic CXP33 vanteille 14mm nippelillä. DT Competition.
Vaikka yleensä tyydyn Biltema-tasoisiin työkaluihin niin nippeliavaimen kohdalla vain paras kelpaa.
Eilen tuli postissa tällainen.
http://www.uniortools.com/katimages/19443.jpg
On kätevämpi käyttää kuin Parkin paremmat versiot. Se kun mahtuu pyörimään pinnan ympäri vaikka olisi vähän jyrkempikin kulma.
Park Toolin halvat pinna-avaimet ovat aika kurjia pelejä: Muoto on epäergonominen eikä avain tartu nippelistä kiinni neljältä sivulta, mikä on jonkinmoinen laatutyökalun peruskriteeri.
Tuo yllä oleva näyttää hyvältä, eikä Tacxin halpiksestakaan äkkiä sen kummempaa vikaa löydy:
http://www.jejamescycles.co.uk/produ...-14g-16380.jpg
Kyllä tuo minun silmääni ainakin näyttää että se on haljennut , kauhee murtuma :eek:
Kas, niinpäs näyttää... Valitsin Googlen kuvahausta ekan kelvollisen näköisen kuvan, mutta aina ei voi voittaa. Ehkä se on suunniteltu halkeamaan ennen kallista kehää jos pinnaa kiristää liikaa. Oma on kestänyt joka tapauksessa ihan hyvin kymmenisen vuotta ja 30-40 kiekkoa.