Mun Muinista taitaa kuulua samanlainen ääni.
Printable View
Muinissa on kaksi kohdetta joiden ääntelyyn on itse helppo vaikuttaa. Pikalinkku ja vapaaratasrunko/pakka. Kumpikaan ei ole erityisen laadukas, koska vaatimukset ovat alhaiset. Kummankin kireyttä kannattaa vaania.
Tänään ERG-moodissa (Zwift) ajaessa ääntä ei kuulunut. Normaalisti olen ajellut Stagesin mittaamilla wateilla, nyt meni ERGin takia trainerin arpomilla*. Arpomilla siksi, että kun se näytti 165W, niin Stages väitti 150W. Ja 235W oli S:n mukaan reilu 200. Mittavirhe tosin taisi pelastaa kuskin, sillä olen ehkä itse itselleni arponut turhan ison FTP:n, jonka mukaisella harjoitusohjelmalla olen liikkeellä. Ja ennen kuin huudellaan miksi olen arvannut enkä ajamalla määrittänyt FTP:n, niin syynä on flunssasta toipuminen. En halunnut puolikuntoisena lähteä rääkkäämään kehoa, mutta nyt alkaa kunto olla normaali (huono talvikunto) ja ehkä tuo mittaus tulee ensi viikolla tehdyksi. (Ja joo, onhan sitä kesän ajojen perusteella on kuitenkin jonkinlainen käsitys oikeahkosta arvosta. Sisällä vaan tuntuu irtoavan selvästi vähemmän watteja verrattuna maantieajeluun.)
* Ja miten tämä liittyy ääneen? Tuntui meno olevan huomattavasti tasaisempaa ERG-moodissa, ehkä se vaikutti.
Edit: Karen kommentteihin liittyen: Siirsin traineria ennen päivän ajelua, joten pikalinkkua tuli käytettyä. Uskon sen olevan nyt hieman aikaisempaa kireämmällä. Se voi myös selittää äänen puuttumisen.
https://www.xxl.fi/bits-trainer-spin...107156_1_style
Meinasin sijoittaa tuohon tuon 45 euroa ja ajaa jollakin vanhalla ja kuluneella ulkorenkaalla kotosalla rauhassa pk:ta ennen kuin pääsee maantielle vetämään. En tuohon hintaan usko hassaavani rahojani, kun tarkoituksena on tutustua trainerointiin sekä ajaa pk:ta alhaisilla wateilla. Ehkä syksyllä myyntiin 30 euron hintalapulla ja mahdollisesti äly- tai suoravetotraineri ostoon.
Tähän asti olen mennyt pelkällä sykevyöllä ja fillarilla/rullilla/tyhmällä trainerilla.
Nyt haluaisin tuoda tehomittauksen mukaan. ftp-kynnyksen seuraaminen ja sen mukainen treenaaminen tuskin olisi pahaksi. Virtuaalitreenaus olisi myös hyvä bonus.
Laitteina löytyy Mac ja iPad.
BKoolia testasin messuilla, ja hintaluokkakin olisi passeli. Mitä muita ratkaisuja kannattaisi harkita? Ilmeisesti Tacx iGenius on jokseenkin samanlainen mutta tuplahintainen?
Onko siinä nykyisessä tyhmässä trainerissa joku vika? Osta pyörään tehomittari ja mäkkiin Suunto Movestick mini ANT+-vastaanottoa varten. Jos pyörässä ei jo ole tehodataa tallentavaa ajotietokonetta, toki sellainen myös ulkolenkkejä varten ja sisäharjoitteluun varmennukseksi. Lisäksi tarvittavat ohjelmistolisenssit - Zwift, Trainerroad tms.
Varsinainen tehomittari on kuitenkin luotettavin väline tehoperusteisen harjoittelun ohjaamiseen sekä ulkona että sisällä. Tietysti näin tekemällä ei saa vastukseen interaktiivisia ominaisuuksia, mutta se ei ole ainakaan minulla häirinnyt tehoperusteista harjoittelua.
Hyvänä vaihtoehtona Macin ant-vastaanottimelle pitäisin sitä, että jos tehomittariostoksille lähtee, hankkii saman tien modernin mittarin, joka osaa lähettää myös bluetoothia. BT löytyy jo monesta mittarista, jopa perinteiseen powertapin napaan sen saa optiona. Treenaamiseen riittää sen jälkeen Ipad, mikä tekee treenisetupista paljon yksinkertaisemman. Ulkokäytössä mittari tietty lähettää tiedot pyörämittariin Antilla.
Tehomittari on ihan harkinnan arvoinen ehdotus. Ei kyllä taida onnistua budjetin sallimissa rajoissa eli vuoden kokonaiskustannusten tulee jäädä selvästi alle tonnin. Lisäksi kun on monta pyörää joilla ajaa, pitäisi kai kalibroida vaikkapa vaihtaessa polkimet toiseen fillariin.
Mittarina mulla on Edge 520.
Tehomittarin kalibrointi ei montaa sekunttia kestä ja tehomittari on syytä kalibroida jokatapauksessa aina ennen lenkille menoa. Jos maantiepyörissä ei osasarjat poikkea hirveästi toisistaan niin pienellä varauksella ihan minkä tyyppinen tehomittari vaan on aika vaivaton siirtää toisesta fillarista toiseen.
Noita mittareitakin on monenlaisia, joittenkin mallien siirto toiseen pyörään vaatii erityistä huolellisuutta, kun taas toiset siirtyvät heittämällä. Dcrainmakerin artikkeleita tutkimalla erot selviävät aika hyvin.
Tuo ennen joka treeniä tehtävä operaatio ei varsinaisesti kalibroi mitään muuta kuin nollakohdan. Jos mittarin asennus on mennyt muuten pieleen, tuo nollakohdan asetus ei paljoa pelasta.
Loppui Wahoo Kickristä watti- ja nopeuslukemat tänään. Yhteys vehkeeseen toimii Bluetoothilla ja ANT+:lla ja ohjelmat näyttää statuksessa sen firmisversion hyvin, mutta teho ja nopeus pysyy joko viivana tai nollana kun kampia pyörittää. Täytti vielä alkutalvesta 2 vuotta, niin ei taida olla takuutakaan jäljellä. Katotaan jos tuki vastaa jotain muuta kuin taf lak.
Päädyin sittenkin ostamaan Tacx Flow Smart T2240-älytrainerin kun a) nuo halpikset oli loppu ja b) sain tingittyä tuon aika hyvään hintaan vielä.
https://www.tacx.com/products/trainers/flow-smart
Perjantaina ja lauantaina ajoin muutaman kerran Tacxin mobiiliappia apuna käyttäen ja sykkeen ja fiiliksen mukaan lähinnä testailin. Vaikka toki watit olivat näkyvillä myös. Alkuviikosta pitäisi tulla ANT+ USB-palikka postissa niin saa paljon kehutun Zwiftin päälle.
XXL:stä kun tuo on ainoa mesta Suomessa missä tuota mallia myydään ja hinta oli 150 euroa.
Ymmärtääkseni toimii samalla tavalla kuin BKool kyllä, vaatii vaan tuon lisäpalikan tietsikkaan, että saa softat skulaamaan ja yhteyden PC:lle.
Ei ollut ANT+ USB-palikkakaan kallis, 27 euroa Keskisen Kellosta ja ilman postikuluja. http://www.keskisenkello.fi/suunto-m...od-p-1504.html
Onkos Wahoon Kickrin omistajat tehny laitteelleen jotain erityisiä huoltotoimenpiteitä talvikauden päätteeksi?
Terve harjoitusvastus konkarit.
Nyt tarvitsisi apua. Minulla on Tacx I-Vortex harjoitusvastus, mutta siinä on ongelmana, että kun ajelee virtuaalireittejä tai valmiksi asetettua mäkiharjoitusta, niin laite säätelee vastusta epäjohdonmukaisesti. Ajan esimerkiksi mäkeä, ei merkitystä jyrkkyydellä, niin useimmiten vastus on pienempi mikä mäessä pitäisi olla. Sinne laite lisää pulssimaisesti vastuksen mäkeä vastaavaksi ja sitten taas laskee kohtuuttoman alas vastuksen. Nämä pulssit kestävät noin 3-5 sekuntia, jolloin vastus on oletetun suuruinen. Välillä virtuaalihahmoni laittaa jalan maahan pysähtyäkseen, vaikka tasaisesti painan tasaista mäkeä ylös. Tätä tapahtuu hyvin usein myös tasaisella.
Jos painelen vaikkapa 150 watilla eteenpäin tasaisella, niin silloin tällöin laite nostaa taas pulssin omaisesti vastuksen esim. 250 wattiin ja muutaman sekunnin päästä taas laskee sen 150 wattiin. Väliä näillä pulsseilla voi olla minuutti tai useampia. Mäessä näitä pulssi ilmiöitä tulee huomattavasti useammin. Mikä mahtaa olla vikana.
Olen kalibroinut vehkeen. Kyse ei ole sutimisesta. Kokemusta perus Tacxilla on n. 10 vuotta. Tacxin oma ulkorengas käytössä.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Ymmärsinkö oikein, että laite on kytkettynä tietokoneeseen? Täysin arvailua, mutta voisiko olla, että ANT+ yhteys pätkii ja tikku pitäisi saada lähemmäs itse laitetta jotta yhteys olisi vakaa? Tähän auttaisi esim. USB-jatkopiuha.
Tuli tuossa hankittua Spinningpyörä lähinnä muiden perheenjäsenten käyttöön.. mietin, että saisiko tuosta itselle käypäsen treenilaitteen jos asentaisi wattimittaripolkimet ja kadenssianturin.. Onko kukaan kokeillut? Poljintuntuma on todella hyvä, mutta antaako "fixattu" eli vapaarattaaton systeemi pedaalista mitattuna oikeita lukemia?
2500km tuli sotkettua turbo muinilla ylämäkeen ja suossa kunnes tänään kävin ekaa kertaa ulkona heittämässä reilun 40km.
Muini pelas talven oikein hyvin.
Pari kertaa ton misuro anturin kanssa oli ongelmia kun ei mainannut löytyä (patterin vaihdoin siihen parin tonnin kohdalla).
Vauhti oli ihan hyvin kohdallaan mitä nyt ekan kerran kun nousi putkelle veivaamaan niin vähän heitätti.
Saapa nähdä tarviiko muinia tallin nurkasta siirtää takas keskemmälle kelien takia.
Itse ajattelin kesän aikana tehdä muutaman sisätreenin. Täällä kun ei kunnon mäkiä ole niin muutaman virtuaalivuoren voisi polkea.
Sent from my iPad using Tapatalk
Se on tämä teknologia niin mukavaa. Ekaa kertaa pariin viikkoon Kickrillä ja laitoin ulkopyörän siihen kiinni koska tehomittari tuli siihen jo asennettua. Jo lämmittelyssä tuntui jotenkin jäyhältä ja ensimmäisessä VK-vedossa piti painaa pausea 5 minuutin jälkeen kun alkoi happi olemaan yllättävän tiukassa. Päätin sitten "calibroida" SRM-Garmin yhdistelmän tokaa kertaa ennen ajon jatkamista. Sama vastus sitten antoi calibroinnin jälkeen tehoksi 350-360 wattia, eli ei ihme, että pisti vähän puhaltamaan. Eli aina pitäisi muistaa nollata/calibroida sekä Kickr että tehomittari.
Misuron kanssa oli pieniä ongelmia asennuksen kanssa mutta asiakaspalvelun tuen avulla onnistui. Se pitikin asentaa ylösalaisin.
45min tehotreenejä tuolla pääasiassa on tullut ajettua ja hyvin on toiminut. Ei tuokaan äänetön ole, mutta kun huoneessa on myös Tacxn laite niin siihen verrattuna selvästi hiljaisempi. 1x10 vaihteistolla eturieska piti vaihtaa sopivaan, jotta sai passelin tehoalueen.
Siis jos hommaan ton Wahoo Kickrin ja haluan katsoa HD tvstä settiä, eli virtuaalitiellä ajamista ja tehoja jne jne.. niin mitä kaikkee lisähärpäkettä tarvii ostaa ton trainerin lisäksi??? Mulla on joku iPad 2 Air, läppäri Win7 käyttiksellä (kova ääninen tuuletin). Tarvii varmanni Wahoon sykevyön, jotta tulee sekin samaan reeniin tallennettua.
Tutkimus Kickr-trainerin tehoarvoista:
https://www.researchgate.net/publica..._Power_Trainer
Mun kickr näyttää 15W liikaa. Ero tuntuu supistuvan kun watit nousee, muttei katoa. Wahoon kalibrointikitillä säädetty, muttei auta - ainoastaan laitteen ilmoittama offset muuttui.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Samansuuntainen havainto tehty power2max kampien ja kickerin välillä. Mä en tosin kalibroinut kampia kickerillä, vaan kalibrointi oli tehty käytössäolevan kiekkosetin kanssa. Vois vielä koittaa kalibroida kammet kun pyörä on kiinni kickerissä. Offsetti siinä kai on sitten se joka muuttuu.
Kai siihen kelpaa mikä tahansa BT:llä toimiva sykevyö. Tai miks ei jopa ant+ vyö jos käyttölittymä sitä tukee. Tickr-x kadenssi on ainakin hemmetin epäluotettava, jos kuskin asento on kohtuullisen staattinen. Tri-pyörällä ajettaessa kadenssi seilaa +/-15 lukemia vaikka kamet pyörii tasan samaa kyytiä.Lainaus:
Tarvii varmanni Wahoon sykevyön, jotta tulee sekin samaan reeniin tallennettua.
Lähes täysin äänettömän trainerin julkaisu lähestyy - STAC Zero. Perustuu kekseliääseen magneettivastukseen. Vaikuttaa melko fiksulta, huoltovapaalta ja muutenkin kestävältä, jos ovat tajunneet panostaa sähköpuolen laatuun.
Tuo näyttää kyllä lupaavalta konseptilta ja taidan laittaa oman Kickr/Neo/Hammer -pohdinnan jäihin ja jatkan nykyisellä pelillä myös seuraavan sisäkauden.
Harmi vaan, että tuosta valmiiksi tuotteeksi on vielä matkaa varmaankin muutama iteraatio... (ja vuosi).
Nuo metallipainot ovat ilmeisesti tarpeen vain sopivan fiiliksen/momentin luonnissa ja varsinaisen vastuksen tuottaa vain tuo magneetti. Tai ainakin noin nuo valmistajat vastasivat tuolla Rainmakerin kommenttiosuudessa.
Luulisi että valmistaja kehittää jonkun oman muutaman kilon painoisen vastuskiekon jonka voi laittaa kiinni pyörään. Tuollaiset irtopainot vaikuttavat hieman hasardeilta, jos kiinnitys pinnoihin pettää niin johonkin syntyy kuoppa.
^Nykytrendin mukaisesti otetaan fillarista takakiekko pois kun laitetaan pyörä traineriin, mutta nämä pistää paremmaksi, täytyy ostaa takakiekko että saa pyörän traineriin. :D Aika speciaali viritelmä kieltämättä! Saa nähdä ottaako tuulta alleen ja tuleeko kuinkakin iso kilpailija muille merkeille tuosta.
(Itse olisin megatyytyväinen edes johonkin traineriin... kun odottelee omaa kullanmuruaan takuuvaihdosta tulevan takaisin kotiin. Nyt reilut 3 viikkoa ollut reissussa laite. Tahtoo oman (toimivan) Neon takaisin kotiin!!)
Paino on pinnojen välissä. Keskipakoisvoima kohdistuu kehältä suoraan ulospäin tangentin suuntaan. Lyhyeen fysiikkaan tukeutuen uskallan väittää, että painot pysyisivät pyörivässä kiekossa paikoillaan ilman mitään kiinnityksiä kehää vasten pinnojen välissä. Sitten tilanne muuttuu aika paljon, jos kiekot on jotkut loppuunajetut kusenpolttamat ja esim. etukäteen väsytetty pinna murtuu poikki, jota vasten lisäpaino nojaa.
Edit: Joka tapauksessa hauska nähdä, minkälaiseksi tuotantoversio muotoutuu mm. niiden painojen osalta. Jotkut kiinnitykset pitää tietysti olla kuitenkin, ja varmaan tavoitteena on laaja yhteensopivuus. Jos takakiekon pinnamäärä voi olla 24/28/32/36 ja pinnakuvio suora/1x ristiin/2x ristiin/3x ristiin ja todennäköisesti vielä puolet eroaa keskenään, kiinnityksiä miettiessä saa käyttää kekseliäisyyttä jos haluaa niiden sopivan mukavasti mahdollisimman moneen kiekkoon.
Minkälaista harjoitusvastusta suosittelisitte painavalle kuskille (tällä hetkellä 120kg, mutta tarkoitus tiputtaa neuvolapainoon), kun pyörä mihin sen laittaisin on Meridan Cyclocross 700? Ei tarvii mitään tietokoneeseen yhdistystä jne. Turbomuinilla oon ajanut ja se oli loistava, mutta meneekö Cyclo siihen kiinni?
Mitkä akselit sun kiekoissa on? Muinista on myös läpiakseliversio saatavana. Takahaarukanleveydet 130/135mm on sopivia.
edit. 5mm diameter quick release – compatible hubs: 130, 135mm
Talveksi olisi tuollainen harjoitusvastus tarkoitus hankkia. Lähinnä noita Tacxin vastuksia nyt googlaillut. Saako niitä bluetuuth malleja mitenkään juttelemaan Polarin V400 kanssa.
Saahan ne harjoitukset kyllä käsinkin syötettyä sitten Polar Flow tietokantaan, mutta kivempi tietty jos sais synkattua suoraan. Suunnolle ilmeisesti jotain adaptereita on olemassa.
Jyri