"Itse olen ajatellut päivittää kengät läskipyörälenkeille pakkaskeleille."
Printable View
Bontragerin Omw:t ostin viimeviikolla, tykkään ! Eikä oo vielä jalkaa paleltanu, sukkana on ollu helly hansen merinovillat.
Nyt vasta huomasin kysymyksen. Nämä; https://www.xxl.fi/gore-bike-wear-ro...106639_1_style
Nuo olivat loppukesästä hyvään 20 euron hintaan. Jos nyt lähtisi hankkimaan niin toki thermo-versio koska hintaero pieni.
Lähetetty minun GT-P5110 laitteesta Tapatalkilla
Suosittelen sovittaan LAKE:n MXZ303 josta löytyy wide ja normaalimalli. Itsellä myös leveä jalka ja viime talven päätteeksi ostin nuo widenä tulevia talvia ajatellen. Vielä ei ole kokemuksia kunnon pakkasista mutta eiköhän ne paremmin toimi -25C olosuhteessa kuin aiemmin kesäkengät ilman suojia :) Todella mukavat on jalkaan mitä näillä nollakeleistä pikkupakkasiin on nyt ehtinyt ajeleen.
Eipä tule tuosta maastoajoon toimivaa systeemiä.
Jos maastospeduun noi laatat laittaa, tulee paketista liian paksu - tuntuu ajossa ensimmäisenä siinä että päkiä on kaukana poljinakselin yläpuolella ja toisena siinä että alapuoli kyntää turvetta. Tested. Tai sit oon liian tottunu (liian) litteisiin flätteihin.
^^Tommosia virityksiä on joskus näkynyt ns "baarispeduina" eli ei tarvi klossikenkiä vaihtaa jos jossain lyhyellä ajolla käy. Niissä oli alumiiniset turkkilevyn palat vedetty klosseihin kiinni.
Enpä itsekään yrittäisi noilla maastossa ajella.
Nämä siis toimii klossien kanssa? näyttäisi olevan päältä aukeavat eli helvetin paljon helpommat käyttää kuin normi fillarikengänsuojat jotka aukeaa takaa. Aina pitää laittaa erikseen kenkä jalkaan ja sitten vasta suoja päälle jotta pystyy kiristää nauhat/tarrat.
Mitkäs olisi hyvät erilliset sähköset lämpöpohjalliset?
Ostin tuossa sulo vilenit eli kun halavalla sain,7€ paristo pohjalliset mutta ne on sama kun housuunsa kusis. Nolla asteen säässä kesäkengillä+neopreeni suojilla ja noilla pohjallisilla 2h oli ihan maksimi suoritus.
^ Ostin ensin Lidlin lämmittimet, jotka taitavat olla samaa kamaa kuin ne akulliset, joita on saanut Hong Kongista ja Motonetistä. No, niillä ei tee mitään. Onneton teho ja toinen pohjallinen meni rikki aika pian. Jostain netin syövereistä löytyi parempia kokemuksia Stadiumin Everest-merkkisistä lämmittimistä, jotka olivatkin viime kevättalvesta tarjouksessa. Noilla on paremmin lämpöä piisannut, vaikkeivät nekään varmaan kalliimmille lämmittimille pärjää. Budjettiratkaisuhan se tuokin toki on.
Shimano MW7 ensikokemuksia. Edelliset kengät oli hyvin pal(v)elleet Diadora Polarikset (puolet halvemmat):
+ mukavat - istuu jalkaan todella hyvin. Otin kokoa 44, oma jalka 43. Väliin mahtuu hyvin laskettelusukka
+ mukavat kävellä, paljon paremmat kuin Polarikset jotka muistuttivat kumipohjaa lukuunottamatta tuntumaltaan maantiepyöräilykenkiä - ei kävelyyn
+ nilkan neopreenisträppi tuntuu olevan hyvä ja toimiva
- kengän kiinnityssysteemi on vähän ylisuunniteltu. Läppä on tarroitettu paitsi kiristävän tarranahuhan kohdalta, vaikuttaa siltä että tarrapatentti ei kestä kovin pitkää käyttöä ja tässä on riski että vettä menee kengän sisään tuosta aukosta (vaikea selittää, todetkaa livenä...)
- Kenkää kiristää jalkaan melko alas loppuvat nauhat ja niiden yläpuolella oleva heiveröinen tarranauha. Läheskään samaan tuntumaan ei päästä kuin Polariksella, jos yrittää nostamalla nostaa pedaalia eli tehdä sen viimeisen riuhtasun kallion päälle, tulee tunne että kenkä lähtee jalasta.
Lämpöisyydestä en osaa sanoa mitään, nämä ovat eristetymmät kuin Polarikset mutta silti jostain syystä tuntui vähän viileältä jalassa jollain lenkillä. Vertailematta ja yhden lenkin perusteella ei voi kuitenkaan tehdä mitään johtopäätöksiä. Kylmimmillään testattu 5 asteen pakkasessa puoli tuntia, joten sen kummempaa kokemusta ei ole
Parin viikon kokemukset Diadora Polarflex Plussista. Pakkasella -10°C riitti merinosukka, eikä varpaita palellut yhtään. Plussakelillä vesisateessa pitivät kosteuden ulkona ilman kengänsuojia (ajoin kaatosateessa töihin 16km) ja ainoa syy käyttää suojia, on kenkien säilyminen puhtaampina. Toisaalta kengistä vesi ja kura lähtee pyyhkäisemällä pois...Kylmemmällä kelillä (enemmän kuin -10°C) voi suojille olla käyttöä.
Kengät on todella helppo laittaa jalkaan ja ottaa jalasta. Parin rengasrikon seurauksena tuli testattua myös käveltävyys (5km) ja vaikka noilla ei kävelylenkille viitsikään lähteä, voi hädän tullen kävellä reilummankin matkan jalkojen kipeytymättä ja kenkien kärsimättä. Kesäkengistä Shimanoilla (M077) voi jonkin matkaa talsia, mutta kummatkaan Bontragerit (InForm RL/RXL) eivät ole kävelykengät...
Olen ehdottoman tyytyväinen näihin kenkiin!
Vielä tarkennus tähän, Polariksen käveltävyys mielestäni huono sen takia että heeldroppi on sen kaltainen että tuntuu kuin kantapää olisi kävellessä kärkiä alempana ja klossit ottaa maahan enemmän kuin Shimpoissa. Myös maastossa esim. kalliolle jalkautuessa Shimppa tuntuu varmemmalta siinä missä Polariksella sattaa tulla huteja.
Nyt vähän enemmän ajeltuani tulee Shimano MW7 tuomio:
- Ei talvikäyttöön.
Shimano kompastuu moneen seikkaan, tuo multitieteellisesti suunniteltu läppä-, tarranauha-, nauha-, kuminauhasysteemi ei toimi. Kengän runko on vieläpä aika löysä. Kun nauhakiristys yltää n. puoleenväliin jalkapöytää eikä se heiveröinen tarrannauha sekään kovin ylös, joutuu kengän kiristämiseksi vetämään nauhoituksen turhan kireälle josta seurauksena se että jalan alaosa eli juuri se osa jossa väljyyttä ja ilmatilaa palelun estämiseksi pitäisi olla, kiristyy kasaan ja painaa jalkaa sivuilta. Väljyyttä löytyy vain nilkan kohdalta joka aiheuttaa tunteen siitä että kenkä lähtee jalasta.
TALVIKENGÄN TÄRKEIN OMINAISUUS ELI ILMATILA JALKAPÖYDÄN KOHDALLA
jää puuttumaan ja jalka palelee helposti. Ainoa positiivinen seikka kengässä Diadora Polarikseen verrattuna on sen parempi pohja kävelyyn niin maastossa kuin asvalttilla. Saatan kuitenkin harkita palaamista Diadoraan.
Shimppa: http://www.bikemag.com/wp-content/up...015/07/MW7.jpg
Eilen 3h 15min cyclocrossilla hiekka- ja kestopäällysteteitä 22,1km/h keskarilla, jalassa NorthWave Celsius 2 GTX:t ja villasukat. Tunnin välein kaksi nopeaa banaanin mittaista pysähdystä. Lämpötila haarukassa -3°C...-5°C. Ajon aikana täytyi kertaalleen jumpata varpaita, muuten ei mitään hätää jalkojen lämpimyyden kanssa.
Jotenkin luulen että jalkani kestävät kylmää vähän keskimääräistä paremmin, odotin kyydin olevan kylmempää.
Töihin polkiessa n. -4 ja +1h nitkuttamisen jälkeen muuten sopivan lämmin, mutta varpaat kylmät. Jalassa wanhat cvnnon Shitmanon MW80.
Epäilen syyksi nilkan seudun huonoa eristystä, siis ei vain kengissä vaan Goren succicsissakin. Olen ennenkin huomannut sen vaikuttavan aivan oleellisesti varpaiden hyvinvointiin. Millähän noita nilkkoja nyt sitten eristäisi kun succisten alle ei mahdu mitään?
Onkos täällä kokemusta Mavic Crossmax SL Pro Thermo kengistä?
Pykälää parempi on mielestäni yhdistelmäpolkimet. Kylmimmillä keleillä tai pahimmilla pääkallokeleillä voi ajaa millä tahansa kengillä, muulloin lukoilla. Tiedän, että moni noita hylkii, mutta omassa käytössäni (muutenkin kuin talvella) ne ovat toimiva ratkaisu.
Talvikenkiä en ole hankkinut, Shimanon allround-kengät ainoastaan. Niiden päälle BBB:n neopreenisuojus riittää matkan pituudesta riippuen suunnilleen muutaman asteen pakkaseen. Edellä mainittuja softsell-suojuksia voisi kokeilla. Lisäksi pohjalliset voisi vaihtaa parempiin, kun hyväkään suojus ei auta muovisen pohjan ja klossin kautta johtuvaan kylmyyteen. Vähänkään pidempää maantielenkkiä ei tee mieli ilman lukkoja ajella.
Kyllä valitettava totuus on, että jos omaa kylmät varpaa nuo Shimanot ja uudet vastaavat mallit ei todellakaan ole talvikengät vaikka olisi mitkä lahkeet ja säärystimet. noin +5 kelissä menee just vielä itsellä merino laskettelusukalla ja folio pohjallisella. Pohjat hohkaa sikana kylmää ja varpaiden eristys olematon.
Laken 303 menee samoilla sukilla + paksuilla merino villasukilla noin -5 noin +parintunnin lenkillä. Tosin Lenz:in akku pohjalliset tulee kyllä laitettua niihinkin, niin ei kylmyys kiusaa yhtään. Näistä, kun aika jättää on seuraavat luultavasti Wölvit tai MXZ400 Laket.
Useamman sadan talvisen kilometrin ja vaihetelevien kelien (sadetta, sohjoa, pakkasa -12C) voin vain kehua lisää noita aiemminkin kehumiani Diadora Polarflex Plus - kenkiä. Ei tule vedet sisään sateella ja tavallisessa sukalla pärjää -12C pakkasessa. Merinosukalla varmasti vielä kylmemmässäkin.
Viime talvena käytin samoilla keleillä polkiessa tavallisia, vuorillisia talvikenkiä (siis ihan sellaisia kävelyyn tarkoitettuja), joissa oli sukka ja villasukka - ja varpaita paleli.
En sitten tiedä, onko mulla palelevat varpaat vai ei... Noh, itse olen tyytyväinen näihin - se riittää mulle :)
^Normi talvikengät voi olla hyvinkin kylmät, koska välipohjassa ei ole ilmaa välissä eristeenä, vaikka muuten olisi karvavuorta ym. Metalli Flätistäkin johtuu kylmä herkästi tässä tapauksessa. Nää on, niin yksilöllisiä juttuja millä tarkenee.
Mulla on myös Laken 303 kengät ja vajaa pari vuotta sitten ostetut Lenzin 1200 Lithium akkuyksiköt Lenzin 3.0 pohjallisilla. Viime kevääseen asti toimivat hyvin mutta keväällä jo huomasin, että toinen akkuyksikkö ei enää kestä 1-2 teholla paria tuntiakaan. Yhteensä käyttö on ollut melko vähäistä, koska poljen talvella vain satunnaisesti. Epäilen käyttökertoja olevan enintään kolmekymmentä. Kesän säilytin akkuja lähes täyteen varattuina, kuten olen lukenut Lithiumien mielellään säilytettävän. Eli latasin täyteen, jonka jälkeen pidin hetken päällä ennen varastointia.
Nyt olen taas ottanut lämmittimet käyttöön ja ajanut pari työmatkaa. Toisen akkuyksikön teho on kuitenkin hyytynyt entisestään. Pari päivää sitten totesin ja havainnoin tämän erityisesti, kun juuri täyteen ladatuista akuista tämä toinen akku hyytyy jo menomatkalla töihin. Matka kestää tunnin ja alkumatkan säätö oli ykkösellä, loppumatkan kakkosella. Toinen kesti päällä ilman latausta vielä paluumatkankin koko ajan 2-teholla ja ajallisesti se paluu oli yli 1,5 h kaupassa käynteineen. Toisessa yksikössä on selvästi siis vikaa.
Toivon, että maahantuoja / valmistaja, ottaa asian vakavasti ja löytää kuluttajan kannalta hyvän ratkaisun. Informoin jo heitä asiasta ja kysyin mitä tehdään. Periaatteessa takuu on akkuyksikölle kuulemma vain vuoden mutta tästä riippumatta virhevastuu on toki olemassa, jos tuote ei kestä sitä mitä sen laatuiselta / hintaiselta tuotteelta olema olisi.
Nimimerkki vain vasemmassa päkiässä varpaat jäässä ja suonenveto työmatkalla
Mä pärjään merinovillasukalla 0-kelillä. Kylmemmällä en. Vesitiivis varsi on varsin matala joten saa olla pitkät housut ettei vesi tule sisään sateella. Mutta muuten lestiltään omaan jalkaani erinomaiset kengät. Mulla on Diadora Polarex Plus.
Tuossa jokin aika sitten ajelin muutaman asteen pakkasella Haglöfsin vaelluskengillä (pelkkä goretex, ei mitään vuorta ja jalassa ohut merinovillasukka) ja rallinaaman chester -fläteillä, eikä tullut kylmä. Taidan siirtyä flätteihin kovemmilla pakkasilla. Eipä tule klossien ja polkimien kanssa lumiongelmiakaan.
Flätit tuli miullekin käyttöön täksi talveksi, saa valita keliin sopivat jalkineet. Itselläni tosi herkästi paleltuvat jalat.
^^Mulla kuolee toinen 2 teholla noin 4 tunnin kuluttua -7 eli se on huonompi, kuin toinen, mutta ei niin radikaalisti, kuin sinulla. Olisko 4 talvi menossa nyt. Akut on 303 hihnassa taivas alla. Samat lionit 1.0 pohjallisilla.
5-10 näyttää olevan jotkin talvi versiot olemassa noista flätti kengistä. Onko kukaan ehtinyt niitä jo pakkasella ulkoiluttamaan?
Näitä varmaan tarkoitat:http://www.fiveten.com/us/bike/all-m...-high-midnight
Mulla on tommoset. Vielä ei ole kovempia pakkasia ollut, mutta ainakin muutaman asteen pakkasella tarkenee mainiosti normisukilla. Otin hieman isommat kuin kesä Five Tenit, niin on tilaa kovemmilla pakkasilla paksummalle sukalle. Pitää myös jalat kuivana vesisateella. Suosittelen.
Joo noista juuri oli kyse. Samaa mietin itsekin että varmaan kannattaa ottaa yhtä kokkoa isompi talveksi, mahtuu sitten ne talvella tarvittavat villasukat sinne alle.:). Josko joulun jälkeen löytäisi jostain sopivasti alennettuna niin pitänee ostaa ne.
Jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla niin Hi5bikes myy noita hyvään hintaan. Sieltä hain omani.
Noilla FiveTenin kengillä jalkautuminen voi olla mielenkiintoista puuhaa pohjakuvio(ttomuude)n takia. Jos vallan ostamaan aikoo erikseen talvikäyttöön, niin pohtisin että oisko tavan vaelluskenkä sittenkin parempi (ja yleiskäyttöisempi) vaihtoehto...
Talvikengän pohjan pidolla on kyllä merkitystä... Mukava jalkautua, jos ei joka kerta ole perseellään.
Näkisin tämän ehkä siten että talvikengän pohjan pidolla polkimella on eniten väliä. Välillä ollut jotain normikenkiä mitkä lipsuu lumisilla polkimilla tehden ajamisesta hyvin haastavaa. Noita Freerider EPSiä oon käyttänyt pakkaskeleilla ihan normaaleina hengailu kenkinä. En ole vielä kaatunut pohjan pidon puutteen takia... Mutta eihän ne tietenkään vaelluskäyttöön ole paremmat kuin vaelluskengät, pyöräilyyn ehkä... :)
Näkisin asian samalla tavalla. Lisäksi näkisin, että pitää hankkia yhdet fivetenit lisää elikkä nuo em EPSit Freerider Elementsin ja Impact Highn väliin. Kiitos raportista.
Jalassa 45NRTH Japantherit. Lähdössä pakkasta 11, kolmen tunnin päästä 15. Jalassa Craftin lyhytvartinen Warm Bike- sukka ja sen päällä noname pitkävartinen urheilusukka. Ei nyt varsinaisesti jalat paistuneet, mutteivät kyllä palelleetkaan. Lesti on MW80:iin verrattuna tilava eli varpaita mahtuu heiluttelemaan kengän kuitenkaaan olematta liian väljä. Pohja on pitävä eikä askel lipeä jäiseltä tukilta. Pohja on jäykkä ja kantapää huomattavasti, lähes maantienpopon omaisesti päkiää korkeammalla.
Minun jalassani NorthWave Celsius 2 GTX:n mukavuusraja maantieajossa taitaa muodostua noin -5°C asteeseen. Tänään tasan 3h yhtä köyttä cyclocrossilla kaikenlaisilla teillä, keskari 21,3km/h. Lenkin aikana lämpötila taisi tippua noin viidestä pakkasasteesta lähemmäs kymmentä. Täytyi taktikoida useaan otteeseen himmaako ja vähentääkö siten viiman vaikutusta, vai laittaako enemmän hönkää pönttöön ja lisää lämmöntuottoa.
Pohjat ja pohjalliset kuitenkin eristää äärimmäisen hyvin, ei aavistustakaan kylmän johtumisesta klossin kohdalta.
Kysymys - saako Lake 303 kenkiin boa kiristin rengasta varaosana? Eilen GFBD:ssä meni se rikki omista kengistä.