Käyty illalla testaamassa takametsän tiukimmat mahdolliset nousut ja todettu, että eipä enää surahtele JJ kiinni runkoon :)
Printable View
Liian liukkaat ovat nuo 3Fat liten Snowshoet ajella talven yli, joten tilasin SnoeShow XL:tä nastoilla. Jos nuo orkkis kumit olisi edes silica gummit tai 120tpi niin varmaan niillä voisi pärjätä paremmin liukkailla. Kunhan saapuvat BikeShopista ja tulee taas liukkaita niin laitan nuo XL:t alle.
Täytyy kevääksi etsiä paremmat nastattomat kun JJ:t ei tunnu tulevan toimitukseen millään.
45NRTH Hüsker Dü gummeja ajattelin, mutta vielä ehtii muuttaa mieltä ennen kuin niitä tarvitaan :)
Jaa miten niin liian liukkaat - no parit lipat jo heitin - siten liian liukkaat :p
3Fat litellä nyt joku 2000km takana ja huoltaa piti jo hieman.
Vaihdoin takapakan, ketjun ja suuremman eturattaan. Ketju oli venyneet jo yli 0,75 - varmaan johtui siitä eturattaasta jonka olin johonkin 'muotoillut' uudelleen.
Vapaarattaan laakerit tuntuivat ehjiltä, joten en sitä purkanut. Samoin kammissa ei tuntunut mitään normaalista poikkeavaan. Eturattaaksi löytyi Reversen 38T. Pienempi ratas oli kuin uusi kun taidan käyttää sitä liian vähän :p
Kampia en käyttänyt irti kun en keksinyt miksei se oikea kampi lähde ulos siitä - vasen irtosi kuten tottunut Shimanon ja FSA:n kampien kanssa, mutta oikea ei liikkunut pienellä voimallakaan (kumivasaralla). No ei sitä tarvinnut irti saada, mutta olisin sormin tunnustellut laakerit varmuuden vuoksi ja rasvaa heittänyt niihin.
Takavaihtajan vaijeri taitaa kyllä kaivata vaihtoa, mutta se jäi vielä tekemättä. Niin en jaksa käyttää pyörää vielä huollossa XXL:ssä näin pienien töiden vuoksi, jää sitten huolto keväälle kun sitä todennäköisesti talven jälkeen enemmän tarvitaan.
Laitoin alle nyt nuo SnowShoe XL:t. Nekin oikeni reilulla ylipaineella. Tulee nyt ajettua ne sisään ennen kuin nastoja tarvitaan.
Vähän pettymys oli nähdä mikä on Vee Tiren nastojen laatu - aika kehnon oloisia verrattuna Nokian tai Schwalben nastoihin. Mutta aika näyttää toimivatko.
Wanha laittoi pikkusisurin kun rihlasin tahavanteen ja samalla otin litkut pois, no muutama kilometri ja sisuri halkesi ja se siitä, oli juuri se jota aina suositellaan, en muista mikä se oli kun kaveri sen saksasta tilasi. Nyt on se orkkis sisuri taas paikallaan ja laiten eteenkin kun rihlaan etuvanteen. Keveys ei minulla ole fättärissä se juttu, sitä varten on toinen pyörä, huolettomuutta ja varmuutta haen fättiin joten isot sisurit ja pidän paikat mukana.
^Olisko joku terävä roska jäänyt sisurin ja renkaan väliin? Vai ihan omia aikojaanko halkesi?
Itse olen käyttänyt kymmenkunta 13F sisuria Bud&Lou renkaissa 100mm vanteilla, yksikään ei ole koskaan hajonnut. Sitä ennen olin käyttänyt 2 alkuperäistä Surlyn sisuria ja yksi niistä hajosi – kului lähes puhki ja halkesi.
Erona on se, että Surlyn sisurit olivat pitkään paikalleen, mahdollisesti ilman talkkia ja renkaan sisältä löytyi paljon kumiroskaa, sekä hankauksesta että todennäköisesti alkuperäistä, lähes jokaisen renkaan sisällä olevaa roskaa. 13F sisureiden kanssa olen vaihtanut tai kääntänyt renkaita aika usein, joka kerta putsannut kaikki roskat sisältä ja joskus jopa pessyt, jos ei pyyhkimällä kaikki lähtenyt. Olen lisäksi levittänyt talkkia koko sisurin pinnalle, vanteen sisäpinnalle ja renkaan sisäpinnalle.
Ai miksi olen käyttänyt näin monta 13F sisuria, jos yksikään ei ole koskaan hajonnut? :) Siksi, että kun olen usein vaihdellut tai käännellyt renkaita olen luonnollisesti tyhjentänyt ja täyttänyt sisureita. Tässä prosessissa sisuri venyy pituus-suunnassa liikaa. Uusi 13F sisuri on valmiiksi ”ylipitkä” ja täyttyy Bud&Lou:n sisällä yleensä kahdella makkarataitoksella. Kun sisuri venyy, makkarataitoksia tulee lisää. Olen yleensä vaihtanut sisuria uuteen, kun makkarataitoksia tuli yli 3.
1,5 vuotta sitten tosin olen siirtynyt käyttämään parempia, 24x2,75” Q-tubes sisureita, mitkä täyttyvät ilman ensimmäistäkään makkarataitosta.
Sinä siis olet päätynyt käyttämään sisärenkaita, näemmä pitkäänkin, etkä ole viritellyt tubeless-systeemejä? Olen meinaan ymmärtänyt että ainoastaan epäoikeaoppiset läskikuskit, joihin itsekin kuulun, ajavat sisärenkaallisilla renkailla.
Miten olet päätynyt sisärenkaiden käyttöön?
Mistä kaupasta noita Q-tubesin sisärenkaita olet hankkinut? Vastaan itse itselleni: Kahlasin vähän nettiä ja asia taitaa olla kuten rengaskeskustelussa aiemmin sanoit että ei löydy tältä mantereelta.
Olisko sulla mla laittaa yhtään mittoja noista xl renkaista? Kuinka sopii taakse? Onko asioista enemmän tietävillä hajua 2fatin ja 3fatin takahaarukan leveyksistä? Haluaisi muhkumpaa, mutta en haluais sokkona tilailla gummeja. Eteen vissiin menis melkein mikä vaan?
Kellään kokemusta vielät tuosta xxl.n myyntiin tulleesta scottin big jonista?
300 kalliimpi kun white pro3. Mahtaako olla sen väärti. Vai onko jonkun mielestä oleellisesti parempia palikoita yhdistelty.
Itseänikin kiinnostaisi tuo XXL:n Scott Big Jon. Siinä on jo vakiona mukana sellainen kombinaatio mikä kiinnostaa itseäni.
Sitten kysymys noista sisuskumeista eli meneekö FatBikeistä helpommin sisuskumit rikki kuin muista pyöristä?
https://www.xxl.fi/scott-scale-big-j...115144_1_style
Olen toki välillä viritellyt myös tubeless-systeemejä. Vaikka tubeless saattaa toimia ihan hyvin ”uutena”, ajan kanssa, kun renkaaseen tulee enemmän tukittuja reikiä, ongelmat kasaantuvat. Tukitut reiät saattavat ruveta vuotamaan kun paine muuttuu, renkaan pinta pyyhkiytyy esim. kiveen, tms. Lisäksi tubeless teippauksineen on aina painavampi, kuin kevytsisuri tai pitää siirtyä kertakäyttöisiin systeemeihin, kuten vakuumipussit. Lisäksi susurilla renkaan vaihto tapahtuu hetkessä.
Vaikka tubeleksen ja tavallisen sisurin ero renkaan käyttäytymisessä on valtava, niin en ole huomannut pienintäkään eroa tubeleksen ja talkitetun kevytsisurin välissä.
Enkä ole edes ainoa. :rolleyes:
Noita q-tubes sisureita toin jenkeistä.
Hyvää tietoa. En ole kokeillut tubelessiä mutta olen kyllä vähän ihmetellyt itsekin miten kevytsisuri kontra tubeless eroaisi isommin. Monet antaa ymmärtää eron olevan aina iso, sama mikä sisärengas.
Eli ei sisärenkaan kanssa toimiessa mitään ainakaan isommin pieleen mene.
Itse en kyllä tule enää sisureita läskiini laittamaan. IMO kevyt sisurissa ja tubeleksessa on kyllä selvä ero. Ehkä ei niin merkittävä jos ajaa kovilla paineilla. Pienillä paineilla ajaessa sisurilla sai aina pelätä rengas rikkoja joita tubeleksella ei tule.
Makuja on monen laisia..
Mä en aja juurikaan alle 0,5 barin paineilla. Yleensä takana 0,55-0,65 ja edessä 0,5 tjsp mutta ymmärrän hyvin että tilanne on ihan toinen sisärenkaan kestoa ajatellen jos mennään paljon noiden alle. Silloin tubeless epäilemättä ainakin puoltaa paikkaansa.
Harmi että Q-tubesin sisärenkaita ei vanhalla mantereella kaupata. On varmaan sekä toimivia että myös kevyitä. Tosin kai niitä tilata pystyy jenkkilästäkin.
Käyköhän tuo ketjun alussa mainittu ja kuvassakin oleva race face keskiö varmasti 2Fat Pro pyörään, kun mulla on alkuperäinen määrä eturattaita (kaksi) eikä "single chainring only" kuten toisessa kuvassa on mainittu?
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11...ef185c4c36.jpg
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11...66f5a8a086.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Miksei kävis.
Käy. Rattaiden määrällä ei merkitystä. Laitoin ton keskiön joku 1000km sitten eikä oo vaatinu availua. Kampien akselin läpi saaminen vaatii voimaa reilusti enemmän kuin FSA keskiön kanssa.
Meinasin muuttaa 3 fat liteen 1x9 vaihteiston. Käykö shimanon alivio hg400-9 12-36 pakka vakion tilalle? Entä eturatas, käykö niihin samoxin kampiin mikä vain ratas missä neljä pultin reikää 104mm välillä? Meinasin laittaa 32 hampaisen.
Tulihan tästäkin bikepackingpyörä. Ainoastaan Anything Cage-kiinnikkeet puuttuvat etuhaarukasta, mutta niitä on harvemmin hiilikuitukeulissa.
https://lh3.googleusercontent.com/-g...2/P1490134.jpg
Onko tuo runkolaukku omatekoinen vai joku valmis? Itekin vähä haaveillu...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Joo, eipä tuohon edes auttavasti sopivaa tunnu oikein löytyvän markkinoilta...
Mulla meni ihan helposti läpi, vähempi tarvitsi voimaa kuin irroittaessa.
Tulipa siinä osia vaihdettua. Takapakka, ketju, keskiön laakeri, takavaihtajan korvake ja nastarenkaat. Samalla tavalla oli vapaarattaassa jäljet takapakasta kuten muutkin täällä raportoineet. Vanha takapakka ei mennyt ilman voimaa paikalle niin ajattelin sen vaihtaa ja samalla tietysti ketjun. Kun ketju oli pyörästä irti, niin huomasin että eihän ne polkimet kovin liukkaasti liiku. Vaihteita säätäessä tarkistin korvakkeen. Tasaista pintaa vasten huomasi, että ole vääntynyt hieman ulospäin, silmällä ei oikein huomannut.
Sori nuubie kysysmys, mutta jos vaihtaisin 3FTA PROhon keskiön-kammet SRAM GX-sarjasta, niin mikä sarjan tarjokkaista olisi oikea vaihtoehto ? Jos taas hakusessa olisi mahdollisimman kestävät keskiö-kammet, mikäli olisi siinä tapauksessa suositeltava kombinaatio ?
Tein tänään koemielessä pirkkaläskien maanopeusennätyksen! Tai ainakin luultavasti vähintään top-10:iin pääsee lukemalla 72km/h :D Tampereella lukonmäessä vakio välityksillä, bulldozerit renkaina ja kadenssi noin miljoona, niin ja pyöränä viime vuotinen pro-mallin alumiini pyörä.
Tuskin tuossa mitään järkeä oli mutta tulipahan kokeiltua, meni yllättäen ihan kuin juna tuossa vauhdissa.
Ajoitko Lukonmäkeä ylä- vai alamäkeen :)
Ylämäkeen saisi ottaa vähintään tuon kakkosen tuolta seiskan takaa pois, eikä siltikään varmaan riittäisi :D
Juu ajelen myös työmatkat nyt syksyn ja viileämpien ilmojen tultua :p
Välillä tulee ajettua Lempäälä-Tampere matka vaikka Hervannan kautta ja siellä rämmittyä vähän aikaa metsässä. Tällöin tulee normaalin 40km sijaan 60-70km ajettua päivässä.
En saanut kunnolla mitattua noita, kun en löytänyt työntömittaa.
Mittanauhalla arvioiden nuo näyttäisi olevan hieman alle 12 cm leveydeltään kun painetta oli 1bar. Ja pari lisämittausta - kun etuhaarukka on 14cm jää renkaan sivuille 1-1,1cm tilaa eli sanoisin että tuon 12cm ne on leveät. Monessa testissä on sanottu Knob Width 119mm.
Ajelin noilla XL:llä perjantaina yhteensä 50km lenkin kun työmatkalla hieman kiersin metsäänkin. Oli hieman raskaat ajaa, mutta ajoin tarkoituksella pienillä paineilla jotta kaikki nastat saa kontaktia asfalttiinkin. No 5min hidasti menoa eli ei juuri mitään kun matka normaalisti on alle 1h / suunta :)
Melu on vielä kovempi nyt kun nastat junnaa, mutta muutoin tuntuvat mukavammilta ajaa ja kevyemmätkin ovat kuin originaalit SnowSnoet. Hieman alle 1,5kg näytti nuo XL:t painavan nastoineen.
Punnitsin. Mutta vaakani ei ole kovin tarkka - siksi en laittanut grammalleen :p
Juu ja paketissa lukee 1450g - Bikeshopin tiedoissa on 1640g.
Orkkiskumit näytti samalla mittauksella 1.6kg edelleen. Eli sikäli ei tuo pitäisi ihan mitä sattuu näyttää tuo vaakani.
Joo saman huomasin ja oikeen passelin näköinen, hinta oli 35€ joka on kyllä lähes ilmainen.
Tammistossa ei oo, eikä tienny millon tulee kauppaan. Ties kyllä et on olemassa ja kooditkin sille löytyy.
Edit: siis runkolaukkua kysyin. 3 kpl Litejä oli parkissa.