Kätevä kiinnitys lampulle on myös se Hopen stemmin etuklamppi, jos sattuu omistamaan Hopen, Thomsonin tai FSA:n stemmin. Siinä saa myös johdettua lämpöä näppärästi stemmiin.
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=15564
Printable View
Kätevä kiinnitys lampulle on myös se Hopen stemmin etuklamppi, jos sattuu omistamaan Hopen, Thomsonin tai FSA:n stemmin. Siinä saa myös johdettua lämpöä näppärästi stemmiin.
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=15564
käytin tätä datasivua. Päivätty vuodelle 2008. http://www.epc.co.th/datasheet_Ediso...s_Eng_v1.1.pdf
Mutta koska olet mitannut jännitteen ja olet varma että virta oli 1A ledin läpi, niin silloin asiassa ei ole epäselvää. 57lum/W on myös vähän alakanttiin tai ainakin paremmin toimivia ledejä on saatavilla.
Tarkoituksena ei ollut kritisoida designia, päinvastoin huolella tehty ja ilmiselvästi monen alan osaamista löytyy. Mutta tarkoituksena oli ideoida jos vaikka jokin asia sattuisi kohdalleen pieneen käyttöaikaan liittyen.
Oletko mitannut akkupaketin jännitteen kuormittamattomana ja kuormitettuna (ledivalaisin täysteholla) ? Olisi kiinnostava tietää kuinka paljon jännite tipahtaa sisäisten resistanssien ja mainisemasi paristokotelojousien takia.
Ei kellään sattuisi olemaan hyvää ideaa mistä saisi helposti kohtuullisen suojalasin/muovin DE:n p7 heijastimen eteen? Ajattelin paremman puutteessa leikata cd-levyn kotelosta palasen eteen. Siinä vaan ei välttämättä ole valon läpäisy ihan parhaasta päästä. Oliko niitä linssejä DEllä kaupan? pitänee kattoa.
Kävin tutustumassa parissa paikallisessa elektroniikkamarketissa. Marketit ovat monikerroksisia taloja, joissa on vierivieressä pieniä myymälöitä Kauppahalli-henkisesti.
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=547
No aikamoiset oli sitten myös komponenttivalikoimat :D. Lediä oli jos jonkinlaista ja yksikköhinnat kohtuullisia, kalleimmat mitä heräteostoksena ostin oli 0,5W = 0,5€, halvimmat sentin luokkaa. En viitsinyt hirveesti ostella, kun en ole aiheeseen ja hintoihin perehtynyt.
Ledien lisäksi oli toki kaikkea muuta kuten koteloita ja jäähdytysripoja jos jonkinlaisia. Itse ostin myös muutaman kuvun, joihin noi 0,5W ledit sopivat suoraan. Ajatuksena tehdä hyvin yksinkertainen ja kevyt valo kiinnitettäväksi kypärään. Osina karkeasti ottaen:
Kupu, ledi, kolikkopatterin kotelo, katkaisija ja kolikkopatteri yht 1,6€ :)
Tarkoituksena ei ole kilpailla Lupinejen kanssa, vaan saada yksinkertainen kypärävalo joka on kevyt ja näkyy.
Tässä vielä pari kuvaa kuvusta:
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=545
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=544
http://fillarifoorumi.fi/forum/pictu...&pictureid=546
Toivottavasti tämä on ohimenevää...
Löytyyhän dealextremestä linssejä, varmaan parempia kuin cd:n kotelosta tehty.
Kerrottakoon mun p7-projektin etevän. Elektroniikka toimii! Virta tulee 6V mötikästä, ohjataan kaidomainen helvetinkoneella(superoutputdriveri) ja annetaan ledille. Driveri ottaa vähän lämpöä, mutta ei kuumu enää. Laiton pienen alumiinilevyn toiselle puolelle, jonka muurasin DE:n kuumaliimapastalla paikalleen. Eilen koitin pajottaa DE:n heijastinta vähäsen. Merkittävät muodonmuutokset jäi vielä havaitsematta, pitää hankkia isompi leka. Ihan tarkkaan en ymmärtäny foorumilla esiintyneitä seikkaperäisiä ohjeita mihin nuijitaan, mutta paukutin silti menemään. Keilaa olisi tarkoitus leventää. Iskuja annoin juureen ja yritin lyödä heijastimen juurta kasaan. Sitten pitänee vielä keksiä miten tuon saa järkevästi kypärään kiinni.
Kuvia? Ei ainakaan vielä, pitänee ottaa, jos joku erottaisi projektin muiden romujen seasta.
Näytä sille isompaa lekaa, eiköhän se siitä leviä tavalla tai toisella.
Selaline huomio, että kun tein tätä lamppua
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...postcount=1774
ja jouduin siinä viilaamaan staria pienemmäski, se P7 ledin kupu oli ihan tahriintunut kaikenlaisesta mömmöstä. Pesin sen P7 starin tylysti hanan alla, huljuttelin menemään pitkään reilulla vedellä ja pyyhin likaa kuvusta pois. Saippuaa en huomannut käyttää. Kuivasin lopuksi hiustenkuivaajalla ja liimasin lamppuun. Hyvin pelaa, parempi kuin uutena.
Kyllä sitä tuolla hintatasolla kannattaisi jo vähän Lupineittenkin kanssa kilpailla... Jos sitten ilmenee ettei ollut sinun juttusi, voisit myydä lampun omakustannehintaan vaikka minulle. ;)
Mutta siis, ymmärsinkö nyt oikein, teit nappipatterilla toimivan fillarilampun? Hätävaralamppuna varmaan aika hyvä laite, mutta tee nyt jatkuvaan käyttöön joku edes vähän vihreämpi ratkaisu. Jos nappipatterin kapasiteetti on vaikka luokkaa 0,5 Ah (3V), yksi riittää alle kolmeksi tunniksi. Jännitekään ei kyllä riitä valkoiselle ledille, siksi nappipattereilla toimivissa Photon Microlighteissakin oli kaksi patteria ainakin valkoisissa ja sinisissä versioissa.
Jos tarkoituksena oli tehdä lamppu jolla näkyy muttei pahemmin näe itse, miten olisi, jos vaikka laittaisitkin sen kypärän sijaan ohjaustankoon? Ei olisi sitten painon kanssa ihan niin nuukaa.
No nyt tipahti postiin hetken mielihäiriössä tilaamani MTE P7. Tuli nopeasti reilussa viikossa. Akkuja vielä odotelen Kaidomanilta mutta kokeilin lamppua kytkemällä siihen 3 AA akkua suojaputken ja jeesusteipin avulla:) Pikainen pihatesti osoitti lampun olevan varsin kilpailutehoinen "35 watin valoteho 20 watilla" halogeenin kanssa. Kantama on selkeästi pidempi ja valotehoa tuntuisi olevan enemmän. Sinertävä valo näyttää lumipinnan paremmin kuin kellertävä halogeeni. Tarpeellista hajavaloa vaan on vähemmän kuin halogeenissa vaikkakaan lampussa ei ole voimakasta hotspottia. Innolla odotan akkuja ja ensimmäistä kenttätestiä. Vaikuttaisi, että pääsen vihdoin eroon kahden kilon akusta:)
DE:n pojat olivat laittaneet pakettiin mukaan Ultrafire Cree Q5 2AA lampun. Hienoa palvelua:)
Säädin tässä eräänä päivänä yhtä Kaidomainin P7 heijastinta. Sahasin kylkiin ulkopuolelta viillot; ei läpi, mutta niin syvään kuin uskalsin. Yritin jättää etureunan kierteet ehjiksi, että etulasi sopisi paikoilleen. Tarkoitus oli tehdä heijastimesta enemmän "aspherical". :cool: Sahausten jälkeen puristin 5" ruuvipenkillä (järeämpi, kuin isompi leka - unbreakable lupaa takuulappu) heijastimen LED:n puoleista päätä jyrkemmäksi. Lopuksi taoin timpurin vasaralla vielä vähän lisää. Lopulta sain hotspotin kasvatettua ehkä tuplakokoiseksi alkuperäisestä, mutta edelleen se on hotspotti. Hajavalo tuntuisi tulevan aika samalla tavalla, kuin aiemmin. Ehkä sitä on vähän enemmän, tai sitten ei. Pitää yrittää vertailla illalla.
Eli mikäli oikein ymmärsin, toit lediä tavallaan lähemmäksi etulasia ja muokkastin vähän heijastimen profiilia? Sellaistakin voisi kokeilla, että hioo tavittavista kohdista pois alumiinia (ja ehkä laittaa ledin starin alle ohuen lisäpalan alumiina) siten, että heijastimen voisi kiertää niin pitkälle, että spotin keskusta rupeaa jo himmenemään. Silloin voisi ehkä päästä tilanteeseen, jossa heijastinta kiertelemällä voisi säädellä lennossa spotin tiukkuutta - ainakin jossain määrin. Ehkä. Näiden isojen ropelöpintaisen heijastimen kanssa kun on hieman pelivaraa valolähteen asemoinnin kanssa, sitä voisi yrittää hyödyntää tuolla tavoin.
Muokkasin pelkästään profiilia. Heijastimen etu ja taka -pinnat on mahdollisimman alkuperäiset. Heijastimen LED:n puoleisen osan kaarevuutta yritin saada tiukemmaksi pitemmältä matkalta. Tavoitteena oli levittää hotspottia mahdollisimman paljon, mutten siinä kuitenkaan onnistunut tavoitellussa määrin. Heijastimen sisäpintaa ei varmaankaan kannata rikkoa, koska se on pinnoitettu.
Kypärälampuksi tämä P7-heijastin yhdistelmä sopii hyvin. Spotti tuo näkyvyyden pitkälle, eli kun katsoo mihin polku vie, se näkyy aika kauas. Hajavalokin on sen verran kirkas, että siitä on apua näkemiseen. Jos ohjaustangossa on leveän valokeilan antava lamppu, ei hotspotti sitä oikeastaan pilaa, vaan laajentaa katseen suuntaan. Tuo modifioitu P7-heijastin-yhdistelmä on tankokiinnikkeellä. Usko sen hyvyyteen ei ole kovin korkealla, mutta en ole ehtinyt testaamaan käytännön olosuhteissa.
Otetaanpa vähän rautalankaa esiin, niin määkin saatan kohta tajuta tuon heijastimen muokkauksen.
Oletteko sahannu noiden kuvien mukaan urat vai toisin päin? Mää ihmettelen vähän miten se metalli taipuu noiden urien vaikutuksesta, ei jotenkin saa hahmotettua mitä pitäisi tapahtua. Ohuempi metalli tietty taipuu helpommin ja siten nuo kaistaleet taipuisi yksittäisinä helpommin. Kuin kaikki yhtenä pakettina.
Ylemmässä kuvassa suunta mistä mää nuijin heijastinta, ilman merkittävää muodonmuutosta. Mielsin että tuo olisi se oikea suunta, muokata heijastin lyhyemmäksi, keilan levittämiseksi. Hajavaloa pitäisi tulla samalla lisää.
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv...yemm%e4ksi.JPG
Alemmassa kuvassa nyt varmuuden vuoksi esitetty toinen suunta mikä on vaihtoehtona. Eikö tuolla tavalla saada taas entistä terävämpi keila?
http://www.student.oulu.fi/~karikoiv...rkeammaksi.JPG
Käytin alemman kuvan strategiaa.
Ajattelin homman niin, että se heijastin on vakiona mahdollisimman ideaalinen. Mihin tahansa suuntaan sitä säädän, se muuttuu alkuperäisen suunnittelijan mielestä epäideaalisemmaksi. Uskoisin hotspotin myös syntyvän pääosin tuossa lähellä LED:iä olevaa heijastinaluetta ja edempänä lähinnä keräillään hajavaloa kasaan.
Sovitaan näin. Tai sitten laita privalla tiedot mihin voin lähettää yhden satsin. Ostin niitä muutaman. Ens viikoksi tuun Suomeen, että silloin voisin yrittää ehtiä toimittaa. Kaverille jo lupasin, kunhan julkaisee designin :D
No kyllä se ainakin tulille lähti 2032-patterilla. Ja sen verran kirkaskin on, että mielestäni ajaa asian. Toki voi olla että paloaika jää liian lyhyeksi. Silloinhan voi päivittää virtalähdettä pysyen suht minimalistisessa setupissa.
Tangossa on halpa Cateyen ledilamppu, ja tästä ajattelin nimenomaan kevyttä ja halpaa hätävaraksi. Laitoin aamulla palamaan, mutta unohtui kämpän pöydälle. No jos on sammunut kotiin mennessä, niin sitten tietää kuinka kauan ei ainakaan pala.
Vois toki tehdä vihreämmän vaihtamalla ladattavaan(iin) nappipattereihin. No nyt en ehdi shoppailla lisää ennen Suomen visiittiä, joten näillä mennään. Toki tässä jännittää, että kuinka koukkuun jää... Voisin toki perustaa uuden sarjan alle 2€/BOM :)
Ja aina kun kyllästyy miettimään asioita liikaa, kannattaa naputella aiheesta (kuin aiheesta) simulaatio tietokoneen pureskeltavaksi. :)
http://www.ele.tut.fi/~hkosola/kuvat/reflector.jpg
Kiitokset troh:lle vastauksesta aloittelijalle, ja kysytään samantien lisää. Kyseessä siis ajatus 2xmc-e 7.2v rc-akulla.
Varmistetaan: S=serial eli sarjaan, P=parallel eli rinnan?
Tietämättömyyden meren äärellä: mikä on regulaattori?
Tarkoittaa mitä?
Eli virtaa ylös tai alas. Mitkä ovat edut/huonot puolet, jos on mahdollista lyhyesti vastata?
Kestoaika ei ole ongelma, akkuja löytyy useita kaapista ja harvemmin tulee useampia tunteja putkeen pimeydessä meuhattua. Syväpurku on käsittääkseni pahaksi akuille, voiko johonkin väliin pistää esim volttimittarin, josta voisi kuikuilla tilannetta?
Tarkemmin ajatellen en edes tarvitse useampaa valotehoa, sillä siirtymät hoituvat jo käytössä olevalla P4-kypärävalolla. Ideana olisi siis tehdä mahdollisimman yksinkertainen, minimalistinen ja budjettiluokan valo. Kiitokset etukäteen neuvoista.
Jos se on ideaalinen spotti niin kaikki heijastinpinnat kohdistaa ledistä lähtevän valon suoraan eteenpäin. Lähelle tuleva hajavalo on sitten sitä valoa mikä ei osu heijastimeen ollenkaan vaan on se emitteristä suoraan lähtevä valo. Sillloin se on sama mihin suuntaan moukaroi niin spotti levenee. Se mistä kohtaa eniten valoa tulee eteenpäin (eli mihin kannattaisi iskeä on kaiketi kiinni ledin valokuviosta. Itse ratkaisin tuon moukarointiongelman juuri käänteisesti eli hakkasin sinne mistä heijastinta oli helpointa saada taivutettua. Toisekseen lyödessä "simuloin" mieleeni halutun valokuvion ja löin aina sinne minne tuo simuilointi kertoi olevan soveliasta lyödä :-). Siihen mitään tietokoneita tarvita. Ei tuo heijastimen hajottaminen mitään rakettitiedettä ole. Uran sahasin ihan vaan jotta saisin jäykyyttä vähennettyä ja muodonmuutokset kohdistumaan vain heijastimen alaosaan. Jos symmetrinen kuvio olisi ollut tavoitteena olisin vain tunkenut tuon ruuvipuristimeen ja runtannut.
Toinen tapa levittää spottia on liikuttaa lediä pois polttopisteestä liikuttamalla sitä etu-takasuunnassa. Siihen en kuitenkaan lähtenyt.
Moukaroimalla voi olla vaikea saada tankovaloon sopivaa tasaista hajavaloa aikaan, mutta kypärään sopivan hitusen levinnen spotin saa melko vähälläkin moukaroinnilla.
Tossa on mun valokuviot:
http://picasaweb.google.com/jhappone...Wall#slideshow
Tuo kolmen Creen valo on mun tankovalo.
Ja tuoltä nakee miltä heijastin näytti moukaroinnin jälkeen:
http://picasaweb.google.com/jhappone...04800009288850
Tuosta kuvasta voi nähdä että heijastimen yläosaan en ole juurikaan koskenut vaan siitä valo lähtee eteenpäin (ledin fosrorin keltainen näkyy heijastimen pinnalla koko yläosassa). Sehän on vaan hyvä, että näkee polulla pitkälle, kun on spotti yläosassa. Alaosaa on piesty niin, että valo karkaa vähän leveemmälle. Lopputuloksena on spotti, jonka yläosa on muuttumaton ja alaosaa on venytetty reilusti alas ja vähän sivuille
Heijastimen pinnoitteen irtoaminen johtui siitä, että koska vasaran ja asennuskaljan voimalla ei meinannut taipua tarpeeksi niin väänsin heijastinta myör jollain pihdeillä. Se ei ollut viisasta. :-). Lopputuloksen valokuvio on kyllä juuri sitä mitä lähdin hakemaan.
Turha kysyä mihin löin, koska hakkasin asenteellisessa tilassa. Sen voin tunnustaa, että löin kuin vierasta sikaa ja ei ollut lasten kuunneltavaa asennusta.
Vinkkinä tuohon duuniin on se, että ensin suunnitellaan hyvin mitä halutaan, sitten ottetaan sopivasti asennuskaljaa, että itsekritiikki häipyy ja tulee se voimantunnon olo. Sitten vain moukaroimaan asenteella, itseluottamuksella ja raalla voimalla..
Toimilaite, joka säätää LED:n läpi kulkevaa virtaa. Katso vaikka wikipediasta miten erilaiset hakukriregulaattorit toimii. Sieltä löytynee myös teoriaa vastuksen käytöstä samaan hommaan.
Siis MC-E:ssä on 4 LED:iä samoissa kuorissa. Neljä haaraa tavallaan. Jos kytket LED:n siten, että kaksi on sarjassa (2S) ja kaksi tuollaista sarjaa rinnan, ehdotan että laitat molemmille haaroille omat vastuksensa.
RC-auton 7.2V akku ei pääse kovin pahasti syväpurkautumaan, jos sen purku lopetetaan pian 7V jälkeen. Näin siis, jos MC-E on 2S2P kytkennällä vastuksen kanssa.
Tilasin muutaman Kaidomainin helvetinkoneen, ja niissä oli miinusjohdon läpi työnnetty tollanen ihmeellinen harmaa "klöntti". Se oli siis laitettu siihen diodin kohdalle. Mikäköhön sen tarkoitus mahtaa olla?
Teinpä tuossa vapaaohjelmoitavalla 2D heijastinsimulaatio-koneella (kynä-paperi) pari koeajoa ja totesin lediä lähellä olevan heijastinosan sisään runnomisen todennäköisesti tuottavan leveämmän keilan. Samalla luultavasti ledi nousee vähän lähemmäs linssiä ja hajavalon pitäisi lisääntyä. Tästä en usko olevan haittaa. Oon jo miettynyt lyhentävän heijastinta, jos spotti tuntuu liian kirkkaalta. Kevenispähän samalla.
Joo, tuo kuva nyt olikin tarkoitettu lähinnä huonoksi vitsiksi. Kuvassa näyttäisi arvojen perusteella olevan 0.5mm sivunpituinen neliö valonlähteenä ja heijastin olisi pystyakselimuodoltaan paraabeli ja vaaka-akseliltaan hyperbeli. Valolähde 1mm x-suunnassa ja 1.7mm y-suunnassa polttopisteen sivussa (tästä seuraa nuo jännittävät kuviot).
Mutta kyllä tuo laskenta näyttäisi järkevilläkin arvoilla antavan ihan uskottavia tuloksia.
Esim. vertailu vastaavilla arvoilla ja P7 + DX:n 50mm heijastimella antaa hyvinkin vertailukelpoisen keilanleveyden.
Naputtelin ohjelman ihmetellessäni miksi pari alumiinista jyrsimääni heijastinta ei toiminut aivan odotetulla tavalla - ja tuloksena sain, etteivät ne tuossa simulaatiossakaan sen paremmin toimi. Tarkoituksena oli siis tehdä elliptinen heijastin, jossa pystyakseli olisi juurikin paraabeli mahdollisimman litteän valokeilan saadakseni ja vaaka-akselia olisi levitetty sopivasti lasketun hyperbelin muodolla. Ongelmaksi muodostui keilan keskelle jäävä hieman himmeämpi alue, josta en yhtään tykännyt.
No täytyy jossain vaiheessa taas palata aiheeseen ja testailla jotain muuta...
-
Menni
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/p...&pictureid=551
Koska kannattais nyppästä johto seinästä? Laturin pitäis katkasta virta kun akku on täynnä, mutta en oo uskaltanu odottaa. Onko tossa muuta vaaraa kun että lattia sulaa kohta alta?
Heps,
Ostin ja asensin parjatun Nordic Lite 5W otsalampun. Lamppu syö 3 x AAA paristoja = 4,5V.
Ajattelin korvata paristot 4 x AA akuilla = 4,8 V. Meneekö jännite liian korkealle,
vai pitäisikö jotain vastusta laittaa väliin? Lampussa 3 tehoaluetta (ei suurta eroa keskenään) ja
ja käytän sitä alinta. Lampun LED on siis ilmeisesti jokin 5W Cree.
Moi eix toi riipu minkä kokoset akut ostat ? niitä on monta tehokokoa isoin 2700 Itse meinasin omaan otsalampuun noi akut ja laturin .On toi sama ledi Cree teholed kun mulla -janne
Akun kapasiteetti ei vaikuta, kuse on ainoastaan jännitteestä, enkä usko alle 10% jännitelisän vaikuttavan mihinkään.
Oma rojekti etenee hiljalleen, ja tänään olisi tarkoitus laittaa täysillä sähköä päälle, pitää vaan odottaa, että liimat vähän kovettuu.
Päädyin loppujen lopuksi hiukka erikoiseen ratkaisuun, ja laitoin 2 kpl lämpimämpää K-biniä ja yhden M-bin cool whiten, tarkoituksena olis saada paremmin silmälle sopivaa värintoistoa. Ja mitä nyt nopeesti katsoin pienellä virralla, niin tuntuis mutun mukaan olevan ihan onnistunut ratkaisu. Absoluuttinen valoteho olisi noin +2000 lm, eli omaan käyttöön ihan riittävä. Runkohan tuossa saattaa jo vaatia hiukka jäähdytystä, energiaa kun pitäis hukata aikas paljon.