Pitää kalibroida aika ajoin jos haluaa tietää, että toimii.
Printable View
Pitää kalibroida aika ajoin jos haluaa tietää, että toimii.
Vai oliko sulla kenties stemmiä kiristettäessä ruuvattuna tuo pyöritettävä osa vielä tuota kuvassa olevaa kohtaa pidemmälle, silloin momentti on voinut tosiaan olla liian suuri tuolle pultille. Siis jos olet mahdollisesti ihmeissäsi pyöritellyt säätöä ees taas?
^mielestäni en tuota pyöritellyt tuon jälkeen, mutta en ole ihan varma. no, nyt on uus stemmi tilattuna niin yritetään sitten uusiksi paremmalla onnella. :D
Ja olihan momentin suuntavipu oikeassa asennossa?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Tosiaan, nythän tuo on vastapäiväisen kierron asennossa.
(ainakin mun avaimissa noin)
Likikään kaikki M5 pultit eivät kestä edes 5,9Nm kiristystä.
Hieman aloin miettimään kun kymmenkunta maastopyörää elämäni aikana omistanut, ja jokainen niistä ollut pari kertaa ihan atomeina läpikäyntiä varten, tai muuten vaan näperrelly, ja ikinä en oo mitään kiristäny momentilla, vaan näppituntumalla.
Pitää vissiin investoida tuollaiseen, jos tuurilla pyörät kestäny kasassa tähän mennessä :eek:
Eka itelläkin(kuten voi päätellä :D)
Hommasin tuon oikeastaan siksi että talven aikana on pakko purkaa, rasvata ja kasata uusiksi koko maantiepyörä, jos sillä vaikka häviäisi mystinen naksunta/natina. Mietin että kaiken ollessa kiristettynä oikeaan momenttiin eliminoisin liian löysään kiristetyt äänen aiheuttajat. Onneksi en kajonnut tarmacin runkoon vielä tällä.
Harvoin momenttiavaimien tarkkuus tai sen puute pyörähommissa haittaa. Ei se niin tarkkaa ole...
Minulla on omasta kokemuksesta syntynyt sellainen käsitys että valmistajat ilmoittaa jostain vastuu yms syistä aika kovat momentit joka paikkaa. Keskiöitä lukuunottamatta itse käytän hiukan matalampia momentteja eikä mitään ongelmia ole ollut...
Pyörässäni on Ultegran 6800 takarataspakka. Käykö uudempi rataspakkaversio Ultegra CS-R8000 korvaavaksi tuotteeksi vai pitääkö hommata vanhemman mallinen pakka? Uudemman mallin hinta voi olla edullisempi mitä vanhan mallin. Pyörässä on Di2-vaihteet.
Itelle tuli ostettua motonetistä motonetin omaa merkkiä oleva Mtx basic 5-25Nm momenttiavain. Töistä löytyy kalibroituja avaimia niin niihin vertaamalla sain jonkunlaisia eroja.
Mtx - kalibroitu
4,5 - 5
5 - 6
10 - 12,5
13 - 16
Tuolla yläpäässä olikin isot heitot. Mutta samalla tyylillä olen omanikin kalibroinut. :)
Elämäni ensimmäiset kuitukiekot saapuu huomenna, niin onko antaa vinkkejä jos on jotain, mikä pitää tehdä erilailla kuin aluvanteissa? Joskus muistelisin et oisko pesuun liittynyt ainakin jotain? Ettei nyt omalla "huoltamisella" sais noita heti paskottua? Maastokiekot siis kyseessä.
Pitäisikö Sramin pakka (eagle) aueta samalla työkalulla kuin shimanon pakat? Jos ei niin mikä on oikea?
Samoilla irtoaa: ketjupiiskan & rataspakka-avaimen tarvitsee
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...d7e3a901cb.jpg
[QUOTE=JK-;2903155]Samoilla irtoaa: ketjupiiskan & rataspakka-avaimen tarvitsee
Juu, kiitosta!
Minkälaisella härpäkkeellä saa Shimano SL-M780-B shifterin (I-Spec B) kiinni Maruga MT7 kahvaan?
Löydän vain noita Shiftmix I-Spec 1+2:ia mutta eikö nämä ole vääriä tuohon?
Toinen vaihtoehto olisi vastaava kuin KCNC XTR I-spec I Shifter Clamps mutta näissäkin sanotaan, että "These are not compatible with the newer Shimano I-Spec B Shifter standard." Millaisella tuo vanhan vivuston saisi tankoon... vai onko helpoin vaihtaa koko shifteri?
Pyörässäni(BH Quartz) on FSA Gossamer 386Evo-keskiöinen kampisarja, löytyykö vastaavalle keskiölle Ultegraa tms.?
Muistan lukeneeni, että alumiininippelit ja hiilikuitu reagoivat kemiallisesti (muodostavat galvaanisen parin) jos pestään voimakkaasti emäksisellä pesuaineella, esim. Fairylla tms. Ja nimenomaan niin, että alumiini hapertuisi, hiilikuidulle ei tapahdu mitään. Messinkinippelit olisi huolettomammat. Maantiesuolakin hapertaa alunippelit.
Voihan tuo toki olla alumiinikehä- tai messinkinippelitehtaiden johtajien propagandaa :)
Mitä äkkiseltään tuosta ko. keskiöstä tietoa löysin,ni sehän taitaa olla leveämpi (86,5mm) keskiömuhvin kohdalta, ja kammet taas suoremmat kuin muiden keskiönormien kyseessä ollessa.https://www.bikeradar.com/advice/buy...ket-standards/
Tuo muhvin leveys saattaa aiheuttaa yhteensopivuus ongelmia.
Viisaammat jatkakoon . . .
Mitkä on merkittävimmät erot slx ja xtr osasarjojen toiminnassa?
Vuosimalli molemmissa 2018 ja 1x11 voimansiirto, vaihtaja sekä liipaisin samaa sarjaa. Olen muutamaa fillaria torilta katsellut nykysen tilalle (täpäri jos sillä jotain väliä on). Nykyisessä pyörässä xt 2x10, varmaan vähän vanhempaa mallia (pyörä vaan vuoden vanha, mutta eikait kymppiä ole uusittu) ja toiminta ollut ihan täsmällistä, olen tykännyt nopeasta vaihtotapahtumasta ja mahdollisuudesta hypätä kaksi pykälää kerralla (tämä tietysti toimii missä vaan sarjassa kun painaa kaksi kertaa...). Myös säädöt ovat kestäneet hyvin.
Eli siis perus polkuajossa painolla ei väliä, vaihtaako slx myös täsmällisesti, vaikka ei varmaan tuntuma kalliimmalle pärjää?
Katselin vaan, että xtr ei oo ihan ilmasta päivittää jälkikäteen ni mielellään ottais "koko setin" kerralla. XTR vaan kuulostaa mun käyttöön liian hyvälle
XTR:ssä on multi-release (2 pykälää isommalle kerralla) ja instant release (isompi pykälä vaihtuu kun vipua painaa, ei vasta vapauttaessa). Noi on myös XTn vivussa. XTn vipu ja muut SLXää on järkikombo mikäli noita ominaisuuksia arvostaa.
Voiko 9 pakan vapaarattaalle laittaa 11 pakan? Kyselee epätietoinen.
Voi jos kyseessä on maastopakka ja Shimano tai Sramilta NX, eli 1130.
Onko ihan normaalia, kun uudet kiekot tuli, ja vaihdoin renkaat niille, niin renkaat meni ihan sormineen päälle, ja kompuralla laitoin ilmaa niin ilman kummempia pamauksia nousi vanteelle. Jotenki tuli fiilis et kestääköhän renkaat edes noilla vanteilla paikallaan :D
Pitää hyvinkin paikkansa. Kaveriporukassa käytännössä kaikki, kenellä on tehdaskuitukiekoissa ollut alunippelit ovat niitä joutuneet vaihtamaan. Laitoin omiin customkiekkoihini Newmenin rosteriset nippaprikat ja Sapimin messinkinipat. Toistaiseksi ~2500km ajettuna ei vielä mitään ongelmia, tosin en tule näillä talvella ajamaan eli suola ei ole ongelma.
Nämä oli itsellä tiedossa, mutta kiitos selvennyksestä. Ehkä pitää unohtaa pröystäily ja päivittää sitten liipaisin jos siltä tuntuu. Lähinnä mulle on olennaista, että kestää hyvin säädöissä ja on helposti säädettävissä tarpeen tullen. Joskus kun on nopeasti ajanut jotain 8-pykäläistä aceraa on sekin ihan hyvin toiminut. Toi säätämisen helppous on syy miks ylipäätään otan mieluummin shimanon slx/xt/xtr 11 kun esim sramin nx tai gx 12. Enemmän kuullut soraääniä sramista
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Näitä vissiin meinasit?
SqLab innerbarends 411
Mistä saisi shimanon kampiin 110 jaolla rattaan 2x10 vaihtuisi 1x10.
Tuota, kerrotko lisää; asymmetrinen vai symmetrinen pulttijako, 4- vai 5-pulttinen, maantielle vai maastoon . . . ?
Bike24, bike-components, hi5bikes,fillarikellari,toni&toni ym.
Tuolta ; http://www.fillari-lehti.fi/Linkit.aspx kohdasta kaupat valitsee itelleen sopiva/mieluisan paikan.
5 pulttiset soran kammet
Jep, tuossa noita ;https://www.bike24.com/1.php?__qf_pr...D%5B17713%5D=1 , https://www.bike-components.de/en/co...sort=price_asc ja https://r2-bike.com/5-Arm-Spider_2__1-speed_1__110-mm_7 ,toki muitakin on.
Noissa on nw-rattaita kans,kun etuvaihtajan ottanet pois, pysyy ketju paremmin rattaalla.
Ketjulinjassa joutunet tekemään kompromissin, tai passailet sen prikoilla kohilleen. Road kampiin offset-rattaat voi olla hankalia löytää.