Varasukat mukaan pidemmille lenkeille?
Printable View
Varasukat mukaan pidemmille lenkeille?
Jaahas, täytynee käydä lidlissä.
brilleaux, oletko koittanut kalvosukkaa tai muovipussia sukan alla ensimmäisenä kerroksena? Ideana siis se, että se merino/lämpösukka (ja kenkä) ei kastu.
Itselle on nyt löytynyt toimiva talviajosetuppi (läski ja flätit): sealskinz hydrostop medium ihoa vasten, päälle sopiva merinosukka (tai vastaava, itseasiassa lähinnä tullut käytettyä suht ohutta goren thermosukkaa joka joku merinosekoite) ja kenkänä FiveTen Impact High
^Viime aikaiset -10...-20C testailtu ja korkeintaan pieni viileys tulee varpaille pidemmän päälle ja sekin katoaa kun saa teknisempää maastoa (tai jaloittelua) alle. Ja tässä on vielä varaa laittaa paksumpaa sukkaa päälle ja/tai vaihtaa vakiopohjallisen tilalle thermomallinen - eli testit jatkuu. Vertailukohtana itsella toki vain Freerider Elements joilla alkoi 2h jälkeen -15C säässä tunto hävitä, vaikka oli täysin samat (tai paksummat) sukat, lämpöpohjallinen (alu+huopa) ja kengän päällä Goren thermosuoja. Freerider elements toimii omassa käytössä OK nollakelissä ja ehkä pikkupakkasessakin.
Jos ajaa sukkiksilla umpihangessa niin silloin lumi pääsee toki kengän kaulukseen (mutta ei itse kengän sisään kun kiristää läpän kunnolla kiinni - Impact Highn läppä on muuten avonainen vain ulkosyrjän puolelta, sisäreuna on "yhtä puuta" muun kengän kanssa eli siltä puolelta ei lumi voi mennä sisään). Yleensä olen pitänyt ohuita vaellushousuja päällä ja noilla saa lahkeen kengän varren päälle. Jonkinlainen säärystin voisi olla myös toimiva ratkaisu. Toisaalta sukkiksillakaan ei kyllä ole tullut ongelmia kun välillä muistaa karistaa suurimmat lumet pois.
Omissa ajeluissa pyrin minimoimaan siirtymät ja kelviajot joten pääasiassa mennään metsässä. Max parin kilometrin siirtymät.
Lumi pysyy pois kengistä säärystimillä. Esim:
https://www.varusteleka.fi/fi/produc...-ylijaama/7181
Sääli että ovatten loppu.
Eikö tuo FiveTen:in kumiseos mene ihan koppuralle pakkasilla, ainakin omat Freeriderien pohjat menee ihan kivikovaksi saippuaksi joka ei pidä yhtään:seko:
Minkälaiset kokemukset laken 303 kengistä? Ylempänä varmaan ollu puhetta mut venyny ketju niin pitkäksi ettei jaksaisi kelailla...
Itse ostin FiveTenin Camp 4 GTX vuoristopopot talviseen avopolkimilla maastopyöräilyyn. Eivät ole varsinaiset talvikengät ja varpaat alkavat ennen pitkää palella alle kymmenen asteen pakkasessa, mutta kumi pitää kyllä polkimilla ja hyvän kuvion ansiosta lumellakin.
Mistä löytää kunnon huopapohjalliset? Onko niillä miten eroa? Varmaan joku folioversio voisi olla talvella hyvä.
Kaverini kertoi joskus sillai et pilkkijät (jotkut) käyttää niis huopavuorisaappais kaffefiltter paperii sukan alla sitomaan kosteutta.Vaihtavat sit kuivat tilalle ku tuntuu (liian) kostealta.
Tiiä sit tost...
Kyllä huopavuorisaappaissa moni käyttää sanomalehteä vuoren alla "pohjallisena" niin imee kosteutta. Itsekkin käyttänyt pitemillä talvivaelluksilla kun hankalaa kuivattaa kamppeita.
Lähetetty minun D2403 laitteesta Tapatalkilla
Onko porukka, jotka hikoilee kovemmin kokeillut talkkia? Tuli vaan mieleen, kun 1 kaveri, joka juoksee ja jolla myös jalat hikoaa vähän enemmän sanoi, että talkin kera ei jalat hikoa ollenkaan samallai, tai ainakaan kengät ja sukat eivät kastu hiestä samalla tavalla ja sen vuoksi käyttää sitä lenkeillä.
Itse en jaloista hikoa juurikaan niin ei ole tullut koitettua. Ostin silti Thaimaasta Snake Brandin Prickly Heatiä, joka on kuumalla kelillä ihanaa.
Kosteuden poistoon huopakumisaappasta käytetään naisten ultraohuita alapään suojia. On imukykyä ja helposti saatavilla. Kuulemma joku firma tekee vastaavaa valmiiksi pohjallisen muotoon leikattuna. Sanomalehti auttaa ehkä 2 päivää ja on sen jälkeen kamalaa muhjua.
Sanomalehti siis vaihdetaan joka päivä saappaaseen, menee tosiaan muhjuksi. Toi ohut side vois toimia hyvin tosiaan.
Lähetetty minun D2403 laitteesta Tapatalkilla
Sanomalehdet kengissä useamman päivän reissulle, ei kiitos. Kuten JJ tuossa totesi niin mössöksi menee ja on muuten kurja kaapia niitä kengistä. Joskus vuonna miekka ja kivi tuli kokeiltua, eikä kunnolla kestäneet päivääkään.
Lidlin kengät testattu eikä tullut kylmä. Menomatka 2h josta ehkä 20min kelviä ja loput polkua ja hankea. Noin -15. Paluu nopeahko 30min kelviajo ja noin -20. Jalassa vain Lidlin laskettelusukka (melkein polveen asti). Sukka itsessään tuntui suht hiostavalta (jo ilman kenkääkin).
Innostuin metsässä ajamaan vähän hankalampiakin spotteja enkä silti telonut itseäni. Jalka ei siis pahasti lipsunut. Sanoisin että pitää fläteillä keskiverto lenkkaria paremmin. Ei toki yllä fivetenin tasolle.
Hintalaatu 6/5.
Oma kokemus on, että toimivat kylmällä (-10 ja alle) hyvin kun ostaa riittävän isot (pari kokoa normaalia isommat) eikä tunge täyteen sukkaa. Eilen ajelin työmatkat yhdellä mid-vahvalla sealskinz-sukalla, puolen tunnin matka suuntaansa, -20, eikä ollut viileä. Päälle paluun jälkeen vielä läskilenkki koirien kanssa 40 minsaa känyten ja hyvin meni samoilla sukilla. Ja hyväthän ne on muutenkin laadultaan ja tuntumaltaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
^Nämä herätti mielenkiinnon. Kokemuksia pohjan pidosta fläteillä? Samoin kokopolitiikka kiinnostaa.
Luulen ettei Sorelista kunnon talvikenkää pidemmille kylmemmille lenkeille saa. Kompastuskivenä hengittämättömyys.
Olkoonkin että mukavuus on korkealla tasolla. Kosteus vaan on siellä sisällä ja pysyy.
https://www.budgetsport.fi/salomon-e...t-/56384308/dp
Näihin asensin Five tenin stealth pohjan. Ovat hyvät ja lämpimät flättikengät. Ovat sinänsä riittävän lämpimät, mutta varresta menee lumi sisälle, joten säärystimet tms. ovat pakollinen lisävaruste.
Pistin Salomonin Toundrat tilaukseen. Pukataan kokemuksia kun saadaan.
Tänään -7, Sorelit+Izumin ohut sukka. Taas se tunti ja 30min niin alkoi jäätämään varpaita.
Huopatossu oli kotia päästyä hyvinkin kostea.
Eli Sorelit saa jäädä pulkkamäkeen.
Pitäisi talvikengät ostaa kun Spessun defrosteilla ei saa kuin jalat jäähän pikkupakkasillakin. Kenkä ei saisi olla liian "jytky", jotta sillä voi ajella vielä kohtuu mukavasti.
Olisiko Laken 303 tuollainen kenkä vai riittäisikö esim. shimanon uudessa "talvi" kengässä eristys? Käyttölämpötila olisi alimmillaan varmaan -10 astetta.
Niin olen ymmärtänyt, että sekä tuo Lake 303 että Northwave Celsius 2 GTX ovat asiallisia valintoja "urheilulliseen ajamiseen pikkupakkasessa". Hankin vuodenvaihteen jälkeen nuo Northwavet, mutta en ehtinyt vielä lenkille kun harjoitusvastus on kiinnostanut kovia pakkasia enemmän. Juuri sellaiset ne ovat kuin oletinkin - murtomaahiihtomonon tyyliset, lämpimyydeltään varmaan tasoissa normaalin maastokengän + neopreenikengänsuojan kanssa ja normaalikäytössä paljon kengänsuojia näppärämmät.
Missähän noita Laken kenkiä pystyy sovittamaan/ ostamaan suoraan liikkeestä? Talvikenkää ja itselle uutta merkkiä ei kyllä uskalla ostaa ilman sovitusta.
Shimanon ja Sidin kengät on olleet mulla kokoa 46.
Sent from my iPhone using Tapatalk
ˆˆˆOlikos nuo Spessun Defrosterit uutta vai vanhaa mallia. Uudessa on eristystä parannettu, mutta onko tarpeeksi?
Vanhat on tosiaan mullekin lestiltään hyvin istuvat märälle plussakelille sopivat syys/kevätjalkineet.
Vanhaa mallia ovat. Kylmä ja vesi ei tahdo pysyä ulkopuolella. Jossain kehuttiin myös Shimanon uutta talvijalkinetta.
Ok. Elikkä nuo uudet mallit saattaisivat toimia paremmin kuin nämä nykyiset. Vanhoihin ei mahdu lämpöpohjallista kun ovat aika napakat istuvuudeltaan.
^Vaikka koko on sama kuin Spessun kesäkengissäkin niin ei tehnyt tiukkaa paksulla sukalla ja pohjallisella. Iso tekijä oli kyllä myös tuo kävely, sai jalat todella lämpimäksi kun oli ensin aikansa ajellut pieneen vastatuuleen peltoaukeilla.
Jos sun jalat palelee vanhanmallisilla Defrostereilla niin enpä usko että ne uudet ovat ratkaisevasti lämpimämmät. Kannattaa testata vaikka Lake303 tai Wölvhammer.
Itse olen käynyt läpi tuon ketjun Defroster - Lake303 - Wölvhammer. Spessut nykyään välikelin kenkinä, Laket riitti tunniksi parissa pakkasasteessa ja Wölveillä selviän juuri ja juuri parikolme tuntia reilussa kympissä.
Kävin Varustelekassa kokeilemassa Salomonin Toundrat. Olivat niin jäykät, että käveleminen oli hankalaa, joten en innostunut. Lesti kyllä vaikutti hyvältä leveään jalkaani.
Mä laitoin viel tuunattuihin kenkiin parit nastat auttamaan tunkkausta.
http://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalai...jpg/_small.jpg
Kyllähän ne vähän pehmentyvät kun taitteet muodostuvat mutta eivät toki töppösiksi asti. Mieleen tulee takavuosien thermo-bootsit aka. kuusaappaat tms. Aika tukevathan ne ovat, ihan hyvä ominaisuus lumikenkäillessä. Pyöräillessä jätän suosiolla ainakin ylimmän nauhalenkin käyttämättä niin nilkka taipuu paremmin.
Toundrat saapui. Onhan toi jämerä saapas. Yllättävän kevyt.
Istuu jalkaan kivasti, ja ylikokoisenakaan ei hölsky ohuehkolla sukalla.
Mun normikoko 39-40, Toundrat otin kokoa 41 1/3. Lesti on kohtuu leveä, mutta kenkä ei ole kauhean pitkä.
Kuten mainittu, kenkä on kohtuu jäykkä. Positiivisessa mielessä.
Laitellaan käyttökokemuksia kun saadaan edes hiukan pakkasta. :)
-26 oli pakkasta kun testasin Laken kenkiä tosi toimissa. Tunnin jälkeen oli pakko luovuttaa. Kymmenen asteen miinuksilla meni aivan hyvin. Numeroa isompi koko kuin normaalikengissä tuntuis olevan ihan ok, ei kylläkään villasukkaa sovi mutta paksumpi sukka kuitenkin.
Omat kokemukset ovat postivsia.