Ja tämä myös pitää kattella... 😊
-Kimmo-
Printable View
Sunnuntaina Kalpalinnassa jotakin. Onko mainontaa tapahtumasta?
-Kimmo-
Tänks!
-Kimmo-
noni, nyt aletaan ilmottaan pyörien painot iliman renkaita!
meikä o edelleen ihan sokissa, ku menin pistään jämäkämpää kumia alle, ni pyörän paino hyppäs reilusti alta 14kgstä aika tarkkaan tasan 15kg! Renkaat ku vaikuttaa ja paljon!
oispa sit yks iso muuttuja pois pelistä ja heleppo vertailla fillareiden todellisia painoja!
Kyllä ne joo ilman polkimia, satulatolppaa, satulaa ja renkaita olis hyvä ilmoittaa. Siis ihan oikeesti, noihan valkataan kuitenkin aina henk. koht vähintään. Oikeestaan runkkon paino on riittävä daatta, ilman iskaria ilmoitettuna. Noin niinkuin vertailua varten siis. Mut 15kg on ihan soppeli paino tsygälle. Ei se siitä pilalle mene.
Mitäs oot El Guaposta tykännyt? Ite tykkäsin kuinka paljon vaan, mutta nyt on toi Alpine ollu ajossa ja mietin, että mitä mä kahella teen, tämmönen klutteri haittaa ajattelua, vois ehkä myydä ton On-Onen pois...?
Noooo
emmie viimekesänä sit loppipeleissä hirveesti ajanu sillä! Töitä oli haitaksi asti! Mut kova oletus on et tänä kesänä pääsis oikeesti ajamaanki!
ihan hauska kampe se on. Mitä nyt se db airi oli sökö jo ostaessa ja jätti 10mm iskusta käyttämättä. Keskiöhän on aika matala, ku viimeksi ajanu metsässä 2000-luvun alun pyörillä missä oli korkeet keskiöt, ni kyllähän ne kammet hakkas kiviin paskalla ajotekniikalla!
mut pittää nyt päästä ajaan sillä ja tehä sit parempi analisointi kamppeesta! 😊
Täyty oikein käydä katsomassa paljonko Nomadi painaa renkaineen ja jäykällä thomsonilla munanvatkaimien kera.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/01/zu9ydenu.jpg
29 Enduro hissitolpalla ja XT Trail polkusimilla.. Carbon Expert testipolkimilla oli melkein 2kg kevyempi kun punnittin verrokkina..
http://i.imgur.com/vaciLPV.jpg
Edellisellä sivulla meikän Tracerin vaakakuva, saman kuvasetin kuvien kokoonpanossa, kierrejousi-iskarilla yms..
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...61#post2203461
Varmasti tää keskustelu on käyty samassa viestiketjussa aiemminki, mut mitä väliä koko pyörän painolla oikeesti käytännössä on, jos nyt puhutaan kuitenkin saman painoluokan vekottimista, 13-16 kg? Geometria, sekä renkaiden ja jousituksen käyttäytyminen vaikuttaa pyörän käyttäytymistä aika dramaattisesti, mutta mitä kilo tai kaks merkkaa monikymmenkiloisen kuskin alla?
Ois kyl mielenkiintoista samassa sessiossa testaa kiekkojen hyrrävoimien vaikutusta kovavauhtisessa alamäkiajossa järee dh-setti vs. kevyenkö trailisetti. Siinä varmasti eroa tuntuu, mut jos kilon laittaa esim. kierrojousi-iskariin ja hissitolppaan, huomaako painon takia mitään eroa?
En mä ole koskaan sisäistäny tätä painohypetystä. Edes xc-pyörissä. Lisäpaino tuo vaan voimaa ja nopeutta! ;)
Aivan sama painaako fillari 10 tai 15 kg.
Voihan sitä tietysti ajaa ilman reppua/juomapulloja ja vaikka alasti, saa muutaman kilon pois... :D
Ja tehdä vaikkapa suolihuuhtelun ennen lenkkiä.
Tämmöstä munanmittauskisaa vaan. Ja puheenaihetta. El Guapo on sitten alle 14-kilonen, joka nyt ei liene kummonen saavutus... Laitoin Crestit ja Ardentit alle ja GD lähti, koska katki, enkä ole saanut aikaiseksi ostaa varaosaa. Taitaa jäädä vielä GD:n kanssakin alle 14kg ja mitä väliä jo jää, no eipä tosiaan mitään. Ekaa kertaa elämässäni kävin huoltiksella napauttamassa kumit päälle, tähän mennessä on noussu ratapumpulla, mut nyt ei.
Ei se nyt ihan sama ole mitä se fillari painaa. Eikä mielestäni voi suoraan verrata +1kg fillarissa ja +1kg vyötäröllä. Fillarin paino ja sen jakauma vaikuttaa aika paljon sen käsittelyyn.
Kyllä se hissitolppa on aika pähee sellaisessa pyörässä, joka on tarkoitettu enempi alamäkeen ajaessa. Mulla se jäi pois vain ja ainoastaan sen tautta kun ei mahtunut pudjettiin. Budjetti kun lähti lapasesta heti alkumatkasta(pike), niin jostain piti karsia. Hissitolppa on kyllä tosi iisi jälkikäteen lisätä, joten minun mielestä se ei ole pyörän osto eikä hylkäysperuste.
Sitten nuo vaihteiden määrä, sehän riippuu kuskista/ajatellusta ajosta/maastosta että mikä on hyvä. Itse diggaan edelleen 3x10, ja käytän jokaista eturatasta tarpeen mukaan, siirtymät pääasiassa isoimmalla rieskalla. Toki maastossa ajan 80% ajasta keskirattaalla. Minulla siis heckler ei tullut pelkäksi enskapulkaksi, vaan sillä ajelen kaikki ajoni, aina tahkosta/vuokatista puijon alamäkiin. Sen lisäksi kuopio on tosi mäkinen mesta, joten pienimmälle vaihteelle on täällä normaalia enemmän käyttöä. Jos tulee pelkäksi enskapyöräksi niin varmasti vähempi on parempi.
Oispa ollut hissitolppa vkloppuna, nyt taita vähän olla solisluu murtununna/murjoutununna :mad:
Oikeastihan tuossa kasvaa vanteen halkaisija ainoastaan noin 1" verran, 25mm (584mm -> 559mm), eli noin 4%. Tämän välikoon kutsuminen 27,5":ksi lienee siten ainoastaan onnistunutta markinnointia, ja hämmästyttävän hyvin se on viime aikoina lyönyt läpi.
Kuvitteellisena täysin irrelevanttina vertailukohtana 4% muutokselle, 100mm vs. 104mm joustava keula. Mut ei kai siinä, valmistajien laariin sataa lisää rahaa kun jengi "päivittää" kalustoa, ja tämä on lopulta harrastajan etu kun valmistajat käyttää tulot tuotekehitykseen ja tuo markkinoille entistä parempia tuotteita entistä edullisemmalla hinnalla, eikö vaan?
Juurikin näin. Pistä vaikka joku 200kg läski nostelemaan 5kg puntteja suorilla käsillä olkapään tasolle. Mahtaako jaksaa edes 20 toistoa? Pyörän painossa on mun mielestä vähän sama idea. Jos vaikka yrität ajaa ns. aktiivisesti, eli esim. keventelet pyörää ja teet kokoajan pieniä bunny hoppeja ettet aja juuria, kivia ja muita röykkyjä päin, ja pumppaat maaston muotoja, niin muutaman tunnin lenkin aikana teet ehkä 1000 toistoa, jossa tavalla tai toisella työskentelet pyörän painoa vastaan. Siinä alkaa joku +1kg alkaa tuntua jo aika huomattavasti.
Mutta jos puhutaan poljettavuudesta ja rullaavuudesta niin mielestäni etusijalla on rullaavat renkaat ja notkumista riittävästi vastustava perä.
No joo, mut kyl siinä selvä ero on 26" pöörään kun polkee. Se vaan kulkee paljon paremmin juurakossa/kivikossa/mutalikossa pienemmällä vaivalla ja paremmalla pidolla sekä rullaa paremmin siirtymillä. Sen lisäksi se on alamäkiajossa 29:iä ketterämpi. Mut siis parasta tossa välikoossa on se, että et sinä huomaa pyöräkokoa ajaessa, se vaan toimii koko ajan. En tiiä noita prosenttiosuuksia, että mikä rengaskoko on minkäverran toista isompi mut olen saanut nyt keväällä ajella lenkkiä kaikilla rengas koo'illa(miten tää taipuuu??) ja on niissä aika isot erot keskenään kun vertaa. 650b on omiin aika monipuoliseen ajeluun paras, mutta 26 on toki puhtaaseen alamäkitouhuin kilpailukykyisin rinkula. Jo ihan osien saatavuuden/hinnan puolesta :) Enskavärkki saattaa toki hyötyä paljonkin välikoosta.
Syksyllä kasasin S koon Carbinen , sen runko paino 2513 grammaa eli kyllä toi saatapi pitää paikansa.
Onkos kenellekään ehtinyt vielä kerääntyä kokemusta tästä: http://knollybikes.com/bikes/warden
Siitä oli muutaman viestin verran puhetta tässä ketjussa viimeksi tammikuussa kun eräs kiukkuinen käyttäjä etsi itselleen raivoisasti enduro-pyörää, mutta sen jälkeen ollut hiljaista. Kilkutinta oon kerran ihan lyhyesti koepumppaillut.
Ensimmäisen testilenkin jälkeen vastaukseni ketjun aiheeseen on Banshee Rune V2. :)
Ilman epäilyksen varjoakaan. :D
Edit: Ja DW-link ei muuten tunnu jousitusratkaisuna enää ollenkaan niin vakuuttavalta.
No mitä nyt tuosta osaisin kertoa...
Jousitus vasta perussäädöissä, yksi lenkki juurakko-ja kivikkojumppaa takana. Vielä ei päästy kunnolla alamäkeen.
Poljettavuuden suhteen vakuuttava pyörä. Tuntuu kiipeävänkin hyvin.
Runko itsessään ja perä tuntuu olevan niin jämäkkä, että ajolinjoja ei juuri tarvitse katsella. Painaa vaan suoraan.
Jotenkin tulee positiivisessa mielessä panssarivaunumainen tuntuma. : D
Paino asettunee aika tarkasti 15kg tuntumaan nykyisellä setupilla. Sitä ei ajossa huomaa. Pyörä etenee kevyesti ja tehokkaasti.
Odotan mielenkiinnolla pääsyä tuonne Laajavuoren enskapätkille, tuntuma on että tällä mennään lujaa alaspäin.
Tosiaan yksi pienoinen lenkki Ibiksen jälkeen vakuutti kyllä minut täysin.
Ääneen naureskelu lenkin aikana yksin ajaessa on varma mittari pyörän toimivuudesta omassa ajossa. :P
Enska valinta tehty ja pyörä tilattu. Se saakeli tunki mun uniini eikä jättänyt edes silloinkaan rauhaan. Joku siinä puhutteli minua ja paljon. Ja kaikki tämä vain googlettamalla ja videoita kattelemalla. Realitodellisuus kokematta. Budjetti venyi, kuin se kuuluisa kuminauha. Mutta ootan kovasti kesää ja polkuja Santa Cruz Bronsonin kanssa...
-Kimmo-
Hahaha! Että sitten lähti budjetti hanttuusta pahemman kerran. No voin sanoa omasta puolesta että bronssonin geometriat on kyllä toimivat, joten sikäli voit odotella hyvää pyörää. Minkäslainen rissa tulee tarkemmin ja milloin saat sen? Njoo, noista videoista se lähti minunkin strutsi kuume silloin aikoinaan. Menit varmaan ja katsoit tämän bronssonin mainosvideon? Mut enivei, onnea uudesta pyörästä! :)
http://www.youtube.com/watch?v=yDcQJBzYjKg
Huomenta!
Video tuli aiemmin katsottua ja nyt uudelleen.
Ihan perussetin otin Bronsonista eli
Bronson alu
-RAM kit
-Fox Float 34 CTD keula
-Rock Shox Reverp Stealt
-Shimano Saint -poljin
Tuolla kokoonpanolla Trek Slash 8 olisi pärjännyt loistavasti, mutta halusin siirtyä "talliin", joka keskittyy olennaiseen eli maastopyörien tekoon.
Paljon pyörii asioita mielessä huollon, huollattamisen, säätämisen, tuunaamisen ynnä muiden asioiden suhteen, mutta ajopäiväpäivä kerrallaan, kunhan saan Bronsonin. Asioilla on tapana selkiintyä.
Saattaapi pyörä tulla ensi viikolla tai jonkin viikon päästä. Riippuu hissitolpan saatavuudesta.
Sori, mutta kysäisen OT:n arvoisesti eli pesetkö ketjut ketjupesurilla ja rihtaatko itse vanteet?
-Kimmo-
Mitä tuo kimmo tuli maksamaan ja mistä tilasit?
Oliko tämä kysymys kaikille tarkoitettu?
Itse pesen ketjut yleensä vain puutarhaletkulla, sillä lähtee kura sekä iso osa paskaantuneesta ketjurasvastakin. Sitten uutta rasvaa perään, kun ketju on kuivunut. Ei ketju hohtavan puhtaana pysy tällä metodilla, mutta en omaa fetissiä kiiltäviin ketjuihin. Ehkä kerran vuodessa voi pestä ketjupesurilla ja jollain liuottimella, mutta nuo ketjupesurit ei ole oikeasti ihan niin helppoja ja siistejä käyttää kuin voisi kuvitella. Sitä rasvansekaista liuotinta on yleensä pesun jälkeen ympäri pyörän takaosaa sekä maassa ja käsillä.
Kiekot kasaan ja rihtaan itse. Onnistuu hyvin ilman kalliita työkaluja kun käyttää rihtauspukkina pyörän runkoa/haarukkaa. Pinna-avain ja mittanauha riittää.
Ketjujen ihan oikee pesu ehkä kerran tai kaks vuoteen jollain myrkyillä. Ei tuota oikeestaan oo tarvetta sen enempää omasta mielestä, tottakai se riippuu siitä millasessa kelissä tulee ajeltua ja millasta ketjuöljyä käyttää. Kuivan kelin tökötti ei kerää oikeestaan yhtään sontaa, mut sitä saa lisäillä kyllä joka lenkille. Märän kelin öljy taasen kestää huomattavasti pidempään, mutta kerää kyllä kaiken mahollisen moskan kyytiin ja sillonpa sitä pitää vähän enemmän putsaillakin.
Itse Käytän TF2:sta.
http://www.todayscyclist.co.uk/image...C486E8F82E.jpg
Joutuu lisäämään lähes joka lenkin jälkeen, mutta pysyy ketjutkin puhtaana.
Myrkyillä ei ole tarvinnut ketjuja pestä ikinä kun tuota käyttää.
TF2:han on myrkkyä eli liuotinta sekoitettuna öljyyn.
Onnea hyvästä valinnasta. Tuolla pyörällä pääsee täysiä ;)
Vaikka ei ollutkaan minulle suunnattu niin ei noiden cruzien kanssa kannata lähteä merta edemmäs kalaan kun Sportaxista saa sopivaan hintaan ja hyvällä palvelulla.