Pitäis vaihtaa öljyt Rock Shox Recon keulaan. Millä ne liukuputkien tiivisteet kannattaa pestä?
Mulla ois jäänestoainetta, jossa on yli 98% isopropyylialkoholia ja sit vähän jotain voiteluainetta. Sopiiko se keulan puhdistamiseen?
Printable View
Pitäis vaihtaa öljyt Rock Shox Recon keulaan. Millä ne liukuputkien tiivisteet kannattaa pestä?
Mulla ois jäänestoainetta, jossa on yli 98% isopropyylialkoholia ja sit vähän jotain voiteluainetta. Sopiiko se keulan puhdistamiseen?
Ainakin ennen RS:n huolto-ohjeissa käskettiin käyttää isopropanolia kaikkeen puhdistamiseen. Jos tarkoitat ulospäin näkyviä huulitiivisteitä, niin minä pesin ihan vedellä ja saippualla (Pineline) ja kuivaamisen jälkeen laitoin ohuesti silikonirasvaa pintaan (ylimääräiset tietysti pyyhitään pois ennen asennusta).
Vantaalta Tiivistekeskuksesta saa O-renkaiden voiteluun tarkoitettua rasvaa. Sitä on jotain tavallista versiota ja synteettistä. Tavallinenkin oli lämpötilan kestoltaan riittävää muistaakseni johonkin -20C tienoille. Sitä tavallista tuli itse käytettyä kun Rokkaria kasasin. Varmaan sopii huulitiivisteenkin rasvaamiseen.
Eikö nykyisin kaikki kovan pakkasenkeston omaavat tuulilasin pesunesteet ole etyylialkoholipohjaisia ja käytännössä melkein kokonaan etanolia, eli eikö sitä pitäisi voida käyttää puhdistamiseen? Aikaisemminhan oli myös sitä puliukkoepäystävällistä metanolipesuainetta jonka eu kielsi epäterveellisenä.
Itse taas väittäisin että paljon paremmin sopii, kuin saippuavesi…
Kunnolla vaahtomuovirinkulan öljyyn upottamalla olen todennut sen imevän liikaa öljyä, jolloin se muuttuu painavaksi ja menettää muotonsa venymällä pilalle. Sitä kunnolla öljyä sisäänsä imenyttä on tosi vaikea asentaa enää paikoilleen. Nykyään lisään öljyä vaatimattomammin ensin ruiskulla tms, sitten asennan paikoilleen ja lopuksi lisään taas ruiskulla öljyä, jotta vaahtomuovi on kunnolla märkä.
tulipas tämmönen asia mieleen että vaikuttaako tuo kashima pinnoite paljonkin jousitukseen/näkeekö hyödyn selvästi? eikö se liukuvuutta paranna?
Muistaisi vaan, millä olen niitä pessyt, tuskin kuitenkaan isopropanolilla. :rolleyes: Joskus taisin esipestä ”jäteöljyssä”, mitä keulasta tuli kaadettua. Sen jälkeen huuhtelu uudessa öljyssä ja paikalleen. Silloin kun en ole vaimentimen öljyä vaihtanut niin todennäköisesti pesin uudessa "ohuessa" öljyssä tai bensa-öljy seoksessa.
Radon zr race runkoon olisi tarve saada laadukasta ja kevyempää keulaa manitoun vieterikeulan tilalle. Painoa itselläni on reilu 70kg ja ajo lähinnä sipoonkorven juurakkoisia polkuja.
Katselin bike-discountilta muutamaa mallia, mutta kun en näistä yhtään mitään tajua.
http://www.bike-discount.de/en/buy/r...854/wg_id-8720
http://www.bike-discount.de/en/buy/f...713/wg_id-8720
Foxin keula menisi fillariin suoraan. Rock Shox taitaisi käydä myöskin, jos vain vaihdan laakerin alakoolin canecreekin ulospäin työtyvään malliin ja ostan sovitusholkit vanteeseen. Miten laadukkaita keuloja nämä ovat, jos verrokiksi otetaan vaikkapa nyt suosiossa oleva reba?
Edit:
120mm keulaa tuskin kannattaa edes harkita?
http://www.bike-discount.de/en/buy/r...861/wg_id-8722
Parantaa, muttei merkittävästi. Aika kova ajomies saa olla jos erottaa sokkotestissä kaksi identtisissä säädöissä olevaa melkein identtistä keulaa, joiden ainoa ero on liukuputkien pinnoitteessa. Väittäisin että alajalkojen huulitiivisteiden sekä liukuholkkien kunnolla ja laadulla, sekä voiteluöljyn määrällä on paljon huomattavampi vaikutus keulan toimintaan kuin liukuputkien pinnoitteella.
Vedellä ja laimealla saippualiuoksella minäkin ne pesen jos en vaihda uusia. Mitäs jäämiä sinne jää jos kunnolla huuhtoo ja kuivaa?
Mun konsti puhdistaa vaahtorinkulat on pistää spraymaalipurkin kanteen tilkka uutta keulaöljyä ja rinkulat sinne. Puristelen niitä kunnes musta öljy, sitten rinkulat pois, puristamalla valkoiseksi ja mustan öljyn vaihto puhtaaseen. Pari kolme kierrosta ja ovat sekä puhtaat että kyllästetyt.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Auttakaapa hiukan nöösiä...
kun iskarin paineita tsekkasin iskari pumpulla niin Foxin takaiskari RPL ei halua tulla auki asentoon pohjalta kuin 20-30mm, onko jotain mitä olen unohtanut, vai pitääkö iskari lähettää suosiolla huoltoon?
venttiili open asennossa pumppauksen aikana...
Mikähän vikana? Pyörä tuli huollosta jossa samalla huollettiin keula ja iskari. Huomasin jo ensimmäisellä lenkillä pienen kolinan juurakossa ajettaessa. Tutkin kotona lenkin jälkeen asiaa ja huomasin että keulan liukuputkessa pieni klappi kun nytkyttää jarrun kanssa edestakaisin. Tällaista ei ollut ennen huoltoa. Keula on fox talas 29 vm. 2013.
No äkkiä takasin sinne huoltoon.
Miten Bluton lukituksen saa toimimaan? Tuli uusi pyörä postissa ja pushlocia painamalla haarukka pyörähtää lukitusasentoon, mutta joustaa silti yhtä paljon kuin auki asennossa.
Jos namiska toimii mutta mitään ei tapahdu niin saattaa olla tehtaan jäljiltä vaimentimessa liian vähän öljyä.. Mikäli iteltä ei onnistu tuo öljyn laitto niin käänny lähimmän sramin maahantuojan puoleen niin pistää keulan käymään maahantuojalla..
Pitää käydä huomenna kysymässä paikallisesta pyöräliikkeestä jos niillä olis öljyä myynnissä. Eiköhän se lisäys onnistu youtube videoiden avulla :)
Saattaa olla myös niin, että keulan oikeassa jalassa oleva noin 2mm suuruinen kuusiokolo ruuvi on löysällä. Itsellä oli sama homma syksyllä rebassa ja vein liikkeeseen jossa ilmoittivat, että olet ilmeisesti avannut ruuvin. Itsestään se oli auennut ja löysänä ei motion control vaimennus toiminut.
Löysäsin vaijerin haarukasta, vedin tiukemmalle ja kiristin uudelleen ja nyt tuntuu toimivan. Nyt painuu ehkä 20mm lukitus asennossa.
Toi 20mm on aika paljon,lisääpäs sinne muutama/pari ml öljyä,ni saat ton liikkeen pienemmäksi...
Onko jotain yleispätevää öljyä jota voi laittaa kumpaankin Rockshoxin ja Foxin iskareihin? Laitan tässä viikonloppuna tilauksen bike discountista niin vois tilata siinä samalla. Ajelen tuolla nyt sen aikaa kun tuntuu toimivan ok.
Siellä on tehtaan jäljiltä rock shoxin 15wt öljyä vsimentimessa, mutta itse olen laittanut aina ohkasempaa ölppää noihin reba, sid, recon etc.. Muistaakseni tuolla oli motorexin öljyä mikä on ihan toimivaa tavaraa jos siitä löytyis 7.5wt tai 10wt niin toimis paremmin kylmemmillä keleillä..
^Vaimentimessa, ainakin Rebassa, on tehtaan vakiona 5wt... kylmäajoon laitan itse 2.5wt
Toisessa putkessa ja alapäiden liukkarina on tuota 15w.
Joo miettisin itekkin jälkikäteen samaa että meni väärinpäin eli 2.5wt vaimentimeen ja voiteluun 5, 7.5 tai max 10wt..
Osaako joku laskea paljonko keulakulma muuttuu kun jousitusta lisätään 2cm? 491 mm (80 mm) -> 511 mm (100 mm). Lähtökulma 70,5.
Tuolla voi näppärästi verrata:
http://bikegeo.muha.cc/
Kun keulaa pidennetään, niin etupää nousee, mutta käytännössä tukipisteenä on taka-akseli.
Jotta homma voidaan laskea, pitäisi tietää myös alkuperäinen wheel base (etu ja taka-akselin etäisyys toisistaan).
En äkkiseltään löytänyt valmista laskuria, mutta sheldonillakin jotain juttua http://www.sheldonbrown.com/rinard/forklengths.htm
Edit: siihenhän Tmh ehtikin jo väliin heittää laskurin :o
Paljon öljyä pitäisi olla kokonaisuudessaan ja milloin öljyt pitäisi vaihtaa? Ajattelin laittaa tätä tilaukseen niin onpahan samaa mitä siellä on valmiina: http://www.bike-discount.de/en/buy/rock-shox-suspension-oil-pitstop-w5-120ml-136167/wg_id-534
Voiko Foxin Performance 32 Float haarukkaan ja Performance Float takajousitukseen käyttää tätä:
http://www.bike-discount.de/en/buy/r...3151/wg_id-534
Tämän sijaan:
http://www.bike-discount.de/en/buy/f...wt-green-35575
Rockshox olisi kuitenkin puolet halvempaa.
Huolsin eilen 140mm Revelationin, koska öljyä oli valunut alajalkaan niin, että joustoa oli vain n. 100mm jäljellä. Ensimmäinen kysymys: Mikä voi aiheuttaa ton? Huomasin vain edellisellä lenkillä n. -10 pakkasessa, että keulan lukitus ei toimi (toimi vielä lenkille lähtiessä). Tiivisteet olivat silmämääräisesti täysin ehjät (vaihdoin nyt molemmat o-renkaat ja sen liuku- tms. tiivisteen). Kun olin saanut keulan kasaan ja putsattua + jarrun kiini ja pyörän kasaan huomasin, että toisesta alajalasta jäi pohjaanlyötikumi uupumaan... Mahtaako olla kuinka "vaarallista" käyttää keulaa ilman tuota? Lähinnä kai pohjatessa voi tulla metalli metallia vasten tilanne? Äkkiähän ton sinne laittaa, mutta laiskottaa :)
En oo tuota mekanismia paikallistanut, kulunuilla o-renkailla tämän tapahtumisen olen havainnut olevan todennäköisempää. Voisko se sitten hetkeksi lumpsahtaa paikoiltaan? Oudolta tuokin teoria tuntuu kun ovat ehjiä olleet öljyjen valahtamisen jälkeen.
Onhan siellä toisella puolella se kumi , jos et ruukaa kovin matalilla paineilla ajella niin ei nyt varmasti maailmanloppu, jos malttaa ajella ryskäämäti.
laitampa tähän huvikseni lähipäivien kokemuksia öljyistä, kun purin 2 keulaa ja yhden iskarin. pitkä tarina mutta mielestäni hyvää kokemustietoa, jonka eteen oon nähny kovan vaivan vuosien mittaan :D
pari vuotta oon ajanu kesät talvet Red Linen 2,5w vaimennusöljyllä. Voiteluun sitte nuita vähän paksumpia öljyjä. keuloina Reba 2006 ja Sektor 2011. Molemmissa Rokkareissa motion control ja säädettävä low speed compression. En näe mitään tarvetta paksummalle vaimennusöljylle edes kesäkäytössä. Red Linellä keula pelaa talvikelillä kaikkine säätöineen kuten kesällä (no lukitus ei pelaa ihan täysin noin litkulla öljyllä). Ainoa ongelma Red Linen öljyissä on se, että ne jähmettyy yli 20 pakkasella semmoseksi vanukkaan oloiseksi massaksi (kokeilkaapa! purkki ulos pakkaseen tai pakastinlokeroon). Nytkin viimisen kuukauden aikana on ollut jopa 30 astetta pakkasta niin on pitäny laittaa vaimoke kävellen töihin, kun en uskalla antaa ajaa vanukasöljyllä :D En tiiä mitä tuommonen vanukasmassa tekee esim shimmeille. En aio kokeilla.
Toinen litkuöljy jota olen testaillu, on CRC:stä ostettu Stendec 2,5w. Maksaa puolet red linestä mutta ei jähmety. Kokemuksia on 2005 vuoden avoimen öljykylvyn Marzocchin 888 RC:stä ja iskarissa 2007 Fox DHX5 coil. iskarissa öljyn kanssa ei mitään ongelmaa, toimii 20 pakkasella niinkö kesäkelillä. Voitelu pelaa kun mäntä lilluu öljyssä kokoajan. Marzocchin kanssa huomasin seuraavaa: kesällä tuntuu voitelu pelaavan liukupuslien ja liukuputkien välissä, mutta kovalla pakkasella keula muuttuu tosi nihkeäksi. Paikallistin ongelman päässäni juuri tuohon voiteluongelmaan. Olen ajanu kahdella 888RC:llä vuosikaudet ja kokeillu kymmentä eri öljyä, mutta vastaavaa nihkeyttä ei ole ilmennyt muilla öljyillä. Stendec 2,5w-purkki oli vuorokauden 27 asteen pakkasessa ja öljy oli kuin vettä edelleen. Ehkä hyvin lievää jäykistymistä havaitsin.
Laiton myös Stendecciä 2013 vuoden Rokkarin Monarch RT3:seen (165x38) vaimennusöljyksi samalla kun fiksasin stuck down-probleeman. Ensipumppaukset tein pakkasessa, kun pyörä oli ollut pihalla 4 tuntia 24 asteen pakkasessa. No piru iskarihan pelas tosi notkeasti. Paluuvaimennuksen sai jopa liian nopeaksi. Lukitusominaisuudet tosin katoai lähes kokonaan mutta eipä niitä ole tullu käytettyä kovin useasti. Kovaa ajoa vaan ja pitää toivoa että ilmat pysyy oikeassa kammiossa.
Talvikokemuksia on lisäksi ainakin WP:n 5w, 7,5w ja 10w-öljyistä, Valvolinen 10w ja Castrolin 5w, 7,5w ja 10w. Jokaisesta on samanlaisia tuntemuksia, että jo 5 asteen pakkasessa keulan vaimennukset muuttuu tasapaksuksi. Aivan sama missä asennossa vaimennusnupit on, niin samaa tasapaksua joustoa on tarjolla.
Loppupäätelmänä voin sanoa, että jatkan Red Linen käyttöä, mutta keskitalveksi laitan jotain muuta vaimennusöljyä.
Seuraavaksi ajattelin testata Motorexin 2,5w-öljyn, jota saa Motonetistä 18 euroa/litra.
Katselin mielenkiinnosta valmistajien ilmoittamia lukuja eri öljyjen suhteen.
Red Linen sininen eli 2.5w jähmeytymispiste (eli vanukkaaksi muuttuminen) on siellä -30 asteen tienoilla.
Motulin Expertillä samassa luokassa, mutta motulin Factory linellä jähmeyspiste on -40 asteen seutuvilla. Stendecille en löytänyt valmistajan tietoja.
Castrolilla pitäisi kanssa olla aika hyvä kylmäkesto.
Ajattelin kokeilla itselle vähän jähmeämpää öljyä vaimennukseen kun tuntuu, että 2.5w red linellä ei saa riittävästi vaimennusta. Tyttöystävän recon silverissä toisaalta vaimennuksen saa samalla öljyllä todella tehokkaaksi, jännä sinänsä kun vaimentimen pitäisi olla sama.