Tosta rymykelloa... ;)
https://huutokaupat.com/3587434/coru...lion-rose-gold
Printable View
Tosta rymykelloa... ;)
https://huutokaupat.com/3587434/coru...lion-rose-gold
Kävelin lounaalla Oulun rotuaarilla kellokauppojen ohi ja siellä ikkunassa oli mun haaveilema kello. En mennyt sisään kyselemään tarjousta. Pitää nyt yrittää vain unohtaa.
Olis oikeesti tosi tyhmä ostaa kolmas mekaaninen kello kun ne kaksi edellistä on kirjahyllyssä 360 päivää vuodesta ja kädessä Polar.
En muista ulkoa nyt sitä mallikoodia. Olen sitä täällä palstalla joskus kauan sitten jo haaveillut. Sellainen sinitauluinen suklari Seiko 6-sarjan koneistolla ja vakiona mustalla kumirannekkeella. Sitten siihen tekisi mieli vielä ostaa metalliranneke (joka tulisi vastaavan kellon mutta mustatauluisen kanssa). Joku 900 on lähtöhinta kumirannekkeella.
Miten muuten jos mekaaninen kello on seissyt 3-4 vuotta kaupassa odottamassa ostajaa niin onko se käytännössä lähes heti huoltokunnossa? Jos normaali huoltoväli on 5 vuotta.
Eli vanheneeko ja kuivuuko öljyt siellä ikkunassa? Vai onko kello jopa vielä huonommassa kunnossa kuin jopa jos olis ollut käytössä ja käynnistetty edes kerran kuukaudessa?
Kuulin että noita moonswatcheja tulee välillä pieniä eriä kauppoihin, ei nettiin myyntiin. Lasike ilmeisesti niin herkkä, että kellon rasiakin sen naarmuttaa. Ei ehkä tule olemaan oma juttu sittenkään :D
On muute mekaanisten jälkee vaikea tuijottaa tommosta tökkivää kvartsin sekkaria. Tosin oishan niitäkin ”liukuvilla” sekkareilla. Itseasiassa aitoa moon watchia saa liukuvalla kvartsilla.
Tuli tossa lomalla akuutti kellokuumekkin ja meinasin jo seikon alpinistin hommata, mut onneks ei menny tarjous läpi :D
Minkä moonwatchin saa kvartsina liukuvalla sekuntiviisarilla. Ainoat sulavasti liukuvat kvartsisekuntiviisarit taitaa löytyä Bulovan kelloista tai Seikon spring drive hässäköistä. Voi tosin olla, että olen pudonnut kärryiltä. Selvennetään vielä, että en siis tarkoita chronomoodia vaan normaalia sekuntiviisarikäyttöä[emoji848]
Bulova lunar pilot nimenomaan.
Sinänsä keskusteluun paljoa ei liity mutta ois pitäny laittaa lahjaksi saatu polar vantage m2 toriin myyntiin, ranteessa kuitenkin muuten toimiva pl. kerroslaskuri sekosi
reilu vko sitten, garmin vivomove HR.
Tottunut niin garminin kellotauluun ja tähän ns. lasin koputteluun jos esim haluu latauksen tilan tsekata. Ehkä myös viisarinäyttö on mun juttu.
Mulla vaan iso kynnys myydä jotain lahjaksi saatu ja nyt toi on jo purettu paketista. Ja ei kai noista paljoa saa jos kaupasta ulos tuotu, puolet kauppahinnasta. Kyse kuitenkin aika halvasta laitteesta.
Kuten tuossa joku vastasikin niin Bulovan moonwatchissa/lunar pilotissa tuo pieni sekuntiviisari nykii kuten normikvartsissa. Itselle tämä oli pienoinen pettymys mutta tuli kuitenkin Universal Geneve hengessä hankittua. Esteenä ei voi ainakaan olla chronomoodi koska vanhemmissa saman merkin Wilton-chronoissa sekuntiviisari liukui. Asiasta kolmanteen nuo Bulovan Precisionist-kellot on tosiaan todella tarkkoja. Aikaisemmin noita vanhempia malleja irtosi 150-200$:lla Ebaystä. Nyttemmin hinnat on nousseet.
Nojoo niihän se olikin, katoin vaa jotai videoita missä kuvattii sitä ison viisarin liikettä.
https://i.postimg.cc/wTX4dhKb/IMG-20...-100715-02.jpg
Tuollanen 34 millinen sopii omaan ranteeseen paremmin ku nykyiset 40+ milliset.
Tarttisin vanhan perusswatchin kokoisen (halkaisija/paksuus) peruskellon selkeästi erottuvilla perusviisareilla, patteriqvartsi, ei mitään lisähärpäkkeitä. Mikä se olisi, swatcheja ei kai enää tehdä?
Tänks, juuri tuollainen haussa, jos Suomesta löytyis swatcheja, casiokin ok.
Vaihdoin reilu vuosi sitten Kellokonttorilla murheenkryyniksi osoittautuneen Tudorin toiseen kronoon, jolla ajattelin niittaavani suklari- ja kronokärpäsen yhdellä iskulla. Omega Seamaster Chrono 300m on ollut kyllä aivan huikea tiuku, omaan 40,5mm koossa omaan narukäteen juuri sopiva, laatu on kaikin puolin ollut suorastaan tyrmäävä, mm. suoraan vesitiiviit krononapit (tuo "ruuvilukitus" on feikki), helium-venttiilin päästä päivyrin pikasäätö Omegan omalla kynällä yms. Rolexin puuttuvan eleganssin korvaa lähestulkoon uskomaton käyntitarkkuus, 366 vrk keskiarvo +0,2 s/vrk. Siihen meni useampi kelloharrastusvuosi, että löysin unelmieni kellon. Tällä mennään oikeastaan joka päivä.
https://i.ibb.co/MCFWXv5/EB7909-FA-0...FF84977180.jpg
Oliko tuo siis käytettynä ostettu/vaihdettu? Hienon näköinen. Aika kalliit (ja hitaat?) huollot vain tais olla noissa Omegoissa ja oliko nuo oikeesti syvälle vesitiiviit just vielä arvokkaampia huoltaa?
Tuo oli äärimmäisen vähän käytetty full-set vuodelta 2018, ei ollut mitään käytön jälkiä kuoressa tai rannekkeessa. Annoin Tudorin vaihdossa ja maksoin 1.500€ välirahaa. Laskennallisesti oli ehkä 1.000€ halvempi kuin uusi marmorilla (josta en tosin kysellyt saatavuutta/hintaa), pääasia oli että pääsin eroon edellisestä ilman huolta seuraavan omistajan edesottamuksista. 5v tehdastakuu umpeutuu ensi vuoden marraskuussa. Rolexin huolto oli pari vuotta sitten 1.100€, tuo lienee samaa luokkaa tai toivottavasti vähän vähemmän. Voi olla että vaatii aikaa ja rahaa enemmän kuin esim. Speedmasterin huolto. Joka tapauksessa vähemmän kuin Tudor joka puolentoista vuoden aikana kökötti varmaan yhteensä 6kk huollossa eikä tullut edes kuntoon. Kelloseppä diplomaattisesti totesi "nämä ovat yksilöitä". Ärsyttävää myydä automaattikellona kronoa, joka käytännössä on käsivetoinen, käyntivara kun oli täysin olematon.
No hyvä että pääsit eroon moisesta kapistuksesta. Kovia on kyllä huoltohinnat kellojen ostohintoihin nähden. En ole itse vielä saanut aikaiseksi viedä Seikoani huoltoon mutta epäilen sen huollon maksavan n. 200 euroa. Ja ostaessa uutena, tosin ulkomailta tilaten hyvään hintaan, se maksoi 360 euroa.
LJL:kin päässyt näköjään oikeiden asioiden makuun :)
Viime vuoden keväällä Kaapelitehtaan Watch Service Finlandilla maksoi ei coaxial perus-Seamasterin täyshuolto + uusi jousi varaosana muistaakseni just vähän alle 600 € ja aikaa meni tasan kaksi viikkoa. Muutenkin jäi positiivinen kuva paikasta.
Juu, Kaapelitehtaan WSF:llä itsekin asioin. Aina todella miellyttävä kokemus vaikka ongelmat em. Tudorin kanssa ovat toisinaan olleet melkoisia. Erityispisteet myös lasten huomioon ottamisesta, kokeneen kellosepän neuvot menivät omalle pojalle hienosti perille. Semmoista vanhan koulukunnan auktoriteettia oli äänessä kun ensimmäisen automaattikellon käyttö ohjeistettiin.
Kattele Luminoxin mallit. Luulenpa, että olet sellaista vailla.
Onko Tudor vielä? Sen kanssa voi tosin loppua kärsivällisyys vaikka kello ei loppuisikaan, jos tulee ongelmia. Mutta ilmeisesti aika harvinaista onneksi.Lainaus:
Kaipa se on pidettävä nämä nykyiset loppuun…
Hienoa!! Juu, se oli todellakin ”yksilö”, kun ei mitään muutosta parempaan ollut täydellisen kronomoduulin kattavan huollon jälkeenkään. Jos haluaa hyvän kronon oikeaan arkikäyttöön niin ei Tudorin noita retromalleja kannata edes harkita.Lainaus:
Mun Tudor on 2824 ETA koneella että ei pitäisi olla sen suhteen ongelmia. Mä oon kuullut että Tudorin omissa koneissa, esim. GMT on ollut ongelmia. Olikos sun murhe-Tudor merkin house-koneistolla?
edit: luinkin vanhasta että ETAllahan tuo. jännä että noin paska, on kestävän ja simppelin maineessa. Ehkä toi ajanotto tai muuten maanantaikappale?
Ei kokemusta, mutta tuskin ihan noinkaan. Käyntivara paperilla kannattaa kyllä olla +60h, jotta pysyy varmasti käynnissä vaikka olisi yön pöydällä. Ylipäätään tavoiteltavaa on koneiston ”reippaus” eli vähemmälläkin käytöllä/liikkeellä pysyy käynnissä eikä tiputa kymmeniä sekunteja vuorokaudessa, lopulta pysähtyen. Masentavaa on se.Lainaus:
…kantsiiko kaikkia krono ETAja vältellä?
Joskus vaan sattuu ja tapahtuu ja löytyy yksilöitä. Minulla on periaatteessa uutena (lienee ollut NOS, erityisesti se "O") ostettu Ollech & Wajsin 7750-krono, jonka 17-kivinen koneisto on käytännössä vedettävä. Automaattiveto ei siis riitä pitämään koneistoa käynnissä. Ensimmäinen kelloseppä, jolle vein laitteen rukattavaksi, ei saanut laitetta vedettyä pyörittimessä mitenkään päin. Toinen teki täyshuollon koneistolle, mutta ei se silti vieläkään oikein automaattina toimi. Pysyy kyllä hyvin ajassa, kun kerran päivässä vetää.
Toisaaalta minulla on myös Junkers (muistaakseni), jossa on 25-kivinen 7750 ja se toimii oikein hyvin, automaattiveto toimii ja aikarauta käy varsin tarkasti.
Tuo 7750 tunnetaan nimenomaan herkästi virittyvänä. Mikäli joku yksilö ei jaksa käydä, siinä on oltava joku perustavanlaatuinen vika.
Omani käyvät varsin hyvin pienelläkin liikkumisella.
Tämän ketjun satunnaiselle lukijalle voi käydä vähn samoin kuin "Pahoja Tubeless ongelmia!" -ketjua seuranneelle sisurifillaristille: nopea päätös "Ei koskaan minun kiusakseni!" (vaikka oikeasti sellainen päätös olisi vähintäänkin hätiköity ja perustuisi vääriin johtopäätelmiin).
Anyway, jokin aika sitten huomasin katsovani tanskalaista dokumenttia sikäläisistä hienojen ja kalliiden ja tietenkin mekaanisten kellojen harrastajista ja keräilijöistä. Ei siinä varmaan mitään uutta ole tähn ketjuun kirjoittaville mutta ehkä se silti kiinnostaa jotakuta - ja minua se ainakin viihdytti:
Rakastamme kalliita kelloja
Pari päivää sitten tuli kakkoskanavalta kun sattumalta avasin telkkarin. Oli tosiaan ihan mielenkiintoinen dokumentti.
seiko sut-021p1 tarttui alesta mukaan, jos nyt loppuisi patterin vaihto.
5:nen oli liian laiskan miehen kädessä, joten se joutui jo aikoja sitten kiertoon.
nyt tämä oli se viimeinen kello, jonka ostin... ;)
Mulla on varsin erilainen kokemus kummastakin. Tubelessit nimenomaan toimii vailla säätöä ja häsläämistä renkaanvaihdosta seuraavaan ja renkaanvaihdotkin on pääasiassa varsin suoraviivaisia operaatioita. Sama kokemus automaattikelloista; ne toimii huollosta huoltoon eli sen 5,6,7 tjsp vuotta vailla huolta eikä niihin tarvitse uhrata ajatustakaan siinä välissä (Miettikääpä muuten tätä, esim. 4 hz taajuudella käyvä automaattikello tikittää 28800 kertaa tunnissa. Se kertaa viisi vuotta on aika monta tikitystä yhdellä huollolla!) Omegan jousen katkeaminen oli poikkeus, joka vahvistaa säännön ja senkin syy oli lopulta huoltamattomuudessa.
Firlen foorumiperustainen näkemys on seurausta siitä, että ei kukaan tule tänne varta vasten kertomaan niistä ei-ongelmaisista tubeleksista eikä ei-ongelmaisista automaateista. ”Asensin tubelekset, ei ongelmia” ja ”mun tubelekset toimii ilman ongelmia edelleen” -tyyppinen keskustelu ei varmaan kiinnostaisi ketään, mutta voisihan sellaisen ongelmattomat tubelekset säikeen perustaa ihan huvikseen vastapainoksi sille toiselle.. :)
Lasi naarmuuntui vähän ja bezelin kehään tuli naarmu. Kävi ihan hyvin mutta tehtiin varmuuden vuoksi täysihuolto, kun kerran vakuutuksen piikkiin meni koko passiivi.Lainaus:
LJL:n Explorer (huom nimi) meni hajalle kun tippui lattialle, hahahah... varsinainen explorer.
Exp II oli kieltämättä ihan hyvä ostos tammikuussa 2018, kun arvo on sen jälkeen noussut näköjään 121 % :D Käytän kyllä ihan arkikellona, bezelin kehäkin saanut taas runtua. Omegan ohella aivan lemppari ranteessa.