Onkos muute ok että takaiskariin joutuu laittamaan 300psi @30% sag? Monarch debonair kannulla siis...
Printable View
Onkos muute ok että takaiskariin joutuu laittamaan 300psi @30% sag? Monarch debonair kannulla siis...
Sanoisin, että on OK. 350 psi on kyseisen iskarin maksimipaine.
Aika paljonhan tuo tarvittava paine riippuu pyörän jousitusratkaisusta tai siis sen vipusuhteesta (leverage ratio)...
Tuo DebonAir vaatii hieman enemmän painetta.. Itellä endurossa normikannulla 220psi antaa sen 30% sagia kun taas DebonAir kannulla vaatii sen 40-50psi enemmän..
Siis on tossa nyt jotain hämärää. Laskin paineita ja pumppailin ja täytin uudelleen . 300 psi ja sag yli 40% .... Tarttee varmaan ottaa atomeksi ja katsoa mitä on syönyt.
No ajappa sillä kuitenkin ensin ;)
Negatiivijousi on suhteellisen iso tilavuudeltaan, tällöin + ja - puolten tasaantuminen laskee paineita aika paljon. Arviolta 5-10 psi:tä.
Pumppaa iskariin se 300 psi:tä painele jousitusta, jotta säiliöt tasaantuu ja tarkasta paineet uudestaan. Lisää ilmaa, jos sägi ei ole kohdallaan jne, kunnes tavoite sägi on saavutettu
Jos iskari toimii ajossa normaalisti, niin älä välitä isoista paineista!
Ok, se tasautuu yllättävän paljon. Mittarin kun laittaa uudestaan kiinni on hävinnyt n. 40psi . Parin yön aikana 50psi
Mulla on 1 1/8 ahead settejä syövä runko. Haluaisin tähän joustohaarukan. Mutta lähitulevaisuudessa runko vaihtunee, ja siinä samalla headtube tapperediksi. Haluaisin kuitenkin ostaa jo nyt keulan, joka sopisi molempiin runkohin. Kysymys kuuluu, että toimiiko 1 1/8" haarukka tappered 1 1/5" headtubessa käyttäen saatavilla olevia sovittimia (http://www.bike24.com/p2150811.html) ongelmitta? Mitä tulisi ottaa huomioon kyseisessä prosessissa? Vai kannattaako suosiolla ostaa keula vasta uuteen runkoon?
Kyllä toimii, alakoolia keulaan vaihtamalla.
Eli ainoa kuka on erimieltä konversion toimivuudesta on muotipoliisi?
Ei muotipoliisikaan voi pamputtaa kun ei se edes sitä välttämättä huomaa.
Tapered-haarukka saattaa mennä nykyiseenkin runkoosi Cane Creekin alalaakerilla.
"If you've got a bike frame with a 44mm straight headtube you have a couple of fork steerer options. You can run a 1-1/8" straight steerer with zero stack (ZS) cups, but if you'd like to use a 1-1/8" - 1.5" tapered steerer, Cane Creek makes it possible with this 40-Series 44 Tapered Headset."
http://www.competitivecyclist.com/ca...apered-headset
suoraputkinen keula toimii kartion muotoisessa headtubessa kun se reducer-sovitinkooli on samasta sylttytehtaasta kun ohjainlaakerin alapää, geneeristä kaventavaa alakoolia joka
kävis kaikkien ohjainlaakereiden alapäihin ei vaan ole. Suomeksi - ota laakerin alaosa ja se reducer- crown samaa tuotetta. Jos alapää on jo olemassa ja siihen ei saa reducer- koolia,
vaihda alalaakeri semmoseen mihin saa.
Ei tuo reducer oikein ole hyvä, jos tässä ollaan ostamassa parempaa keulaa. Niistä ei välttämättä edes ole 1 1/8":n versiota tai ainakin sen saatavuus on paljon huonompi ja siten todennäköisesti myös hinnat. Sen takia minusta kannattaisi lähtökohtaisesti hakea tapered-keulaa ja sille sovitinta vanhaan pyörään.
Istuuko tuommonen emäputkeen missä käytetään semi-integrotuja laakereita?
Kyllähän sen pitäisi käydä, kun kummassakin painetaan samoin kupit runkoon, mutta toisessa vain laakerit jäävät rungon ulkopuolelle. Tuossa tuo pelkkä alaosa:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=61243;menu=1000,4,40
Tietysti se asennussyvyys pitää vielä varmistaa, kuten kaikissa ZS/semi-integrated/internal/low profile/haista paiska nimi -tyyppisissä headseteissä, ettei tämä olisi liian helppoa. Muutenhan jokainen voisi tehdä näitä ilman tekniikan tohtorin tutkintoa, eikä se nyt kävisi päinsä. Muistaakseni tuossa se asennussyvyys on 15 mm, eli jos runko on tehty matalampia kuppeja varten, niin sitten se ei käy. Toki on myös mahdollista tuunata runkoa tai kuppia sopivaksi, mutta en ota niihin operaatioihin mitään kantaa.
Hei aloittelevana maastopyöräilijänä olisi tyhmä kysymys takaiskarin ilman lisäyksestä, mitenkä saatte ilman jäämään iskariin kun irroittaa pumpun letkun venttiilistä joka on tietysti kierteellä, eikä viisaasti niinkuin autossa pikaliittimellä, aina kun irroitan letkun kuuluu pihaus ja kun laitan pumpun takaisin kiinni ei painetta ole enää iskarissa kun se ilmatila on ilmeisesti niin pieni, iskari Rockshock (xxx), ja painehan on sen jälkeen jotain muuta kun mittari näytti ennen irroitusta vaikka saisinkin hieman jäämään sitä sinne sisälle, en jaksanut koko ketjun kysymyksiä kahlata josko joku olisi näinki tyhmiä kysynyt.
Millaisella pumpulla laitat? Siinä pumpussa pitäisi olla sellainen mekanismi, ettei sieltä käytännössä olennaista määrää pääse ulos. Ensin kierretään se kiinni ja sitten käännetään vipua, niin se painaa sen venttiilin auki. Ja sitten poistaessa toisin päin: ensin vipua, niin venttiilin auki painava tappi nousee ylös ja sitten saa rauhassa kiertää auki. Esim. tuossa pumpussa näkyy tuo vipu tuossa päässä.
http://www.bike-discount.de/en/buy/g...413/wg_id-1466
Kiitokset nopeasta vastauksesta, motonetistä ostamassani zefal merkkisessä pumpussa ei ole tuota pikalukitusta ilmankos ilma karkailee.
Tai sitten pumpun letku ei ole ruuvattu tarpeeksi syvälle iskariin ja pumpattu ilma on vain letkussa josta se tietenkin poistuu kun letkun irroittaa.
Mikäli täyttöventtiili ja iskaripumppu toimii oikein, pumpun suulaketta irti kiertäessä venttiili sulkeutuu ennen tai samaan aikaan kuin suulakkeen tiiveys loppuu, jolloin se ulos suhahtava ilma tulee paineistetusta pumpun letkusta.
Jos iskariin ei jää ollenkaan painetta, on alunperin tähdätty aivan liian alhaisiin paineisiin tai täytössä on tehty perustavanlaatuisia virheitä. Tai pumpussa / venttiilissä on vikaa. Suulakkeen irrotusnopeudella ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Jos iskarin paine pääsisi karkaamaan suulaketta irrottaessa, se vuotaisi jo suulaketta kiinni kiertäessä.
Joissakin pumpuissa pystyy säätämään iskarin venttiilin neulan avaavaa tappia jolla homman saa pelittämään kuten yllä on kuvattu.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Joo kävin vielä leikkimässä pumpulla, näinhän se asia tosiaan oli letku pitää kiertää ylikireälle niin sitten vasta venttiili avautuu, ihmettelinkin kun mielestäni sain ilmaa viime vuoden puolella lisättyä paljon helpommin (nyt hieman taukoa ajelussa), taidan kyllä hommata tuon vipu-venttilisen pumpun ei tertte arvella pumppaako letkuun painetta vai iskariin.
Mulla on kans tuollainen Zefal. Vaikka kuinka nopeaa yrittää kiertää pumpun irti venttiilistä, niin ilmaa karkaa. Jopa 20PSI. En tiedä voiko sitä mitenkään välttää. Noh, itse jo tiedän kuinka paljon ilmaa pitää lisätä, että asetukset on kohdillaan.
Ilmeeni kun tänään huolsin vaimokkeen cresentin maasturia sisällä ja takaisiin hissiin viedessäni suntourin joustohaarukasta kruunun vierestä alkoi suihkuta vettä reippaasti, kun painoin pyörän eturengasta kevyesti seinää vasten. Aika mielenkiintoista kun pyörä on ollut suojatussa katoksessa koko talven ja silti kerännyt liukuputkien kautta ainakin desilitran vettä.
Paljonkos on rokkarin keulojen/iskarien suositus huoltoväli? (käyttötunnit,km?)
https://www.sram.com/service/rockshox/all Tieto on tuolla jossain...
100h/vuosi
Noniin, reverb stealth temppuilee. Pystysuunnassa on huomattavaa klappia n. 10mm ja sivusuunnassa myös. Yritin tuon ilmata 2 kertaa, ja ei auttanut yhtään. Palautuu kyllä asentoonsa nopeampaa.
kertokaas mikä homma? ajettu 49tuntia, luultavasti joku takuu voimassa...
Kiristää muuten hermoa ihan silmittömästi noi huoltojen hinnat, jos tuo etu ja takaiskari + satulatolppa pitää "huollattaa" vuoden välein a kpl joku 130euroa niin.... :mad:
Eivät kestä tuota takuuaikaakaan, joku 50h niin kaikki selvänä.
Tuossa menee fillarin hinta huoltoihin vuodessa
Remove lowers, clean/inspect bushings and change fluid bath - 50 hours
Clean and lubricate air shaft assembly - 100 hours
Change fluid in damping system - 100 hours
Eli perushuolto 50h, täyshuolto 100h. Onneksi on helppo tehdä itse rokkarin tapauksessa. :)
Pikeen kyllä, monarchin huolto-ohje näytti kyllä aikas vittumaiselta... Tilasin tuon täyden service kitin kyllä, täytyy nyt miettiä lähtenkö huoltoon vai itse iskari osiin.
Kertokaas fiksummat, mikä aiheuttaa tuon että Monarch debon air on sag yli 40% @ 300psi. Mielestäni tuo ei ollut uutena tuollainen, vaan sag oli joku 20% 300psi luokkaa...
Monarch on melkeinpä helpompi huolta, kuin keulat ja IFP-puolelle ei välttämättä tarvitse koskea ihan joka 100h. Mutta jos koskee – pitää olla adapteri hankittu pumppaamaan IFP-puolelle paineet.
Syy ajan mittaan suurenevalle takaiskarin paineen tarpeelle on yleensä paineen vuotaminen negatiiviselle puolelle ja paineentasauskolon tukkeutuminen rasvalla. Parempaa eli pehmeämpää rasvaa pieni määrä ja öljyä voitelemaan ilmamäntää (tehtaan jäljeltä oma oli täysin kuiva, vain PM600 rasvaa männässä), niin ongelma katoa (toivottavasti). :)
p.s. Ai niin, voikohan debonairin kanssa käyttää öljyä voiteluna, ettei sitä vuotaisi lisäilmakammioihin? Enpä tiedä, kun ei ollut debonairia ollut…
Tässä on vastaus: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign....ice_manual.pdf
Ok, monarch rt3 huolto etenee.
https://youtu.be/iQQY1G9HRP4?t=375
Tuossa videon kohdassa tuli ongelmaa, iskarin rungon paineet ei pysy sisällä, pumpun neula laskee aika nopsaan kun pumppailen tuon 300psi... Tarttee katsoa huomenna onko ilmaa enää sisällä, onko se vaan tuo pumppu joka vuotaa. Miten hitossa tuonne ylipäätään saa 350psi kun tuon venttiiliadapterin iroittamalla kuuluu nopea SUH ja ilmaa varmaan tuossa katoaa se 100psi :)
Tarkasta, että se adapterin tiiviste on ehjä, sillä jos kaikki on kunnossa niin pumppua ja adapteria irroitettaessa suhiseva ilma tulee vain ja ainoastaan pumpun letkusta.
Tiivisteisiin rasvaa ja kannuun tilkka öljyä. Juuri sitä mitä saa vain litran pulloissa :-D