Lisäks sieltä tulee niitä tarjousmaileja n.18kpl päivässä...vaikka tarjouskamat olis myyty jo kaksi viikkoa sitten :D
Printable View
Lisäks sieltä tulee niitä tarjousmaileja n.18kpl päivässä...vaikka tarjouskamat olis myyty jo kaksi viikkoa sitten :D
Moro,
Vaihteisto toimi kotoa lähtiessä, mutta jotain tuolla Bike Parkissa tapahtui, kun loppumatkasta alkoi kuulua "kilinää" ja vaihteet eivät toimineet samaan malliin, kuin lähtiessä. Joku niissä ketjuissa tai vaihteissa nyt ääntää tai ei toimi, kuten lähtiessä.
Mitä teen ensiapuna? Ei vaihda nyt puhtaasti, Deore vaihtaja. Uusi MTB-pyöräilyn parissa.
Pyöränä Focus Jam 6.7 Plussa täysjousto, ajettu 280km, josta 160km varmaan jyrkkääkin maastoa.
^ kävikö ajellessa jotain?
-onko taka-akseli löystynyt?
-takavaihtajan korvake vääntynyt
-vaihdevaijerin suojakuori lipsahtanut pois kiinnikkeestä
-vaihdevaijerin reitti muuten muuttunut edessä tai takana, kiinni jossakin tms.
Itellä kävi viimeks bike parkissa(varmaan osittain ajanmyötä)silleen että vaihtajan jousi joka pitää ketjua kireellä antautui, ketju oli sit lörppö mikä hakkas runkoon.
Moro
Napero kaatu fillarillaan ja vaihdevipu rikkoutui. Tietämätön kyselee, onko mahdollista vaihtaa pelkkä vaihdevipu vai pitääkö vaihtaa vaihdevaijeri ym osat? Malli näyttäs olevan Shimano nexus 3 (kuvassa) https://uppaa.fi/image/XJM .https://uppaa.fi/image/XJM Sopiikohan vaihtaa tilalle tälläinen motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/3837...Nexus-3-2000mm vaikka onkin eri näkönen?
Vaihdoin just ite vivun, mukana tulee vaijeri, mutta voi kai pelkän vivunki vaihtaa, samalla vaivalla kyllä menee.
Kuinka tämän läpiakselin pikalukituksen saa niin että se lukittuu vipu ylöspäin? En ymmärrä
Linkissä kuva -> https://ibb.co/vQWjFDC
Pieni kuusiokolo auki, sit pitäisi saada tuo vastakappale vedettyä hieman ulos, ja pyöräytettyä . Nyt ilmeisesti pitäisi pyörähtää 180 astetta, jos nyt törröttää suoraan alas?
Edit: eli se mistä kohtaa akseli lähtee kierteille, niin se kohta pitäisi saada käännettyä päinvastaiseen missä nyt on.
Tuossa lopussa näkyy. Aivan siis satavarma en ole, mutta joskus tuollein sai akselin lukituksen säädettyä ylöspäin jäämään.https://youtu.be/tX6VpXTT-qg
aa suuri kiitos tästä, juuri noinhan tuo menee eli pitää uskaltaa siis ruuvata se kuusiokolo kokonaan irti jotta se numerokiekko oikeasti pääsee ulos sieltä uomastaan.
Mikä avuksi kun ohjauslaakeria saa olla kiristämässä joka toinen päivä?
Klappi katoaa kun stemmin pultit löysää ja päältä kiristää 1/4-kierroksen verran. Stemmi tiukalle ja kovaa ajoa kunnes taas seuraavana, tai sitä seuraavana päivänä taas klappaa.
päivänä eräänä purin tuon keulan tarkoituksena rasvata laakerit, mutta ihmetystä herätti tuo lukkorengas stemmin alla. Voiko tuo lukko jotenkin estää laakerin kiristymistä?
https://ibb.co/h2FJRyh
Edit: En nyt saa tuota kuvaa näkymään: https://ibb.co/h2FJRyh
Onko kenelläkään Oulun seudulla Shimanon di2 vaihteisiin SM-PCE1 kaapelia? Kävi siis niin, että ohjelmistopäivitys Ultegran sähkövaihteisiin keskeyty ja nyt akkua (BT-DN110) ei tunnisteta. Akun irroittaminen ja takaisinkytkentä auttaa sen verran, että e-tube ohjelma löytää muut komponentit ja kertoo, että akkua ei tunnisteta. Mitään keinoa korjata tuo ongelma en löydä.. toki jos tiedätte kivijalkaliikkeen missä tuo onnistuu tehdä niin sekin hyvä!
Pyörässä nyt droppitanko, Rivalin kahvat, 2x10 voimansiirto Rivalin vaihtajilla ja BB7 jarrut.
Mahdollisessa projektissa tanko vaihtuisi suoraksi, joten kahvat menisi uusiksi. Onko niin, että Shimanon vaihdevivut eivät tykkää Sramin vaihtajista (vetosuhteet eri)? Eli joko Sramin kahvat tai myös vaihtajat vaihtoon?
Takajarru jäätyy talvella. Kuori, vaijeri ja tiivisteet kuoren päässä vaihdettu. Ei auta. Jarrusatulan sijainti takakolmion edessä on niin vammanen, että kuori imee kosteuden sisäänsä. Ja kun vaijeri kulkee keskiön alta niin homma selvä. Onkohan mitään tehtävissä? Hydraulista tilalle?
Löytyisikö jonkun miljoonalaatikosta Shimanon (taka)vaihtajan vaijerin säätörumpua? Kulut toki korvataan / kohtuullinen korvaus maksetaan.
Monta seikkaa tulee mieleen, rungon pitäisi olla monta senttiä liian pitkä maantietankoisena jotta se sopisi hyvin suoralle tangolle, kahvojen vetosuhteet menee noin, jarrukahvoiksi noilla jarruilla pitäisi valita sellaiset joissa on kaksi vetosuhdetta, mitähän vielä, hydraulisista en sano mitään, tällaiset muutokset ovat riskaapeleita...
Pyörällä olen ajanut 15-20tkm, josta arvioni mukaan ylätangolta 95%, ylätangon "mutkasta" 4,88%, kahvoilta 0,119% ja loput alatangolta. Jos luovun droppitangosta ja laita tilalle suoran tangon ehkä aivan pienellä backsweepillä (tangon taivutus taaksepäin, menikö termi oikein?), mitä menetän? Ja mikä muuttuu, muuta kuin tangon leveys?
Ehkä runko on ollut mulle liian pitkä, kun en ole osannut ajaa kahvoilta. Nyt top tube 58cm+ stemmi 10cm = 68cm. Jos ohjaamo lyhenee pari senttiä, niin en usko sen olevan ongelma.
Jos päädyn tangon vaihtoon, niin ehkä parempi laittaa kaikki hallintavipstaakit uusiksi plus jarrut ja vaihtajat. Pääsis ehkä eroon takajarrun jäätymisestä.
Kupletin juoni on tehdä pyörästä "talvikelpoisempi", johon liittyy myös sähköistys.
Oletko sitoutunut pitämään juuri tuota pyörää ja ajamaan sillä vai onko jopa vaihto mahdollinen?:D
Onhan tuo perusteltua ja onnistumismahdollisuus näköpiirissä, todellakin runko lienee pitkä mittaisellesi ja se sopii tulevaan, runkosarja lienee niin hyvä että perusta kunnossa, hommiin vaan kun intoa riittää!
Tunnustaa täytyy että olen suorittanut saman muutoksen yhteen, mutta vähän sellaisista romulaatikko-osista, vain vähän uutta, perusta oli tässä niin hyvä että lopputulos yllätti, tuli enemmän kuin varapyörä.
Uusia pyöriä on käyty tsekkaamassa mutta toistaiseksi ei ole löytynyt mieleistä peliä. Tavoite on siirtää työmatkaliikennöinti pääosin kaksipyöräisen varaan ympäri vuoden mutta jotta se onnistuisi, tarvitaan (erittäin todennäköisesti) vähän jeesiä sähköstä. Mutta näiden nykysähköhärpäkkeiden paino (22-25kg) ja sitä myöten tahmeus avutuksen loppuessa yli 25km/h nopeuksissa ahistaa. Tää nykyinen painaa (ilman varusteita) pikkasen yli 9kg ja tuo pitäisi saada sähköiseksi siinä 6-7kg nettolisäyksellä. Ollaan siis 15-16kg luokassa ajokunnossa. Eli 6-8kg vähemmän kuin nuo oman budjetin pyörät.
Lisäksi varastotilaa on yhdelle pyörälle, lisäkappaleet joutuu ulkosäilytykseen.
Toki halvimmillaan ei tartte tehdä mitää muuta kuin ostaa nykyiseen muutossarja + akku ja lähtea keulimaan. Silti jäis jäätyvä takajarru tappamaan yritystä...
Tämmönenhän sen pitäisi olla: https://www.electricbike.com/lightest-bike/
Olen 180cm pitkä ja inseam n. 81cm. Netin kokomitotuslaskureiden mukaan oikea koko olisi 18-19 mutta fillariputiikit laittavat 21 tuumaista alle kun minulla on pitkät raajat.
Mutta ihan tyytyväisenä olen tuolla nykyisellä polkenut menemään eikä koko ole haitannut missään muodossa. Kai tuo Cicli on aikoinaan ollut ihan asiallinen merkki ja varmaan ihan toimiva aihio 9v-ikäisenäkin.
Ja vaikka en ole insinööri, niin rakentelu on kivaa :)
Cicli onkin niin hyvä runko, keveä, pintakäsittely kestää ja koko vaikuttaa hyvin sopivalta tulevaan, että tuohon voi kasata vaikka mitä, sähköstä lähtien, ainakin valaistus. Jos vielä matalahkon emäputken kanssa tulee toimeen, sopiva nousu taakse taivutuksen lisäksi tankoon? Ysi on hyvin toimiva sarja ja käyttöosia saa, saahan noita vanhempiinkin, mutta kun kahvat uusii, on järkevää miettiä monilovinenko tulee.
Paremman saa kuin kaupasta uutena!
Oletko tutustunut ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...hp?60175-Orbea ,painonsa puolesta aattelin, kun siitä mainitsit . . .
Tekeekö Ashiman jarrulevyillä mitään vai onko ihan purkkaa?
Kiitokset linkistä, tässä on oikeanlaista yritystä. Ei taida olla parhaimmillaan talvella, kun on integroitu akku ja kapeahkon oloiset paikat nastoja ajatellen?
Netistä löytyy pari mielenkiintoista mallia Orbealta mutta ullattaen niissä ei ole painoa ilmoitettu...
Jarrutehoa kaipaisin lisää Haibike fatsix pyörääni. Jarruthan tuossa on Shimano Deore XT M785 (180mm). Olen jostain saanut käsityksen, että nuo pitäisi kait olla ihan kelpo osat? (voin olla täysin väärässäkin)
Itse käyttänyt nyt Kool Stopin orgaanisia paloja. Näillä ei ole pysähdyksen tuntua. Hidastuu mutta takapäätä on vaikea saada asfaltilla edes lukkoon.
Onko vika nyt väärissä paloissa vai pitääkö vaihtaa kokonaan paremmat osat? Osiinkin olen valmis sijoittamaan kunhan vaan saisi "pysähdyksen tunteen"
Veikkaan, että tuo ongelmasi korjaantuu ihan paloilla tai levyillä, ja ilmauksella, mutta jos tuohon hintaan pitäs uudet ostaa , niin itse ainakin Guide rsc:t, tai jos sattuu tarjouksesta löytymään hope e4:set. Itelläni hope tech 3 x2, ja tarkoitus olisi e4siin päivitellä :)
Edit: https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/ tuossa ainakin testi mistä saa vähän osviittaa eri jarruista.
Mitkä tahansa shimanon toimivat jarrut saa kyllä lukkoon asfaltilla. Kokeile shimanon paloja?
Eikös tuohon pitäisi vielä tulla se laakerin mikälie kupu päälle, ettei stemmi nyt suorassa kontaktissa ole tuohon lukkorenkaaseen?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/06...g?v=1483660700
Mihin lukkorenkaaseen? Eikös tuo FSA tekstinen rinkula ole justiin se laakerinkupu jonka päälle stemmi tulee.