Ei ole vaikeaa asua täällä. Päinvastoin, helppoa kun kaikki on lähellä. Enempi mintuttais asua muualla.
Printable View
Yksi syy siihen miksen sitä Omaveroa ala käyttään....tulostin niitä lomakkeita ja aloin täytellä...mihin tulot tulee? piti soittaa neuvontaan, ja kävi ilmi että olin tulostanut väärät lomakkeet. Postissa tulee oikeat.
No miksei tee suoraan online?
No yksi syyhän tuossa jo tulikin mainittua ( kannattaa lukea kommentoitava viesti muutamaan kertaan...), olisin täytelly väärää lomaketta...
Mutta tärkein syy on se, jos Omaveroa käyttää niin senjälkeen kaikki viranomaispostit menee jonnekin Suomi24-palveluun. Ei kiitos.
Paperiversio on minulle sopivin, kolmen kohdan täyttäminen ei kovin kauaa vie, ja työmatkalla vien paperit verotoimistoon.
Kyllä siinä nettilomakkeessakin suomenkieltä lukee. Kannattaa lukea vaikka muutamaan kertaan tosiaan.
^ on luettu joo, mutta tyhmä ei honaa. Käytän minulle helpointa tapaa :D ei tällainen vanha jääräpää osaa käyttää kaikenmaailman oma-digipalveluja. Tai ehkä osaisi, mutta kun en halua.
( ei ole myöskään twitteriä, feisbuukkia tai instagrammia, eikä äly(ttömyys)puhelinta. )
Niin siis valitsin lomakepohja-luettelosta ammatinharjoittajan veroilmoitus, mutta se oli sitten väärä. Ammatinharjoittajan veroilmoituksesta kuitenkin on kyse
linkki eri vaihtoehtoihin, minkä te sitten valitsisitte, mä valitsin tuon kohdan 5.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat...oituslomakkeet
Se että Hymypoika/Hymytyttö-patsaat ovat jollekin ongelma ja että pitää saada sukupuolineutraali versio: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008575629.html
Itse jemmaisin noi perinteiset patsaat kaapin perälle (faijan saamat ovat siellä jo) mutta toi siltä-väliltä -patsas on niin susiruma etten ovesta sisään päästäisi. Eikä toi mun mielestä ihan neutraalilta näytä pitkine hiuksineen, olisi mielummin kammattu tuohon naaman eteen.
^ mä tuosta jo jeesustelutopicciin laitoin. Olisin niin kovasti ala-asteella halunnut saada hymytyttö-patsaan. Lehtiartikkelin mukaan patsaan saa: kiltti, ei kiusaa, ottaa muut huomioon yms. ja kyllä ne patsaat meni just luokan ilkeimmille kiusaajjille.
Mutta eipä mitään, jos olisi tuommoinen patsas hyllyllä/kaapissa niin olisi aikaa sitten menny roskikseen.
Tuo uusi patsas on aivan kammottava...mutta on paljon miespuolisia joilla on pitemmät hiukset, ja mulla pisimmät haivenet on 5cm.
:D mutta missäs se sukupuolineutraalisuus on, elokuva "Tytöt tytöt tytöt" sai jonkun kansainvälisen palkinnon, senhän pitäisi olla "Henkilö henkilö henkilö". On tää ihme juttu, kuka näitä sukupuolineutraaleja juttuja oikeesti haluaa? Mä olen jonnekin ihan piruuttani rastittanu sukupuoli > muu. No kun en ole koskaan pitänyt itseäni sillätavalla "naisena", pikemminkin huru-ukkona.
Pyry ei päässyt yllättämään.Oli jo kinostanut ku lähin liikkeelle.
Suomi.fi se nyt vaan näyttää olevan, jonne kaikki viranomaispostit sitten menee, veroilmoitusta ei voi enää tehdä paperisena jos on tuonne omaveroon menny, ja kaikki "viranomaispostit" muutenkin ( mun pitää joka vuosi rekisteröidä joku toimintakertomus, mutta rastitan siten että työnantaja ilmoittaa, käyntien lukumäärä yms. ) muistutus asiasta tulee kirjeenä, vaikka tiedän muutenkin että se pitää 12.1. jälkeen tehdä.
Minä ainakaan rupea etsiskelemään jostain viranomaisviestejä ja kuluttamaan avainlukupareja..
Tarkoitin tätä:
Saanko kaikki viestit jatkossa sähköisesti Suomi.fi-viesteihi
Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, annat yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle Suomi.fi-viesteihin.
Suostumuksesi jälkeen Suomi.fi-viestejä käyttävät viranomaiset ja muut palvelua käyttävät organisaatiot saavat toimittaa sinulle tavallisia sekä vastaanottokuittauksen vaativia viestejä sekä päätösasiakirjoja Suomi.fi-viesteihin. Tällöin viestejä ei toimiteta postitse.
Suomi.fi-viestien käyttö on käyttäjälle maksutonta, mutta viranomainen voi periä tekemästään päätöksestä maksun.
Osa kuten mm. vero toimittaa sinne vain tiedon että sinulle on viesti omaverossa. Tuhosin sieltä juuri Suomi.fi apilla ilmoituksen omaverosta sekä tiedon äänioikeudesta, tuotakaan on turha toimittaa kotiin kun sillä ei paperisena tee hevon helkuttia.
Spaceman
^ no minä teen omalla tavallani, sellaisella joka on minulle helpointa. Verotoimistoon vietynä ne paperit myös saa aikaan lisälenkin, ja siis veroilmoituksen täyttäminen ei vienyt kuin ehkä 5 minuuttia kun piti nimi ja toimialakin ite kirjoittaa ( aiemmin oli valmiiksi).
No kyllähän tässä oli tätä että netissä helposti hoituu, jokuhan tuossa että miksi et tee sitä (veroilmoitusta) online ( siis netissä)...mä hieman ärsyynnyin, mikä ei varmaankaan yllättänyt ketään, eikä itseänikään...:D
Ja just kun tässä manailin unitautia, nyt ei ole sitten useampaan yöhön nukuttanu paljo mitään, parin tunnin unilla...varo mitä pyydät, sillä sä saat sen.
Aurinkoisia vapaapäiviä odotellessa...
Israelin ulkoministerin reaktio sai minut palaamaan Amnestyn lahjoittajaksi.
PS. ja juu, luin raportin edes osittain.
En, verohallinnolta tuli kirje, jossa ilmoitettiin että eivät enää lähetä paperista lomaketta eikä esitäytettyä lomaketta kuten vielä viime vuonna. Suositellaan Omaveroa, jonne en siis ole menossakaan.
Enkä mihinkään Suomi.fi.
Soittamalla lähettivät minulle oikeanlaiset lomakkeet, kaksin kappalein. Raapustin sinne kolmeen kohtaan luvut, ja vein viime viikolla Tampereen verotoimistoon.
Se miksi minulla menee eri tavalla, johtuu varmastikin siitä että olen ammatinharjoittaja eli yrittäjäpuolen verojutut. On yksinkertaisesti vain tulot ja vähennyksinä YEL-vero sekä pakollinen potilasvakuutus, en tarvitse mitään tilitoimistoa hoitamaan tätä ( kuten moni muu kollega).
Verotoimistoon paperien vieminen ei muuten sitten ainakaan nopeuta käsittelyä. Toimisto lähettää ne paperipostissa skannattavaksi toiselle paikkakunnalle (eli just se lisälenkki jos sitä tarkoitit) josta ne sitten siirtyvät sähköiseen muotoon. Viikon verran menee hitaammin kuin siten, että teet ilmoittelusi Omaverossa tai lähetät liitteet omaveroon skannattuina liitteinä. Vähän nopeammin menee jos paperia toimitat siten, että postitat sen paperin suoraan veron ilmoittamaan PL osoitteeseen (joka vie suoraan sinne skannaukseen).
Toimistoon viemällä saa toki halutessaan kuitin siitä että paperin on jättänyt (toisin kuin postissa itse postittamalla). Toki Omavero silti kätevin ja nopein kun kuittaus sieltäkin tulee.
Säästä siinä kuitenkin postimerkin :D eikä mulla ole kiire saada sitä "mätkylaskua" syksyllä se tulee.
Lähin verotoimisto jossa minä asun on n.42km päässä, tällaisissa tilanteissa omavero on enemmän kuin kätevä. Viime vuonna en käynyt kyseisessä konttorissa mutta edellisvuonna kun kävin niin korona rajoitusten takia joutui ulkona odottamaan vuoroaan melkoisen kauan kun sisälle päästettiin vain muutama yhdellä kertaa ja vaikka ei rajoituksia olisikaan niin ainakin kyseisellä konttorilla joutuu joka tapauksessa odottamaan omaa vuoroaan melkoisen kauan.
Että Toni Niemimen on jälleen iltalehdessä kertomassa rakkauselämästään.
^oliko ilme se sama virnuilu kuin aina?
^ :D on, ja dementiakin Tonia ( tai sitten iltiksen toimittajaa)vaivaa kun avautuu nyt ensimmäistä kertaa siitä rakkauselämästään..vielä aamulla se otsikko oli näin mutta näköjään muuttunut, ja nyt onkin Tonilla jälleen uusi työpaikka - ja (ääni)kirja tulossa.
Toni toteaa lopuksi että
–Olen tehnyt omat virheeni yrittäjänä ja muutenkin, mutta paljon on päästy eteenpäin. Haluan uskoa, että parhaat vuoteni ovat vielä edessä. Kyllähän tässä on myös kertynyt matkan varrella valtava kokemuspankki erilaisista hommista.
:D no eipä yllättänyt että paikallislehdykäisiä Pirkkalainen ja Tamperelainen ei taaskaan jaettu tähän taloon. Ai joo! - se lehtienkuskauskärryhän on pyörävarastossa ...ja siellähän oli tuoreet paikallislehdet kärryssä. Otin yhdet kappaleet.
Netistä löytyikin paikallislehtijakelun palautesivu, laitoin sinne sitten palautetta...
Audi -kuski teki aivan järkyttävän ohituksen, rekasta ohi ylämäessä, jossa näkyvyys olematon ja vielä rekka pöllytti lunta. Asennevamma yleinen ongelma Audia ajavilla.
^Minäkin haluaisin tietää milloin se oma asenne muuttuu kun pihassa on kolmesta mulkuimmaksi väitetystä merkistä kaksi. Tien päällä minusta jänniä ohituksia tekee aikalailla kaikenmerkkiset.
Hässäkkä töissä ei yllättänyt, tää on niin tätä.
https://www.youtube.com/watch?v=JM7tdbOz3xs
Eihän niitä kaikki vipuja kukaan muista vedellä vaikka vakiona oliskin.
Joo, itse asiassa se mikä minua lähinnä hämmästyttää, on muiden liikenteessä olevien käyttäytyminen minua kohtaan riippuen siitä, olenko liikkeellä Seat Ibizalla vai kulloinkin omistuksessani olleella möhköllä (Audi SQ5, BMW X4, Volvo XC60). Kehällä saa ajella vasemmalla kaistalla ihan rauhassa möhköllä, mutta annas olla, jos eksyt sinne Ibbellä: alkaa valot vilkkumaan ja ohi on päästävä väkisin. Vaikea uskoa, että mun ajaminen kauheasti muuttuu sen mukaan mikä auto on alla.
Näyttää purevan hyvin nykyhallituksen talouspolitiikka.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008588469.html
Nyt paukahti vuosituhannen ennätys rikki: palkansaajien reaaliansiot putosivat
https://www.iltalehti.fi/politiikka/...2-c6925d5d32f8
Inflaatio iski historiallisen rajusti: Suomen palkansaajien ansioissa 2000-luvun pahin romahdus
Ihmisten tietämättömyys politiikasta ja taloudesta