Mä en kyllä luottaisi maastossa tupeleksiviritelmään, jossa rengas ei pysy kerran noustuaan ylhäällä ilman paineita. Sillä kerjää mun mielestä vaan näitä pahoja tubeless-ongelmia. :D
Printable View
Tein vkonloppuna ensimmäiset tubelesviritykseni (26x4")joten kokemusta ei ole.
Tänään kävin rymistelemässä vähän reilummin ja eturengas näytti sylkeneen hieman litkua vanteen välistä. Paineet oli ennen reissua 0,4 ja 20km:n jälkeen 0,3 ( bilteman mittarin mukaan)
Kovaa ajoa vai jotain toimenpiteitä?
Kovaa ajoa. Asettuu itsekseen. Bud&Lou teki mulla parilla eka lenkillä samaa.
Nyt on paineet pysyneet jo reilun kuukauden ilman lisäpuNppauksia.
Neuvokaapa ensikertalaista.
Yritin tänään ensimmäisen kerran litkuttaa vanhat renkaat. Eli sisuri pois, rengas paikoilleen vanteelle ja litkut sisään. Mutta en saa kompurallakaan ilmaa sisään koska rengas (Maxxis Aspen) on niin löysästi vanteella (Alexisrims MD19) että ei täyty. Vuotaa välistä eikä nouse vanteelle päin ollenkaan.
Mikä neuvoksi?
Pitääkö rengas vaihtaa toiseen (millä onnistuisi?) vai saisiko huoltsikan kompurasta paremmin/nopeammin ilmaa jolloin myös ehtisi täyttyä?
Lisää teippiä tai sitten tuo kehä saattaa vaatia jopa stanin kumisen vannenauhan jos ei ole tubeless ready.
Kiitos, nyt on stanin kuminen vannenauha jossa venttiili valmiiksi kiinni.
Mutta rengas jää vannetta vasten niin "avoimeksi" ettei ilman täyttö pääse alkuunkaan.
Nosta ensin sisurin avulla rengas kehälle, sitten ilmat veks ja toinen reuna pois kehältä, sisuri pois ja venttiili tilalle (ilman sielua) ja ilmaa perään.
Kun toinen reuna on jo tukevasti vanteella, on helpompaa koittaa saada toinen puoli ilmalla nousemaan. Kannattaa koittaa esim. siten että laitat renkaan makaamaan lattialle siten että avonainen sivu on alaspäin.
Joissain tapauksissa tuon saa onnistumaan niinkin, että renkaan ollessa paineettomana kehällä ottaa kulutuspinnan reunoista kiinni ja nostaa kumia irti kehästä. Tämä toistaen 15cm välein kehän ympäri. Sopivalla rengas + kehä -yhdistelmällä rengas nousee noilla toimenpiteillä sen verran "hyllylle", että ilmaa tarjotessa se ottaa alkupaineet ja hyppää paikalleen paineen noustessa.
Joskus voi olla niin pienestä kiinni, että kompressorilla paineistaessa rengasta kehän laitaa vasten venttiilin läheisyydestä painamalla syntyy se ratkaiseva tiiveys.
Itellä sama ongelma, kun yritin täyttää vanhoja Racing Ralpheja. Löysät reunat päästi ilman karkaamaan. koitin siis vain jalkapumpulla, kompuralla ois voinut mennäkin, mutta vaihdoin uuteen Tubeless easy-malliin ja nousi pumpaten helposti vanteelle ja on toiminu.
Tänään meinasi revetä otsasuoni kun yritin Spessun traversaleja ja Renegadeja litkuttaa. Jostain syystä aina vain vuotaa venttiilistä. Butcher/Purgator kombo noilla vanteilla meni laakista. Kokeilin vaihtaa venttiilinkin ei apua. Meinasi alkaa ottaa sen verran päähän, että tulee ihan just sisuri....
Voisko kuitenkin vuotaa muualta ja ilma pääsee vanteen onteloon ja tulee ulos sieltä, mistä helpoiten pääsee, eli venttiilin juuresta? (pinnanreiät on tiiviimmät kuin venttiilinreikä). Mulla oli tällainen tapaus viime viikolla ja tappelin huolella sen kanssa. Kun ontelossa on litkua, se pääsee teipin alle ja irroittaa teipin ja siitä kohdin sitten ilma vuotaa onteloon. Jouduin kahteen kertaan teipin uusimaan (jälkimmäisellä kerralla pesin koko vanteen huolella + kuivaus paineillmalla ja päälle 2h auringossa... Siis sinne onteloon kun menee litkua, se pitää saada kaikki pois sieltä).
Aika varmasti vika on juuri tuo mitä sanoit. Pitää ottaa litkut pois ja kuivatella ontelo. Ei viitsisi repiä noista vanteista tuota teippiä pois..
Sori, en huomannut vastata. Eteen Hans Damph ja taakse Nobby Nic, vaihdoin siis reilusti järeämpiin, kun huomasin, että ei uskalla ajaa täysii kuitenkaan.
Nämä on vähän vanhan kertausta, mutta jos tuokaan ei auta, niin sitten lattialle pinoon tyhjiä kumeja joiden päälle kiekko makaamaan siten, että kiinnioleva puoli on alaspäin kumit painaa avonaisen kiinni. Tuolla on noussut hankalallekin vanteelle hankalat kumit aina. Jos ei ole tarpeeksi kumeja pinoon, niin toki tuota avonainen reuna alaspäin tilannetta voi helpottaa yhdenkin renkaan lisäpainolla. Myöskin avonaisen reunan tiivistäminen maalarinteipillä on kuulemma onnistunut joillakin, eli teippi laitetaan avonaisen reunan päälle siten, että sen saa kokonaisuudessaan pois jälkikäteen. Teippi tiivistää ilmavuotoja ja vetää rakoa sen verran kiinni, että kumi tiivistyy tiivistyy helpommin.
ot: Jos on kompuraa hankkimassa, niin kannattaa hankkia 10 bar paineisiin pystyvä, sillä saa helpommin riittävän ilmavirran aikaiseksi. Komporan koolla tai säiliön koolla ei ole niin isoa merkitystä. Huoltsikoilla on usein halpoja 8 bar paineilla olevia ja vielä pitkä ohut letku, eli sinne matkaaminen tuskin paljoa kompuran omistajaa auttaa.
Mielenkiintoista, purin renkaan pois vanteelta eikä tuossa teipissä mitään jälkeä näy. venttiilikin oli hienosti paikoillaan. Yllätys yllätys, arvatkaas vain oliko 25mm teipistä muuta kuin paketti enää jäljellä...
Edit: Hetken tutkinnan jälkeen vika löytyi venttiilistä. Juuresta on kumi pikkasen murtunut ja luultavasti siitä päässyt litkut onteloon ja hommahan on selvä. Nyt kuin tuota on pikkasen pyöritellyt niin ontelostahan litkua tulee
Kuinka leveälle vetää teippiä? Vanne on tämän muotoinen: http://ep1.pinkbike.org/p5pb11193966/p5pb11193966.jpg
(http://www.pinkbike.com)
Tuossa reunassa on isompi ura renkaan reunanauhalle ja sitten on noita pieniä uria reunavalleja myöten. Valmistajan toinen edustaja sanoo, että vetää teipin ihan vanteen "hooksien" alle ja toinen sanoo, että ei peittää noita "ridges" eli miksi noita sanoisikaan... noista urista kuitenkin ilmeisesti puhutaan. Täysin ristiriitaiset suositukset siis. Aavistuksen arveluttaa myös, mitenhän hyvin venttiilit toimivat tuollaisessa muodossa. Ihan tubeless ready -vannehan tämä on, ei siinä mitään, ja pitäisi toimia tubelessina mainiosti.
Mutta miten lähtisi kallista teippiä nyt käyttämään? Alustavana ajatuksena on, että joko jättää tosi vajaaksi reunoilta tai sitten kiertää reilusti ihan tuonne pystysuunnassa ylös, ettei renkaan reuna vain vedä teippiä sen reunasta kasaan. Olisin taipuvainen vetämään ylemmäs, mutta toisaalta se ehkä vie noiden urien ajatusta pois. Ajatuksia? Suosituksia?
Itse mitään mistään tietämättä varmaan katsoisin ensin sisurin avulla kuinka tiukassa se rengas tuossa istuu ilman teippiä urien päällä. Mikäli rengas on jo ilman teippiä tiukassa, turha kai sinne enää teippiä väliin on laittaa. Ja sama käännettynä, eli jos on löysästi vanteella niin sitten teippi reunaan asti että pysyisi paremmin pienillä paineilla.
Tuon mallisessa vanteessa täytyy vetää teippi reunasta reunaan, tai litku pääsee teipin alle löysemmälle jäävistä reunoista.
Itsellä oli juuri tubeless ongelma, kun koitin litkuttaa vanhan Racekingin, kummaltakin puolelta, koko kyljen alueelta tunki ilmaa pihalle litkujen heilutuksenkin jälkeen.
Päädyin Racing Ralphiin.
RullaBearings myy halvalla teippiä. Toimitus viikossa.
Ja reunalla tarkoitat, mitä kohtaa tarkalleen? Vetäisitkö siis ihan tuohon rim hooksien alle? Siihen vaihtoehtoon minä nimittäin olin vähän kallellaan. Pitänee vain laittaa valmistajan suosituksen mukaisesti ohutta teippiä, niin jos nuo vaivalla jyrsityt koloset eivät menisi ihan hukkaan.
Minä selvitin juuri, että Fratellin ohut teippi, jonka ei pitäisi jättää tahmajälkiäkään, on Kaptonin teippiä (1 mil Kapton tape). Tuota ajattelin käyttää. Sitä näyttäisi saavan muihin tarkoituksiin myynnissä olevana 33 metriä reilulla kympillä. Eli jumaliste, että meitä pyöräilijöitä taas koijataan, kun vedetään toinen nimi kylkeen ja myydään vanneteippinä!
Ei vain äkkiseltään näytä löytyvän 25 millin versiota kuluttajamyynnistä edullisesti. Ajattelin kiertää kaksi kierrosta toisesta reunasta alkaen ja sitten jälkimmäisen kierroksen toiseen reunaan painottuen, niin keskelle tulisi 2 kierrosta. 20 mm on ehkä siihenkin vähän turhan kapea, kun on noin mutkitteleva vanteen rakenne. 50 mm olisi tarjolla, jos vetäisi tuollaisen mattoveitsellä puoliksi? Ei kai siitä nyt haittaakaan ole.
Jos löydätte edullisesti tuota 25 millin versiona, niin laittakaa linkkiä.
http://www.kaptontape.com/1_Mil_Kapton_Tapes.php
Gorillaa motonetistä. Ajaa asiansa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/60629...y-Roll-25mm-9m
Ei ole niin hyvä tuollaiseen vanteeseen. Eikä ole kiva irrotella niitä liimoja. Pitää olla kunnon myrkyt, että lähtee.
Edit. Tai ainakin sanovat, että jättäisi ikävän liiman. En ole itse kokeillut. En edes tiedä, onko tuo nyt jokin jesarin vastine vai mikä. Sen tiedän, että mielellään saisi olla tosi ohutta valmistajan suosituksen mukaisesti.
Yksi mikä helpottaa vanteelle saantia on kuormaliina (jos ei jo ole sataan kertaan täällä mainittu?). Eli liinalla renkaan ilmatila minimiin niin saa vähän onnettomammallakin kompuralla läskirenkaan vanteelle...
25 millistä stanin teippiä kierros, niin tulee kerralla hyvä, tai gorillaa.
Miksi niitä liimoja sieltä teipin alta pitää pois saada?
Miksi laittaisin paljon kalliimpaa Stanin teippiä, kun vanteen valmistajakin suosittelee erityisesti tuota toista, joka on paljon halvempaa, kun ostaa uudelleen brändäämätöntä?
RullaBearings teippi on 66m kiepillä. Ei tarvi ostaa heti lisää.
Juu, minäkin käytän stanin sijaan tätä, lähinnä tarkoitin ettei laita sinne vanteelle vääränlaista teippiä.
Pitkittäissaumat vanteen sisällä, varsinkin tuollaisella profiililla imee litkut allensa, siksi 25mm teippi.
Gorilla teippi on kyllä todella huoleton verrattuna stanin keltaiseen teippiin. Keltaisen teipin asennus on myös todella tarkkaa ja hermoja vaativa toimenpide - riippuen vanteen profiilista- sen jäykkyyden takia. Gorilla teippi hakee muodon paremmin ja tiivistää/liimautuu todella hyvin. Toki keltainen teippi on kevyempää kuin gorilla, ja ei jätä liimajälkiä. Gorilla teipin liimajäämät saa kyllä helposti pois itse gorilla teipillä, kevyesti teipin palalla "nypyttäen".
Jos sitä keltaista sidontateippiä (stan=tesa4289) on ihan pakko laittaa, niin joku taisi mainostaa että sitä saa ihan suomesta@helsinki (ks. linkit alla). Muutkin sidontateipit ajaa varmasti myös asiansa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...aat-kokemuksia
http://www.teippikeskus.com/
Itse ostin Lauttasaaresta eli pyörahuolto.comista ison rullan tota tesa4289:ä ihan sopuhintaan muistaakseni. Taisi olla jotain 30e ja teippiä ns. riittävästi. kysykää sieltä. Itse oon teippaillut varmaan likemmäs kymmenen kehää ja vielä riittää...
Funworksin AMride 25 -kehässä on kanssa vähintään haastava profiili teipattavaksi.
https://lh4.googleusercontent.com/-e...-no/AMRIDE.jpg
25mm teippi ei riitä reunoille asti, vaan nousee aina pystyyn tossa hyllyn taitteessa ja siitä se sitten viimeistään renkaanvaihdossa irtoaa kokonaan. Aiemmin olen käyttänyt gorillaa, mutta nyt oli kotoa gorillateippi loppu ja tota 25mm teippiä oli yllinkyllin. Kaksi ekaa yritystä ensin yhdellä ja sitten kahdella kierroksella epäonnistuivat (vanteen pesu ja putsaus aina välissä, tosin ekan kerran jälkeen koetin kuivalla renkaalla ilman litkuja). Kolmas kerta siten, että ensin yksi kierros keskelle ja sitten kierros molempiin laitoihin onnistui. Onpa kiva, että on iso rulla teippiä kotona :)
^Onhan teippi vedetty riittävän tiukalle?
Sitä voi ja täytyy kiristää todella lujaa, että muotoutuu kunnolla.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05...5d8add2369.jpg
Jotakuinkin näin
Löytyisiköhän jostain tieteellistä tutkimusta aiheesta vanneteippi?
Sen verran tullut leikyttyä eri teippien ja kehien kanssa, niin uskallan sanoa, ettei todellakaan mikä tahansa teippi käy. Toistaiseksi stanin teippi on ollut ainoa, joka on varmasti täysin tunteeton ammoniakille, vai mikä se siinä litkussa liimaa liuottaa.
Asennuksessa menee noin pari minuuttia per kehä, ja sen jälkeen sen voi unohtaa. Duden kannattais käyttää kapeampaa teippiä.
Stanin ohjeessa mainittu teipin kunnollinen kiinnittäminen (sisuri takaisin ja rengas päälle ja reilusti painetta, annetaan muhia muutama tunti) tuntuu hitaalta mutta onpa ainakin teipit pysynyt hyvin.
Ja edelleen on kyse n. 10-15min kokonaistyöajasta joka tosin jakautuu käytännössä kahdelle päivälle.
Joo, varmaan näin. Mulla kun oli vain tota 25mm teippiä, niin sillä mentiin. Eihän ton teipin tarttis tonne hyllyille yltää, eli 21mm ois varmaan paras vaihtoehto. Eipä vaan tullut mieleen, kun teippiä ostin. Kehän sisäleveydet mulla on 23mm ja 25mm maastureissa ja tohon 23mm kehään toi 25mm teippi sopi kuin nakutettu. Jotenkin aattelin,että sama teippi ois tohon AMride -kehäänkin sopiva, mutta toi uran muotoilu aiheuttaa haasteet.
No tarkoitin lähinnä tunnettujen valmistajien (TESA, 3M sininen scotch) sidontateippejä, jotka vastaa Stäniä. Pahoittelut etten tarkentanut asiaa tarkemmin.
Mutta kannatta kyllä tarkistaa että teippi kestää kemikaaleja, on todettu hyväksi tai on jonkin tunnetun vannevalmistajan suosittelema.
Teipin asettumiseen auttaa kyllä tuo sisurin laitto muutamaksi tunniksi/päiväksi, itse olen tehnyt sen kaikilla teipeillä. Huolellinen asennus teippi kireällä takaa ettei jää ilmakuplia, jonka alle litku saattaisi päästä.
Miten muuten jos teippi ei mene hyllylle asti (rim bead), eikö ole vaaraa että teippaus pettää? Olen kyllä kuullut että grammanviilajat teippaa vain nippelin reiät.