Mitenkähän julman työkalun sen keskiön kiristämiseen tarvitsee? Satulatolppaa olen myös sorkkinut ja putkelta runtatessa ääni ei kuulu, eipä sitä ole kyllä aikaa kuunnellakaan ylämäessä
Printable View
Mitenkähän julman työkalun sen keskiön kiristämiseen tarvitsee? Satulatolppaa olen myös sorkkinut ja putkelta runtatessa ääni ei kuulu, eipä sitä ole kyllä aikaa kuunnellakaan ylämäessä
Tarttet hommaan kuusiokolon (kampien pultteihin), suojaholkin poistotyökalun (kts. seuraava) ja keskiötyökalun kiristykseen (http://www.chainreactioncycles.com/f...ii/rp-prod4062).
Keskiön laakerikupit lienevät kiinni, mutta löysää vähän polkimen sivussa olevia ruuveja ja kiristä hiukan kampea korkintapaisesta osasta ja sitten nuo sivuruuvit kunnolla kiinni. Naksuminen kulkee runkoa pitkin erinomaisesti ja voi tulla stemmi/tanko-osastoltakin, vaikka ääni tuntuu tulevan keskempää.
Tukevampaa rasvaa jopa vaseliinia voisi moniinkin väleihin tunkea. Alu vastaan alu pinnoissa tuottaa naksuntaa herkästi ja runko on kuin viulun koppa, ääni voimistuu ja kulkee minne tahansa. Ja on sietämätöntä. Varo kuitenkin ylikiristämistä, kierteet kuitenkin alumiinissa, tämän päivän pyörä on enemmänkin hienomekaniikkaa.
Oma (vm. 2012) napsuu aina sillointällöin ja vaivan olen saanut pois kirraamalla keskiöpulttia (kuusiokolo siellä"keskellä") ja laakerikuppeja tuolla mainitulla työkalulla..
Jos sulla on Shimanon uudehko ultegra tai dura ace bsa/ita keskiö siihen tarvitsee myös muovisen adapterin joka tulee tavallisesti keskiön mukana.. Niitä voi tosin kysyä lähimmästä pyörä liikkeestä. Ennen kuin kuitenkin ostat noita työkaluja, kannattaa kunnolla rasvata ja irrottaa polkimet nimim. turhaan keskiön vaihtanut
Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla
Jossakin muistan lukeneeni, että naksumista voisi tulla myös jos pikalinkut on liian löysällä, pitää kai laittaa melko tiukkaan. Kuulosti vähän henkimaailman jutulta, mutta itselläni oli samaisella rungolla varustetussa joskus naksumista, mutta se katosi jotenki, vaikken tehnyt mitään. Mietin jälkeenpäin, että olisinkohan joutunut irrottaan jomman kumman vanteen rengasrikon vuoksi. Eli tää mun pyörän naksuminen olis voinu johtua sit liian löysällä olevista pikalinkuista. Ei ne tosiaan mitenkään horolöysällä ollu vaan silleen hieman vähemmän tiukalla kuin nykyään.
Pitää paikkansa. Kuten kaikki napsuminen, löysästä pikalinkusta aiheutuva napsuminenkin tuntuu kuuluvan keskiöstä.
Kuitupyörissä myös satulatolpan kiristyspannan tienoilta aiheutuvat äänet tuntuvat kuuluvan keskiöstä. Niihin napsumisiin auttaa kitkatahnan käyttö.
What is that creak ?
https://roadcyclinguk.com/how-to/mai...tHLVr3C2IzV.97
Uuden Ultimaten (CF SLX) ensimmäinen lenkki ajettu ja kylläpä kulki kevyesti ja pehmeästi kun aikaisempi kokemus on 2-3kg painavammalla alumiinisella Cubella. Ainoa pieni harmitus tällä hetkellä on Mavicin kiekkojen jarrutuspinnoista lähtevä ulina, mutta se kuulemma vaimenee käytön myötä. Toivotaan. Runkokoko L, 110mm stemmi.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...LX_8_Di2_L.JPG
Saattaahan tuossa pientä eroa olla havaittavissa :-)
Nuo kiekot taitavat olla sellaiset, että niihin kannattaa valkata niihin erikseen matchaavat jarrupalat. Olettaisin, että Canyonilla on noin tehty, mutta kannattaa varmistaa.
Ainakin jarrupaloissa lukee Mavic, joten ovat varmaan kiekkojen mukana toimitetut palat. Varustepussissa taas on 2 paria Shimanon jarrupaloja, jotka lienee parempi jättää käyttämättä näiden vanteiden kanssa, kuten samassa pussissa oleva heijastinsarjakin :)
Varmasti! Nyt reilun parin sadan jälkeen voi jo sanoa, että ei tarvi palauttaa. Kokokin tuntuu oikealta, vaikka vähän riskillä kokeilematta tuli ostettua :)
Jarrut kyllä ulisevat edelleen varsinkin kovassa jarrutuksessa, mutta kevyemmin hidastaessa ääni on oikeastaan mukavan futuristinen (vai onko tässä kyseessä "buyer's bias").
Saitko oman Enduracen jo käyttöön?
Ulina jarruttaessa on pelkkää bonusta. Ilmeisesti kerran säädin palat huonosti, ja kiekkojen vähänkin paskaantuessa jarrutus päästi hirmuisen ulinan. Kylläpä liikahtivat kelvin tukot nopiasti reunaan, kun jarrua hipaisi.
Itselläni vastaavat ksyrium pro exalith vanteet joilla noin 1000 km ajettuna. Tosi tarkat jarrupalojen asennon suhteen, jos vähänkin pielessä ääntä lähtee. En ole täysin vakuuttunut tuosta jarrutusominaisuuksien ylivertaisuudesta, muutoin hyvät ja kevyet vanteet. (Olen itse kuolannut netissä samanlaisen sinisen ja ultegra di2 varustetun ultimate cf slxn perään😁 )
Kiva juttu :)
Juu, runsaat 300 oon sitä ulkoiluttanut. En tiedä mikä on mutta hieman vastustaa käyntiinlähtö, ajo on jotenkin tahmaista, puuttuu sellainen tunne että nyt on meno päällä.. voi olla muutosvastarintaa vanhaan verrattuna, tai sitten tuo polvikulma-asia vakiotolpalla (uusi tullee kun ehtii). Etuvaihteenkin säädöt hieman pielessä kun kihnuttaa häkkiin ja pikkurattaalle siirrossa ongelmaa. Pitää kai viimeinkin opiskella nää asiat selkäytimeen. Kovasti kyllä haluaisin että tuosta mulle tulisi hyvä kaveri..
Oma Enduraaseri 9.0 saapunee viikonlopuksi. Se korvaa wanhanmallisen Ultimate CF:n, josta olen pitänyt runsaasti. Pitänee hiukan raportoida tuntemuksia jahka säädöt ja koeajot on suoritettu.
Vakiotolpan setback tosiaan on vähän niukka ja väärässä kohdassa oleva satula kyllä syö tehoja. Jos satula on esimerkiksi 82 sentin etäisyydellä keskiöstä, sen saa vaakasuunnassa vain noin 8 senttiä keskiön taakse, mikä ei välttämättä riitä. Itsellä jää setback ehkä sentin vajaaksi, mutta tolpan jousto kompensoinee tuosta sentistä ainakin osan. Mulla on vanhassa fillarissa enemmän setbackia tarjoava mutta vähemmän joustava S13-tolppa, josta onkin juttua pari sivua aiemmin tässä ketjussa. Voi olla, että pitää hiukan vertailla noita kahta, ainakin jos vanha fillari tuntuu paremmalta kuin uusi :-)
Vähän vielä vaiheessa kun en ole maksanut sitä seuraavaa tilausvahvistusta mikä saattaisi olla oikea. En tosin ole varma onko sekään oikea. Tuli sellainen matalampi alumiininen laakerinsuojus millä saa varmaan 5mm pois korkeutta tuosta originaalista setupista mistä en loppujenlopuksi ole maksanut mitään eivätkä ole edes muistutelleet. Tosin se ei ollut oikea eikä ratkaissut varsinaista ongelmaa eli haluaisin tuosta Across-laakerista eroon.
Laitetaan vielä tännekin siltä varalta ettei tuota koeajopankkia kukaan lue. Jos jollain olisi pääkaupunkiseudulla Ultimate CF s-kokoisena niin mielelläni vähän mallaisin kokoa että riittääkö pelkkä stemmin vaihto pidempään.
Olen sopivasti siinä rajoilla, 177cm/83cm, että S vai M ja kun kohtuullisesti droppia haluaisin niin en liian isoakaan runkoa halua ostaa. Hartiatkin on tämmöselle hoikalle 63-kiloiselle ehkä kohtuullisen leveät 45cm joten stongakin pitäisi varmaan vaihtaa 400mm:stä leveämpään.
Ensimmäinen maantiepyörä haussa ja vaikka vähän kankea olenkin niin uskoisin että tämä malli voisi olla geometrialtaan hyvä sekoitus rentoutta ja aggressiivisuutta jos koko vaan natsaa.
Nyt kun vuoden 2017 hinnat ovat näytillä, pitänee todeta tyytyväisenä, että ainakaan Endurace CF:n hinta ei ole noussut Suomessa. Saksan hinta sen sijaan näyttää nousseen Suomen tasolle.
Endurace cf sl ja al sl malleihin on tulossa myös levyjarrulliset versiot. Hintoja ja kuvia ei vain vielä näy.
Mitenkäs leveetä kumia on saatu mahdutettua Infliteen? 42 mm taitaa olla Schwalbe Marathon Winter -talvirenkaat ja 45 mm lokareiden kanssa mahtuu vielä pyörimään, mutta illalla ajetun kevyen lenkin jälkeen tekisi kyllä mieli jotenkin niin leveetä rengasta alle pistää kuin vain on mahdollista.
Oli ero meinaa melkonen Enduracessakin kun vaihtoi GP4KS2:t 23 mm > 28 mm kokoon.
No niin... Paketti UPSahti pihaan eilen ja siitä tunnin päästä alkoi koeajo :-)
Vaikutelmia:
- Ajoasennosta saa todella pystyn, jos haluaa. Säätövaraa ohjaustangon korkeuden suhteen on jätetty aika paljon. Itse pistin ohjaustangon lähes alimpaan asentoonsa ja nyt on hyvä.
- Mukavuuden ja jäykkyyden kombo on melkoisen hyvä, ellei suorastaan erinomainen. Tiessä olevat poikkisuuntaiset halkeamat suodattuvat aika tehokkaasti. Joustosatulatolppa tuntuu vähemmän joustavalta kuin mitä odotin, mutta ehkä se on vain hyvä asia. Ero S13-tyyppiseen tolppaan on aika pieni. Etupäästä tärinät tulevat selvemmin läpi, mutta jos tämä ilmiö alkaa ahistaa, vaihdan siihen hiilarisen ohjaustangon Ultimatesta.
- Alamäessä meno on erittäin vakaata ja kiipeäminenkin luonnistuu erinomaisesti. Välityksistä lyhyin on lähes maastopyörämäinen 34-32. Sillä nousee satulasta polkien mikä tahansa mäki.
- Ohjaustuntuma ei ole aivan yhtä herkkä kuin Ultimatessa, mikä lienee tarkoituskin. Tällä vehkeellä rullataan maantien reunaa omaan rauhalliseen tahtiin. Jos tarkoitus on ajaa aggressiivisesti ryhmässä, siihen käyttöön löytyy parempiakin vaihtoehtoja.
- Uusi Ultegra on aivan huippukamaa. Vaihteet toimivat kuin unelma ja jarrutkin tuntuivat jarruttavan. Mihin niitä sähkövaihteita oikein tarvitsee?
- Kiekot ansaitsevat erityismaininnan. DT Swiss RR21 Dicut:it ovat ainakin yhtä hyvät elleivät paremmat kuin puolen vuosikymmenen takaiset Fulcrum Racing 1:t. Harvemmin kahden tonnin fillariin tuollaisia kiekkoja saa mukaan.
Kaikenkaikkiaan Endurace on mainio peli herrasväelle, joka haluaa maantiellä ajaessaankin pitää päänsä perseen yläpuolella. Hintakin on kohdallaan.
MUOKS: Enduracen ja uuden Ultimaten ohjauskulmat ovat täsmälleen samat, joten joko wanhassa Ultimatessa on erilainen kulma tai sitten kuvittelen tuon eron ohjauksen herkkyydessä.
"Mihin niitä sähkövaihteita oikein tarvitsee?"
Ajat kauden niillä niin tiedät vastauksen.
Hiljattain mekaanisesta Ultegrasta sähköiseen vaihtaneena voin vahvistaa. Parasta on juuri tuo automaattinen trimmaus.
Juu, ihan hyvinhän noilla jarruttaa, mutta en myöskään käytännössä huomaisi ylivertaisuutta ellen tietäisi :) (Sininen ja Di2 on kyllä hyvä yhdistelmä :) )
"kun ei tarvi välinaksujakaan antaa, ja on aina kohillansa."
- Lisäksi di2:ssa on helppo pc:llä konffata vaihtonapit mieleiseen järjestykseen.
- Kun liipasinta pitää pohjassa menee pakan reunasta reunaan tai 2-3 ratasta kerrallaan.
Sanokaas mikä merkittävä ero, idis on Ultimaten ja Endurancen välillä? Tänään kahtoin ekaa kertaa nuita mitä on mallistossa. Molemmista löytyy 2999 € DI2 malli.
Kiitos. En mä muuten kiinnostuisi, mutta Tekniikan maailmassa oli pieni artikkeli Canyonista, että ovat hyviä pelejä ja myyvät suoraan. Pitkään olen aatellut etten varsinkaan laittaisi sähkövaihtehia, no alkaa mieli muuttua, kun niistä sanotaan vain hyvää. En mitään muuta kuullut, hintakin on ihan järkevä ja akku kestää pitkään.
En epäile Canyonin pyörien laatua, mutta se kannattaa muistaa että TM teki jutun Canyonista koska Canyonin pyörät ovat voittaneet kansainvälisesti tarkastellen useita testejä, joista osa on ollut TM:n järjestämiä. Kuten vertailutesteissä on tapana, vertailuun valitaan jonkun määreen perusteella saman kategorian laitteita. TM:n tapauksessa valintaperuste on usein hintalappu, ja Canyonhan tarjoaa jakelumalliinsa perustuen sinänsä ylivoimaisen hinta/laatusuhteen. Canyonilta voidaan asettaa testiin aina muita (tai ainakin useimpia) verrokkeja pykälän tai kaksi paremmin varusteltu pyörä, jolloin testivoitto ei sinänsä ole yllätys.
Väittäisin että markkinoilta löytyy parempaakin kuin mitä Canyonilla on tarjota, mutta hintalaput on tyypillisesti aika erilaiset.
Edesmennyt pyöräkauppias (joka ei läheskään aina myynyt kalleinta tai yrittänyt kaupata kalliimpaa) tapasi sanoa ettei hinta oli tuotteen ominaisuus. Siinä hän oli kiistatta syvällisen oikeassa.
Jos testattavaksi valitaan samanhintaisia pyöriä, Canyon on useimmiten osiensa tason perusteella parhain. Jos valitaan testattavaksi pyöriä jotka on varustettu samoilla tai samantasoisilla osilla, Canyon on useimmiten edullisin. Mutta millä ominaisuuksilla tai laatutekijöillä mennään tai (jälkimmäisessä tapauksessa) mentäisiin Canyonin edelle testiarvostelussa?
(Pyöräharrastaja voi varmasti asettaa omat preferenssinsä juuri niin kuin parhaaksi näkee ja sen mukaan mitä on itse kokenut, mutta ajattelen tuommoisesta "yleispätevyyttä" tai "puolueettomuutta" tavoittelevan testin kannalta.)
PS Aika huvittavaa: mulla on ollut Canyon vasta juhannuksesta saakka ja jo nyt kuoriutui esiin hillitön Canyoneiden puolustaja (vaikka aikaisemmin olisinkin ylenkatsonut jotenkin persoonattomia tai luonteettomia saksalaisen insinöörin testimenestysta varten suunnittelemia pyöriä)!
Ihan hauska on tilanne, mikä ettei - tyytyväinen asiakas on jo myyjän roolissa, se on hienoa. Minua viehätti kanjonissa se tarina, joka on kuitenkin ajankohtainen ja melko tuore.
^OT, mutta jännä juttu miten World Tourilla ja kaikilla muilla tasoilla on mukana niin paljon eri pyörämerkkejä. Koska vain yksi voi olla paras niin mikseivät kaikki aja juuri sillä merkillä. Vai voisiko menestys riippua enemmän kuskista kuin pyörän sielusta.;P
Ajat 10min Keski-Suomalaista maastoa niin tiedät vastauksen.
Tässä nyt olen etsinyt seuraajaa 2014 Ultimate CF SLX Di2:lle ja ei ole helppoa. Nykyinen pyörä päivitetty hiilariohjaustangolla ja Zipp 303:lla + latexisisureilla eli sekin tie on kuljettu loppuun.
Kuulostaisi tietysti hyvältä idealta päivittää tähän uudempaan runkoon, mutta menivät muuttamaan runkojen kokoja ja nyt putoan just siihen M ja L mallin väliin.
Testatut Canyonit ovat aina olleet testivoittajia tai hyvin liki Cycling active, cycling plus, cycling weekly jne. lehtien testeissä. Testivoitto on menetetty esim seuraavilla miinuksilla: tylsä väritys, värivaihtoehtojen vähyys, vain 23mm renkaat jne.
Järkevästi ajatellen ei päivitystä tarvita koskaan.