äh sääntöjä, sääntöjä. ite olin onneksi kuumeessa tämän tapahtuman aikaan.
Printable View
äh sääntöjä, sääntöjä. ite olin onneksi kuumeessa tämän tapahtuman aikaan.
Joo. Sääntöjen ei ole tarkoitus kurjistaa kenenkään yksittäisen pyöräilijän pyöräilyn iloa millään tavalla. :)
300,1 km (https://www.strava.com/activities/1316724169). Ja ajoin tietenkin sen vaadittavan matkan ennen "maaliintuloa". En pysty kirjaamaan tulosta viralliseen paikkaan koska ilmoittauduin viime hetkellä puhelimitse Mikolle enkä saanut sähköpostia.
Jätin palautteeseen sellaisen ehdotuksen, että säännöt olisivat hieman yksinkertaisemmat. Esim. "Aja auringonlaskun ja -nousun välissä vähintään 150 km." Nyt noista tauoista ja taukojen määritelmästä tulee välillä mielestäni turhaa säätöä. Onko vaikkapa renkaanpaikkaustauko 14 km:n välein DNF? Saako pysähtyä biotekniselle tauolle +-15 km taukopaikasta?
Njoo, olen käsittänyt homman idean olevan se, että ajetaan läpi yön. Tuolla systeemillä usemmalla kaverilla halutessaa homma olisi valmiina joskus iltaysiltä. Minäkin voisin varata huoneen Rosendahlista tai Ipasta, sopivalla kelillä ja reitillä olisin perillä joskus puolenyön aikaan. Siitä olisi sitten kiva hissillä mennä aamiaiselle katsomaan koko yön ajaneita pyöräilijöitä :).
Elikä joo, henkkoht. ei mitään vastaan tuota sääntöä. Flechessä on ihan sama muuten. Samasta syystä kai, plus siksi että kaikki saapuisivat paikalle about samaan aikaan.
Nojoo, tähän varmaan riittäisi käytännössä että "taukojen välissä pitää ajaa". Arvelisin että tässä on ajateltu ettei ketjuteta neljää 2 tunnin taukoa kahdeksan tunnin yöuniksi tms.
Mutta viimekädessä: jos osallistuu tapahtumaan jossa on tarkoitus ajaa auringonlaskusta auringonnousuun niin sitten ajaa auringonlaskusta auringonnousuun, simple as that... ;-)
Sellaisia sääntöjä ei ole olemassakaan joista ei saataisi aikaan turhaa säätöä tai vääntöä. Tai ehkä sellaisia, joissa käytettyjen sanojen määritelmät ovat pitemmät kuin itse säännöt.
Eikö riitä että ymmärretään ettei "tauolla" takoiteta tässä lyhyttä tai mahdollisimman lyhyttä pysähdystä vaan...ööö...taukoa? Tai toisinpäin: ettei pysähdys, aiheutuipa se sitten rengasrikosta, katkenneesta vaijerista, kusihädästä, märkien hanskojen vaihtamisista kuiviin tai mistä tahansa, ole eikä voi olla säännön tarkoittama tauko?
PS Tämmöiset jutut säännöistä ja väitetystä ryppyotsaisuudesta - vaikka ne esitettäisiin kieli poskessa ja sisäpiirin huumorina - ovat omiaan käännyttämään kiinnostuneita pois koko hommasta (kuten on ollut laita brevettien suhteen). Mikä on aivan h-in turhaa, koska säännöt naurettavilta vaikuttavine yksityiskohtineen ovat olemassa vain mahdollistaakseen sen yhteisen hauskanpidon ja koska ymmärtääkseni ryppyotsaisuus on tästä kauempana kuin kai mistään pyöräilyn alalajista.
Juh, mielestäni säännöt ovat ihan hyvät ja ok ainakin minulle. Joku DNF ei pilaa minun fiiliksiäni tuosta reissusta. Eniten ihmetyttää samaa matkaa ajaneiden ero.
Mitä muuten sääntöihin tulee, olen käsittänyt, että viimeisen 2h sääntö menee niin, ettei 2h aiemmin saa olla 15 km lähempänä maalia. So. ettei se tarkoita sitä, että viimeiseen 15 km pitäisi kuluttaa 2h. Eli jos pystyt ajamaan 30 km/h, voisit olla maalissa jo 1,5 h ennen määräajan umpeutumista.
Kaverit hei, polkekaa enemmän ja selittäkää vähemmän. Over and out. Hyvää Joulua.
Eihän tässä säännössä ole kysymys muusta kuin siitä, että viitsii istua kuuden huitteilla aamulla 2h Pirkkalan ABC:lla ja teeskennellä ajavansa. Itse en siihen enää kyennut, vaan ajoin puljun ohi ja menin saunanlauteille nauttimaan lämmöstä ja ruuhkattomasta pukuhuoneesta. Siitä hyvästä olkoon DNF hyvin ansaittu. Mitähän sitä ensi vuonna tekisi? Voisiko olla esim. Nössö-sarja erikseen, niin ei tartte järjestää varjotapahtumaa?
Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Miten niin yön yli? Nythän sääntöjen mukaan riittää, että lähtee liikkeelle 03:30 aikoihin hyvin nukutun alkuillan ja yön jälkeen ja polkaisee reippaasti 150 km. Sitten voi elvistellä ajaneensa yön yli, kun muut ovat sentään notkuneet 6-7 h kahviloissa ja tuhlanneet huomattavan määrän rahaa paikallisiin palveluihin, mutta eivät enää taipuneet 16 h syöpöttelyn jälkeen syömään lisää pullaa.
Heh, tuota joskus päässäni pähkäilin, mutta tein semmoisen henkilökohtaisen sääntötulkinnan, että ajoaika alkaa silloin auringon laskiessa ja jos sen jälkeen et ole tiellä pyörän kanssa niin sitten olet tauolla. Eli jonnekin viiteen voisin lähtöä kutakuinkin hyvällä venyttää mutta enpä kauemmas. Koska pointti menee muuten mun mielestä. Tulee liian tervejärkistä tai jotain ;).
Kyllähän se pointti on oikeasti siinä tauoilla notkumisessa yön tunteina tuttujen ja uusien tuttujen kanssa. Välillä vaihdetaan vaan taukopaikkaa pyöräilemällä. Suurin hohto siitä alkaa vaan katoamaan siinä kuuden jälkeen AAMULLA, kun on yön yli valvonut....laskettiinkohan tuo tauoksi vai kaatumiseksi.https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...c5f88c81a3.jpg
Säännön tavoite tietysti on maksimoida ajaminen ja minimoida tauot. Aina voi taukoilun sijaan myös pyöräillä, jos siltä tuntuu. :)
Tämän voisi säännöissä selventää, että lähteä saa siis myös myöhemmin kuin auringon laskiessa. Vaikka mainitulta kello 0:30. Kilometrien laskeminen alkaa auringon laskiessa sellaisille, jotka ovat lähteneet liikkeelle jo aiemmin, esimerkiksi kuopiolaiset ovat tainneet aloittaa jo ennen puolta päivää.
Toki voi pyöräillä maksimaalisesti, jos haluaa. Se on mukavaa ja useimmat osallistujat epäilemättä pitävät pyöräilystä. Omalta osaltani pyrin enemmän nautinnon kuin kurjuuden maksimointiin ja esim. kellon vuoksi vesisateeseen lähtö on tätä jälkimmäistä.
Kuvittelisin, että ihmiset ajavat ainakin siihen saakka, kun sauna aukeaa, joten sillä voi säätää ajamista. :)
Eiköhän kaikki, jotka "haluavat tai ovat jonkun pakottamina osallistumassa" talvipäivänseisauspyöräilyyn voi hyvillä mielin nousta pyörän selkään ja jättää sääntöjen noudattamisen tai noudattamattajättämisen tai sääntörikkomuksien miettimisen taka-alalle.
Säänöt on hyvät ja niiden idea on luoda runko yhteiselle tapahtumalle.
Ottaen huomioon mm. Tapahtuman osallistumismaksun on aivan sama millä tavoin joku ajoi tai käveli aamupalalle Tampereelle (tai Heinolaan), mikäli kokee vääryyttä tuloslistan ulkomuodossa (jonne itse saa omin sanoin ilmoittaa tuloksensa) olkoon tyytymätön vain ja ainoastaan itseensä.
Itse DNF (111km ja keskeytys) ei omaa kiitollisuudenvelkaani järjestäjää kohtaan vähennä pätkääkään. Lisää tälläisiä matalan kynnyksen (ja hinnan) ajotapahtumia kiitos, missä oma ajaminen on pääasiassa vailla mitään turhaa ympärillä.
Kuten joku sanoi, enemmän pyöräilyä, vähemmän kitinää.
Ja kiitos vielä kerran Mikko.
Ehdotan, että minimimatka nostetaan esim. 250 kilometriin, niin loppuu mussutus viimetuntien ajosta.
Meillä on ollut Oulussa tapana nauttia kaikki 20,5 tuntia pyöräillen, toki siihen muutama taukokin sopii.
Kiitos Mikolle tapahtuman järjestämisestä ja tervetuloa Ouluun ajamaan. Täällä saa ajaa pitkään, sekä yleensä hieman etelää haastavammissa oloissa.
150 km onnistuu kaikissa olosuhteissa. 250 km olisi jo urheilumatka huonolla säällä. Kynnys osallistua pitää olla vain halu lähteä mukaan eikä kunto tai välineet.
Tämä on hieno tapahtuma ja Mikko on tehnyt hienoa työtä pitkänmatkan pyöräilyn eteen.
Säännöt ei minusta näissä tapahtumissa ole ongelma vaan joidenkin tarve spekuloida niillä :)
Hyvää joulua!
"Mutta viimekädessä: jos osallistuu tapahtumaan jossa on tarkoitus ajaa auringonlaskusta auringonnousuun niin sitten ajaa auringonlaskusta auringonnousuun, simple as that... ;-)"
Juurikin näin ja ainakin meidän porukalle "ryppyotsainen" pilkulleen sääntöjen mukaan ajaminen on puolet lajin hauskuudesta.. :)
Itse asiassa meillekin kävisi DNF koska ajo varsinaisesti alkoi vasta 15.04 jälkeen..
Ja pidän hyvinkin epäreiluna sääntönä että oululaiset saa ajaa ja naattia meitä reilusti pitempään.. ;)
Tapahtumasta on jo tovi, mutta tässä kolme syytä, miksi minä lähdin ajamaan :)
https://www.youtube.com/watch?v=B7sE9HzRto0&t=1s