Lezynen lattiapumppu hajosi reilussa vuodessa.
Printable View
Lezynen lattiapumppu hajosi reilussa vuodessa.
Blackburni Air Tower 1, lattiamallin pummpu hajlsi neljän vuoden käytön jälkeen. Ikuista takuuta luvattiin ostettaessa, mutta koskiko se takuu vain pumppua vaiko myös letkun päässä olevaa osaa... sitä en muista. Kaikki ilma tulee nyt Schrader-suuttimesta, eli maantierenkaat jäävät täyttämättä.
Passaako muiden valmistajien pumppujen päät Blackburnin kumiletkuun?
Mittaa rjm pumppusi letkun sisä- ja ulkohalkaisija. Luulisin niillä tiedoilla jotain osaavani vastata tai sitten joku muu tietää. Suulakkeessahan on se nippa joka tulee letkun sisälle, tosin oman Zefalin letkukin pyki alle kolmen vuoden.
Aattelin, että tuota suutinosaa ei voi purkaa mutta tampillapa sai nakutettua pakettia koossa pitävän tapin pois. Sisältä löytyi kumikuula, muutama muu kuminen ja muovinen osa. Kokosin ne samassa järjestyksessä takaisin osia hellästi silitellen ja löin alumiinisen tapin takaisin. Ja pumppu toimii taas. Mikähän tuossakin nyt sitten oli vikana?
Lezynen pumpuista en osaa sanoa mutta heijän suulake on minusta kätevä. Laitoin alkuun letkuineen kompuraan 4 millin sovitteella mutta kun pahin kompurakiima on ny ohi niin siirsin ABS-suulakkeen sujuvasti vanhaan Zefal Airiin. 8millinen letkunkiriste hoitaa hommansa.
Oma lezynen matkaversio lopetti paineiden näyttämisen alle vuoden ja ehkä about 100 käyttökerran jälkeen. En edes ole jaksanut katsella mikä mättää, kun 15 vuotta vanha rennkompressor futaa edelleen. Harmi kun rennkompressor painaa niin paljon että sitä ei oikein kehtaa raahata pyörälaukussa.
Bilteman 20€ pumppu jo 6 vuotta eikä mitään vikaa tai huomautettavaa. Jos joskus hajoaa (mitä tosin epäilen) niin ostan samanlaisen.
https://www.bike-components.de/de/PR...ersal-o870001/ Tilasin eilen, toinen saksan isoista mtb--lehdistä kovasti kehui. Ja ettei suulakkeista tule pulaa https://www.bike-components.de/de/To...versal-o20001/ ja tolle vielä tämäkin https://www.bike-components.de/de/To...versal-o20001/ .Ainakin pikkupumpussani on vastaava älypää toiminut hyvin.
Kohtapuoliin luulen olevani hyvin perehtynyt erilaisiin suulakeratkaisuihin, esimerkiksi SKS Eva ei kovin pitkäikäinen mun käytössä ollut. Topeakin Super Chuckeja on kaksin kappalein. Melekonen möykyrä.
Lezyne pelitti pari kuukautta, jonka jälkeen painemittari hajosi. On ollut nyt 1,5 vuotta käytössä, muuten toimii ok.
[IMG]https://farm4.staticflickr.com/3921/...dc3eab17_n.jpgLezyne ABs&Topeak Super Chuck by Arctic Biker, on Flickr[/IMG]
Oma kokemus on jotta itse pumppu pelaa mutta suulakkeet hajoo ja mittari näyttää mitä sattuu, Zefal Airin tarkkuus maastopaineilla on syvältä, sitten isommilla baareilla alkaa olla jo siellä päin. Esikoisen AIM-pumppua kesällä koestettiin ja se oli uskollinen digitaali-irtomittarin kanssa myös maastopaineilla.
Tilaamani Pro Teamin näytön tarkkuutta kovasti sakemannit kehui. Sinällään tuntuu typerältä käyttää jalkapumppua ja eiluottaen sen mittariin tarkistaa verrokkidigillä.
Tuo Liiterin äskettäin myymä noin 8 euron jalkapumppu on fantastisen hyvä jos max paineet noin 5 Bar riittää. Kyseessä oli siis hintaisekseen ihmeen hyvin tehty pumppu sillä "high volyme" periaatteella eikä sillä "high pressure".
Samaisella pumpulla täyttää erittäin kätsysti esim. auton ja traktorin renkaat kuten myös isot uima-altaat ja lelut. Tämä koska sitä ilmaa tulee niin julmetusti joka painalluksella.
Itsellä ollu vuodesta 2008 Blackburnin Airtower 2, joka on pelittänyt hyvin. Hintakin oli vielä inhimillinen (nyttemmin näyttää hieman nousseen). Kumiletkua jouduin viime talvella lyhentämään hieman kun siihen tuli reikä, mutta tämä osin omaa tyhmyyttä sillä pumppu on välillä jäänyt parvekkeelle aurinkoon. Blackburn on jonkun verran uudistanut pumppuja, eikä näytä samaa olevan enää valikoimissa. Ulkonäöllisesti nykyinen Airtower 1 on samanlainen paitsi omassa vanhassa on vielä metallia tuo lattiaa vasten oleva levy. Jossain näyttää vielä löytyvän vanhemman mallista Airtower kakkostakin poistohintaan... Tykkään omasta 2-mallista, jopa enemmän kuin hieman uudemmasta Airtower 4-mallista. Tuosta uusien mallien Anyvalve-suuttimesta en kyllä pidä tippaakaan vaan mielestäni vanha on/oli parempi (presta ja schrader erikseen)
Mun Zefalissa oli kanssa venttiilissä reiät erikseen prestalle ja autoventtiilille, niin kauan hyvä kunnes hajosi. Letkukin pyki niin tilasin Roselta heidän varaosa- systeemin jossa tää anyvalve. Surkea suorastaan, sitten pelkästään SKS Eva venttiili, siitä taipui ja lopulla katosi tää venttiiliä avaava piikki. Lezynen suulakkeesta tykkään, kiertää kiinni niin pysyy, ja tää letkun paineen tyhjentävä venttiili on kanssa minusta kiva, suhaus ja presta sulkeutuu ja helppo kiertää irti.
[IMG]https://farm3.staticflickr.com/2949/...a3f9bca3_n.jpgLezyne & Pro-suulakkeet by Arctic Biker, on Flickr[/IMG]
Nyt on ainakin viikon verran kokemusta Pro Team-pumpusta https://www.bike-components.de/de/PR...l-2014-p38893/
Soiva peli, ostasin uudestaan. Suulake eli venttiili on sekä presta- että autoventtiilejä käyttävän mieleen. Molempiin löytyy aika jähmeästi kierrettävä suukappale. Mutta yhtä uupuu ja näin raamatullisesti sen mukana kaikki. Ei ole letkun painetta tyhjentävää venttiiliä. Niimpä askartelin Lezynen kiinni jota hommaa en kaikille suosittele.
Kas kun Lezynen venttiiliä saa vain letkuineen ja ton ulkohalkaisija on 8mm. Letkun sisään menevän nipan maksimipaksuus on 4mm.
Pienen askartelun jälkeen mulla pelaa Pron letkussa nyt Lezynen venttiili ja paineensa pitää aina 8,5 baariin asti. Olen varsin tyytyväinen.
Kuvassa muuten Lezyne Pron letkussa ja Pron venttiili Rosen/Zefalin letkussa kiinni.
Hei, ensiviestini. Ongelmani: Bilteman asialliseksi (niinpä niin..) kehuttu Käsipumppu, tuotenro 27503, EUR 19,99. Itselläni perushybridissäni Dunlop venttiilit. Pumppu tuli ilman paketissa lukevaa "Smart" suukappaletta (Schraeder/MTB ja Presta (Racing) venttiileille. Paketissa/muovipussissa luki myös "toimitukseen kuuluu sovitinkappale Dunlop-venttiilejä varten, sitäkään ei ollut. Pyysin sähköpostitse puuttuvaa sovitinkappaletta joka tuli tänään, eli Dunlopin venttiilin päähän sopiva kierrettävä adapteri tuli, harmaa suojakuori ja musta 16 hampainen kumirinkula, ja harmaa ns.hattu jossa sisäkierre ja sellainen kahdeksikon muotoinen kuminen kiinnikekappale letkuun on tämä sovitinkappale "noin suunnilleen" selitettynä. Alkuperäisen pumpun letkunpäässä oleva kiinteä adapteri ei käy sellaisenaan ns.mihinkään, ja ei tunnu tämä sovitinkappalekaan käyvän siihen. Onko toi Dunlop venttiilille sopiva mitenkään ? Kuinka pumpun letkun päähän toi sovitinkappale laitetaan sillä pumpun pussista sitä ei näe (ainoastaan hajoituskuva kuinka liitetään Dunlopin päähän, ei itse pumpun letkuun ? Bilteman verkkokaupasta kun tuotetta katsoo niin pumppu on erilainen, punakytkiminen sovitinkappale (Schareder/Presta:lle ilmeisesti) kuvassa, verkkokaupan pumpussa tekstiä, tämä ns.nimetön. Letkun päässä oleva hylsy ja sovitinkappaleen 16hampainen kuminen rinkula, survotaanko se rinkula letkun kiinteään hylsyyn sisälle mallia väkisin ja rinkulan sisälle laitetaan sitten Dunlopiin käypä kierreadapteri ? Mitään ns.kytkintä jolla lukitus / vapautus tapahtuu Dunlopiin ei ole, ehkä ei pidäkään ? Vastaavanlaisen pumpun omistajat, olisin kiitollinen vinkeistänne. Vähän vaikea näitä selittää toki täällä ns.näkemättä ; )
Emännän pyörässä on dunlop-venttiili ja itse olen pyörittänyt sen alumiinisen sovitinkappaleen dunlop-venttiiliin kiinni ja sitten lukinnut pumpun suukappaleen sovitinkappaleeseen. Ja eikun vaan pumppu soimaan.. Toivottavasti näistä ohjeista on apua..
Terve vaan palstalle.
Eli olisi tarkoitus ostaa jalkapumppu fillarille ja haluaisin linkkejä sellaisiin pumppuihin mitkä käy suoraan Dunlop venttiiliin.
Ei tuo adapteri niin huono juttu ole, sillä saa ilmaa myös huoltamoiden laitteilla. Dunlop alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, käytössä Saksassa ja täällä skandinaviassa. Jonain päivänä saattaa poistua kuvioista. Pyörä on kumma laite lyhyestä historiastaan huolimatta, tuumakoot, lukematon määrä "standarteja" ja ties mitä, vaikka yritystä jonkinlaiseen normistoon on ollut. On kait valmistajilleenkin tunnepitoinen väline, niin kuin meille harrastelijoillekin.
Itsellä tälläinen pumppu. Pelittää kaikilla venttiilityypeille ja halvasta hinnastaan huolimatta ihan laadukkaan oloinen vekotin. Palvellut jo melkein kolme vuotta.
Tuli tilattua Blackburnin Airtower 2:n, ainakin googlettelu kertoi pumpum käyvän Dunlop venttiiliin. Jaa on se Dunlop venttiili katoavaa luonnonvaraa? Harmi koska mun kirjoissa se on paras venttiili tyyppi.
Joopa joo, vaikka kuinka netissä väitetään, että käy Dunlop venttiiliin niin ei kyllä käy. Ei lukitu mitenkään Dunlop venttiiliin.
http://www.dickssportinggoods.com/pr...uctId=20688216
"AnyValve™ pump head automatically adapts to Presta, Schrader and Dunlop valves"
http://www.evanscycles.com/products/...-pump-ec039652
"Fits Presta, Schrader or Dunlop valves without switching parts."
Tuossa nyt muutamia sivuja missä vakuutetaan, että käy Dunloppiin, mutta ei käy kokeiltu on. Ei Lukitu sitten millään Dunloppiin täten pumppu on itselleni hyödytön. Ei mennyt kuin 50 euroa kankkulan kaivoon. Hain sitten Clas Ohlsonilta pari kymppiä maksavan jalkapumpun jossa takana myös väitettiin, pumpun toimivan Dunlop venttiilissäkin. Ja sehän toimii ei mitään ongelmia.
TulisTulis mieleen jotta josko Dunlopit pikkuhiljaa hylkäisit?
Tuli mieleen siis yläpäähäni että ainoat Dunlopventtilit on mulla maitokärryssä jota muuten tarviin aika usein niin nuo aiemmin linkkaamani kierrettävät pelaa ihan iloisesti.
^^ Meniskö hätäapuna jotkut tuommoiset adapterit: http://www.rosebikes.fi/tuote/adapte...alve/aid:23180
Tuo Dunlop -> Schrader -adapteri toimii ihan hyvin, paineenkin voi tarkistaa kun pumppu on kiinni tuollaisesssa adapterissa. Vähän hankala se on, kun se pitää aina ruuvata paikoilleen venttiiliin mutta toimii se. Itselläkin on pumppu, jonka luvattiin toimivan Dunlopien kanssa, ja ehkä se niinkin on, mutta kunnolla se toimii vain adapterin kanssa. Noin muuten Dunlop-venttiilit ovat aika syvältä, mutta niitähän on tässä maassa paljon, ja omasta pihastakin löytyy enemmän kuin tarpeeksi.
Onko kellään kokemusta Cannondale Airport Max Floorista? Jalkapumpussa lukee, että headMaster presta and schrader-compatible locking valve head requires no disassembly", mutta käytännössä en tuota tukevasti prestaan saanut, vaikka monta kertaa yritin. Se jää siihen samaan tapaan, kuin Blackburnin airtower1 multihead, eli löysästi, heiluen ja ohi suihkien. Koitin molemmissa lukitusasennoissa, mutta tulos oli samanlainen aina.
Ainoa millä sain tuon pään pysymään hyvin paikoillaan oli toisen pumpun 1 adapteri, mutta siitä ei ollut hyötyä, koska tämän adpterin ongelma on, ettei sen kanssa saa ilmaa kumiin asti. Aion kyllä käydä tämän näyttämässä vielä jollekin viisaammalle ennen kuin palautan sen, siltä varalta, että teen jotain väärin, mutta vaikea kuvitella, että tuo jotenkin menisi prestaan ohi suihkimatta.
Prestaankin on viisasta laittaa pieni adapteri, ihan vaan sen neulan taittumisen suojaksi. Niitä saa ainakin pyörähuoltoliikkeistä. Se on hyvä myös huoltamoilla ilmaa tankatessa.
^
Lisää testikertoja Cannondale Airport Max Floorilla. Ei istu Prestaan vaan heiluu ja heiluessaan mielestäni juuri tuo neula vaarassa ja ilmat tulee ohi jokatapauksessa. Sain lopulta sillä ilmaa prestakumiin vain toisen pumpun adapteriosalla. Ilmaa meni eteen hieman vajaa 6 baria ja taakse runnoin väkisin n. 6,5 baria, mutta ei viitsi enempää laittaa, kun tuo adapteri voi pompata venttiililtä, varsinkin kun paine lisääntyy. Kyllähän tuo menis jonkun adapterin kanssa, mutta ongelma on silloin juurikin se, että tolla adapterilla ei aina edes saa ilmaa kumiin asti ja mulla ei ole aikaa eikä kärsivällisyyttä/mielenkiintoa jättää pyörälenkkejä tekemättä jos ei pumppu/adapteri viitsi sillä kertaa toimia. Haluan pumpun joka toimii kyselemättä joka kerta. Ei haittaa vaikkei muista venttiileistä ymmärtäisi kuin prestoista, kunhan sen pumppaisi aina kunnolla.
Onko kellään tietoa jostain korkeapaine jalkapumpusta jonka pää istuisi hyvin prestaan? Elätän vielä toivoa, että teen jotain väärin ja tämänkin pään saa sopimaan prestaan jollain tavalla jota en vain tajua kokeilla, mutta jos ei käy niin hommaan jonkun toisen kun ei tämä erityisen halpa ollut.
Itse olen ollut ihan tyytyväinen SKS Rennkompressor -pumppuun. Näytti muuten olevan XXL:ssä halvennuksessa parhaillaan.
^
Vaikuttaa hyvältä pumpulta, mutta käykö se prestaan sellaisenaan vai onko siinä joku erillinen prestasuutin/pitääkö hommata erikseen prestasuutin? Jotenkin Blackburnin Airtower1 any valven jälkeen arveluttaa voiko 1 suutin istua hyvin useampaan venttiiliin, kun ei tuossakaan käytännössä istunut.
Mikäs tuo Eva venttiili on mitä jotkut kertovat tuon Rennkompressorin kanssa käyttävän? Saako niitä XXLstä?
Toi on kyllä tyylikkään näköinen toi Cannondalen Airport MF, on metallinen jalkaosa ja mittarinympärys, metallinen kädensija ja todella isolla PSI:t merkattu ja baritkin 2 krt isommalla kuin Blacburnissa kumpikaan. PSIt näkee kumartelematta suoraan lukea. Ainoa muovinen osa tuntuu olevan suutin ja kädensijan päätytapit. Kun sen vielä saisi prestaan istumaan tai erinomaisen adapterin, jolla aina saa pumpattua niin olishan toi ihan jees. On vaan sen hintainen, että melkein olettaa sen istuvan ilman mukinoita prestan ympärille.
Renkaat on mulle tosi tärkeet, varsinkin nyt, kun testailen erilaisia (maantie)renkaita erilaisilla paineilla. Pakko se on löytää sellanen pumppu joka pelittää varmasti, ainakin sen prestan kanssa. Voi olla, että käyn ton Rennkompressorin katsomassa. Ehkä kysyn vielä saanko pumpata testiksi jonkun heidän fillarinsa kumit :) Hei, toihan on muuten tosi hyvä idea!
Jokin tuossa nyt piiputtaa. Pumppu on huippuhyvä jo hinnan perusteella ja kun on Cännäri. Vipu auki ja suutin niin syvälle kuin vaivatta menee, vipu kiinni ja pumppaus.
Pieni adapteri on ihan hyvä juttu sen neulan vääntymisen eliminoimiseksi. Käytetään vain pumpatessa prestan kanssa. Dunlopille on erilainen adapteri.
Rennkompressorissa on kaksi reikää, toinen sopii sellaisenaan Prestalle.
Jep, on mahdollista, että teen jotain väärin, mutta olen kyllä tehnyt kaikki temput mitä ajatella saattaa. Ja Blackburnin kanssakaan ei ollut kyse siitä, että tein jotain väärin vaan se oli yhtä hankala pyörähuollon pojille. Tämä on toki parempi pumppu ja aionkin salettiin käydä sen näyttämässä jossain ennen palautusta ehkäistäkseni omasta toheltamisesta/tietämättömyydestä johtuvat väärät tuomiot tuon suhteen.
Mutta olen laittanut pumpun pään aivan niin syvälle kun se vaivatta menee, tukenut kädellä samalla kun lukitsen jne. ja myöhemmin olen koittanut myös löysemmällä, mutta ilmat tulee vain pihalle ja ennenkaikkea en vain saa sitä tukevasti lukittumaan. Jollain enkkusivustolla joku juuri kehui miten hyvin tuo sopii Prestaan. Siksi ihmettelenkin miten se voi olla noin vaikea siihen tukevasti saada.
Keksin juuri miksi se Blackburnin suutin, jota tossakin käytin aiheuttaa ongelmia. Se kierretään kiinni myötäpäivään, jolloin se usein sulkee jo avatun Prestan ja poisottaessa vastapäivään kiertäen se tietysti avaa taas Prestan ja samalla sielun, jonka joutuu uudelleen sulkemaan. Eihän mulla mitään sulkijoita ole kun Blackburnin piti sopia sellaisenaan Prestaan.
^^
Mika koo, okei, hieno homma. Äkkiseltään, näillä kokemuksilla, luottaisin ennemmin sellaiseen, jossa on omat reiät Prestalle ja muille, sillä silloin se reikä on nimenomaan sitä venttiiliä varten suunniteltu ja luulisi istuvan paremmin.
Varsin looginen päätelmä! Esimerkiksi Rennkompressorin suulaketta saa varaosana, vaihto ei kauheen kummoinen homma ole.Lainaus:
jossa on omat reiät Prestalle ja muille, sillä silloin se reikä on nimenomaan sitä venttiiliä varten suunniteltu ja luulisi istuvan paremmin.
Tämä https://www.bike-components.de/en/SK...ivalve-p22240/
Tommonen https://www.bike-components.de/en/SK...auf-AV-p27530/ on kätevä olla matkassa jos huoltoaseman lähellä tarvii maantierenkaaseen illmaa, tuo venttiliin kiinni niin huoltsikan ilmalähteestä saa paljon helpommin kuin minipumpulla hikoillen. Noita pitäisi olla normipyöräliikkeessä hyllyssä.
^
Okei, hyvä juttu. Ja se suulake/adapteri ei mua häiritse, kunhan se olisi toisenlainen kuin tämä aiemmin kuvailemani Blackburnin pumpun mukana tullut, joka sulkee venttiilin, kun ei pitäisi ja avaa sen sekä sielun poisottaessa.
Pumppu on näköjään selkeesti väärä säästökohde rengasfriikille. :rolleyes: Joku hyvä pumppu/pumppu+pää-yhdistelmä pitää keksiä.
Just, ollaan asian ytimessä. Pumppu on sen verran tärkeä ja usein tarvittava perustyökalu. Itse olen multivalvetyyppiset laittanut boikottiin. Kierrettävät ja minipumpussa letkun päässä kierrettävä venttiili on mulle ainoat kelpaavat. Jos perinteisempi suulake niin sitten linkkaamani SKS Multivalve. Sikäli kuin Blackburnissa ja SKS:ssä sattuu olemaan letkun ulkohalkaisija sama niin vaihto on helppo. Ellei niin voi joutua letkunkiristimellä kiinnittämään. Suurin todennäköisyys että samanpaksuinen letku. Lezynen , minusta oikein hyvä suulake tulee letkun kera ja on ohkainen.