Vivusta ei ainakaan satula laske?
Printable View
Vivusta ei ainakaan satula laske?
Oletan, että osaat käyttää hissitolppaa. Jos ei penkki mene alas kun painat tuota kun istut satulassa (etkä ole tosi kevyt) sitten on jotain rikki. Jam2:sta tietysti voi olla joku malli jossa ei ole hissitolppaa, mistäs minä tiedän, luulen vain että kaikissa on. Hissitolpan vivulta tuo vaan näyttää. Teoriassa voisi myös olla joku jousituksen lukitusvipu, mutta sen kyllä huomaisi iskarin puolelta.
Kävin uudelleen kokeilemassa ja hissitolppa se on:)
Uutuuden kankeutta oli. Aikaisemmin ei ole tuollaista ollut, ja kun satulaan ei ulkoisesti näy edes menevän mitään vaijeria, niin eipä tullut mieleen. Kiitos rohkaisusta:)
Omatkin tolpat voi olla vähän jämähtäneitä jos ei ole pidempään hetkeen käyttänyt. On se tyylikkäämpää vetää lukitus sisäkautta.
Annan samaa hoitoa hissitolpan putkelle kuin iskareiden putkille, eli aina ajon jälkeen puhtaaksi, harvakseltaan ”SRAM butteria” pintaan, pumppaus ja ylimääräiset pois, toisinaan jotain voitelevaa öljyä kuten brunox deo suihkauttaen ja rätillä pyyhkäisy.
Tätäkin varmaan monesti täällä kysytty mutta pikaisella haulla en löytänyt vastausta taas kerran.
Miten läpiakseli kiristetään niin että pyörä on varmasti suorassa? Irrotin kiekon ja laitoin takaisin niin levyjarru laahaa aika rajustikin, kuvittelin että läpiakseli menisi automaattisesti ns. oikeaan kohtaan.
Navan päätyholkit ei ole, tai ole olleet kohdallaan.
Muuten läpiakselilla ei pitäisi tulla tuollaista ongelmaa.
Olisiko tullut hipaistua jarrukahvaa kun kiekko oli poissa, ja mäntä tai männät päässeet vähän ulos? Kiekko uudestaan pois ja jollain litteällä ja tylpällä esineellä painellen mäntiä sisään (itse käytän talttaa, mutta kaikissa ohjeissa käsketään varomaan niin varoitan ;))
Ja sen jälkeen ehkä sitten jarrusatulan keskitys, eli kiekko paikalleen, jarrusatulan ruuveja vähän löysälle, jarru pohjaan joko jonkun toisen avustamana tai vaikka nippusiteellä ja satulan ruuvit taas kireälle.
Ainakin kannattaa irrottaa pyörä haarukasta ja laittaa takaisin niin että akseli "pohjassa".
Läpiakselihan on "pohjassa" aina, ymmärtääkseni. Avoimilla haarukan päillä tuo on hyvinkin mahdollinen tilanne.
Miltä noiden resin jarrupalojen kuuluu näyttää? En luonnollisesti kun jarrut toimii jaksa paloja katsoa, nyt kun katson niin ihan lasittuneet. Helvetillinen ulvonta (siis oikeasti sellanen, että risteyksessä autoilijatkin katsoo) kuuluu ja jarruteho huono. Ongelma ollut keväästä asti pahenevana. Hioin palat ja levyt, auttoi yhden lenkin. Kävin tekemässä 10 kovaa jarrutusta, auttoi yhden lenkin. Viime lenkillä aina kun enemmän jarrutteli teho palasi, muuten huonoa. Vaihdoin uudet palat, noille heti alkuun varmaan ne kovat jarrutukset sisäänajona? Voiko levyssä olla jotain "vikaa"? http://whitebikes.com/bikes/xc-290-ltd-xt-18/
Moro,
Mulla on pari kesää sitten käytettynä ostettu cyclo, jossa on nyt muutaman tuhannen ajamani kilometrin jälkeen eturattaan ja kammen välinen liitos alkanut natisemaan, ja pari pulttiakin kiinnityksestä irronnut. Googlailin ja luin, että tässä tilanteessa lienee oikea ratkaisu uusi kampisarja, koska pulttien kierteet ovat aika varmasti menneet pilalle jo.
Pyörässä on SRAMin Apex-vaihteet, 1x10 setup, eturatas 39T ja takana 12-28 pakka. 39T kampisarjoja ei ollut hirveän isoa valikoimaa kaupoissa mitä nopeasti katsoin, mutta tällainen sarja olisi aika monessa kaupassa saatavilla: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/FC-S501.html
Speksattu 9-vaihteisille rataspakoille, mutta toisaalla foorumeilla puhuttiin että ei pitäis tulla silti ongelmia. Mitä veikkaatte tällaisen kampisarjan yhteensopivuudeksi pyörään? Sanokaa myös jos tulee mieleen muita keinoja ratkaista ongelma.
Kiitos jos etukäteen neuvoista.
Mikä meni pieleen? Päätin pestä fillarin kun tuli alkuviikko ajettua sateessa. Suihkin takapakkaan tehopesua ja hinkkasin vanhat rasvat pois 20mm pensselin avulla. Sama operaatio ketjuille ja etuvaihtajalle. Huuhtelu kastelukannulla ja loppuksi loppufillarin pesu. Pesun alussa ketju oli takaa isoimmalla rattaalla, mutta abaut puolessavälissä napsuttelin ketjun pienimmälle rattaalle. Pesun jälkeen kun oli tarkoitus aloittaa rasvaa ketjuja Ja lähdin vaihtamaan takaata takaisin isolle rattaalle olikin yllätys suuri kun ensimmäisellä 5:llä naksulla vaihtaja ei liikkunut ollenkaan. Aivan kuin vaihtajan pidätinruuvi olisi luistanu. Melkeen tunnin tuota tutkin enkä saanut päähän mistä vika olisi voinut johtua. Pidätinruuvin luistaminen olisi epätodennäköistä, sillä kun lopulta säädin vaihteet takaisin kohdilleen vetämällä pidätinruuvin alta ”löysät pois” oli vaijerinpää niin pitkä että se meni pinnojen väliin.
Toinen mysteeri oli jumittamaan alkanut vapaaratas, eli kun vapaaraattaslla on veto päällä ei vedon lopputtua ratas hyppääkään vapaalle. Tuota en viellä saanut purettua, tuo napa vaatii ilmeisesti 17mm ”ohkaseb” kiintoavaimen jollasta ei pakista löytynyt.
nyt oon vähän ihmeissäni syy-seuraussuhteesta pesuun. Järkeen kävisi jos olisin pessyt takapakan jollain teollisuushöyrypainepesurilla, mutta kun pesu oli suihkepullolla ja ”sadekastelukannulla” joten paineet ei ollu suuret.
Koitin tänään tutkailla ja kaikki vaijerit vaikuttaisi olevan paikoillaan. Vaijeri sukeltaa takahaarukan alusta rungon sisään ja ilmestyy uudelleen keulaputken vierestä. Kummassakin "läpiviennissä" vaijerinkuori tuntuu olevan tiukassa ilman ylimääräistä väljää.
Sain tänään avattua tuo takanavan ja vettähän sinne oli pestessä päässyt. Ei muuta kun laakerit putsaukseen jonka jälkeen kävin tuon vapaa-navan kimppuun. vaapaa-navan merkistä ei hajua, mutta pikaisella googlauksella SunTour käyttää samanlaista lukituspulttia (2 tappia 25mm päässä toisistaan). Oikeaa työkalua ei löytynyt, mutta ikean hyllykkannatin oli tehty 3mm x 25mm lattaraudasta ja sopi noihin hahloihin kun nenä päähän. Ongelma: Tuohan on aivan pirun tiukassa - Meni tuo 3mm jengalle kun tuota koitin avata.
Eikös tuon pitäisi aueta ihan normaalisti vastapäivään?
https://i.ibb.co/SRCDThS/IMG-0029.jpg
Jotain videota vilkaisin, missä ukko toteaa, että (ilmeisesti) vastaava osa on vasenkätisillä kierteillä.
...tuossa vielä linkki, kolmen minuutin kohdilla irrottaa tuota kuppi/kartio-osaa: https://www.youtube.com/watch?v=X9gIEG1db0s
e. mainitaanhan tuo muuten tietysti tämän aihealueen ainoassa sticky-ketjussakin heti ensimmäisessä viestissä. :P
Kuinka suuri ero on hope tech 3 x2 ja hope tech 3 e4 jarruilla? Mietin vaan loppuuko x2:sista puhti kovemmassa rymistelyssä?
Hetki... Tuossa tuo kaveri purkaa tuon vapaa-navan avaamalla tuon kupin. Hällä näyttäisi olevan koko napa irti vanten keskiöstä. Mulla ongelmana on että en saa koko napaa irti vanteen keskiöstä. Purin kasetin pois, akselin pois jonka jälkeen tuon ylemmässä olevan kupin päällä oli pölysuoja jonka alla oli laakerikuulat. Mitä koitin ohjeita guuglailla niin tuon vapaa-navan pitäisi lähteä irti keskiöstä (yleensä) 10mm kuusiokoloavaimella, mutta tuossa tuo läpireikä on täysin pyöreä. Siitä siis oletus että tuo erikoiskiinnitteinen kuppi pitäisi vapaa-napaa kiinni vanteen keskiössä.
https://i.ibb.co/xs2vhx3/IMG-0027.jpg
https://i.ibb.co/9gsP6fM/IMG-0028.jpg
Myötäpäivää kiertämällä tuota kahen uran rinkulaa pitäs avautua ja sit lähtis vapaaratas irti. Tuolla vähän saman tyylinen purettuna kuvissa http://www.retrobike.co.uk/forum/vie...hp?f=1&t=46156
Pitääpi huomenna katsoa tuoreilla silmillä uudelleen. Tuolla ( https://www.youtube.com/watch?v=v12fi_1GbGs ) kaverit rakentavat saman näköisen navan uudelleen ja tuo vapaa-napa lähtee irti 15mm kuusiokololla. Jätin ton navan nyt yöksi liikoomaan ATF kylpyyn. Jos toiminta ei sillä normalisoidu niin pitää perehtyä lisää tuohon purkamiseen. (Pesun jälkeen vapaa-napa jäi siis "kiinni" niin että kammet pyörii satunnaisesti takarenkaan mukana).
Kuvasta paha sanoa mutta ootko varma, ettei ole 12mm kuusiokoloavaimeilla aukaisu.. ja tuolta vastapuolelta (jarrulevyn) kuusiokoloavain sisään. Näin se tais ainakin itellä olla ku luulin pyöreeksi ku suurin kuusiokoloavainsetin 10mm pyöri tyhjää tuolla ja paha silmällä oli pohjalle asti nähdä. Jotain muuta hommaa varten olin sitten kuitenkin isomman avaimen vielä ostanut erikseen niin onneksi löytyi työkaluistani moinen. Mainittakoon navan koko 148x12 boost KT-M4TR, vapaarattaan mallia en tiedä... arvaus novatec jotain.
Pitää huomenna kattoo vielä fikkarilla jarrulevyn puolelta, tähän asti tarkastellu lähinnä rataspakan puolelta olettamuksella "Totta kai se täältä lähtee auki"... Tossa navassa ei lue oikeen mitään joka vähän hankaloitti tätä operaatiota (jotkut Cuben kiekot). Mutta varsinainen vanne tulee runkoon kiinni 12mm läpiakselilla, ja toi napaa kassasa pitävä akseli on varmaan ton 15mm halkasijaltaan joten siltä kantilta toi 15mm kuusiokolo voisi olla osuva :/
Ajatuksissa on "pieni vaihto", Shimano Claris -> SRAM Red 10v.
Kohteena on naisen fillari johon omistaja on vahvasti tykästynyt ja runko/ajoasento on "sweetspotissa".
Claris on 8v ja Red siis 10v, vaihtoon menee siis vähintään takapakka, ja kammet(kahvat ja vaihtajat ovat jo)?
Kiekot ovat DT Swissin P1800:t, tähän tarvitaan shimmi kymppipakkaa varten?
Kammet ovat Suntourin valmistetta neliökiinnityksellä. Kävisikö näiden tilalle Tiagran kammet ja keskiö?
Kiitos vastauksista!
Jos vaihtaa hydraulisen jarrusatulan (shimano Br-rs785), niin pitääkö jarruletkun osia vaihtaa (olive/helmi tms) vai voinko käyttää vanhaa letkua sellaisenaan?
pyörällä on ajettu yli 10tkm ja jarrupalojen tai levyjen vaihto tai ilmaus ei auta vinkuminen, joten epäilen että jarrusylinterin välistä pääsee öljyä.
Säätänyt n. 8v vanhaa ultegran vaihteistoa jossa kolme eturatasta ja en saa etuvaihtajaa millään keinolla toimimaan ilman että vaatii ylimääräisen napsun pienimmältä keksimmäiselle siirron jälkeen jotta häkkikin liikahtaa kohdalleen. Onko tämä normaalia että ylimääräinen napsu vaaditaan vai mikähän auttaisi?
Ongelma on sama kuin tässä kuvattu:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...t-vesisateessa
Eli kulunut/rikkoutunut satula pääepäily.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä! Aamulla kun paremmassa valossa katsoi niin tosiaan, tuolla sisällä oli koneistettu aivan uskomattoman pienet ”kolot” joihin kuusiokoloavaimen kulmat käyvät. Nopealla kurkkauksella putki näyttää täysin pyöreältä.
kuitenkaan vapaa-napaa en lähtenyt ruuvaamaan irti. 15mm kuusiokoloavainta ei löydy pakista eikä mistään lähistön kivijalkakaupasta. Tuo yön yli ATF:ssä liottaminen tuntui tekevän taikoja. Aamulla tuossa ARF:ssä oli selkeästi jotain sakkaa ( vettä? Skeidaa?) ja vapaa-napa toimi tuon jälkeen taas täysin moitteitta. Ei muuta kun fillari kasaan ja kovaa ajoa.
PS. Tuolle jarruvaijerin selittämättömälle pidentymiselle ei löytynyt mitään järjevää selitystä. Voiko olla mahdollista että vaijeri olisi venynyt noin paljon?
Taitaa tuo mainitsemasi ylimääräinen napsu olla se varsinainen siirto ja sitä edeltävä on trimmisäätö (liikuttaa vain hieman siirtäjänhäkkiä,ettei pienemmillä takarattailla ketju hankaa häkkiin), luulen mä.
Mikäs mallinumero sun vivuilla on,voisi helpomminettiä lisä infoa niistä ?
Tuossa ;https://si.shimano.com/pdfs/um/UM-6VX0A-002-00-ENG.pdf sit trimmiä (noise prevention) on selitetty.
Ketjun ollessa pienimmällä etusella alat kääntää jarruvipua sisällepäin, siin tuntuu eka vastus suht pienen liikkeen jälkeen, tämä on se trimmi. Paina vipu suoraan tästä yli liikkeen loppuun asti ja vaihtaja siirtyy isommalle rattaalle.
Jos lopetat liikkeen siihen ekaan "vastukseen" ja vapautat vivun, olet trimmannut.
Alaspäin toimii saman lailla, se eka "pieni napsu on trimmi ja siitä suoraan yli painaessa vaihtaa pienemmälle eturattaalle.
Ok, kiitoksia!
Löytyi tähän korjaus, eikä ollutkaan öljystä kiinni. Vaihtajassa on sisällä vipuun liittyvä pala, joka vuorostaan työntää/kiertää osaa, johon vaijeri on kiinnitetty. Ko. palassa oleva jousi oli päässyt väärälle puolelle, jolloin pala saa työnnettyä vain pienimmän vaihteen kakkoselle, muttei menee enää koloon, jonka kanssa saataisiin työnnettyä kakkonen kolmoselle.
En nyt löytänyt sopivaa kuvaa aiheesta, mutta ehkä tuosta joku vastaavan vaihtajan avannut saa selon.
Onko Shimanon SLX vaihteisto / jarrut yhtähyvät jossei paremmat kuin Sram NX / Guide R vaihteisto / jarrut? Shimanon jarrut taitavat olla harrastelijalle helpompi huoltaa? Vaikea päättää kahdesta pyörästä joissa nuo komponentit ovat merkittävin ero..
Miten eri osasarjat eroavat keskenään ketjun kireyden suhteen, ja siten siinä miten töyssyissä ketjut hakkaavat runkoon? Mietin tätä aina välillä maastossa, koska se on omassa pyörässä ainoita kovia äänenlähteitä, josta ei oikein pääse eroon. Tekeekö eroa onko eturattaita 1, 2 vai 3?
Itsellä Shimanon 3x9 Deore (XT) sarja ja röykköisissä alamäissä aikamoinen melu. Joskus olen jostain lukenut että XTR olisi kireämmällä, mutta miten on ihmisten kokoemukset hakkaamisen ja melun suhteen?
Deore XT takavaihtajajissa on se harmaa kytkin jolla saa ketjun tiukemmalle ja vastaavasti huollon aikana löysemmälle. Tätä kytkintä ei ole kuin 10, 11 ja 12 lehtisissä. Ketju voi myös olla liian pitkä ja miljoona muutakin syytä. Kuva kertoisi kyllä paljon. Ilman sitä on aika turha kysellä apua.
Nykyisissä "Shadow Plus" -takavaihtajissa on nivelessä kitkakytkin, joka vaimentaa häkin heilumista. Harmaa vipu vapauttaa kitkajarrutuksen.
Vaihdoin yhteen 3x10v pyörään vanhan kitkakytkimettömän XT -vaihtajan tilalle SLX 7000 Shadow Plus malliin ja johan loppui ketjun hakkaaminen ja vaihtaminenkin parani.
Tarpeeksi uuteen vaihtamalla siis paranee, jousen kireys on pienempi tekijä kuin tuo lisävaimennus.
3 eturatasta johtaa pitkähäkkiseen vaihtajaan, jolloin pitempi heilurin varsi on vaikeampi jousella pidätellä.
Uusimmissa malleissa ovat yhtä hyvät, molemmat toimivat. Ero on makuasia, haluaako kaksisuuntaiset Rapidfire niksuttimet, vai peukkutoimiset NX raksuttimet (jotka onneksi voi vaihtaa kiertovaihtajaan). Taikka max 2 sormelle riittävän pikkukahvan vai pitemmän 3-sormiotteen jarrulla. Mineraaliöljyn kanssa on helpompi puljata kuin DOT-jarrunesteiden.
Paremman näköinen pyörä kannattaa valita..