Sama. Vähintään yön yli annoin kuivua. Silti huonot kokemukset mutta tosiaan siitä jo vuosia aikaa. Kuten myös olin tehdasrasvat poistanut ennen käyttöä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Sama. Vähintään yön yli annoin kuivua. Silti huonot kokemukset mutta tosiaan siitä jo vuosia aikaa. Kuten myös olin tehdasrasvat poistanut ennen käyttöä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo, vaikea sanoa sitten mistä nuo kokemukset johtuu. Itse olen ollut sen verran tyytyväinen, että taidan lopettaa gravelissakin Rexin grafiittimyrkkyjen lämmittelyn ja siirtyä kuumavahasta tuohon.
Niin se kuumavahauksesta saatu hyöty on vaivaan nähden aika pieni.
Tai sitten ei. Tänään mutaa/märkää ja pitkä lenkki. Kaverilla squirt alkoi kitisemään jo 3h kohdalla. Rexin uppovaha toimi hienosti loppuun asti.
Ja tuosta uppovahauksen vaikeudesta vielä. Aamulla huomasin, etten ollut muistanut vahata ketjuja illalla ufodripillä. Aamullahan tuota ei voi enää tehdä.
Nakkasin sitten pikana kattilan levylle ja ketjut sinne. Valehtelematta toimitus kestä sen 4min. Tuossa ajassa nostin vielä ketjut lautaselle ja jääkaappiin, jotta ketjut ehtivät varmasti jähmettymään. Tämä kaikki siis samalla kun puin muita ajokamoja päälle. Lähtö oli puolen tunnin päästä.
Uppovahauksesta saa siis tehdä ihan niin vaikeaa tai helppoa kuin vaan itse haluaa.
Itse itselleni vastaten. Uskaltaisin melkein laittaa pääni pantiksi reseptin muutoksen puolesta. Ostin perjantaina putelin, laitoin perjantai iltana omiin ja tytön ketjuihin. La-su yhteensä kaksi fillaria noin 8h pölyisillä poluilla, eikä se pöly tarttunut läheskään samalla tavalla kuin edellisessä kokeilussa. Tosin, noissa ketjuissa kuumavaha pohjalla. Otan Squirtin kuitenkin voitelupatteriin, on se se verran toimivaa ja hinta on siedettävä.
Kuumavaha on kuitenkin se ”pohjavaha” ja pulloilla sitten jatketaan ja/tai voidellaan reissunpäällä.
Kyllä näin on. Minulla menee viiden ketjun vahaamiseen n. vartti kaikkinensa.
Jos jotain riisinkeitintä käyttää niin sitten voi mennä tuntejakin. Minä ostin pieni ja halvan induktiolevyn ihan vahaamista varten.
Mutta sitten kysymys. Haittaako tuo Squirt vahan tarttumista, eli kannattaako käyttää pitkillä reissuilla lisänä?
Ei varmasti haittaa. Squirthan on käsittääkseni aika puhdasta vahaa. Rexin uutuudessa ja ufo dripissä on lisäaineita mukana ja vaha kyllä tarttuu ainakin ufo dripin kanssa hienosti.
Ja tosiaan induktiotasolla teen itsekkin. Ihan siinä puurokattilan vieressä keittiössä. Ketjut tipautan pyyhkeen päälle kattilasta. En siis hifistele mitään ylimääräisiä. Pisin aika menee siihen vahan sulamiseen, eikä se kestä kauaa. Vahaa tietysti kattilan pohjalla vain sen verran mitä tarvitaan.
4 minuuttia kun hait pyörän varastosta, irroitit ketjut, laitoit vahan kattilaan ja sulatit sen, ketjut kattilaan, kattilasta pois ja jääkaappiin, vaha talteen, kattilan pesu, ketjut jääkaapista ja kiinni pyörään? Ota toi videolle ja laita se UAE:n tiimivastaavalle, niin paikka Tourilla huoltoautossa on sun.
Ei se multa ole pois, jos joku kuumavahaa ketjut. Mä en edelleenkään näe tuota tuotto/panos-suhdetta vaivan arvoiseksi. Toki prosessia voi virittää, jos tuohon lähtee. Pitää vaikka kolmet ketjut kierrossa ja aina kun viimeinen menee pyörään, vahaa ne kaksi. Toisaalta Squirt on toiminut mulla riittävän hyvin niin kesällä kuin talvellakin, sähköpyörässä kuin luomussakin. Voi olla, että kuumavaha toimisi vieläkin paremmin, mutta minä en näe syytä vielä siirtyä tuohon.
Yleensä lenkiltä tullessa laitan Squirtia ketjuun, jos edellisestä vahauksesta on hiukka aikaa. Siinä menee se 4 minuuttia.
Ketjujen keittelylle oli omakin topsunsa
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...-yms-vastaavat
Itse olen Squirt-uskis. Kai jo kymmenettä vuotta, vai milloinkohan siitä alettiin puhua. Monta sataa kilsaa menee yhdellä tiputtelulla.
Näinpä juuri. Uppovahaus ei ole hitaampaa, jos ei halua.
Pyörä on toki olohuoneessa. Olen kokenut vahaamisen niin nopeaksi, että useimmiten vahaan vain yhdet ketjut. Siinä järjestelyssäkin useaan pyörään on vähän duunia, vaikka toki sitäkin teen. Muovirasioissa lukee vaan fillarin nimet ja ketjut odottavat siellä.
Nopein voitelu tulee öljypullosta, sitten on uppovahaukset ja hitainta on vesiemulsioilla touhuaminen. Voiteluun tarvittavan ajan mittaan voitelupäätöksen tekemisestä ajovalmiuteen.
No, faktisesti on. Jo ketjun irroitus ja kiinnitys vie aikaa. Toki jos ei laske millekään oheistoiminnalle kuluvaa aikaa, niin sitten.
Tiedän, että tämä tulee shokkina monelle, mutta moni parisuhteessa elävä ei välttämättä säilytä pyöriään olohuoneessa, vaan pyörä(t) on säilytyksessä jossain ulkovarastossa/autotallissa, josta ne pitää saada ulos ketjun irroitusta varten.Lainaus:
Pyörä on toki olohuoneessa.
En minä sinun muiden parisuhteiden laadulle mitään voi :) Mulla on vaan tapana nostaa aamulla ajoon tuleva pyörä illalla sisälle.
Ja uppovahauksessa ei tarvitse käydä jokaista linkkiä läpi kuten tippavahalla.
Mutta siis ei tuota pakko ole tehdä nopeasti. Saa tehdä ihan niin kuin itse haluaa.
En kyllä viitsi alkaa asua fillareiden kanssa ja säilyttämään vahakattilaa puurokattilan vieressä levyllä, että olisi mahdollisimman nopeaa kuumavahata.
Vesipohjaisilla vahoilla ei kylmässä vahata.
Toinen vaihtoehto on pitää se kattila kaapissa. Kaapin avaaminen on aika nopsa toimenpide.
Ketjujen vahailu keittiössä on oivaa siedätyshoitoa kumppanille -mitä ryhtyi suhteeseen intohimoisesti pyöräilyyn suhtautuvan kanssa. Meillä, siis mun ja muijan välillä, hellasärö pyritään pitämään miniminä siten, että muija ei puutu mun juttuihin, enkä mä muijan -mutta meillä onkin yhdessä eloa jo muutama vuosikymmen takana.
Resursseista tää voitelun valinta on paljolti kiinni.
Resursseja ovat: aika, raha ja käytettävissä oleva tila. Öljypullosta lutraaminen ja rätillä pyyhkäisy vaatii mun kokemukseni mukaan vähiten resursseja.
Kyllä pyörän voi aina yöksi ottaa sisään eteiseen tai olkkariin :D
ja ei meillä ketjujen keittely aiheuta minkäänlaista ongelmaa keittiössä. Toki mulla on oma kattila jossa vaha on aina. Ja sulattelun jälkeen vien kattilan terassille jossa hoidan loput.
Vaan kyllä se totta on mitä Sivustakatsoja sanoo, helpointa on öljytä ketjut ja pyyhkäistä rätillä. Mä vahaan lstenpyörien ketjut siksi että vaatteet ja kädet pysyy puhtaina, omat siksi että voimansiirto pysyy puhtaana. Rouvan nexus-pyörään menee perus ketjuöljyä tarvittaessa.
Selvyyden vuoksi, en tosiaan itsekkään vahaa samassa kattilassa puuroa missä keitän ketjut.
:)
^onneksi kerroit sen, sillä olin jo soittamassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle että Rexin uppovahapakkauksen kylkeen on laitettava varoitusteksti, että vahaukseen käytettävästä kattilassa ei suositella valmistettavan ihmisravinnoksi menevää ruokaa.
Joo, no 35 tuli täyteen jussin alla. Siltikään en halua lähteä levittämään tätä mun harrastusta liikaa sisätiloihin. Riittää, kun talvella vaatteita on joka paikassa.
Mutta jos joku jaksaa nähdä uppovahauksen vaivan ja kokee saavansa siitä etua jossain muodossa, niin ei se multa ole pois. Kuten ei mun squirttailut muilta. Mutta ei tuo uppovahaus mikään taikakeino ole, vastaavaan tai lähes vastaavaan lopputulokseen pääsee muutenkin.
Ei toki. Mutta täysin pestyyn, tai totaalisen kuivaan ketjuun esim ufodrip tai rex tippavahan laitto on aika hidasta. Vaatii useamman kerroksen ja reilun määrän vahaa, jotta se oikeasti menee linkkien sisään kunnolla. Se yksi pieni kerros jää vain pintaan, eikä se siinä mitään auta.
Ero on sitten juurikin tuo mitä yllä sanoin. Uppovahattu kestää 6h ja pintavahattu 3h. 3h kuivalla ketjulla on aika raakaa touhua.
Rexin kuumavaha on ensimmäinen kokeilemani, jolla ei kerry töhnää rattaisiin tai häkin rulliin tai ketjuun. Aiemmin on kokeiltu perinteiset teflonpitoiset öljyt, Holmenkollin vaha, Rexin Domestique.. ehkä jotain muutakin, en muista. Mutta koska tällä saan mieleiseni lopputuloksen, niin jatkan toistaiseksi. Kunnes joku vakuuttaa minut paremmasta. Varmaan muitakin hyviä vaihtoehtoja on, mutta miksi korjata sellaista mikä toimii?
Prosessihan on helppo: ketjut irti pyörästä, vahakattilaan (joku Prismasta ostettu haudutuspata), pata päälle ja tunnin päästä tsekkaamaan tilanne. Vähän huljuttelua ja nosto jäähtymään. Usein laitan kahdet ketjut kerrallaan prosessiin, jolloin joka toinen kerta tarvitsee vain vaihtaa ketjut. Aktiivista aikaa tuohon menee ehkä 5 min. Loppu on odottelua. Homma hoituu tuolla tallissa ilman pelkoa perherauhan rikkoontumisesta.
Squirtin voi myös laittaa ketjuun nopeasti. Kampia pyöritetään taaksepäin ja samalla pulloa puristetaan niin, että vahaa tulee ulos sopivasti. Vaha menee käytännössä 100% rulliin. Aikaa vahaamiseen menee varmasti alle minuutti, kun sen tekee heti lenkin jälkeen, kun pyörä on käsillä. Tämän välivahauksen lisäksi silloin tällöin kuumavahaus usealle ketjulle yhtä aikaa, niin aika / ketju pysyy pienenä. On ollut siistiä ja helppoa.
Jotenkin näin se tapahtuu:
https://www.youtube.com/shorts/7pYupDGv1Dg
Talveen toi uppovahaus on kyllä toisaalta toimiva. Vahasin toissa syksynä kahdet ketjut läskiä varten ja vieläkin niillä pääsee, kun pakkaskelissä yksi vahaus kestää useampia satoja kilsoja, jos ei tonnin. Toisaalta kyllä -25:ssä ketju on jo niin jäykkä että vaihteet ei enää toimi, mutta harvemmin sellaisia pakkasia enää on.
Joo ja kuivaan kesään. Silloin niillä ajaa tonnin.
Märillä pitkillä gravell lenkeilläkin se on oikeasti paras. Kestää pisimpään nitisemättä. Ohut öljy lähtee tosi nopeasti ja paksumpi kerää märän hiekan hiomatahnaksi.
Jatkuvilla sateisilla viikkolenkeillä se tippavaha lisäykseen toimii tosi hyvin.
Alta-alle Rexin kuumavahalla minulla menee nopeimmillaan aika tarkaan 30min. Tämä aika sisältää vahan sulamisen sitä varten ostetussa riisikeittimessä, sekä ketjun jäähtymisen. Omakotitalossa asun (ainakin vielä) ja talvella hoidan tuon vahauksen puolilämpimässä varastossa, jossa pyörätkin ovat. Kevät-, kesä-, ja syksyaikaan vahaan ulkona terassilla varaston oven liepeillä. Yleensä kahdet-kolmet ketjut käy kylvyssä, kun keittimen lämmitän.
Joo, menee aikaa enemmän kuin öljyn kanssa, mutta niitä en omissa pyörissä kyllä käytä enää koskaan. Sitä paskan siivoamista voimansiirrosta en jaksa kyllä enää yhtään. Siihen sitä vasta aikaa kuluukin.
Ketjun varsinaiseen aiheeseen liityyen, Rexin pullovaha jää itsellä yhden kokeilun mittaiseksi. Kuumavaha on minulle toimivampaa. Rexinä tai jonkun muun "tunnetun" valmistajan valmistamana.