Ei pidä eikä se litku autuaaksi tee.
Printable View
Schwalbe one, 23 vai 25mm? Ainakin tuo 25mm todellisuudessa 27mm, joten ilmeisesti 23 on sitten 25mm.
Aion kyllä hakea Verkkokaupasta ainakin 1 testiin. Tällä hetkellä näyttäs olevan vain 23 millisiä jäljellä ja niitäkin vähän.
Nyt tulee kuule kovaa sisäpiiritietoa kilpailumaailman kovasta ytimestä. Viime viikolla ajettiin Kouvolassa Tykkimäen karting-radalla Bianchi Cupin osakilpailu märissä olosuhteissa. Minulla oli alla Schwalbe Onet (22mm ja 24mm tuubit) ja ainakin yhdellä toisella kilpailijalla myös, mutta erona se että minun Oneissani kulutuspinnassa on salmiakkikuviointi ja tällä toisella kulutuspinta oli sileä. Tämä toinen kaatui kisan aikana kahdesti (vieläpä aina minun takaani) ja minä ajoin pääasiassa tiukkojen ajolinjojen avulla toiseksi.
Että älä ainakaan sitä sileää Onea osta, märällä tuntuu kuin ajaisi saippuan palalla.
Ja tähän sitten se sopiva annos lähdekritiikkiä, sekä toisaalta vähän itsekritiikkiä kun heittelet noita kyssäreitä hyvin pienistä vivahteista jotka voi tuottaa vahvasti subjektiivisia vastauksia.
Taisi kaveri vaan tulla sileiden kumien ansiosta mutkiin merkittävästi kovemmalla vauhdilla.
Kiitos molemmille vastauksista ja onnea CamoNille sijoituksen johdosta. Harrastan toki sekä lähde- että itsekritiikkiä. Näitä pienempiä vivahde-eroja kysellessä minua kiinnostaa kuulla millaisia kokemuksia ihmisillä on, onko mitään eroja vai ei. Pyöräilyssä kun tuppaa joskus pienetkin asiat vaikuttamaan paljonkin ja minä vasta hahmottelen missä asioissa näin on ja missä ei.
Rubino Prota ja Slickiä kokeilleet eivät usein huomaa mitään eroa, mutta pitänee itsekin kokeilla, että osaa sanoa onko sitä. Kovemmista vauhdeista (esim kisoissa) jarruttaessa kurviin saattaa ollakin.
Tästä Schwalbe Onesta taisi tulla mun lempparikumi. Pidän kyllä Rubino Proostakin ihan hurjasti ja kun vielä molemmilla 12 pistosuoja niin on vaikea valinta. One nopeuden suhteen, Rubino Pro ehkä vielä kestävämpi, vaikea sanoa. Olin kyllä yllättynyt, että Onellakin on 12 pistosuoja, aika hyvin kun on noin kevyt kumi. Punnitsin tarkimmalla itseltäni löytyvällä mittarilla, eli matkalaukkuvaa'alla ja näytti 200g 23milliselle.
-Advantage 1: Schwalbe ONE Tubeless is our fastest!
-Advantage 2: Goodbye blowouts
-Advantage 3: Puncture risk virtually zero – with liquid sealant
-Advantage 4: Less pressure. More performance.
http://www.schwalbe.com/en/newsreade...cing-bike.html
Schwalbe One vs Conti 4 season vertailu alkanut, eilisen Giron perusteella 4 seasonit pysyy alla.
4 seasonit on selvästi kovemmat, huomaa jo asentaessa. Pito on huonompi kuin Oneilla, pari lukkojarrutusta tuli huomaamatta. Ei kuitenkaan jälkeäkään kumissa vaikka osumia tuli kivistä, kanttareista ja rupisesta asfaltista.
Leveyttäkin on silminnähden vähemmän 28 koossa, en vaivautunut mittaamaan mutta useampi milli on eroa. Ajossa pienempi ilmatila tuntuu vähän kovempana mutta ei mitenkään kivikovat 7-7,5 paineilla.
Selvästi jatkoon, ei yhtä kisakireät kuin Onet mutta kyllä se kokonaisaika määrää kun aikaa ei tuhraannu pusikossa kumia paikatessa. 😊
Katsotaan miten kestää työlenkkiä, jos kestää sen niin ostan kaapin täyteen.
3500 km Conti 4 Season 28 koossa alla Cyclossa ilman ongelmia. Ultegran WH-6800 vanteilla 7 barin paineilla leveys tönärillä mitattuna 28,3 mm. Suosittelen kotimaan röpeilöisille asfalteille ja hiekkateille.
Tuo Arctic Bikerin renkaan vaihdossa käyttämä talkki vaikuttaa kyllä hyvältä idealta. Luin tässä joku päivä artikkelin, jossa talkkia myös suositeltiin käytettävän, koska se muodostaa hieman liukkaan pinnan (sisä)renkaan päälle ja voi näin toimia jossain määrin myös tietynlaisia reikiä ehkäisevänä. Ostin itsellekin professorin vauvatalkkia ja kokeilen varmaankin ensi kerralla renkaita vaihtaessa.
Comparing apples and oranges, mate.
Continental 4Seasonin loogisimmat kilpailijat Schwalbelta lienevät Durano ja Durano DD. Vastaavasti One ja GP4000sII ovat toistensa suoria kilpailijoita. GP4000sII toiminut toistaiseksi edeltäjämallinsa tavoin oikein hyvin. Samoin 28 mm Duranosta minulla on vähäiset mutta sangen positiiviset kokemukset. 4Season ja One kokeilematta, molemmat lienevät laaturenkaita omilla painotuksillaan.
Näinhän se on, alun perin kuitenkin itselleni jäi sellainen mielikuva Oneista että pistosuojaus on ihan huippuluokkaa ja niillä uskaltaa ajella ihan arkilenkitkin. Aivan selvät kisarenkaat ne on ja siihen hyvät mutta jos olisin nyt vailla renkaita jokapäiväiseen ajoon niin 4 seasonit vaikuttaisi lupaavammilta.
N. vuosi ajeltu onella, ihan hyvä rengas. Ovat vielä päällisinpuolin kuin uudet, ja tänään vaihdoin ensimmäistä kertaa sisurin, joku terävä neula oli mennyt läpi kumista.
Hutchinsson Fusion 😊
Hämmentävä topic... Olen ajanut Veloflexin tuubeilla yhteensä jo noin 10.000 km ilman rengasrikkoa. Soratietäkin tuosta useampi tonni varmaan. Ilman litkuja tai mitään. Väärin ajettu?
Pieni välihuomautus:
Bicyclerollingresistance.com testaa muuten renkaan pistosuojausta työntämällä kuivaan renkaaseen piikkiä keskeltä kulutuspintaa. Sinänsä varmasti tulokset ovat oikeita, mutta eivät kerro mitään renkaan puhkeamisherkkyydestä todellisuudessa.
Hui! Täällä on melkoinen rengasruletti käynnissä! Ostaessani ulkokumit oletan, ettei mun tartte murehtia asiaa ainakaan 4000km:n. Mulla on 17 vuoden aikana ollut kolmet Vittorian ulkokumit, joista ensimmäiset kevlar-pistosuojauksella olleet tecno twin treadit 25mm kestivät 14 vuotta. Voi jestas, kun olivat uutena hienonnäköiset! Musta-valko-vihreät! Pidin toki 10 vuoden tauon pyöräilyssä tuona aikana. Uudelleeninnostumisen jälkeen ensimmäisten n. 200km jälkeen takarenkaan hapertunut kumi ja kangas vähän ratkesivat, mutta ei puhjennut kumi, joten jatkoin samoilla renkailla kotiin n. 15km matkan. Edessä oli uusien ulkokumien hankinta.
Pitkän (n. 5 tunnin) tutkimuksen ja etsinnän jälkeen päädyin etsimään käsiini Rubino Pro III:t. Ero edellisiin oli aivan käsittämätön rullaavuuden ja tuntuman osalta, eli kehitys oli kehittynyt paljon. Rubino Pro III:silla ajoin vajaat 4000km, kunnes muutama viikko sitten huomasin takarenkaassa koko kulutuspinnan levyisen viillon, joka ulottui kankaaseen saakka. Olin ajatellut, että kulutuspinnan puolesta nuo olisivat vielä kestäneet pari tkm, mutta päätin vaihtaa sitten molemmat. Tilalle tuli - yllätys, yllätys - Rubino Prot. Niillä on nyt poljettu n. 500km.
Miksi en puhunut mitään rengasrikoista? Koska niitä ei ole tullut. Ensimmäistäkään. Ainoastaan valskaavia venttiilejä ollut muutama ja prismasta ostamani jalkapumppu rikkoi lisäksi 2 venttiiliä kiskomalla sen prestoventtiilin 'neulan' ulos. Ko. pumppu jäi lastenfillareiden kumien pumppaamiseen. Nykyisin luotan hyvin tarkaksi (kalibroitu vertaamalla kahteen ns. laatupumppuun) ja toimivaksi osoittautuneeseen Lidlin jalkapumppuun, jolla saan kevyesti 9 barin paineet kumeihin. Normaali ajopaine minulla on 8,5 baria.
Rengasrikottomuuteni tekee erikoiseksi se, että massaa on kuitenkin koko aikuisiän ollut yli 100kg ja viimeiset 10 vuotta yli 110kg. En ole koskaan eläessäni ollut minkään kulkuneuvon kyydissä, josta puhkeaa ajon aikana kumi. Enkä ole taikauskoinen, joten voin sitä julistaakin. Arctic Bikerin tavoin olen merkkiuskollinen ja pysyn jatkossakin erinomaiseksi todetun merkin parissa.
Sisurien osalta kelpuutan mitä vain. Ehkä pitäisi joskus latekseja testata, mutta jotenkin minusta tuntuu, että puheet 25% pienemmästä vierintävastuksesta ovat höpöhöpöä. Tämä siihen perustuen, että sisuri ei vaikuta millään tapaa ulkokumin kontaktipinnan muotoon kovilla rengaspaineilla. Sisurin elastisuudella ei pitäisi olla vaikutusta silloin, kun ulkokumi asettaa rajat joustolle. Tämä pohjautuu omaan pohdintaani ja mutuuni. Voi olla, että koen psykologisen valaistuksen sellaisia testattuani; hifismi on tyypillisesti itse itseään ruokkiva harrastusmuoto.
^Rubino Proot on mainiot. Itsellä nyt slicki R. Pro takana. Oon ollut tosi tyytyväinen näiden kestoon toistaseksi, kuten myös Onen, mutta uskoisin, että maastolla ja tuurillakin (esim millasesta sorasta sattuu yli ajamaan) on osuutta asiaan, kun kyllä noitakin on porukalla hajonnut, vaikkakaan ei käsittääkseni erityisen helposti. On ne minusta maantierenkaaksi suhteessa painoon oikein mukavan varmat.
Tottakai on höpöä. Sen tiedän saksan Biken aikoinaan maastosisurilla mitanneen 5 % pienemmän vierintävastuksen verrattuna butyyliin.Lainaus:
, mutta jotenkin minusta tuntuu, että puheet 25% pienemmästä vierintävastuksesta ovat höpöhöpöä.
Maantiesisureista ei ole sattunut silmääni vastaavaa testiä. Luulen että latexisisuri on nakkikoossakin pikkasen herkempi rullaamaan. Mutta ei unohdeta tätä ; joustavuutensa ansiosta latexi on pistoreikien suhteen butyyliä selkeästi kestävämpi.
Tänään sitten 4Season petti. 25mm sisurit litkutettuna ollut alla cyclossa ja tänään alkoi suhina ja suihke. Litkut tuli suihkeena ulos. Sen verran piti, ettei tarvinnut taluttaa ku muutama sata metriä. Mutta eipä se tuokaan mikään pommin varma kombinaatio ole. Märkä tie hyvä apu rengasrikkoon toki osa selitys...
Joku sanoi, että normi litku ei toimisi avorenkaan kanssa. Joissain sisureissa on valmiina litkut ja ne pitäisi olla jotenkin parempia.
Mut vähällä olet selvinnut. Meikäläisellä 7 rikkoa GP4000 SII kanssa 700 km matkalla. Sitten oli pakko laittaa vanha S versio ja rikot loppui samantien. Edessä on ollut Pro4 koko ajan ilman rikkoja.
Outoa tuo 4000SII. Mulla ei ole ollut vanha eikä uuden kanssa yhtään rikkoa.. kop kop ;) tTosin olen pääosin ajanut niillä vain kuivalla kelillä. Kaippa se on koko homma täysin tuurista kiinni eli paremmin huonosta tuurista :)
5-8 baria on muistaakseni 28 mm ohjepaine ja olen pitänyt niissä 5,5.
Joku arveli, että renkaan leveys yhdistettynä huonoon pistosuojaan reunassa olisi syynä, 28 mm on pullea poskistaan ja kaikki rikot on tulleet just reuna-alueille.
Toinen arvaus on, että rengas ei kestä tyhjänä ajoa yhtään. Jos eka puhkeaminen oli huonoa tuuria ja parinkymmenen metrin ajo tyhjänä hajotti jotenkin kumin rakenteen ja reunalangat tms. tulivat sisältä esille puhkomaan?
Kolmas vaihtoehto voisi olla maanantaikappale.
^tästä tuli vaan mieleen lenkillä kuulemani lausahdus: "tuleehan niitä rengasrikkoja jos ajelee muodikkailla kuuden barin paineilla" :)
Tämäkin varmaan yksilöllistä. Pienemmällä kuskilla, kuten itselläni (48kg), on hyvin riittänyt 6-7 baria, edessä usein tasan 6 ja takana about 6-6.5 bar. Olen ajellut märillä teillä ja nyt viimeksi eksyttyäni vähän pidemmästi hiekkateitäkin, eikä (kop, kop) tullut rikkoja, mutta voi olla, että painavammalla kuskilla matalammilla paineilla helpommin tulee.
ja uskon edelleen, että myös tuurilla on oma osansa ajotavan, paineiden, jarrutteluiden (tuleeko paljon hätäjarrutuksia) yms lisäksi.
ei ole tullut muilla renkailla rikkoja 6 barin paineella, ainoastaan tällä kumilla.
Sillon kuin pidin 7 baria niin jokunen puhkesi.