Ai senkö takia, että akku kestää kauemmin kuin puhelimissa?
Niimutku... ei kaikkiin ruutuihin mene tietä.
Printable View
Jossain Polarissa näytti olevan 8h gps päällä? Jos puhelin on paska navigointiväline/träkkeri huonolla akkukestolla, niin sen voi antaa anteeksi, koska laite on kuitenkin suorastaan välttämätön veloviewer-harrastuksesta riippumatta. Jos hankin laitteen erikseen ruutujen keräilyyn, niin kello ei olisi ykkösvalinta.
Ihan validi kriteeri sille joka tekee pitkiä lenkkejä - mutta jokseenkin yhdentekevä sille jonka lenkit ovat puolestatoista tunnista kolmeen tai neljään. Siihen riittää vanhankin mallin vanhankin akun kapasiteetti mainiosti.
Uudempien Forerunnereiden akku riittää kai vähintään viiteen tuntiin sykemittarinkin kanssa ja jonnekin kahdeksaan ilman. Voin jopa olla arvauksissani turhankin varovainen, mutta en viitsi tsekata kun en ole mitään väittämässäkään:p
^Mulla oli eilen Suunto Spartan Wrist HR ranteessa ja siis rannemittaus aktiivisena. Läksin himasta puoli kympin maissa aamulla ja olin takaisin kotona puoli viiden maissa. Asetuksista oli valittuna se tarkin gps-mittaus. En katsonut lenkin jälkeen, että paljonko on varausta jäljellä, mutta ainakin tuon verran se kestää.
Mun V800 n. 10 tuntia tarkimmalla GPS-seurannalla ja olikohan se 40 tuntia jos virransäästö päällä. VV-mielessä virransäästöllä voi toki voittaa tai hävitä.
Puhelin huutaa lisää virtaa joskus 6-7 tunnin GPS-ajelun jälkeen. Aikaisemminkin jos kuvia kovasti ottaa tai karttoja selailee.
Ei pyöräily ole niin vakavaa. Piirrä vaikka käsin se lenkki jälkikäteen.
Selvästi sua salaa kiinnostaa vaikka nyt kiukutteletkin ja pistät hanttiin ja esität tuohtunutta :)
^Joo. Vittuillessaan ajaa jonkun uuden lenkin ilman gepsiä. Hähhäh! Siitäs sait VeloViewer! Pidä tunkkis.
Parhaat Veloviewer-veljet ja sisaret, mä olen Jukka ja mulla on ongelma. Jos en ole hakemassa ruutuja ajattelen ruutujen hakemista. Tänään livistin töistä "liian aikaisin", vain jotta ehtisin tehdä tarpeeksi pitkän lenkin saavuttaaksi uusia ruutuja. Päässäni pyörii ruutukartta ja optimoin mielessäni reittejä asian äärelle.
Eikös AA-kerhoissakin paraneminen aloiteta ongelman myöntämisellä? :D
Ei maar, kiva lenkki grainderilla ja ihan mahtavia mestoja ja uusia messeviä reittejä tuli nähtyä. Munaravia vajaa pari tuntia kohteelle, äkkiä muutama ruutu ja munaravia takaisin. Ei hassumpaa.
Kävinpä sellaisissa oudoissa paikoissa kuin Männikkö, Rajakoski, Toivala ja Syväoja. Syväojalla toivoin kohtaavani sattumalta keskuudestamme jo poistuneen vaikuttajan ja olisin lunastanut häneltä voiteluainetta. Mutta enpä kohdannut.
Tää on kyllä ihan mahtava juttu. Paljon tullut viime aikoina ajeltua tälläi ennalta suunniteltuja reittejä ja tehdä reitit tarkasti optimoiden, "nappaan vielä tuon ruudun tuosta ja tuonkin vielä".
Harmi vaan, että tuo Stravan reittidigitointi on ihan kökkö verrattuna vaikkapa RWGPS:aan. Ja karttapohjakin ihan paska.
Onhan se Strava kätevä, mutta vikoja löytyy. Viimeksi toissapäivänä yritin piirtää koukkausta metsään, mutta koko romu jäi jumiin eikä herännyt enää. Kartan mukaan metsään ei mene tietä, mutta satelliittikuvasta näkyy joku ura. Niinpä muutin reitin kesken kaiken manuaaliseksi (ei yritäkään piirtää teitä pitkin) ja muutaman pisteen sainkin laitettua ennen editorin kuolemaa (calculating... please wait). Muutaman kerran tuo on sattunut ennenkin, mutta uudella yrityksellä on onnistunut. Täytynee yrittää uudelleen.
Garmin 1030 näyttää nämä Stravan reitit suoraan (ilman mitään importteja) ja EveryTile-appi maalailee ruutuja punaisesta vihreäksi. Teknisesti helppoa, vielä kun aivotkin pysyisivät ajon aikana hereillä. Viime lenkillä olin aivan ruudun reunalla ja katselin viereiselle ruurulle vievää risteystä. Siinä olisi tarvinnut improvisoida ja tehdä aivan pikkiriikkinen parinsadan metrin koukkaus, mutta lämpö vissiin oli vienyt aivokapasiteetin nolliin ja jatkoin vain reitillä suoraan. Saanpahan palata sinne joskus :o
Miten saat näkymään Strava routet ilman importteja Garmin 1030ssa? Tarviiko sen toteuttamiseen jonkun jatkuvan bluetooth yhteyden puhelimeen tms? Itse käytän sitä Strava routes- IQäppiä mikä on 1030ssa vakiona ja se kyllä importoi sen routen laitteeseen, joten route on käytettävissä sitten aina ilman mitään yhteyksiä.
Aargh, tänään talon pihaan johtava ja päättyvä parisatametrinen tienpätkä. Ajoin niin pitkälle kuin kehtasin. Jälkitarkastelussa paljastui, että 10-20 metriä jäi puuttumaan.
Pakko palata, mitähän keksis? Saako jostain naamiaisasuvuokraamosta DHL- tai muuta univormua? Ehkä helpoin olisi Foodoran tai Woltin ruokareppu.
Helppoa; ajat pihaan saakka ja esität eksynyttä. Jos joku on paikalla niin selität vain että ” mä luulin että tämä on se tie mistä pääsee paikkaan x ”
Kaadat vain juomapullon tyhjäksi sata metriä ennen määränpäätä ja ajat pihaan nestehukkaan kuolevan näköisenä pyytämään vettä.
Kävin rämpimässä yhden ruudun tuollaisen umpeen kasvaneen metsäkoneen kuoppaisen uran päästä, jonne normaalisti ei pyörällä olisi asiaa. Jalat verillä risujen naarmuista, nokkoset polttivat, hyttysiä, Castellit vaarassa, sitä normaalia siis.
http://teemu.dy.fi/pyora/veloveex3.jpg
Kotona sitten tuloksena tämä, meinasi itku tulla silmään :(
http://teemu.dy.fi/pyora/veloveex.JPG
Garmin oli kai mennyt kuitenkin paussille, tunkkasin niin hiljaa. En tiedä, mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä. Korjaan tämän tekemällä käsin jäljen ja vien stravaan, se on kyllä varma. :mad:
Ajat pihaan tuhannen kuumissasi ja hikisenä silmät päässä pyörien ja alat heti selittämään velovieweristä, geepeeässästä, metsästä, hyttysistä ja Suomen ulkomaanvelasta. Sillä aikaa kun soittavat poliisia lienee gps jo rekisteröinyt ruudun ja voit kadota paikalta.
Pääseekö mistään selailemaan muiden samalla alueella ruutuja keräävien tilastoja/karttoja? Olisi hauska nähdä esim miten joku toinen on hakenut ruudun jonne itse rämmit pyörä selässä. Ja toki myös vertailla max neliöitä yms.
VV:stä kun saisi puhelinapin, missä näkyisi nuo omat ruudut reaaliajassa, niin voisi oikeasti alkaa niitä metsästämään. Lisänä vielä reititys seuraavalle ajamattomalle ruudulle. Tuosta voisi jonkun roposen vaikka maksaakin...
Käytännössä tarvitset linkin käyttäjän profiiliin ja profiilin pitää olla julkinen.
Tuolta näkee muutamia:
https://rideeverytile.com/tiling-records-max-square/
https://rideeverytile.com/tiling-records-max-cluster/
^Vain Android :(
Olen huomannut lievän kielteisen sivuvaikutuksen ruutujen keräilyllä.
Normaalisti (tai no, mikä on normaalia?) ajellessa oma päänsisäinen reitistö muodostuu pikku hiljaa ja luonnollisella tavalla. Sitä ajelee tuttuja lenkkejä, joita pikku hiljaa varioi ja laajentaa reviiriään.
Kun taas keräilee näitä ruutuja (varsinkin ahmimalla) suunnitellen ja optimoiden reittinsä etukäteen GPS:ään ruutujen saamiseksi reitit eivät jää päähän samalla tavalla. Ja useinkaan ei tule ajettua "jonnekin perille", tietä loppuun asti ellei siitä ole mitään vv-"hyötyä", kunhan kääntyy ruudun rajaviivan ylitettyään ja jatkaa toisaalle. Sitä saattaa ajella monipuolisen ja kiinnostavan lenkin, jota ei sitten välttämättä osaakaan ulkomuistista toistaa. Ja saattaa muistaa väläyksenomaisesti hienoja pätkiä tai paikkoja jossain, mutta ei osaa yhdistää niitä kartalle tai reittejä toisiinsa. Jonkin ultimaattisen eeppisen lenkin muodostaminen vaatii ennakkovalmisteluja omia jälkiänsä tarkastellen eikä välttämättä osaa sellaista tajunnanvirtana ajella.
Mutta hienoihin mestoihin joutunut tutustumaan kyllä eikä tämä minun erinomaisella muistillani mikään "first world problem" ole. Välillä huomaa joutuvansa hetken pohtimaan, että missähän sejase paikka oli?
^Ehkä noissa tapauksissa kannattaisi niistä hienoista paikoista ottaa valokuva kännyllä, niin myöhemmin saman paikan voi sitten sijoittaa kartalle gps-koordinaattien avulla ja rakentaa ihan sitä varten oman reitin.
Itse aloitin ruutujen haun marraskuussa 2017 ja kielteisiä sivuvaikutuksia on tullut. Yksi on ollut havaitsemasi reittien jäsentymättömyys. Ajan hakureissuni kotoa käsin, joten pidentyvien siirtymien suunnittelussa viihtymisestä on tullut tehokkuutta tärkeämpää ja jo aikanaan ajetuille alueille on muodostumassa mielenkiintoisempien teiden verkko. Tämä on jäsentänyt ajettua aluetta, vaikkakin hitaasti.
Toinen havaitsemani sivuvaikutus liittyy hakuharrastuksen edessä siintävään päättymiseen, erityisesti ruutuja kotoa käsin haettaessa: mitä tämän jälkeen? Toki pientä lisäaikaa tuo maastossa yöpymisen yhdistäminen ruutujen hakuun.
Kaikella on aikansa, sanotaaan, ja ehkä jossain vaiheessa joka tapauksessa käy niin että on saanut VeloVieweristä irti sen ilon ja inspiraation mitä siitä omalla kohdalla on ollut saatavissa.
Olen kuitenkin ymmärtänyt että osa harrastajista on valinnut tai jossain vaiheessa siirtynyt vuosittaiseen tai siis joka vuosi uudestaan, tyhjältä pöydältä, aloitettavaan ruutujen keräämiseen. Tätä voi tietysti pitää jonkilnaisena kevytversiona joka ei enäää oikein jaksa kiinnostaa, mutta onhan se kuitenkin tapa palauttaa tietty mielekkyys harrastukseen siinä vaiheessa kun lenkit olisivat muuten (a) älyttömän pitkiä, (b) lähes pelkkää siirtymisen suorittamista ja (c) vaatia useampipäiväisiä lenkkejä tai osamatkaa muuten kuin pyörällä ajaen.