Alkujaan tämän lähetti
Esko
Annapa kun arvaan - objektiivin himmennin meni vaihtoon? Itsellä oli sama ongelma Canonin 17-85:n kanssa. Vajaa 11 vuotta sitten vika tuli korjautettua, Jas-tekniikka otti tuolloin jotain 220 euroa. Sama vika uudestaan 5 vuotta sitten, nyt tuumin että korjauksen hinta alkaa olla jo samassa luokassa kuin vanhan objektiivin rahallinen arvo, enkä ollut muutenkaan enää esim. sen piirtoon kovin tyytyväinen. No, tilasin varaosan ebaysta ja vaihdoin himmentimen itse. Periaatteessa linssi tuli kuntoon mutta vähän epäselväksi jäi, että tarkensiko se enää aivan kohdalleen vai oliko se vain sitä samaa pehmeää piirtoa johon olin ollut tyytymätön, joten päivitin linssin uuteen yhtä pykälää laadukkaampaan. Se oli ollut harkinnassa jo ennen vian uusiutumistakin.
Itse himmentimessa ei sinänsä ollut vikaa varmaan sillä ensimmäiselläkään kerralla. Himmentimelle menevä johdin tekee objektiivin sisällä tiukan mutkan ja kun zoomia veivaili tarpeeksi edestakaisin (mitä varmaan tein aika paljon) niin johdin pääsi vähän elämään ja lopulta se meni poikki, eikä himmennin enää himmentänyt. Tai himmensi joskus jos sattui esim. zoomi olemaan sellaisessa asennossa että johdin yhdisti. Sama vika olisi oletettavasti ollut edessä taas seuraavan noin viiden vuoden kuluttua. Pelkkä johdin, jos niitä olisi halunnut juotella, olisi toki maksanut vain pari euroa joten niitä olisi tietysti voinut hankkia vaikka nipun varastoon....