Kommentoin muutamaan kohtaa..
Seoul P4 U-bin star, 4,29 euroa kpl DX:stä -> 6 kpl = 25,74 euroa
DX:stä 2 * 3,7V 2500mAh, 7,8 euroa. Noista saa kasattua aika halvalla suojatun li-ion akun. Itse tilasin 6 tuollaista pakettia (12 kennoa) yhteishintaan 42,8 euroa. More is cheaper.Lainaus:
Akku, NiMH tai lipo, hinta-arvio 100 - 250 € (5...10 Ah)
Jos ei tahdo värkätä itse kaapeleita, voi kelpo piuhat tilata esim. Lupinen verkkokaupasta. Piuhat maksavat 10-12 euroa, pituuksia on muistaakseni 20-120 cm:n välillä. Yksi pitkä lampun ja akun välipiuhaksi ja pari-kolme lyhyttä pätkittävissä lamppuun, akkuun ja laturiin kiinni. Tai sitten ostaa PUR-kaapelia (7 euroa/m) ja vaikka Deans-kopiot liittimiksi DX:stä (20 paria 5 euroa).Lainaus:
Suojatut kaapelit, ynnä nippelit ja nappelit n. 100 €
2* 3,7V akun kelpo laturi lähtee DX:stä alle 8 eurolla. Jos akun jännitteen pitää olla korkeampi, voi sarjaankytkennän hoitaa liittimillä, jolloin sarjaan tulevat akun osat voi ladata erikseen yhtä aikaa omilla latureillaan.Lainaus:
Laturi, hinta-arvio n. 100 € Akun tyyppi tietysti vaikuttaa, lipolaturi taitaa olla kalliimpi.
Minun esimerkin palikoiden hintoja koottuna:Lainaus:
Kolme ensiksimainittua myyntiartikkelia elfasta, yhteensä 251,76 € + vero eli 251,76 x 1,22 = 307,15 €. Kaikki romut yhteensä n. 710 euro. Halvemmalla ostaa valotukusta esim. Wilma 10, kustantaa 6 rahaa. Tuossa ei vielä ollut mukana vakiovirtaregulaattoria tai hakkuria.
* Ledit 6 kpl max 1440 lumenia 25,74 euroa
* Akku vaihtoehtoja hintaan 43 euroa: esim. 3,7V 30 Ah, 7,4V 15Ah, 11,1V 10Ah. Itse meinasin tehdä ehkä kolme 3,7V 10Ah akkua.
* Laturi max 8 euroa * n, jossa n on sarjaankytkettyjen akkupakettien määrä.
Kahdella laturilla noista tulee yhteensä 85 euroa. Jos käyttää 3,7V akkua, ihan päteviä ajureita ovat DX:n AMC7135 -piiriä käyttävät variaatiot. Noista saa kasattua vaikkapa max 2,8A antavan useampi tilaisen ajurin. Hintaa tuollaiselle tulee alle 10 euroa.
Täytyy myöntää, että yli 3,7V li-ion akun ja laturin osalta antamani esimerkit eivät ole niin käteviä, kuin valmiit yhden akkupaketin ja yhden laturin ratkaisut. Itse käytän tällä hetkellä 3,7V akkua, joten minulle tuo käy.
Nämä siis vain vertailuksi, että kyllä halvemmallakin löytyy.. :)