Nii ei kai nyt taksit moikkaa busseja ja sporia.
Printable View
Nii ei kai nyt taksit moikkaa busseja ja sporia.
Itse tulee tervehdittyä kaikkia vastaantulevia pyöräilijöitä, jos jonkinlaisen katsekontaktin sattuu saamaan. Ja olen myöskin tervehtinyt kiitokseksi autoilijoita, jotka maantiellä osaa ohittaa kohtaliaasti riittävän kaukaa tai vastaantulevan auton kohdatessa hiljentämällä vauhtia riittävästi.
Hankkikaa paatti.
Täällä vesillä kaikki morjestaa kaikkia.
Kondrsd omistaa 15milj€ paatin Ykä 2,5milj€ paatin. Minä 5000€ paatin.
Aina kun me kohtaamme, me morjestamme toisiamme munapystyssä iloisesti.
Se on täällä tapa, vesillä on perinteitä.
Tarkemmin kun ajattelen, niin älkää hankkiko.
Tämä. Osa kansalaisista ei tosin osaa vesilläkään tervehtiä, esim mökkeilijät. Avoautokuskeilla on tuota edellä mainittua myös, että morjestelen halpiksella katto auki vastaantulevalle satoja tuhansia egejä kustantavan Fefen kuskille ja lapa nousee asiaankuuluvasti. Sitten joku SLK-kuski vaan mulkoilee.
Kummasti alkoivat kanssapyöräilijät heti tervehtiä, kun tämän ketjun innoittamana ryhdyin tarkkailemaan vastaantulijoiden sormia heidän kasvojensa sijaan. Ehkä tässä saattaa myös piillä yksi syy sille, kun joku tuolla aiemmin ihmetteli, mikseivät naispuoliset pyöräilijät useinkaan vastaa tervehdyksiin. Ehkä osa meistä on niin tottunut tarkkailemaan kanssaihmisten tunnetiloja ja eleitä heidän kasvoistaan, ettei parin sormen ojennusta millään ehdi huomata.
Hauskaa kun vaihdoin suoratankoiseen Canyoniin niin kippurasarvipyöräilijät katselevat lähinnä ojanpohjia vastaan tullessa. Edellisenä kesänä morjestivat samoilla lenkeillä,pienestä kiinni. Ei silti,nyt on paljon muutakin vapauksia,kukaan ei köhi jos on hihaton pyöräilypaita,takataskut ja kaikki on,vain hihat puuttuu. Paljon vapaampaa on pyöräily nyt :cool:
Mun mielestä ei pidä yleistää. Ehkä "oikeet" maantiefillaristit (noin 30 km/h keskarilla ajavat, kilpailijat esim.) vierastavat suoralla tangolla ajavia. Sääntökös se oli vai koodi kun pitää olla samaa sävyä ajokamppeetkin pyörän kaa sun muuta ;)
Ite oon huomannu kun tonne vesilahdelle päin pyöräilen jotta osaa ne suoratankokuskitkin luimistella vaikka kolminumeroisella tiellä tai kelvillä vastaan tulevat. Ajan hitaasti kun en kovaa jaksa niin muutamalla viime lenkillä mut on kolmesti ohitettu. Eka kolmen porukka evää heilauttamatta, sitten yksinäinen hemmo joka nosti ohi mennessään lapaa johon vastasin moi moi. Viimeinen (mulkku) painoi ohi , meni vaan. Tapansa kullakin kuten täällä kirjoiteltu.
Tämä johtuu tietenkin siitä, että maantiellä kippurasarvi on olennainen pyöräilyharrastajan ensisijainen tunnusmerkki, kun taas suora tanko ensisijaisesti ja useimmiten viittaa hyötyllikkujien, mummopyöräiljöiden ynnä muiden vastaavien meininkiin, jossa pyörää käytetään kulku- eikä harrastusvälineenä. Ja kun tervehtiminen on harrastajien yhteisöllinen juttu, eihän kukaan jokaista fillarinpolkijaa ehdi tervehtiä kulkiessaan muutenkaan, niin parempi varmuuden jättää tervehtimiset vain niitä kohtaan, jotka varmasti tunnistaa harrastajiksi. Muutenhan saattaisivat katsoa, että v*ttuuks tuo siinä heiluttelee. Joku raja se pitää suomalaisenkin sosiaalisuudella olla.:rolleyes:
Semmoinen havainto on tullut tehtyä, että vähiä maantiepyöräileviä naisia kyllä varsin vähän kiinnostaa tervehtiä vastaan tulevia. Ei oo vissiin oikein sikäläisten juttu.
? tuon olen huomannut.
Oisko sama homma kuin joskus 1-2 vuosikymmen takaperin, kun oli motoristejakin vähemmän vielä tien päällä. Silloin morjesteltiin, ja oli jopa eri käsimerkkejä mm. varoittelemaan vastaantulijoita, jos itse oli juuri ohitellut vaikka liikkuvan poliisin valvontapisteen. Nykyään on suunnilleen joka jonnella joku mopo jalkojen välissä, niin että joutuisi koko ajan olemaan lapa pystyssä... joten se morjestelu on itseltäkin vaan jäänyt. Niin lie kuntopyöräilykin arkipäiväistynyt?
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Rupeenki tästlähtien rikkoo etikettiä. Noi suoratanko ja fatbike fillaristit tervehti jokainen kun äsken kävin lenkillä. Rupesin moikkaa ;) Sitä vastoin maantifillaristin mulkerot, yksi yksinäinen ja kaksi kahden porukkaa ei tehneet elettäkään vastatakseen tervehdykseen. Kai ne näkee jotta oon hidas pyöräilijä, ei tarvi kummasta tömpyrää ja jos vielä pienoinen vastablosis ni taisteluksi menee...ponnistelen sitä ylös 15-10 km tunti ja jos mäki jyrkkenee ni hyvä jotta canyonin pienimmällä vaihteella ylös pääsen. Maantiellä kun ei voi lingerrelläkkään. :)
^Pitää muistata syynätä ne vasemman käden sormet tarkkaan, ettei vaan kuitenkin etusormi noussut sentin verran jarrulta? :)
Näytän keskisormea kaikille joilla on erityylilajin pyörä kun mulla alla. Jos ajan maasturilla saa letkuselkä keskaria. Jos alla on maantiehiekkapyörä näytän keskaria maastopyöräilijälle. Maantiepyörää en hanki, herranjumala sentään, mitään kumipukua päälle pue.
Alakerran eläkepapparainen elää siinä luulossa että maantiefillaristit pitää tosiaan kumipukua. :)
Vanhalla Porvoontiellä riitti tervehtijöitä. Oli ilo nähdä niin paljon porukkaa, mutta melkein hämmentävää tottua siihen, että lähes kaikki tervehtivät. Itse tuli sitten vaan nyökkäiltyä. Täytyy sanoa, että mieli parani entisestään, ja tuli vihdoin ajettua ensimmäinen yli kahden tunnin lenkki tälle kesälle.
Vierumäen-Heinolan tienoolla ei vastattu tervehdyksiin jostain syystä.
Heinola on tyly kaupunki: https://youtu.be/DZify6_XOcU
Droppitankoisella ajellessa droppitankoiset moikkailee, suoratankoiset ei. Viime la ajelin suoratankoisellani lenkin ja ykskään käpälä ei noussut pystyyn. Ehkä ne näki edestäpäin, että ajoin sähköhärvelillä? Valaisintakaan ei ollut.
Kysmys olikin, että mistä edestäpäin katsottuna näkee, että on sähköstä kyse? Ei ole jatkuvasti palavaa valoakaan minulla. Ja ajaessani droppitankoisella en muista että suoratankoinen olisi moikannut...
Joten pidän alkuperäisen teoriani, että droppitangot moikkailee, suoratangot eivät.
Joskus kauan aikaa sitten pääsin rättisitikan kyytiin (niin kauan, että rättäreitä vielä oli tien päällä). Kerroin ylpeänä kokemuksesta isoveljelleni ja mm. siitä, että kaikkia vastaan tulevia CV4 -kuskeja tervehdittiin käsi ylhäällä. Tähän veljeni totesi lakonisesti, että hän vaihtaa autoa, jos täytyy ryhtyä tervehtimään samalla merkillä vastaantulevia.
Veljeni ajoi Toyota Corollalla.
Rengastiellä tuli ihan hyvin moikkailua maantiepyöräilijöiltäkin, vaikka itellä oli suoratankoinen täyteen pakattu retkipyörä. Retkipyöräilijät moikkailivat tietysti, tangosta riippumatta, mutta sähköpyöräilijät sen sijaan enimmäkseen eivät.
Uudistan aiemmin sanomani:
Ja täydennän sanomaani vielä sillä, että suurin osa suorantankoisista pyöristä on käyttäjilleen kulku- ei harrastusvälineitä, ja niillä ajavat eivät ole omaksuneet pyöräilyharrastajien alakulttuurin käyttäytymismuotoja eivätkä edes tiedä niistä saati ole niistä kiinnostuneita. Ne vaan ajelee pyörillään eivätkä käsitä, että kulkuvälineen valintaa lukuunottamatta heillä olisi mitään yhdistävää tekijää muiden pyöräilijöiden kanssa. Ei mullakaan ollut mitään hajuakaan siitä, että toisia pyöräiljöitä kuuluisi jotenkin tervehtiä ennen kuin sain ajoon ekan droppitankoisen fillarini ja huomasin, että kappas noi vastaantulevathan moikkailee.
Tälläviisiin jonkin verran yleistettynä.
Tämä siis maantiellä. Maastossahan moikkaillaan sitten myös, mutta siellä lähes jokainen on jollain tavalla harrastaja.