Keski-Euroopan hienoin viritys. Se on saletti.
Printable View
Menni Merkkarin lampun livenä nähneenä voin sanoa että kompakti paketti. Toi takakannen kuviointi on nätti ja hukkaa lämpöäkin paremmin.
Siisti kokonaisuus 10+
Uutta rojektia piti kehitellä kun ei muuta keksinyt. Homman nimi on siis 2S2P lioni akku, ledtechin 2,8A driveri ja 2xP7 sarjassa (eli siis driver->-led+->-led+->driver).
Valo tulee ja kaikkea mutta rupesin kuitenkin sitä mittarilla tökkimään. Nyt mietityttää että onko saamani lukemat niinkuin pitää, ledeille ajurin päästä lähtevä jännite on about 7 volttia mikä mun ymmärryksen mukaan on niinkun pitää eli 2*ledien ~3,5V kynnysjännite. Sitten mittasin akulta ajurille menevän virran (kun ehdin epähuomiossa tinailemaan ajuriin ledien johdot kiinni), sieltä tuli virraksi 1,4A. Mun logiikan mukaan tän pitäs olla se 2,8 jos kerran ledien kynnysjännite on tasoissa akun jännitteen kanssa. Miksi näin? Pitääkö tuota nyt ruveta vielä purkamaan että saa mielenrauhan?
Miten mittasin virran? Jos tökkäsit mittarin suoraan sarjaan patterin kanssa niin mittarin sarjavastus luultavasti vaikuttaa niin paljon että driverin näkemä jännite on huomattavasti matalampi kuin 7,4-8,4V mikä kennostosta irtoaa.
Ajuri on:
http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...1_118_119.html
Ja edellisessä lampussa kyllä ulosanti oli 2,8A. Mietin että voiko tommosen särkeä "puoliksi" kun sitä irrotin vanhasta kotelosta?
Akku oli just ladattu mutta en kyllä huomannut sitä erikseen mitata, oletus kuitenkin se 8,4. Ledeille menevä reilu 7V natsais ajurin ottaman 1V jännitteen kanssa.
Virran mittasin niin, että mittari akun miinuksen ja ajurin miinus kontakin väliin ilman muuta kontaktia. Plussa piuhan kautta.
Onko lamppu yhtä kirkas ilman mittaria ja silloin kun virtamittaus on päällä? Voi hyvinkin olla että akku kyykkää hiukan kuorman alla ja kun mittarikin laskee jännitettä vähän ei jännite riitä tuohon 1V droppiin (7V + 1V = 8V pitäisi tulla rekkulalle). Vähän outo ajuri muuten jos tosiaan max 2V yli ledin jännitteen ja drop on 1V. Ei ole järin paljon pelivaraa.
Oikea tapa mitata virta on pienen tunnetun vastuksen avulla josta jännitteellä sitten pystytään laskemaan virta.
Oujees, mittarin ja eri akkujen kanssa tuota tutkailin ja tosiaan näyttäs olevan hivenen liian alhainen jännite 2S pakassa. Sen verran jännite kyykistyy rasituksessa että ei enää riitä.
Täpötäysi 3S LiPo (12,6V), akun ja driverin välissä 2,9A, ok.
Puolitäysi 8*nimh (9,5V), akun ja driverin välissä 2,1A, plääh.
Täpötäysi 2S Lion (8,4V), akun ja dirverin välissä 1,5A, tosiplääh.
Sitten päästäänkin aiheeseen eli tuohon sakemannin driveriin. Jos se sanoo ledijännite+1V + max 2V onko 3S enää kovin ok? 2*3,7+1+2=10,4V. Onko kuumotus ainoa oire liiasta jänniteestä eli selviänkö jäähdytyksellä? Mulla tossa on toinen vastaava driveri joka on speksattu +4V jossa on itessään jäähyrivat jo valmiina. Se vaan on niin möhkäle että mieluummin ei laittas sitä.
http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...0_118_119.html
Tein XP-G ledeille muutamia mittauksia kahdella WattsUp-mittarilla, maxFlex-ajurin eri asetuksilla ja eri kokoisilla akuilla:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...encyTable2.jpg
7 lediä sarjassa 1000mA:n virralla näyttä olevan aivan liikaa 2/3 täydelle 2.4Ah akulle. Jännite putoaa jo huoneen lämpötilassa 1.7 V.
Lähivalokokeilu neljällä XP-G:llä aikaisemmin mainitun peili-idean innostamana:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...484-Mirror.jpg
Valokeila on aika leveä, eikä häikäise:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin..._5526-Beam.JPG
DIY-lights Lumicycle update 3
Led lights V2 Led lights V3
Team Tuska Site
Jotain käyttöä piti keksiä ihmeellisen kokoiselle (26.8mm) satulatolpalle joka oli jäänyt lojumaan varastoon. Tarkoituksena oli saada aikaiseksi pieni yksinkertainen ja kevyt valo vanhan hieman massiivisen kolmen Seoulin P4 ledin valon tilalle. Valoja valmistuikin lopulta kaksin kappalein. Toinen tankoon ja toinen kypärään.
http://tmh78.nettigalleria.fi/main.p...&g2_itemId=416
http://tmh78.nettigalleria.fi/main.p...&g2_itemId=429
http://tmh78.nettigalleria.fi/main.p...&g2_itemId=423
Tripla tulee tankoon ja on kolmella XP-G:llä noin 1000lm. Yhden ledin valo tulee kypärään ja myös XP-G:llä eli noin 350lm. Triplalla akkuna 4S lipo ja ajurina bflex. Kypärävalolla 2S lion ja Taskledin CC5W 1000mAh ajuri.
AIVAN SAIRAAN SIISTI SETTI ...
1350 lumenia tuosta setistä?
Onko kypäräkiinnike myös omaa tuotantoa?
Olisiko kuvia myös akkusetisä, mitä ajuria käytit. Optiikat?
Missä ajurit on .. ledin kanssa samassa putkessa?
Kerrassaan hienoa, Tmh
Sen verran pitäis irrota. Ledit on XP-G R5 triplassa ja XP-G R4 kypärävalossa.
Kypärä- ja tankokiinnike on Fenixin Lockblock.
Kypärälampussa on Ledilin 10 asteen linssi ja tankoon tulevassa triplassa Carclon Frosted Narrow, joka antaa XP-G ledeillä toooodella leveän ja tasaisen valokeilan. Ajureina tuossa ylempänä mainitut Taskledin bflex ja CC5W. Akkuna triplalla 4S Lipo juomapullossa ja kypärälampulla tämä 2S 18650 Lion, joka tulee neopreeniseen kännykkäpussiin ja Camelin olkahihnaan kiinni:
http://tmh78.nettigalleria.fi/main.p...&g2_itemId=426
Kaikki on noissa lampuissa sisällä paitsi tietysti akut. Siinä se haaste olikin saada mahtumaan kaikki sisähalkaisijaltaan 21.5mm putken sisään, kun bflex ajurikin oli 25mm halkaisijaltaan ja siihen tulee kahdeksan johtoa kiinni.
http://tmh78.nettigalleria.fi/main.p...&g2_itemId=420
Toi on kyllä hieno. Ton kokosen akkukotelonhan kyllä jo laittais kypäräänkin kiinni..? Valopää varmaan on jotain 60g luokkaa ja akkukotelo akkuineen ~140g? Piuha ja pidike sit sen 50g? Mulla on just työn alla valo jossa on 2x XP-G+ 2s 18650 akku, joka tulee kokonaan kypärään kiinni. Mua on aina häirinny se johto kypärän ja repun välissä, hankaloittaa pukemista ja ylimääränen johto heiluu ihan turhaan pään takana,tosin sulla näkyy menevän kypärän tuuletusaukon kautta toi johto.
Onko koteloon itse tehty noi muovilevyt patterikontakteja varten?
Millä olet pätkinyt tuon satulaputken?
On niin siistiä jälkeä että ei ole ihan rautasahan jäljiltä?
Mitä, ookko käyny puntaroimassa mun valot?!? :) Valopää on johtoinen ja kiinnikkeineen 110g. Enempää en haluaisi laittaa painoa kypärään. Akku koteloineen on 142g. Sen vuoksi pidän akkua tuossa olkahihnassa, että voi helposti ottaa johdon irti kun haluaa repun tai kypärän pois.
Nuo patterikontaktit on tämmöiset CR123 pitimet katkaistuna:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=11970
Itellä ois 3x XP-G & 2s18650 tulossa.. :)
Hieman joutunee virtaa tiputtaa maksimista jos pitempää paloaikaa tahtoo, tosta ois lähinnä tulossa ulkoiluvalo. 4s18650 tosin vois olla pyörävaloksi kivempi, ja erilaiset linssit mitä oon tuohon ny laittamassa, niitä tosin vaihtelee 30 sekassa. Painoja en oo vielä niin kauheana miettiny, mutta jonkulaista keveyttä yrittäny harrastaa.
Tässä tän hetkisestä protosta kuva, ledi suoraan kupariytimen päällä ilman mitään ylimääräsiä piirilevyjä välissä lisäämässä lämpöresistanssia. Linssinä LXP joista testikuvat jo olikin..
http://ekke.kapsi.fi/temp/.ledituikutusta7.jpg
Noita vois harkita että tekis pienen sarjan, jos täältä löytyis mielenkiintoa eikä projekti jää kesken kuten yleensä ollu tapana.. :D
Tmh:n hienosta tuotteesta vielä pari kysymystä:
Mistä tuon Carclon triplaoptiikka löytyi? En ainakaan led-tech.de sivuilta bongannut.
Onko levy omaa tuotantoa vai saako 3xXP-E valmiina triplana jostain?
No nyt on kyllä sellaista kädentaitoa esillä, että respect ja thumps up ja mitä näitä nyt on! Wish I had same kind of taito.
Edit: Juu, joo - sellasta vielä, että kyllä tässä threadissa moni muukin värkkäilijä ansaitsee respectejä taidoistaan - kehun muita sitten myöhemmin, tämä Tmh:n värkkäily nyt pisti ekana silmään, mutta tasapuolisuuden vuoksi respectejä myös muille.
En jaksa alkaa selailee, mut veikkaisin cutteria. Ledithän on siis XP-G, eikä XP-E. Näitä löytyy R5:na kans cutterilta. www.cutter.com.au
Tmh: oman proggiksen speksit nyt vaan oli niin lähellä, että arvuuttelu oli helppoa, tosin en ajatellu osuvani ihan 2g tarkkuudella :p
Cutterista löytyy. Nopea toimituskin oli vaikka ensin tuli väärä MCPCB. Korjasivat tilanteen kuitenkin asiallisesti. Sieltä saa myös valmiina XP-G tripla lamppusarjaa, mutta taitaa tulla sen hintainen paketti että napsahtaa tulliin.
Tuollainen:
http://cncdelite.com/
Aivan huikeita DIY-vehkeitä tässä ketjussa, oma räpellys lähinnä hävettää näiden vieressä.
Jeps, on noi hienoja. Siks onki hyvä välillä palauttaa topic maantasalle niille keillä ei ole mahollisuutta työstökoneiden käyttöön :)
Oma kypärävalo(pitkä johto) ja tankovalo(lyhyt johto). Molemmissa on ledit juotettu 3mm kuparilevyyn kiinni. Kypärävalossa on R2@1,2A ja MC-E@0,6A/ydin, ajurina maxflex. Tankovalossa on MC-E@2,8A AMC7135:llä ja pikkuteho vastuksella. Painoa koko setillä on kiinnikkeineen n. 800g ja lumeneita emitterillä n. 1700.
http://jmautio.net/random/valot1611.jpg
Turboankka,
Jaksaako tankovalon kotelointi jäähdyttää?
Pysyy se ajaessa ihan hyvin viileänä, paikallaan ei valoa ole tarkotuskaan polttaa. Tankoteline on alumiinia, joten osa lämmöstä johtuu sen kautta tankoon. Ledi on tosiaan juotettu 3mm kuparilevyyn, jolla on tarkotus nopeuttaa lämmönsiirtoa, toi 3mm pitäs riittää ihan kivasti levittämään lämpöä lateraalisestikin. Seuraavassa rajapinnassa (kuparilevy-alumiinikotelo) on pinta-alaa jo lähemmäs 5cm2, tämä liitos ruuveilla ja lämpötahnalla. Lämpöliima on dekadin huonompaa kuin tahna, siksi noin. Noiden liitosten perusteella olettaisin että ledin lämpötila on varsin asiallinen, kun kotelon kylki tuntuu viileältä.
Hammerstar III:n (kuvia ja speksiä jokunen sivu taaksepäin) tuottamaa lämpöä voidaan vähentää vaihtamalla LED:t MC-E:stä XP-G:hen. Virrankulutus tippuu 2.8A:sta 1A:iin ja lämmöntuotto vähenee vastaavassa tahdissa. Valontuotto ei kuitenkin vähene samassa suhteessa; kiitos XP-G:n paremman hyötysuhteen. Itse asiassa, valontuotto olisi varsin hyvä/sopiva tuolla setupilla. Linssit pitää tietenkin vaihtaa XP-G:lle sopiviksi.
No niin. Lähtökohdista huolimatta (tekijän tuntemus sähköasioissa ja LED:eissä) sain valon tehtyä ja se palaakin. Mistään luvuista ja arvoista ei ole mitään hajua mutta tavoite täyttyi. Valo palaa monta tuntia ja sillä näkee ajaa täysiä. Kyllä se arviolta 50-60 metriä eteenpäin valasee. Keila ja hotspot aika kapeita, mutta hajavaloa on paljon ja vaikka spotti on 20 metrissä, niin hajavalon (joka on tarpeeksi kirkasta) reuna alkaa eturenkaasta. Onneksi en alunperinkän aikonut osallistua tällä mihinkään LampDesign2009 -kilpailuun. Form follows function.
http://harriha.1g.fi/kuvat/Kyparavalo/
Hyvähän toi on kuin mikä, turhaan siinä nöyristelet:)
No joo. Eilen piti ruutupaperille piirrellä jo seuraavaa lamppua pari tuntia. Ja samalla alko ideat pyöriin työmatkavalostakin. Nyt kun on yhden tehnyt, niin alkaa ideoita (parempia) tulla paljo enemmän, kun vähän tajuaa tuosta hommasta jotain. Tuossa lampussa oikeestaan melkeen kaikki ratkaisut on sellasia, jotka tuli ekana mieleen, ja tein ne heti. Kiire oli vaan päästä ajamaan. Nyt voi sitten seuraavaan haalia materiaalia ajan kanssa ja miettiä hienommat toteutukset, kun on yksi kuitenkin hyvin toimiva lamppu. Kyllä tämä silti valmiiseen lamppuun nähden mukavaa hommaa on tämä DIY. Suunnittelu ja näprääminen. Vaikka menikin pariin otteeseen hermot ihan totaalisesti. Piti uus kolvikin hakea. Vanha oli liian mopo ja siinä oli luokattoman huonot kärjet. Lähistöltä suli muoviosat, mutta mitään ei mihinkään saanu juotettua. Uudella homma rupes natsaan heti.
Kypäräkiinnitys oli ensin karumpi, isompi ja rumempi mutta yhtenä arkiyönä klo 00:31 välähti, kun kaivoi romulaatikkoa. Tuo ei paina ku muutaman gramman.
Mulla on tuota putkea vielä 60 mm, jos joku tarttee. Eilen paperilla sain siihen P7-lampun tehtyä jo 20 mm pätkäänki eri osilla... Tuossa on hyvät nuo suorat profiilit, niin saa kypäräkiinityksen tehtyä aika helposti.
Edit: Niin piti vielä sanomani, että lamppu ei kuumene yhtään. alumiinisen haijastimen ja putken välisessä liitoksessa on runsaasti lämmönjohtotahnaa, jota tilasin 10 tötteeröä. Tänään ajattelin veistellä nuo putken "kypäräkiinnityskiskot" tähän malliin \___o_/ . Tulee virtaviivasemman näkönen ja kevenee vielä. Niin ja tuo ylipitkä pultti pitää lyhentää.
Nin, ja kiitos avusta kaikille.
Edit2: Tuon siipipultin siipiä vois kyllä hioa hieman pienemmiksi, samaan kokoon ku tuossa siipimutterissa.
Liraren, työsi "form follows funktion" on hyväksytty Lampdesign 2009 kilpailun kypärä valo sarjaan. :)
On aika aloittaa uuden suunnistusvalon kehitys ensivuodelle.
Aluksi piti päästä kärryille nykyledeistä:
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...pictureid=2732
(en löytänyt MC-E M:lle valotehoa 700mA*4 virralla)
Edellinen, vajaa kaksivuotias lamppu on 4 x XR-E Q5 ~1A/ledi
Tavoitteena rakentaa pienempi, tehokkaampi ja kevyempi valaisin, mihin XP-G R5 näyttäisi soveltuvan erittäin hyvin.
Valoteho 912lm -> 1380lm
Teho 14,8W -> 13,2W
-> Lämmöntuotto pienempi
Lämmöntuotto laskee varmasti, mutta kuinka paljon?
Edellisen lampun linssinä on DX:n 48.16mm 4-LED Reflector for Cree Emitters (Glass-like Plastic) ,jonka valokeila on melko kapea. (joku mainitsi DX:n foorumilla 8 astetta)
Osat:
4 x XP-G R5, mutta mikä MCPCB neljälle ledille ja seuraavan linkin linssille?
Uuteen lamppuun voisi soveltua 10 asteen versio PL1151xx Quad Lens for CREE XPE. Ainakin speksien valossa XPG:n valokeila ja kanta on samaa luokka XPE:n kanssa.
Kotelo sorvataan alumiiista.
Ajuri?
Akku valmiiksi juotettuna jostain + laturi?
:cool:
Aasi taas ihmettelee nuita monen LED:in lampuissa:
Miten nuo ledit on kytketty, sarjaan vai rinnan? Tarviiko jokainen LED oman ajurin? Onko olemassa sellasia valmiita ajureita, joilla voi käyttää montaa LED:iä?
Se käytetäänkö esim xp-g ledejä rinnan vai sarjassa riippuu akusta ja käytetystä ajurista. Jos on korkean jännitteen omaava akku (esim. 14,4V) voi ledejä kytkeä useamman sarjaan jolloin virta on pienempi -> vähemmän tehohäviöitä. Jos on käytössä esim yhden lipon akusto 3,7V niin ledit on pakko laittaa rinnan ellei sitten käytä boost-driveria.