Ihme nudisteja.
-10°c ja tuulta 12m/s
Kai siinä pitää vähän olla vaatettakin päällä kun on kaukana kotoa metsätaipaleella.
Muuten syö karhut jäätynyttä raatoa:rolleyes:
Printable View
Ihme nudisteja.
-10°c ja tuulta 12m/s
Kai siinä pitää vähän olla vaatettakin päällä kun on kaukana kotoa metsätaipaleella.
Muuten syö karhut jäätynyttä raatoa:rolleyes:
-15C ja 10-15m/s sekunnissa tuulta merellä luistellessa.. aivan jäässä alkuun mutta kun veri alkoi kiertää tuli yllättäen lämmin. Olen joka vuosi yrittänyt totuttaa itseäni kylmään syksyisin ja alkutalvesta pitämällä mahdollisimman vähän vaatteita. Toimii mutta tänä vuonna on ulkoilu jäänyt vähiin.
Olen talven jokaisena vapaapäivänä vetänyt 4-6:n tunnin lenkkiä, useimmiten en ole viitsinyt ottaa vettä mukaan ja jos olen niin on ollut korkeintaan .75 litran juomapullo josta olen juonut korkeintaan puolet. Päälläni on ollut pelkkä huppari, kaksi teepaitaa, verkkarihousut, välillä tykit, urheilusukat, tennarit ja kaulahuiviputki. Ainakaan vielä ei ole palellut muualla kuin varpaissa vaikka on ollut navakkaakin tuulta ja pakkasta. Niin ja onhan mulla aina pipo, hanskat ja kypärä.
Hih, mulla on ollut suu niin messingillä viime päivinä, että vaimo kokeili eilen täpäriä nastarenkailla :)
Ei oikein tykännyt teräsjäisistä urista ja kengänjäljistä - perä kuulemma luisteli liikaa...
Meinasi kokeilla uudestaan talvipyöräilyä kun on vähemmän jäätä.
Satuin olemaan liikkeellä(kiire oli...) Tammistossa ja kävin siellä Budgetissa ja sielläkin oli noita, mutta missään ko. korissa ei lukenut hintaa. Myyjillä oli kiire ja samoin mulla, joten en jäänyt kysymään, mikä niitten hinta nyt olis ollu, mutta ihan laidasta laitaan olis löytyny kokoja korista. Joissain luki ovh. 29.
Tilasin noi netistä ja hävisin (ehkä) 7 egee, mutta ainakin mulle ihan riittävän hyviltä ne vaikutti siellä kivijalassa. Maanantaina pitäis olla noudettavissa. Hyv(i)ä vinkk(e)i, kiitos siitä(niistä)!
W106:ia nastarenkaita(Nokian siis) löytyy näemmä todella hyvin eri kokoja kaiken maailman Prismoista ja Budgeteista. Hintakonsensus tuntuu olevan n. 29e/kpl. Samaan aikaan pyöräliikkeet tuntuu vaan nostaneen niiden hintoja... Erikoista.
Nastoille tosiaan ollu viime päivinä jopa käyttöä, vaikka viimeiset pari päivää ne ovatkin olleet jopa melko turhat. Edes nastat ei auta, kun teräsjään päällä on riittävästi pakkaslunta. Ja varsinkin noi W106:set on melko liukkaat, kun se jää on alla oikein kunnolla urilla tms. epätasainen. Mutta noilla nykyisillä kyllä pärjää kohtuudella ja pakko sanoa, että on noi 47-milliset vaan selvästi paremmat talvirenkaat(TM) kuin sama Nokialainen 37-millisenä oli.
Nyt on pakko tehdä jotain sille, että varpaat eivät kestä kylmää. Onko kellään näitä: Mavic Thermo Plus? Tai löytyisikö äkkiseltään jostain lähikaupasta vastaavia? Muita suosituksia?
^Käy plokkaamassa hyvinvarustellusta apteekista Grabberin varpaanlämmittimiä. Mansku 5:n Yliopiston Apteekista löytyi ainakin vielä viime talvena. Noilla saa ainakin jotain apua alkuun.
Sportfiren karvasuojat ovat kohtalaisen hyvin toimineet itselläni. Velosportissa oli niitä viime talvena, en tiedä onko nyt. Noita lämpöpakkauksia tosiaan saa apteekeista (muun muassa) ja toimivat varsin hyvin. Hieman kalliimpia pidemmän päälle, kai, mutta ainakin akuutin tarpeen hoitaa mainiosti ja ehtii sitten katselemaan kengänsuojia tai sähköpohjallisia.
Cyclocrossiinhan muuten alun perin lisättiin juoksu- ja kanto-osuudet varpaiden ja sormien lämmittämiseksi. N. 10 minsan välein muutamaksi kymmeneksi metriksi jalkautuminen oikeasti auttaa, mutta sinulla taitaa olla tuota matkaa muutenkin ihan tarpeeksi.
Kunnon kenkäsuojat maksavat itsensä nopsaan takaisin, kun työmatkoissa menisi 6€ päivässä Grabbereihin. Lisäksi omat tapani tuntien luulen, että kaikki sellaiset erillispussukat tai sähkölaitteet jäisivät käyttämättä. Sportfire on hyvä vinkki - täytyypä pirauttaa Mäkelänkadulle ja varmistaa saatavuus.
Käyttäjäarviot Mavicin kengänpäällisistä ovat olleet niin huonoja (vrt. CRC ja hajoavat vetskarit), että mä en ainakaan raaskisi ostaa niitä ilman isoa alea.
Ihmetellääs vähän. Muuten alkaa talviajovarusteet olla iskussa, paitsi varpaat tuppaavat palelemaan, kun lähestytään (ja alitetaan) –10° ja lenkit kestävät sen 3–4 tuntia. Maantiepolkimista (vanhat Shimpat, joihin menee Lookin muoviset klossit) ei hotsittaisi luopua, siten aika moni talvikenkä on pois laskuista. Myöskään lämmitettävät pohjalliset eivät houkuta.
Nykysettinä siis merinosukat (enempää sukkia ei mahdu), maantiekengät lämpöpohjallisilla (siis folio-villayhdistelmä), kengän päällä villasukka (jossa klossin kohdalla kolo) ja päällimmäisenä neopreeniset kengänsuojat.
Vanhasta ketjusta löysin maininnan "lämpölevyn" laittamisesta pohjallisen alle klossin kohdalle ja tarkennuksen ihmemateriaalista: "jotain styroksin tapasta mutta 1mm paksua vaan ja auttaa siihen ettei se kylmä rauta hohda läpi kylmää". Kävin noilla spekseillä K-Raudasta utelemassa, mutta siellä ohkasin "lämpölevy" oli noin 3 senttiä paksua...
Tietääkö kukaan, mistä lienee ollut kyse? Tai onko muita patenttiratkaisuja, joihin ei sisälly poljinten, kenkien tai nykyisten kengänsuojien vaihtaminen? Noita liian kylmiä ajoja lienee kuitenkin vain kourallinen talvessa, niin ei raaskisi jätti-investointeja tehdä... muttei myöskään jättää ajamatta ;)
Pölhö...täällä kohtalotoveri! Ei kaiketi ole olemassa ratkaisua jos varpaat on palelevaista sorttimentaallia kuten mulla, ja mä olen varmaan ennätys.
Enemmän sukkia ei auta, varpaiden pitää päästä liikkumaan. Kovin iso kenkäkään ei ole enää hyvä, itellä on siis 2 ohutta varta vasten neulottua villasukkaa, lammaskarvapohjallinen ja 44 numeron nahka( ei siis muovi tms.) monot, päällä 2 karvavuorisuojaa ja ISO villasukka. Palelee, ei mahda mitään mutta tämä on täysvarustus. Kesälläkin käytin pitkään villasukkaa.
Ja olen kokeillut avantouintia, laittaa finalgonia varpaisiin ( se alkaa poltella sitten yöllä..tai siis lenkin jälkeen jokunen tunti ja sitten joutuu varpaita jäähdyttelemään kylmässä vedessä..) äitee ehdotti valkosipulia mutta en usko että auttaisi, verenkiertoon.
Ei auta kun kestää palelua, lyhentää lenkkejä ja tehdä niitä varikkokäyntejä, tämä viimeisin on osoittautunut erinomaiseksi ratkaisuksi jos vaan muuten jaksaa varikolle ajella. Varikko kotona, se ei onnistu, se lenkki on siinä sitten. En tosin ole huomannut kovasti eroa onko -10 vai -20, varpaat palelee parin tunnin kuluttua lähdöstä.
tempokisu, palelussa ja palelluttamisessa on aika vaikeasti määriteltävä raja. Ei kannata yrittää kestää liikaa.
pölhö, mulla on MW81-kengän oman pohjallisen alla itse leikattuna pala ohutta aktiivihiilipohjallista. Se auttaa riittävästi alta tulevaan kylmyyteen.
Jos jalat ovat ongelma, ja ratkaisu maksaisi vain muutaman kympin, niin mikä paha vika lämmitettävissä pohjallisissa on? Akkujahan ne syö ja monen sortin akkuja sekä latureita löytyy jokaiselta pyöräilijältä, koska kukas pyöräilijä sitä ilman kunnon valoa talvella ajaa.
Mutta pärjäileehän sitä ilmankin. Siinä vaiheessa kun varpaat on turrana, niin ei ne enää kylmääkään tunne... :)
No tokihan mä makkaraperunat haen, vaan miten tämä varpaisiin liittyi ;-)
Mä luulen, ettei tonne lämpöpohjallisen (tai aktiivihiilipohjallisenkaan) palaa taida mahtua, vähentää heti varpaiden liikkuvuutta > varma jäätyminen. Ehkä mä aloitan snägäriltä ja sitten alan harkita lämmitettäviä pohjallisia, niistä löytynee aiemmilta sivuilta vinkkejä.
Kiitti vastauksista, ihmiskokeet jatkuvat!
Niitä voi tilata Urheiluareenan omasta nettikaupasta suoraankin. Sain omani juuri tällä viikolla. Tämän paivän -10 asteisen lenkin kokemuksella sanoisin, että niistä on paljon apua, mutta ei ne silti ihmelääke mihin tahansa pakkaseen ole. Kyllä noilla nyt nämä talviajelut pärjää. Tänäänkin meni kohtuu mukavasti 2,5 tuntia, ja harvoin tämän pidempiä lenkkejä pakkasessa ajankaan.
Omiin MW-80siin vaihdoin välillä viime talvena termopohjalliset (villahuopa+alumiini) alkuperästen tilalle, sekin auttoi. Nyt mulla on niissä Jalaksen kaarituelliset paksut pohjalliset, jotka on lämpösemmät kun Shimanon omat, ja tukee sopivammin omaa jalkaa. Jossai työkenkäliikkeissä oli noita Jalaksia kolmella erikorkusella tuella.
Tänään Hämeenlinnassa niin hieno keli, jotta. Asun kuitenkin maalla ja lenkille lähtiessä huomasin parin kilsan jälkeen
ettei pyörällä voi enää turvallisesti ( cc nastat) ajaa.
Oli pakko siirtyä autojen ajouralle ja se ei oikein houkuttanut.
Ajoura paikoitellen keskellä kaistaa. Takaa tulevia autoja ei kuule.
Rohkea päätös,
keskeytän ja autolla kamojen kanssa kaupungin kelvejä koluamaan.
Eka, mutta ei vika kerta. Erinomaisia reittejä ja hyvin aurattu.
Nokialaisesta loppui akku ja camelbakista jäätyi letku (kun en muistanut alkumatkasta hörpätä juomaa).
Varpaita paleli lopuksi tietysti.
ELI tosi mukava reissu:cool:
Bike Company on noita myös myynyt joskus (-> huom. uusi osoite)
Sieltä tilaaminen on vitsi. Odottelin omiani viime talvena monta viikkoa. Kyselysposteihin ei vastattu mitään. Sitten kun laitoin viestin, että ei tarvitse enää lähettää kun talvi loppuu kohta niin tulivatkin pian ;)
Taitaa urheiluareenasta saada parhaiten kun käy livenä hakemassa suojat.... suojat on kestävät mutta kovassa käytössä hajoo vuodessa:seko:
Eilen oli lenkillä puhetta kun jäätyy varpaat ja sormet mulla herkästi niin kehotettiin laittaan päähän enempi vaatetta kun nyt eilen vaan buffi ja kypärä
Pään kautta kuulemma karkaa lämpöö mutta eilenkin tuli muutama pyöräilijä vastaan ilman pipoo...:seko:
Kyllä minulle tuli Sportfiren lähetys ihan viipyilemättä, ja aiemmatkin tilaukset on tulleet.
Ensin yritin tilata Vaude Minskejä Reittipisteeltä, ja siellä kävi noin, että tilausvahvistuksen jälkeen ei kuulunut mitään. Ei vastattu puhelimeen eikä sähköposteihin. Yli kuukauden odotin turhaan, ja peruin sitten koko tilauksen.
Muistaakseni itsekin tilasin viime talvena, ei näkynyt, ei kuulunut. Soitin perään ja selvisi, että heillä oli silloin muutto meneillään ja järjestelmät oli sekaisin. No onneksi sain suojat mutta kannattaisi ilmoitella vaikka kotisivuilla jos on jotain hässäkkää meneillään.
Tai ostaa letkuun eristeen.
http://www.bike24.com/i/p/2/0/10102_00_y.jpg
Eilen illalla piti puoliväkisin lähteä hakemaan tuntumaa pakkasvaatetukseen(kokeilemaan uutta pyörää), jotta osaa jotenkin arvoida mitä pistää päälle jatkossa jos/kun on pakkasta hieman enemmän. -15c näytti mittari ja seuraaville päiville taas lauhempaa ja lauhempaa.
Jalassa ohuet icepeakin softshell tms. housut perustykkien kera ja päällä lidlin tekniikkakalsaripaita, ohuehko fleece ja ohut kuoritakki, käsissä Zonexin lobsterit ja jalassa Sievin varsigoretexit. Päässä tuulenpitävä kypäräpipo.
Ekat 30min meni hienosti, aattelin että onko tosikaan. Mutta kyllä se löysä pelkkä pyörätiepolkeminen sitten jossain kohtaa päästi reidet palelemaan ja niitä piti vähän läpsiä ja jarrulla laittaa tunkkaustarvetta. Alumiiniset nousukahvat myös säteili siihen malliin kylmää ihan kosketuksen kautta hanskaan, että kämmensyrjä ja pikkusormi olivat kylmissään. Käsien pienellä hikoamisella oli varmasti tähän kylmän läpi hehkumiseen oma vaikutuksensa. Tähän auttoi käden siirto kauemmas nousukahvasta ja pitäminen vähän aikaa nyrkissä (muuten kyllä noi Zonexit on loistopelit, 25eur). Noin 45min kuluttua alkoi varpaat pikkuhiljaa palelemaan ja niitä piti vähän kipristellä ettei mene turhan viileäksi. Jalassa ihan normi sukka. Alumiinikärki toki noissa kaikissa goretex-malleissa, mutta enköhän noilla pärjää, koska noita saan ilmaiseksi töiden puolesta. Laitetaan jotain villasukkaa jatkossa.
Jännä sikäli, että kotona kun nappasin popot jalasta niin koitin kädellä kuinka kylmä siellä varvaskammiossa onkaan. Ei yhtään kylmä.. Miksi varpaat palelee lämpimässä :seko:
Kaikenkaikkiaan hyvin kertova reissu. 3 paikkaa oli kylmissään, reidet, pikkusormet ja varpaat.
Jahka tästä lähtee nousukahvattomalla fillarilla maastopyöräilemään vastaavilla asteilla, niin reidet varmasti pysyy lämpimänä ja sormet myös. Varpaille pitää kehittää jotain speciaalia, villaiset sukat ehkä jopa :eek: