Kryptoniten vaijeri on hyvä U-lukon seuraksi.
Printable View
Kryptoniten vaijeri on hyvä U-lukon seuraksi.
Itse tilasin juuri Kryptonite KryptoLok 2 + KryptoFlex Loop Cable -setin, tosin tuleva pyörä taitaa pysytellä yöt asunnossa sisällä kun taloyhtiön pyörävarastossa pyörätelineet ovat - ihan oikeasti - puuta. On siellä naapurin Chargen maantiefillari saanut olla rauhassa koko talven (vastaavalla setillä kiinni), mutta eipä sen vieminen paljoa vaatisi.
Nyt pitäisi keksiä myös halpa ja helppo tapa parantaa tuota pyörävaraston turvallisuutta, jota pystyisi taloyhtiön kokouksessa esittämään. Kunnolliset pyörätelineet olisivat tietty hyvä vaihtoehto, mutta luulen että kannatusta ei oikein tule. Onko ehdotuksia?
Saiskos sinne jotain metallilenkkiä (betoni)seinään, johon sitten ketjulla/vaijerilla fillarit kiinni? Olisi halpa ratkaisu toteuttaa.
Taloyhtiöiden pyörävarastot ovat yleensäkin niitä kaikkein eniten fillarivarkauksille (ravintoloiden edustojen lisäksi) otollisemmat paikat. Tämä johtuu ihan siitä, että ensinnäkin niiden pyörävarastojen avaimia voi olla ex. asukkaiden ym. myötä liikkeellä vaikka kuinka paljon ja usein myös itse pyörävaraston lukitus on täysin aliarvoinen kuten ne fillarivarastossa olevat kiinteät pyörien lukituskohdatkin, jotka siis voivat jopa täysin puuttua.
Eli taloyhtiön yhtiökokouksessa esittäisin (siis pyydä hyvissä ajoin ennen yhtiökokousta asialistalle tuo pyörävaraston turvallisuuden parantaminen, muutoin ei siitä saada pitävää päätöstä):
- Pyörävaraston ulko-ovien lukitus on uusittava samaan sarjaan kuin asuntojenkin lukot (ellei näin jo ole tehty). Pyörävarastolle ei saa olla jokin kertakaikkiaan aikojen saatossa "fiksattu" erillinen avain!
- On huolehdittava siitä, että pyörävarastojen ovet sulkeutuvat aina kunnollisesti pumppujensa avulla. Siis ovissa on oltava kunnolliset niitä kiinni vetävät pumput. Pelkästään käsin suljettavat ovet eivät tule kysymykseen!
- Pyörävaraston seiniin on syytä tukevasti kiinnittää vahvat metalliset kaaret tai silmukat johon asukkaat voivat omin U-lukoin ym. vajerein kiinnittää fillarinsa. Välttämättä ei siis tarvita kalliita tehdastekoisia pyörätelineitä, ellei fillarivarastossa nyt ole kova tilanpuute.
- Jos kiinteistössänne on jo kameravalvonta huoltoyhtiölle pihamaalta ym. ulottakaa se myös fillarivarastoon, ellei jo ole. Ja siitä myös kilvin maininta.
Kuitenkin kokemukseni mukaan se varmin tapa suojautua fillarivarkailta on kerrostalossa vain kantaa oma fillari vaikkapa parvekkeelle aina lenkin jälkeen! Nimittäin voihan itse talon asujaimistostakin löytyä niitä fillareita varastavia hörhöjä, joilla siis on ihan laillinen pääsy pyörävarastoon!
Kiitos ehdotuksista. Puutteita löytyy aika paljon ja niitä tuskin ihan heti ollaan korjaamassa, varsinkin kun on putkiremppaakin tulossa. Ihan ensimmäiseksi tuolta pitäisi siivota romupyörät pois.
Yritin etsiskellä sopivia kaaria/lenkkejä, mutta en oikein löytänyt, pitänee metallihommia tekevältä kaverilta kysyä aiheesta. Pyörä asunnossa on ihan ok vaihtoehto, mutta meinaa tuota hellasäröä tulla aiheen tiimoilta ja siksi mielummin pitäisin pyörävarastossa.
Joo, ne romupyörät saatte helpostikin pois kunhan vain taloyhtiön isännöitsijä tai hallitus tekee niiden siivoamisesta tiedotteen noin kuukautta ennen kuin ne hävitetään.
Toisaalta, jos teille on tulossa iso putkiremppa, niin tuon pyörävaraston kondikseen saattaminen on sen yhteydessä ihan "peace of cake". Eli ne kustannukset eivät tunnu missään putkirempan kuluissa!
Runkolukkoa haeskelen sen takia että yksi lukko repussa riittää. Aiemmin mulla oli pari Kryptoniten U-lukkoa mukana ja hyvin niillä pyörän kiinnitti, ei siinä mitään. Kätevämpää olis, jos toinen lukko olis aina rungossa kiinni. Ketjutkin ovat aika möhkäleitä.
http://prisma.s-verkkokauppa.fi/fi/p...iii-runkolukko
Ton tyyppistä haeskelen siis. Ton kiinnikkeet ei vaan luottamusta herätä, jos kerran muovia ovat.
Onko idiksiä?
Muovikiinnikkeet ovat aika yleinen ja toimiva ratkaisu runkolukoissa, niillähän ei varsinaisesti turvata mitään vaan kunhan pitävät lukon pyörän mukana. Axa/Basta, Abus ja Trelock taitaa olla runkolukkojen yleisimmät valmistajat, että tuolta linjalta voi lähteä etsimään lukkoa. En tiedä kuinka erilaisia nuo nyt sitten ovat käytännössä, isoimpana erona on varmaan erillisten vaijerien pikakiinnitys joissain malleissa.
Ok, ajattelin että jos U-Lukoissa halpiksetkin on todella kestäviä, miksei noissa putkirakenteisissa runkolukoissakin. Olenko aivan metsässä?
Hesarin testissä ainakin tais kaikki U-lukot kestää miliisien yritykset. Ketjut taasen ei.
Pyörävaraston seinässä tuommoinen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...-varten-82544/ ja pyörä lukittuna tuolla ketjulla http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...-mopoon-82670/ ja abloyn pl350 lukolla siihen.
Kannattaa ehdottaa ainakin. Itselläni ainakin hyvät kokemukset tuosta ja voihan tuohon muillakin lukoilla pyörän tai muun laittaa kiinni, kuin ketjulla.
Sen verran järeää tavaraa ettei ihan heti saa rikottua. Jos eivät ole halukkaita tuommoisia maksamaan niin yritä saada vaikka niin, että itse järjestät tuommoisen asennuksineen taloyhtiön luvalla.
Itse asuin ennen kerrostalossa, jossa pyöräsuoja muodostui tavallaan kahdesta huoneesta. Huoneiden välissä ei ollut ovea, ainoastaan levähkö kulkuaukko. Aioin ehdottaa kokouksessa, että aukkoon rakennettaisiin ovi ja siihen kopiosuojattu lukko ja jonka avaimia luovutetaan vain pyöräpaikan lunastaville. Yksi avain per paikka. Jos avain katoaa, sarjoitetaan lukko uudestaan. Koska lukkoja olisi vain yksi ja avaimia ehkä 10, kulut pysyisi kurissa ja sarjoitus tulisi tehtyä.
Muutin pois, joten hanke jäi ajatuksen tasolle. Pieni pätkä seinää + ovi olisi ollut helppo toteuttaa, olisin ollut valmis tekemään sen vaikka talkootyönä. Yhden lauantain siihen olisi saanut kulumaan.
Betoniin voi hakea kiinnityslenkin pulttikaupasta, jos Bilteman versio epäilyttää. On olemassa lenkkejä, johin on hitsattu kierretanko tai harjateräs. Betoniin porataan reikä ja tanko juotetaan kiinni kemiallisella ankkurimassalla.
Onko kokemuksia lukittavista skewerseistä, eli satulatolpan ympärille ja renkaiden akselille tulevat pikalukolliset ja lukittavat puristimet (etsin sellaisia, joissa olisi avain, eikä kuusiokolo)?
No-niin...Olen aikaisemminkin kertonut täällä omasta lukinta-systeemistäni, mutta hyviä neuvoja ei ikinä ole liikaa! Teräsketjun toinen pää on pujotettu KIINTEÄN tangon/kahvan ympäri. Sieltä syöksytään kohti pikalukittua eturengasta. Sen läpi päästyä matka jatkuu kohti runkoputkea, joka kierretään ja palataan takaisin kohti ketjua. Nyt tilanteeseen tulee pieni ABLOYn riippulukko, jolla lukitaan ketju kiinni itseensä. Kotipihalla ABLOYn pienen lukon on korvannut painava ja kömpelö kaarilukko.
Näin pyöräni ovat olleet lukittuna jo aika monta vuotta ilman vit...kettumaisia yllätyksiä. Tottakai pikalukoista renkaissa ja satulaputkissa on tehty hieman hitaampia avattavia mm.teipin avulla.
Tämä lukitustapa ei paina tuhottomasti ja kulkee mukana satulan alla olevassa pienessä laukussa. ;-)
Mä olen ajatellut homman niin, että pyörät joita en halua varastettavan, pysyvät kotona sisällä muutoin kuin lenkin ajan. Jos ja kun maantiepyörällä joutuu pysähtymään vaikka huoltsikalle kahville, jätän pyörän kahvilanpöydän kohdalle ikkunan taakse parkkiin ja lukitsen renkaan runkoon minimaalisen kevyellä ohuella vaijerilukolla jota jaksaa kantaa mukana helposti yhdessä ajopaidan taskuista. Sinne taskuun mahtuu vielä vähän muutakin tavaraa. Lukko ei ole siksi, että se mitään estäisi, mutta haluan sanoa hyvällä omalla tunnolla tarvittaessa vakuutysyhtiölle pyörän olleen lukittu jos se kuitenkin röyhkeästi suoraan silmien alta vietäisiin.
Töihin kuljen yleensä pyörällä jolla on vähän vähemmän väliä ja sen lukitsen yhdellä keskivahvalla U-lukolla kiinteään tolppaan tai kunnon jykevään pyörätelineeseen tms. Lukkoa säilytän siellä duunipaikan telnieessä / kaiteessa kiinni pysyvästi, jotta sitä ei tarvitse kuljettaa päivittäin edestakaisin. Joskus mennessäni duuniin maantiepyörällä olen kantanut pyörän omaan työhuoneeseeni. Minnekähän sen laittaisin avokonttorissa, jos sellaiseen joutuu. No siellähän on tavallaan enemmän tilaa...
Niin joo ja autossakin pyörää satunnaisesti hetken säilyttäessäni (pakannut vaikka pyörän autoon illalla ennen aikaista lähtöä seuraavnaa aamuna johonkin kuntotapahtumaan) olen nykyään laittanut pyörän lukkoon auton sisällä. Tämä siksi, että vakuutusyhtiöt eivät korvaa autosta varastettua tavaraa kuten lukitsematonta pyörää. En ole ihan varma mutta ymmärtääkseni (ja maalaisjärjen mukaan, jota vakuutusyhtiö ei toki suoraan sovella) pyörä korvataan, jos se oli lukittu, kun korvataan sen auton vierestä varastettunakin jos lukossa oli.
Tooottakai...Sama ketju on lukinnu pyöriäni muutaman vuoden ja se Abloykin menee ens syksynä jo kouluun, eli se systeemi ollu AIKA-JEES! ;-)
Olen katsellut itselleni käyttökelpoista U-lukkoa ja minua kiinnostaa nuo runkokiinnikkeet.
Vanhassa Kryptonitessa se oli oikein tukeva, U-kaari pujotettiin kiinnikkeen läpi ja lukittiin siihen kiinni. Mutta millaisia nuo Abuksen kiinnikkeet ovat, pysyykö lukko mukana vaikka vähän rotvallin yli hyppii...
Noissa taittolukoissa tuo kannettavuus on kyllä parempi, mutta eivät taida olla yhtä luotettavia kuin U-lukot. Muistaakseni ne Hesarin värväämät poliisit rikkoivat taittolukon aika helposti...
Tarkoitus olisi lukita C-C pyörä kaiteeseen leffa, uimahalli yms keikkojen ajaksi.
http://www.wigglestatic.com/images/b...=430&h=430&a=7
BBB BBL-14. Toimisikohan toi? Jännittää tuo mun vaijerilukko liikaa. Tuo pisti silmään siksi että se näyttää uhmakkaalta. Jo se vois riittää karkottamaan varkaan innon. Sheldon -tekniikalla takakolmion sisältä takarenkaasta kiinni kiinteään esineeseen? Kuljetusta varten kieputtaa mihin tahansa putkeen pyörässä. Reilu 40 egee ois hintaa. Sitten ois kryptoniten U -lukko + vaijeri, joka olis parikytä egee enemmän.
En nää välttämättä tässä mitään huonompaa.
Kryptoniten lukon runkokiinnike on huonontunut. Hommasin hiljattain Evolution minin ja hiukan olen pettynyt. Kuljetettaessa lukon kaariosa helisee lukkopesässä ihan pirusti. Runkokiinnike on kökömpi kuin joskus ennen, isompi ja ulkonevampi. Se rajoitti ainakin mun tapauksessa lukon kuljetuspaikkaa rungossa.
http://www.bike-discount.de/en/buy/k...2679/wg_id-346
Tuollaisen just tilasin, en ny päivittäin lukkoa tarvitse. Kattelin että lyhkäisyydessään ois helpohko mukana raahattava.
Tuohon Hiplok:n järeämpään versioon olen parin käyttökerran kokemuksella hyvin tyytyväinen. Huomaamattomasti kulkee vyötäröllä.
Kävin lukkoliikkeessä ostamassa pari Abloyn järeää riippulukkoa kotiavaimelle sarjoitettuna. Pitäisi vielä löytää joku lyhyt (n. 50 cm) 10-12 mm vaijeri joka toimisi U-lukon sangan korvikkeena. Pidempiä vaijereita minulla on jo ennestään.
Olisiko tuollainen karkaistu kettinki joka on tuossa Latumanin kuvassa parempi? Vaijerin pystyy perkaamaan poikki säie kerallaan. Itsellä on metrinen 10mm kettinki, iso Abloy ja vaijeri. Kettingillä rungosta ja takakiekosta kiinni johonkin kiinteään ja vaijerilla etukiekko.
Kyllä kettinki käy. Voisin ostaa metrisen ja itse puolittaa rälläkällä niin olisi kaksi hyvää korviketta.
Bike-discountista saa Kryptoniten + vaijerin 46,95 eurolla: http://www.bike-discount.de/de/kaufe...yptoflex-82657
Kryptoniten kanssa tarvitsee kyllä aina repun, tai en ainakaan itse koe noita pyörään ruuvailtavia kiinnikkeitä kätevinä tai esteettisinä.
Almax on aika pitkälti paras ketju mitä rahalla saa, vaikkei välttämättä kallein olekkaan.