BioDieselillä. Taatusti vihreää :)
Printable View
BioDieselillä. Taatusti vihreää :)
Näillä kaikilla on tullut ketjua lioteltua: sytytysneste, diesel, polttoöljy, ehkä parhaiten putsaantuu sytytysnesteellä ja lisäksi haihtuu valuttaessa. Lopuksi heittää moottoriöljykylpyyn, niin pitäisi öljyn tunkeutua.
Samalla kun putsaatte ketjuja noilla liuottimilla niin saatte ihan kaiken rasvankin ketjuista pois. Jos liuottimia käyttää niin sitten pitää ne ketjut liottaa ja keittää parafiinissa tai öljyssä.
Ketjuista ei tarvitse putsata öljyä pois jos sitä ei ole laittanut liikaa. Kun ketjun pesee usein niin riittävää on tehdä se paikallaan siististi Pinelinellä, joka vie hiekat ja muut hiovat aineet pois.
Saahan sitä puuhailla jos ei usko.:cool:
Tuli hommattua ensimmäinen ihkaoikea maantiepyörä niin nyt taitaakin olla vähän merkitystä, että mitä niille ketjuille laittaa. Vanhoihin romuihin kun ketjut on ollut luokkaa 5€/kpl niin väliä vaikka vaihtaisi aina kun pitäisi rasvata.
Nyt sitten olen pari sataa kilsaa ottanut tuntumaa ju hyvä pyörä. Laittelin jotain semmosta ohutta öljyä alkuun. Sitten laitoin jotain aika saatanan paksua mössöä, jota markkinoivat "hyvänä ketjuöljynä" minulle.
No tulos, ketjut, pakka ja rattaat mustan paskan peitossa. Päätin sitten ihan puhdistusöljyllä vetää tuon paskan pois (wd40) ja nyt kiiltelee taas kaikki niinkuin pitääkin. Ainoa ongelma, että pikkusen rohisee ketjut (katupölyä sisällä?)
Pitäskö tosta olla huolissaan ja lähteä ketjua purkamaan ja liottelemaan vai laitanko vaan uutta öljyä tilalle ja sitten joskus kun kerkeän niin puran?
Ja tuossa ei kyllä ole mikään pikaliitin vakiona :( Shimanon joku ketju, Ultegraa kaikki muut vempaimet
WD40 poisti ketjuista voitelun ja huuhteli hiekat syvemmälle. Voit:
- pestä ketjua kuumalla vedellä, antaa kuivua ja voidella paremmalla ketjuöljyllä
- hankkia pikaliittimen (esim. KMC), irrottaa ketjun, liotella haluamassasi liuottimessa, antaa kuivua, liittää uudella liittimellä ja voidella
- ihan vaan voidella ja ajaa
Melkein millä tahansa ketjuöljyllä voitelun jälkeen tärkeää on pyyhkiä liiat pois paskaa keräämästä.
Mistä noita liittimiä saa?
Mulla on noissa leluketjuissa sellasia jossain ollutkin ja ollut ihan käteviä kun on pyörän pessyt niin saanut ketjut irti.
Ja työkalu ketjun avaamiseen löytyy :)
Ja niin, laitoin nyt ton paska öljyn likoomaan ja pyyhin pois ylimääräset sitten kun lähden lenkille, tänään toi keli on vähän sellanen, että ei taida viitsiä :D
Sitten oisko jollain heittää suositusta jostain öljystä? Mielellään halpa. Mielellään ei saisi kerätä ihan kaikkea mitä tieltä löytyy ja toisaalta mua ei haittaa vaikka joutuisikin lisäilemään useammin. Eli ilmeisesti joku ohut? :)
Laitoin kokeiluun myyjän suosituksesta Shimanon PTFE:n. Kattotaan kuin äijän käy.
Mitäs nää muut PTFE sprayt ( esim. Wurth) tekee ketjuissa? Vai tekeekö niillä mitää? Duunissa vaan käytän tollasta sillontällön kuivavoiteluun. Suhteellisen paljon halvempia ku toi shimanon..
riippunee paljonko liuotinta siellä seassa on...
Ei kyllä ymmärrä mikä siinä ketjujen ylläpidossa on niin hankalaa. Tipottelee Rohloffin öljyä, pyyhkii paskoja pois kun muistaa ja 500km välein, paskakeleillä vähän useammin, öljyn kanssa siivoaa ketjut kiiltäväksi ja jatkaa matkaa taas 500km. Edelliset Ultegran vitjat kesti 8000km tuota käsittelyä ja arviolta puolet oli rapakeliä.
Mitä avattavia lukkoja raati suosittelisi Shimanon 10-ketjuille? (Ainakin avattavat tuntuvat olevan aika harvassa ja osaa haukutaan liiankin aukeileviksi) Saatavuutta jollain mallilla jopa pk-seudun kivijalkakaupoilta?
Tällä pysyy ketjut kiinni. Ja irtoaa tarvittaessa.
https://www.bike24.net/1.php?content...f9a56168991d1c
Entäs miten usein noita pikaliittimiä tulisi sitten uusia? Samalla kun ketju menee vaihtoon?
Ei tarvitse uusia juuri koskaan, voi käyttää monen ketjun kanssa.
Minäkin olen käyttänyt samaa taktiikkaa omasta mielestäni menestyksekkäästi, erona voiteluaine joka minulla on Park Toolin vahaa. Chorus-ketjut menivät vaihtoon 6500 km jälkeen ja uudet Recordit istuivat ihan hyvin vanhoille rattaille. Ei taida olla taloudellisesti perusteltua tuo liottelu, mutta pysyykö ketjut uuden lailla kiiltävinä ja vähemmän sotkevina jos harrastaa liuotinpesuja?
Jos jotain kiinnosti se klüberin vahamöhnä niin nyt lähti testaukseen Klüber Syntheso W Spray. Pyorahuolto.com ohjeilla mennään aluksi, eli ketju puhtaaksi (crc 5-56 ja bräkleeni puhdisti tällä kertaa kun ei sitä pinelineä löydy mistään)
jonka jälkeen voitelu rohloffin öljyllä (tahmaista tavaraa),
ylimääräisten pois pyyhintä ja synthesot päälle.
On mahdollista että kusin jonkin vaiheen, koska esim. tuo vaha olisi pitänyt ruiskuttaa purkki vaakatasossa jne. mutta katsellaan
Ilmoittelen että miten toimii kun saan kilometrejä alle.
Linkkiä töhnän tietoihin http://www.atlanta.ro/fise-tehnice/Syntheso_W_Spray.pdf
Minä käytän maantiellä pelkkää WD-40, useinhan sitä saa ruikkia mutta kun pyyhkii rätillä ylimääräiset pois puhdistuu ketju samalla. Ei kerää myöskään pahemmin paskaa. Lyhentää varmaan ketjun ikää mutta eipä se minun ajokilometreilla haittaa. Kuivilla keleillä ihan toimiva.
Se on ketjun puhdistukseen hyvä, kun sisältää paljon liotinta, mutta samalla se pesee voiteluaineen pois ja siten kuluttaa ketjua. Esimerkiksi aseöljy tai moottoriöljykin voitelisi enemmän.
Joku ketjuvaha pitää ketjun ihan yhtä puhtaana, mutta toimii paremmin voiteluunkin.
Tällä hetkellä käytän tätä vahaa:
Finish Line Krytech Wax Lube
...mutta sillä ketjut pitävät enemmän meteliä ja tuntuu kulkevan huonommin kuin tällä:
Finish Line Pro Road
...joka taas sottasi ketjut jo viikossa kamalaan kuntoon, mutta piti ketjut hiljaisina.
Menin ostamaan liukastetta ketjuille. En tiedä niistä mitään, niin otin sen mitä myyjä oman kokemuksensa kautta suositteli. Käyttää kuulemma samaa omassa maantiekiitäjässään.
'PTFE Lube' lukee pullossa ja Shimanon nimen alla kulkee. 100ml pullo maksoi 8€. Myyjä sanoi että sitä ei paljoa tarvi lotrata. Jos laittaa liikaa niin se nousee ylös ja sit tarttee rättiä.
Mitä mieltä Te olette kyseisestä aineesta? Onko kukaan moista käyttänyt ja oliko ostoksessani mitään järkeä?
Oishan tuolla autotallissa ollut vaikka minkä moista ketjuöljyä, mutta ei luonto anna periksi laittaa pyörään auton rasvoja. Pyörille on tehty omansa, ja todennäköisesti siihen on ollut syynsä. Eikä tuo nyt niin kallistakaan ollut.. :)
Kyseessä lienee tuo? Itsekin harkitsin kun eilen tilailin, otin sitten tutun Finish Linen kuitenkin.
Eiköhän toi Shimppa ole sieltä parhaasta päästä "jokapaikan" ketjuvoiteita, eli dry lube. wet lubea en viitsisi käyttää kuivalla kelillä.
Automönjistä on ihan hyväkin pysyä erossa, WD40 ja muut liuottavat loputkin öljyt pitkin takahaarukkaa ja rattaita, ja vetonivelrasva on pikkuisen paksun puoleista ;)
No voihan sieltä autohyllystä sopivaakin kamaa löytyä, mulle ei tule mieleen kuin valkoinen saranavaseliini. (edit_siis ainakaan omasta hyllystä. on kyllä kaikki möhnät kuparitahnasta leikkuuöljyyn...)
Mä olen käyttänyt tuota nyt pari kuukautta ja hyvin tyytyväinen olen ollut. Kerran kuussa pesen ketjut rasvanpoistoaineella ja kerran viikossa pyyhin rätillä likaa pois. Suunnilleen joka toinen viikko kun lisää öljyä ketjuihin, niin hyvin toimii. Likaa tuo ei merkittävästi kerää, erityisesti kun muistaa pyyhkiä öljyämisen jälkeen huolellisesti ylimääräiset pois.
Pesin ketjut dieselöljyssä, heitin paljuun lilluttelin hetken ja ketjut valumaan toviksi, samalla kun puhdistelin vastaavalla aineella vaihtajan ja pakan.
Ketjut paikoilleen, hieman pyörityssä pukissa ja kuivausta sanomalehdellä.
Paljun pohjalta löytyi käsittelyn jälkeen varsin paljon kökköä.
Jatkossa ehkä esipesen käytetyllä löpöllä ja lopuksi puhtaalla.
Ketjut voitelin takavaihtajan rissan laakereita "ylivoitelemalla" jolloin rissa heittää öljyä tasaisesti ketjun holkeille (kaipa leviää sieltä oikeisiin paikkoihin). Lopuksi liikaöljyn kuivaus pyörittämällä ketjut sanomalehden läpi.
Öljynä tällä kertaa Tarjostalon edullista alta vitosen jotain, purkin tekstien mukaan "huippulaatuista ketjuöljyä".
Kontio, sama puteli. :)
Kiva kuulla että oli asiallinen hankinta. Useimmiten ostoksen jälkeen kuulee että se ja tuo olisi ollut parempia.. :D
Tuota Shimpa Dry Lubea käytän nyt neljättä kesää. Aikoinaan Velosportissa suosittelivat. Ei oo mitn pahaa sanottavaa. Joku Finish Linen teflonöljy tuli välissä hankittua, mutten tykännyt. Oli litkumpaa ja sotki enämpi.
This is all you need...
http://www.chainreactioncycles.com/I.../Full/4194.jpg