https://www.zwift.com/news/19196-off...ns?__znl=en-ca Tuo Dirt Destroyer ollut maastokuskille ihan hyvä.
Printable View
https://www.zwift.com/news/19196-off...ns?__znl=en-ca Tuo Dirt Destroyer ollut maastokuskille ihan hyvä.
Jos kiinnostaa kisata varsinkin kotimaisten kuskien kanssa:
https://www.zwift.com/uk/events/tag/...d/view/3823132
Tänä vuonna olen saanut ajaa C-kategoriassa, ja pystynyt kisaamaan myös top10-sijoituksista. Nyt Zwift kuitenkin heitti minut B:hen. Tiedossa on taas ajamista kaukana muiden saman kategorian kuskien takana kuten oli viime vuonnakin. Damn!
Tilasin zwift play controller ja huomenna pitäisi päästä kokeilemaan. Saa nähdä onko kuinka käyttökelpoiset. Zwiftissä nuo on nyt alennettuun hintaan, norm.149€ ja nyt 99€. Ajattelin että en tarvitsisi companion appia enää treenatessa vaan controllerit riittäisi siihen mihin zwiftissä niitä tarvitsen.
Noita controlloreja myydään edelleen beta versiona. Ilmeisesti haetaan sitä lopullista toimivuutta päivityksillä vai onko tulossa vielä joku muunnellumpi versio myyntiin tulevaisuudessa. Kisa käytössä steering ja braking armaankin lisää taktista aspektia.
Sent from my iPad using Tapatalk
Minulla on ajoittain "kädet loppuneet kesken" kisan aikana näppiksen, hiiren ja kannykän kanssa turaillessa . Laitoin tilauksen sisään , joten esim. porukasta tippumiset jatkossa vain jalkojen hyydyttyä .
Minä tipahdan yleensä chättäilyn vuoksi. Niin, ja tietysti joskus ihan vaan koska toiset on kovempia kuin toiset.
On tullut useammankin kerran ajettua näitä ohjauksella etua hakevia kuten juuri eilen ToW pitkässä. Olipa maireaa tiputtaa se kuski viidakosta pois noustaessa :)
Luulisi että ohjauksella kikkailu saattaisi joskus kostautuakin, siinä kun saattaa tulla ylimääräisiä metrejä ajettua.
Uusia reittejä Zwiftiin Watopiaan
Kyllä, kyseessä on yksi uusi tie joka mahdollistaa usean uuden reitin.
Mukavasti meni taas kolme tuntia. Ensin reilu vartti lämppää, ja sitten sadan kilometrin kisa Downtown Titans -reitillä. Meinasin ensin, että ajaisin ulkona, kun keli oli päivällä aurinkoinen, mutta käytinkin hyvän sään pihahommiin, ja sitten illan hämärtyessä ajoin sisällä. Hyvä yhtälö.
Onko Zwiftin päivityksissä tullut jotain muutosta "fyysiseen moottoriin"? Palailin Zwiftin pariin talveksi ja ajelin eilen muutamaa eri C kisaa, ensimmäisessä putosin noin 10 kuskin porukasta tasamaalla (joutui painamaan pitkälle yli 300 watilla siinä porukan peesissä) ja toisessa kisassa sentään pysyin porukassa, mutta meno tuntui melkoiselta yhteislähtotempolta ja porukasta karkaili yksittäisiä kuskeja sooloamaan eivätkä tulleet koskaan kiinni vaikka reitti oli tasainen. Tuntui "vähän" hapokkaalta C skaboiksi.
Siitä vaan lisää kisoja alle, niin tulee muutoksia "fyysiseen moottoriin". Mutta tosiaan, sen verran on tullut ryhmädynamiikkaan muutosta PD4.1:n myötä, että iso lössi ei saa enää niin paljon etua yhteisestä aerodynamiikasta kuin ennen. Toisin sanoen pääjoukon vauhti tippuu hiukan. Irtiotoilla on vähän paremmat mahdollisuudet nyt kuin ennen, tätä olen kokeillut useasti itsekin - välillä jopa irti pysyen.
No, katotaan miten menee, pitäisi kaivella omia huippuwatteja että noissa vauhdeissa pysyy porukoissa ja ne huippuwatit taitavat olla valitettavasti takanapäin.
Tuntuu että muutakin muutosta Zwiftiin on jossain vaiheessa tullut. Ajoin jokin aika sitten muutaman kerran jungle circuitia, virtuaaliseksi fillariksi valittuna gravelpyörä. Verrattuna aikaisempaan kokemukseen tuntui että gravelpyörä liikkui ripeämmin kuin aikaisemmin. Tuntui että onkohan mtb fillari enää se nopeampi vaihtoehto Watopian viidakossa. Joka tapauksessa oli mielyttävämpi kokemus kuin mitä muistin.
Jep, vierintävastusarvot muuttuivat hiljattain https://zwiftinsider.com/crr-changes-nov-2023/. Eli pyörän vaihdosta esim. kisassa ei enää juuri ole hyötyä, ehkä ainoastaan vaikka sellaisessa tapauksessa, jossa reitti päättyy Temple KOM:iin.
Jos muistan oikein niin Zwiftin alkuaikoina oli niin että maantiepyörällä pääsi samaa vauhtia riippumatta siitä ajoiko asfaltilla vaiko hiekka/sorateillä, vierintävastuksessa ei alkuaikoina ollut eroja. Minulla taitaa vieläkin olla jungle circuitin kierrosennätys maantiepyörällä ajettuna joskus kauan aikaa sitten. Erilaisia tuunauksia tapahtunut vuosien saatossa.
Muuttui vielä lisää uusimmassa päivityksessä joka itselle asentui tänään https://zwiftinsider.com/update-1-52-0-122317/
^ Samaa muistelen minäkin ja vierintävastuksen lisäätymisen takia aikoinaan "hyljeksin" soraa/ hiekkaa.
Ajelin eilen Neokyo Nights - Sleepless City B-kisan ja nyt olen lähes puolivakuuttunut siitä, että peesikärpäsen eloa on kurjistettu. Ero keulilla yksinään riehumisen ja 20 kuskin peesissä piileskelyn välillä tuntui epärealistisen pieneltä. Bonuksena se, että tämä B-kisa tuntui "normaalimmalta" tason puolesta verrattuna taannoiseen C-kisaan missä porukka painoi A-kisan tehoilla.
Käsitykseni mukaan nämä "hurjastelijat" ajavat seuraavat kisansa B-kategoriassa.
Putkiremontin johdosta oma Zwift-kalustoni on toistaiseksi naftaliinissa. Vasta viikon kuluttua tila vapautuu taas treenikäyttöön.
Jännää miten erilaiset fiilikset itsellä, tuntuu että nykyään peesissä pääsee helpommalla kuin ennen. Ajoin tällä viikolla ensimmäisen zwiftkisan tähän sisäkauteen mikä kesti ~45 minuuttia, keskiteho tais olla jotain 3.7w/kg B-Cat. Nyppylöihin mennään kovaa mutta tasaisella pysyy naurutehoilla mukana ryhmän keskellä.
Mun feelis on että ero ryhmän alkupään ja loppupään tehotarpeissa on pienentynyt niin että jos haluaa loppuratkaisuihin tai irtiottoihin mukaan niin ei voi liikaa lusmuilla häntäpäässä niin kuin aiemmin - hyvä niin. Myöskään ryhmän sisällä ei saa lepoaikaa pikku kirien jälkeen kuten aiemmin vaan valuminen taakse alkaa lähes heti ja sitten tarvitaankin ylitehoa - ihan realistista tuokin.
Tosiaan, on eri asia ajaako ryhmässä kärjen tuntumassa vai takana. Mä vain harvoin maltan jäädä puoliväliin tai sen taakse.
Sauce for Zwift näyttää ajaessa "draft" lukeman. Sitä ei kai virallisesti tiedetä mitä se tarkottaa, mutta voisi olettaa että peesin määrästä on kyse.
Kuitenkin on niin ennen toi lukema oli ennen selvästi isompi isossa porukassa ja nykyään ei. Ton lukeman mukaan porukan koko ei näytä vaikuttavan peesin määrään enää ollenkaan tai ainakaan merkittävästi.
Isommassa porukassa tietty on useammin peesissä kun vaikka yhtä kuskia seuraamalla, mutta toisaalta joutuu myös helpommin peesin sivuun kokonaan. Ainakin jos ei ole ohjausta, en tiiä auttaisko ohjaus tuossa.
qps, käy katsomassa Zwifty Zwifterin youtubeja - hän käyttää ohjausta peesin optimoimiseen ja myös Saucea. Jossain vaiheessa vastasi että ohjauksen suurin hyöty on nimenomaan peesin optimointi eikä niinkään ajolinjat. Hän tosin välillä tekee molempia - heittää laidasta irtioton jyrkkään mutkaan.. Omat kokemukset ohjaukset vahvistavat.
jos ajelet tasamaata vaikka 200w ja kyseessä on harjoitus, sitten ohjelman harjoitus loppuu ja jatkat ajoa samalla teholla,niin huomaatteko mitään eroa siinä,että tuleeko polkeminen raskaammaksi vaikka on sama watti määrä ja nyt en tarkoita sitä ,että kun väsyy niin tietenkin tulee.
Monta vuotta olen Zwiftiä jo käyttänyt mutta tänään huomasin asian johon en ole ennen huomiota kiinnittänyt. Käytän kannettavan kanssa rinnan Garminin 1030 Plus pyörätietokonetta ja sen olen huomannut että Zwift näyttää alamäkeen kovemmat nopeudet kuin Garmin mutta että ainakin jossain ylämäissä Garmin näyttää isompia nopeuksia kuin Zwift. Tacx Neo 2T on trainerina. Varmaankin joku vaikutus minkä virtuaalisen fillarin valitsee vai onko tuo joku muu Zwiftin outous mikä tuohon vaikuttaa.
Olet zwiftaillut nyt kesästä lähtien ja koukuttunut noihin joukkuekisoihin. Olen päässyt kisaamaan C-kategoriassa ja kaikissa suhteellisen vähän nousuja sisältävissä kisoissa on päässyt kisaamaan kärkisijoista. Samalla tässä pikkuhiljaa on paino pudonnut ja (hölmön) rehellisenä ole myös tuon pudotuksen tuonne Zwiftin asetuksiin päivittänyt, vaikka olen tiennyt olevani siinä B:n ja C:n rajalla.
No nyt pari viikkoa sitten kisan jälkeen tuli siirto B-kategoriaan, ja kisaaminen tuntuu aika turhauttavalta. Putoan raskastekoisena käytännössä aina ensimmäiseen kunnon nousuun pää- tai kärkijoukosta ja sitten saa ajella gruppetossa loppukisan ja taistella kirivoitosta...
Miten muut on löytäneet kisamotivaatiota vastaavassa tilanteessa?
Mä ajan A:ssa, pääasiassa pienempiä kisoja sen mukaan mitä aikatauluihin kulloinkin sopii. Olen itse myös raskasta sarjaa ja lyhyet mäet sekä kiihdytykset ovat minulle myrkkyä. Parhaiten tuntuu toimivan se taktiikka, että heti startissa kunnon mylly päälle ja yrittää väsyttää muut. Loppu- tai mäkikireissä en ole ikinä pärjännyt, joten pitää luottaa irtiottoihin.
En ole ollut vastaavassa tilanteessa, mutta siitä huolimatta tiedän, että kisaradan valitseminen omien vahvuuksien pohjalta tuo parhaan lopputuloksen. Eli, tunne itsesi, ja käytä tätä tietämystä rataprofiilin, ja kisastrategian luovimiseksi. Lisäksi, Zwiftissä on poweruppeja joita käyttämällä saa hetkellisesti todella paljon etua. Oikea-aikainen ajoitus on todella tärkeää suurimman mahdollisen hyödyn saamiseksi. Juuri eilen oli kärkiviisikkopaikka yhden powerupin oikea-aikaisesta ajoituksesta riippuvainen. Kisoissa ei aina välttämättä jokaiseen kysymykseen yhtä oikeaa vastausta, joten kannattaa lukea kisaa ja olla luova.
Kisoja on aika vaikea järjestää niin, että kaikki pääsisi ajamaan voitosta. Zwiftin kategoriasysteemi suosii tuloksissa painavia kuskeja, koska lisäpainolla "pääsee" alempaan kategoriaan.
Ironisesti homma menee niin, että kun paino laskee tai kunto nousee niin sijoitukset huononee, kun "joutuu" seuraavaan kategoriaan.
Suurin osa siis joutuu ammentamaan kisamotivaationsa ihan siitä kisaamisesta itsestään, eikä tuloksista.
Mun mielestä se vanha systeemi, jossa kategorian sai valita itse, oli parempi. Ei hyvä, mutta parempi.
Elite- ja ikäryhmät olisi hyvä ratkaisu. Aivan kuten oikeassa elämässä.