Laakerivassu on ennen kaikkea aivan liian jäykkää vähänkään kylmempään keliin.
Printable View
Cube AMS HPC Race täysjousto naksuu, kun takajoustoa liikuttelee mistä tahansa kohdasta.
Laakereiden kireyden tarkistin ja jotenkin ääni tuntuu kuuluvan iskarista. Eli kun painaa voimalla, kuuluu voimakas naks ääni kaikilla iskarin asennoilla.
Löysin videonkin aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=ftWnXOD-i3g
Onko tuo nyt normaalia, sillä uutena tuota ei kuullut ja tuo alkoi jonkun aikaa sitten? Keulassa oli jo uutena väljää ja aattelin naksumisen johtuvan siitä, mutta juuri löin 2 viikon odottelun jälkeen korjatun keulan kiinni ja välys lähti, mutta naksuminen ei...
Edit: Huomasin, että jos iskaria vähänkin tukee kädellä runkoon, ääni häviää. Eli esimerkiksi nippuside tai jesari iskarin ja rungon ympärille poistaisi ongelman. Koitin painaa erikseen iskarin rungosta, liukuputkesta ja molemmista ja kaikkia painaessa ääni lähti. Ilmeisesti laakereista pitäisi etsiä tuota vikaa?
Kiitokset Tmh, El-Carpaso ja Iansive. Dual-air on joo. Näillä neuvoilla uskaltaa aloittaa.
Tähän on tultu, eli täpärin FOX FLOAT CTD custom race valven säädöt. Jäykkäperällä opitut temput ei enää täpärillä luonnistu, joten iskaria varmaan pitäis säätää. Olenko pahasti hakoteilla kun pitäis saada esim. bunny jump tehtyä niin iskari vaan ei palauta tarpeeksi nopeaa pumppausta, jotenka teho häviää eikä mitään tapahdu. Tapahtuu niin sanottu idiootti niiaus ja renkaat pysyvät tiukasti maassa :D Itse kuutioin asian niin, että paluuvaimennusta pitäisi nopeuttaa ettei ponnistuksen teho häviä?!?
No periaatteessa noin, mutta käytännössä iskari kyllä säädetään normaaliin ajoon sopivaksi. Kyllä se bunny hop lähtee, vaikka reboundia ei olekaan säädetty överinopealle. Tekniikoiden opettelu täysjoustolla jäykkäperän jälkeen vaatii opettelua, eli suomeksi sanottuna riittävästi aikaa. Täysjoustolla jousitukset pitää ladata pohjaan ennen bunny hoppia, mutta tottumisen jälkeen tämä tapahtuu ihan automaattisesti eikä asia tunnu mitenkään oudolta. Tässä on kyseessä vähän sama juttu kuin siirtymisessä lukkopolkimista avopolkimiin tai päinvastoin. Joillakin se onnistuu parissa viikossa, joiltain menee siihen vuosi.
CTD on kyseessä. Tutkin asiaa vielä tarkemmin ja huomasin, että iskarin joustomatkassa ei ole mitään tiettyä kohtaa, jossa naksahtaa. Eli esim. pienillä paineilla kun painaa satulasta ja iskupituus on melkein kokonaan käytetty, kuuluu silti naksahdus. Samoin iskari C -asennossa kovilla paineilla kaikuu naksahdus nopeasti painamalla, vaikka iskari ei näytä liikahtavankaan.
Normaalisti iskari ja asetukset toimivat kyllä. Täytyy varmaan näyttää jossain liikkeessä pyörää, jos osaisivat paikantaa.
Tuo voisi viitata et vaimentimen öljyjen seassa on muutakin kuin öljyä :). Ota iskari irti pyörästä ja laita se kiinni johonkin et pääset painelemaan sitä kunnolla. Samalla selviää onko siinä pyörän linkustossa jotain häikkää. Oireet on kyl samat kuin omassa CTD oli ja pyöräkin vastaavanlainen niin syytän CTD ;D.
Ilmeisesti ainakin ilmakammio helppo huoltaa ja tarkistaa, kun iskarin rungon vain pyörittää irti?
Kyllä se nimittäin iskari taitaa naksua, kun ensihuollossa olivat irrottaneet iskarin puslat ja tarkistaneet kaikki linkuston laakerit tuloksetta.
Itse huoltamalla säästyisi ainakin iskarin/pyörän lähettämisestä Tampereelle:)
Mitä pitäis tehdä kun takaiskarin 63mm iskusta jää lähes 10mm käyttämättä, vaikka (ainakin omasta mielestä) yrittää kuinka kovaa ajella. Paineita olen jo laskenut ja sag on jo sen 25 % verran, mutta edelleen jää loppu iskusta käyttämättä. Paineetkin on laskettu pariin kertaan jo pois ja varmistettu, että menee pohjaan asti. Iskarina on RS Monarch plus RC3 DA tän vuoden mallia.
Onko kuski kevyt hippiäinen? Jos pyörän päällä on painoa vähemmän mitä iskarin valmistaja on ajatellut ilmajousen progressiivisuutta säätäessään, voi olla ettei joustomatkaa saa täysin käyttöön. Mutta kuten kolistelijakin, olisin ihan tyytyväinen tuohon tilanteeseen jos iskarin käytöksessä ei ole muuta valitettavaa. 15% joustomatkasta on kuitenkin kohtuullisen vähän ja hyvää puskuria niille tosi isoille iskuille.
Progressiivisuuteen voi tehdä muutoksia joko kotikonstein tai ammattilaisen avulla. Käsittääkseni esim. Fillariosa.fi laittaa ainakin Foxin iskarit juuri sellaisiin säätöihin joita tarvitaan.
No kuskihan on ihan hippiäinen, sellaset 65 kg. Tune on mid rebound/low compression. Olishan se tietty mukava saada enemmän joustoa käyttöön. Toi 10mm iskussa on kuitenkin sellaset 2,5 cm joustomatkassa.
Täytyypä testailla enemmän vielä matalemmilla paineilla. Tosin vähän näyttää siltä, että se menee tohon tiettyyn rajaan asti kovemmillakin paineilla, mutta ei siitä yli.Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti Mannavelli
Äkkiseltään saattaisi vaikuttaa turhan progressiiviselta ilmajouselta, kenties siellä on ilmakannussa jotakin täytepalaa jota voisi koittaa ottaa pois?
Sägiä voi koittaa suurentaa, mutta ei kannata turhaan ruveta kasvattamaan vain sentakia että saisi ne viimeiset millit käyttöön, käy helposti niin että perä ui vaan syvemmällä ja alueella mihin sitä ei ole tarkoitettu, voi vaikuttaa poljettavuuteen ja geometriaan muutenkin.
Voi olla myös vaimennuksia liikaa, mutta tuo low compression tune jotenkin viittaisi liian progressiiviseen ilmajouseen, etenkin jos se jousitus muuten toimii hyvin => ilmakannusta tavaraa pois tai isompaa kannua...
Pitää ilmat sisällä. Toimii kylmällä, mutta kun tuon idea on just se säädettävyys, niin kannattaa hakea joka kelille optimisäädöt. Toki käytönnössä tarkoittaa että aluksi korjaus- ja optimointisäädöt menevät käytännössä kategorisesti vituralleen, mutta kun ahkerasti palauttaa aloitussäädöihin, niin logiikka alkaa löytyä. Ja pitää sagin samana.
Hauska puoli myös, että kymmenen täysjoustovuoden jälkeen oli pakko opetella oikeasti mitä iskarin säädöt tarkoittavat.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mikä on nimeltään sellainen prestan varren kanssa samalla kierteellä varustettu täyttöventtiili? Esiintyy ainakin DT Swiss m210 takakepin typpisäiliössä ja Marsun Bomber 66 keulan vaimennuspuolen venttiilinä. Minulla oli yksi sellainen. On varmaan vieläkin, en vaan tiedä missä. Olisi helpompi etsiä uusi kun tietäisi nimeltä kysellä.
Juurikin tuo.
Onko fox 32 float merkittävästi parempi kuin reba? Iha perus polkuajoon mahollisesti tulossa. Miten huollot molemmissa?
Keula pitäisi vaihtaa vanhasta rungosta uuteen runkoon. Vanhassa rungossa kiinni kaulareiän ala sekä yläpuolella ne renkaat, joihin kuulalaakerit tulevat kiinni. Millä hitolla saan ne irti vanhasta rungosta, ja laitettua uuteen runkoon? Saako käyttää väkivaltaa?
^ otat teräs tai alumiini putken joka mahtuu laakerikuppien läpi, pistät kallelleen jotta ottaa irroitettavan kupin reunaan ja koputtelet vähintään neljästä eri kohdasta sievästi veks. Sama toiselle puolelle.
Sent from my Lumia phone using Tapatalk
Floatista on useampia versioita, mutta ainakin kashima-pinnoitettu, fit-valmennuksella varustettu versio on herkempi ja hallitumpi (=tasaisesti jouston läpi liikkuva).
Huoltaminen ei sitten foxussa ihan herkästi onnistukaan fit-vaimentimen osalta, toisin kuin rebassa. Alajalkojen huoltamisessa ei sen sijaan eroja ole.
Mutta kannattaa ottaa huomioon, että tämä fit-vaimennin on ilmeisesti hyvin erilainen evolution-sarjan vaimentimien kanssa, jotka ovat helpompia huoltaa, mutta niiden erosta rebaan en osaa sanoa, että onko eroa.
vitus nucleus saapu tänää kottiin ja nyt on pieni kysymys.
kun istahdan pyörän selkään niin keula on kokonaan pohjassa??? onko tossa joku mahdolline säätö jossain? en ainakaa ohjekirjasta mitään löytäny muutako rebound speed säätönamiskan.
linkki pyörään http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod107043
ei tullu pumppua, täytyy pistää sähköpostia crclle. eihän tossa toimi toi speed lockkikaan. kehuivat vielä et tekävät pyörälle tarkastuksen ennenkun lähettävä maailmalle ku kysyin ku toimitus kesti nii kauan