Se on silikonpala joka irtosi pehmusteesta.
Printable View
Jos toinen ei ole vielä irronnut, se irtoaa kohta ja/tai alkaa painamaan. Kannattaa repiä pois vaan.
https://bikerumor.com/wp-content/upl...s-pad-2021.jpg
Mites Bibsien huolto pitkän matkan aikana kannattaa/pitää hoitaa?
Tiedossa n.12pvää polkemista. Hotelleja on maks joka toinen yö, loput teltassa.
Onnistuuko yksillä bibseillä?
Eli pesu hotellin altaassa saippualla parin päivän välein. Telttaöinä ehkä jotain antibakteerista? (mitä ja mihin?)
Vai otanko suosiolla toiset bibsit mukaan, jotta saan (lähes) joka aamu freesit bibsit?
Miten jotkut 'Tour Devide'n kaverit asian hoitaa?
Onnistuu ykseillä. Telttaöinä bibsit heti ajosta johonkin tuulettumaan(=kuivumaan) ja hotellissa bibsit päällä suihkuun. Suihkun jälkeen rullaa bibsit pyyhkeeseen joksikin aikaa, että pyyhe ehtii imemään pehmusteesta enimmät vedet pois. Ihan vaan että on varmasti kuiva vylli seuraavaksi aamuksi.
Tulipahan lopulta päädyttyä Raphan core cargoon. Vähän on pitkät lahkeet ja selkäosassa ehkä liikaakin kangasta, mutta olivat mukavimmat päällä ja se ratkaisee. Pussaa myös että nuo sai yllättäen kotikaupungista kivijalasta! Testattua tuli myös Castelli, Gore ja Assos.
Assoksissa henkseleiden kiinnitysompeleet tuntuivat selässä ihoa vasten, samoin kanttinauha kyljissä. Jos jokin painaa jo sovittaessa se ei välttämättä parane 6h lenkillä. Assoksen pehmuste oli kyllä tosi pätevän oloinen noissa T5:ssa. Vielä pitäisi saada palautuskoodi niin saa nuo Fedexin kyytiin.
Olen nyt pyöräillyt gravelilla/maantiefillarilla noin 1500km tälle kesälle. Persus kipeytyy välillä vähän liikaa, joten olisi aika päivittää vanhat housut uusiin. Satulan vaihto varmaan tälle kesälle myös, mutta aloitetaan housuista. Assoksia olen miettinyt... Olisiko heitää pari varmasti hyvää vaihtoehtoa? Assoksistakin löytyy useita eri malleja. Onko kokemuksia parhaista?
Ei varmasti sovi kaikille, mutta väitän, että hanurin kipeytyminen johtuu eniten:
1.) Satulan malli ja leveys
2.) Satulan korkeus, joka aiheuttaa sen, että lantio kiertyy kun jalkaa joutuu ojentamaan ja tästä syntyy hankaumaa hanukkaan
Bibseistä Löfflerin sekä bibsit, että pelkät pehmustetut alushousut ovat olleet hyviä ja säädyllisen hintaisia.
^ Juu, ensisijaisesti kannattaa lähteä hakemaan syytä persuksen kipeytymiseen satulasta, satulan asennosta tai paikasta. On toki olemassa kertakaikkisen sopimattomia bibsejäkin, mutta näkisin että ne vain pahentavat edellä mainituista syistä johtuvaa kipeytymistä.
(Ei mulla tähän näkemykseen sen laajempaa todistusaineistoa kuin omakohtainen kokemus: sopimattomat bibsit tekivät sopimattomalla satulalla ajamisesta mahdotonta, paremmilla bibseillä ajaminen samalla satulalla oli siedettävää, mutteivät nekään sittemmin oikeanlaisen satulan löytäneenä tarpeettomaksi - aloittelevana ajajana kun sitä luuli että tietty määrä kärsimystä kuuluu asiaan ennen kuin persus tottuu - osoittanutta kipeytymistä estäneet.
PS Ehkä tässä on kyse yksinomaan omasta antielitismistäni tjms mutta en ole koskaan oikein ymmärtänyt rajattomalta vaikuttavaa ihastumista Assoksen bibseihin. En ollenkaan epäile etteivätkö ne olisi hyviä tai jopa erinomaisia, mutta onko todella niin että ne sopivat kaikille persuksille? Voisin ainakin kuvitella että tässä on samoin kuin satuloissa...
Minuakin kiinnostaa kokemukset Assosksen bibseistä, lisää kiitos!
Hieman pettynyt näiden uusien "Long Leg" mallien lahkeen lyhyydestä. Ei nää nyt mitkään rivot ole kuten S9. Assoksilla myös ainakin itsellä jää pehmuste liian taakse varsinkin oikein aero asennossa. Henkselit voisi olla myös pehmeämmät.
Parit Assoksen bibsit on tullut kulutettua loppuun ja kaksi tuoreempaa paria on vielä käytössä. Mielipiteeni on kaksijakoinen; toisaalta materiaalien ja saumojen laatu on oikein hyvä, toisaalta en tykkää S9 -pehmusteesta.
Vanhempi S7 -pehmuste sopi itselleni paremmin, mutta uudempi ekstrapaksu S9 on jo niin paksu, että vaikuttaa mulla negatiivisesti ajoasentoon toisessa pyörässä, mutta on ok toisessa missä on kapeampi satula. Molemmat pehmusteet on jalanjäljeltään tarpeettoman isot eli omiaan aiheuttamaan tarpeetonta hiertymää. Toiset vannoo Assoksen pehmusteiden nimiin, mutta en voi varauksetta yhtyä mielipiteeseen. YMMV.
Riippuu tosiaan satulasta. Leveänokkainen pro stealth hankaa kyllä assoksen kanssa herkästi itselläni ihoa rikki. Pehmusteen sauma tulee naksun liian leveälle. Kapeampi satula ei tuota kuulemma tee.
Vanhat lyhytlahkeiset omaan makuun paremmat. Kiva kompressio.
"Olisiko heitää pari varmasti hyvää vaihtoehtoa? Assoksistakin löytyy useita eri malleja. Onko kokemuksia parhaista? "
On yksi paras. Itsellä useita (84kg, haara 84, lantio 103) regular L.
https://www.bike24.com/p2676304.html?sku=2306472
-CH-
Toisaalta satulan kulman ja korkeuden vaihto ja kokeilu on ilmaista ja Assoksista saa maksaa sen 200-300€, eivätkä edes todennäköisesti korjaa tilannetta, joka johtuu satulasta / pyörän säädöstä. Oikein säädetyllä ja oikean mallisella satulalla ajaa helposti 50km ilman bibsejä.
Mulle bibseissä tällä hetkellä tärkeimmät ominaisuudet ovat taskut. Graveliin reisitaskut ovat hyvät, mutta selkätaskut eivät välttämättömät, koska paidassa moiset on. Maastoon taas selkätaskut hyvät kun paidassa niitä ei ole, ja reisitaskut turhat, koska jäävät shortsien / housujen alle.
Vastauksista päätellen ja itse ihmetellen käännetään huomio aluksi siis satulaan. Satula on "selle italia model x" jota oli jossain haukuttukin epäsopivaksi useimpien takalistolle. Säädin satulaa enemmän vaakatasoon (kun aiemmin oli aika aggressiivisesti eteenpäin kenollaan) ja tuntuma parani kivun osalta, mutta nyt tunne on, että liu'un liikaa taakse. Pientä säätöä vielä kokeillaan, mutta herkästi käyn hakemassa kyl uuden satulan kokeiluun. Onko hyviä kokemuksia "mukavista" satuloista?
Ei ne hyvät bibsit hukkaan mene vaikka satulan vaihtaisikin, satula ja bibsit on kombo mikä toimii yhdessä. Jos on surkeat pöksyt jollain geneerisellä geelipehmusteella, niin ei niitä saa toimimaan vaikka kuinka monta kertaa satulaa vaihtaisi. Itse en ole tainnut Assoksista kuin 150€ korkeimmillaankin maksaa, tarjouksia kannattaa kytätä. Kuka nyt ajaa 50km helposti ilman bibsejä ja kuinka monta päivää peräkkäin, lienee sekin perskohtaista ja tarkoitus maantiellä on kuitenkin vähän pidempää matkaa ajella kerralla.
Tuo 50 km ilman bibsejä ei kai ollut tarkoitettu muuksi kuin esimerkiksi kriteeristä, joka oikean mallisen ja oikein säädetyn satulan kohdalla (yleensä) täyttyy vaikeuksitta.
Tai siis muistuttamaan siitä ettei bibsien pehmusteen tarkoitus ole pelastaa persusta kipeytymiseltä kompensoimalla huonon, vääränlaisen tai väärin säädetyn satulan haittoja.
Kysyjä ei muuten kertonut onko hänellä ollut käytössään toisia bibsejä. (Aloittelija tai vähemmän ajavahan usein pärjää hyvin yksilläkin eli ei tule edes mieleen että toisetkin voisivat olla kivat.) Jos persus kipeytyy vähemmän toisilla ajetun lenkin jälkeen, voi bibsin laadustakin olla jossain määrin kyse.
Mulla on ainakin satuloita, joilla voi ajaa ilman pöksypehmustetta (ergon smc core, brooks b17) ja sitten sellaisia, joilla ei viitti (brooks cambium c15, smp evo). Toi smp on ihan kamala ilman tai huonolla säämiskällä, mut kunnollisilla bibseillä ihana.
Jos joku ennen hyvä satula muuttuu huonoksi, niin vika voikin olla siinä, että bibseistä on tullut kilsat täyteen.
Jep, yhdet bibsit ja niilläkin ikää. Aika olisi varmasti päivittää. Istuinluut 110mm jolloin satula ilmeisesti saisi olla kapeista mallia. Gravelilla mennään, mutta maantiellä pääasiassa. Olisiko tämä noin lähtökohtaisesti hyvä valinta: https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/...-OcODOw7zXdKU1
Nyt, kun kelit viileni ja pitkät tightsit alkaa olla taas ajankohtaiset niin tuli mieleen, että onko kenenkään silmiin sattunut sellaisia säämiskällisiä henkselitightseja, joissa kangas olisi polvista ylöspäin paksumpaa ja säärissä ohuempaa?
Mulla ainakin persus kaipailisi paksumpaa lämmikettä kuin jalkojen alaosa, joten olen pätkässyt reisistä poikki yhdet vanhat Raphan säämiskättömät tightsit ja käytän niitä päälihousuina tarvittaessa, mutta näillä keleillä tuplahousu tahtoo olla vielä vähän liikaa.
Ja samalla se ikuisuuskysymys, että oliskohan tullut markkinoille uusia säämiskättömiä pitkiä, paksuja ja kalvollisia sekä henkselillisiä talvitightseja
^Cycledshop mainosti, että tulossa olisi pehmusteettomia Gribgrabin PACR termohousuja. Olisko näitä* sitten? En tiedä ovatko tarkoittamiasi uusia.
*taskut, erinomaista!
On noi mulle uudet ainakin ja tosiaan cargo-taskuillakin vielä. Mahtavaa, kiitos! :)
Castellilla ainakin on tuollaisia reisissä paksumpia
Suurin osa talvibibseistä on kenties paksuja edessä, mutta kylmiä takana. Minuakin kiinnostaisi kuulla, jos löytyisi mitään paksumpia takaosia.
Ainoa keino, mitä itse on löytänyt kylmään ajoon on just tuplapöksyt.
Toisaalta, jos yhdistää lyhyet ja kevyet kesäbibsit pitkälahkeisiin säämiskättömiin, sekin voisi toimia. Oon pari päivää käyttänyt mun Assoksen Millejä bibsien päällä. Se osoittautui aika kivaksi ratkaisuksi, koska ei ole niin paksu tai tiivis, vaikka onkin suht lämmin.
Onko kukaan löytänyt mistään Pearl Izumi Amfib bib tightseja? Siis ilman säämiskää. Vanhat kuluneet puhki sisäpuolelta ja uudet olisi hakusessa. Nettisivuilta ne löytyy vielä, mutta ei noita missään ole myynnissä (pearlizumi.EU -kaupassa ei ole).
Ne olisi takapuolestakin kohtuu lämpimät.
^BikePlanetillakaan lienee vain Amfib Lite S-kokoa.
https://bikeplanet.fi/shop/111120230...3464,3465,8617
merinokalsarit bibsien ja päälihousujen väliin. ja kyllä noita päälihousja ilman säämiskää löytyy ja käy siihen vaikka hiihtohousut.
Mistä kannattaisi katsella MTB reisitaskuhousuja, mitkä menisi myös paksummalla reidelle? Tällä hetkellä 186/125, mutta ens kesänä jo varmaan siellä 100-110 paikkeilla mihin tähtään. Netistä tilaaminen vähän arveluttaa,.mutta saa antaa vinkkejä.
Netistä jos tilaan niin varmaan 2xl ja 3xl samaan aikaan ja kattoo kummat sopii, ja toiset palauttaa.
Tossa on ainakin todella hyvät housut ja isoimmat koot löytyy hyllystä niin käy testaan: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/lea...uro-3-0-black/ jos pitää olla reisitaskuhousut
Yleisesti puhuen Enduran housut on ainakin omalle kapealle varrelle tilavia, en tiedä löytyykö reistaskuja.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nää ainakin näyttää väljiltä, mutta ei kokemusta, näköjää ei myöskään tällä hetkellä saatavuutta.
https://www.bike-discount.de/en/loos...go-mtb-pants-3