Jos WD40 auttaa sen varastorasvan irtoamisessa niin se on hyvä mutta ennen ensimmäistä vahausta pitää saada sekä varastorasvat että WD:t pois. Eli oma vastaus edelliseen kysymykseen: pitää.
Printable View
Jos WD40 auttaa sen varastorasvan irtoamisessa niin se on hyvä mutta ennen ensimmäistä vahausta pitää saada sekä varastorasvat että WD:t pois. Eli oma vastaus edelliseen kysymykseen: pitää.
Noi speedplayn polkimet ovat kovin suosittja, itsellänikin mieli halajaisi kyseisiä. Kysynkin, että meneekö speedplayn klossi Shimano SPD-SL kenkiin? Mitä speedplayn mallia väki suosittelee maantielle. Kalleimmat titaani versiot voi unohtaa.
Klosseissa on samat kolme ruuvinreikää kuin Shimanon/Lookin/Timen/jne... klosseissa. Jos SPD-SL-klossi sopii niin Speedplaykin sopii. Lisäksi klossi sopii erityisesti Speedplay-käyttöön tehtyihin kenkiin joissa on neljä ruuvin reikää.
Speedplay Zero on hyvä lähtökohta maantiepolkimeksi. Oman budjetin mukaan voi sitten valita että haluaako Chro-moly-, stainless-, titaani- vai nanogram-version.
Nyt olisi tarkoitus ostaa cyclocrossiin ihka ensimmäiset lukkopolkimet ja kengät niihin. Olen ajatellut ostaa polkimet jossa toisella puolella on lukko ja toisella puolella ei, kun tulee paljon myös ajettua muuta kuin lenkkeilyajoa.
Olen katsellut erilaisia polkimia ja päätynyt näihin: http://fi.rosebikes.eu/tuote/shimano...530/aid:221944 kun muut ovat kehuneet hyviksi.
Lisäksi hoksasin että jos tuolta Roselta tilaa settinä polkimet ja kengät, niin saisi hiukan halvemmalla ja tämä setti kiinnostaisi: http://fi.rosebikes.eu/tuote/mtb-sho...530/aid:495600
Tuossa setissä kuitenkin mietityttää nuo kengät, koska ne ovat MTB-kengät ja lenkkini suurimmaksi osaksi ovat maantiellä. Onko MTB- ja maantiekengillä mikä ero? Mitä kuvia vertailin niin pohja näyttäisi olevan erilainen, mutta varmasti niillä muutakin käytännön eroa?
Osta mtb-kengät, nimenomaan. Ne vastaavat niiku tavallisia "lenkkikenkiä" (muistuttavat). Kun maantieajokengät on ku "piikkarit". ju nou.
Eli mtb-kengillä voi kätevästi kävelläkin
Käy ihmeessä testaamassa jossain liikkeessä ennen ostoa. Kenkä saattaa olla liian kapea, tai toteat, että tarvitset yhtä kokoa suuremmat.
edit. Jostain täältä löytyy aihe kengistä, lätinää paljonkin, vihjeitä eri merkeistä, kenkien sopimisesta suomalaiseen jalkaan.
Käytännön ero on siinä, että maantiekengällä kävelet klossin ja kantapään varassa varpaat pystyssä. Asento on epämukava ja kävely hankalaa. Lisäksi klossi kuluu kävellessä ja on esim. betoni-/kivilattialla helkkarin liukas. Maastokengällä voi kävellä ilman edellä mainittuja ongelmia kunhan valitset sellaisen mallin, jossa ei ole kärkipiikkejä.
Teen ratapyörästä sinkulaa. Välitys vaihtuu 48/15 -> 48/17. Tarviinko uuden (pidemmän) ketjun?:seko:
^Kokeilemalla selviää riittääkö dropoutissa liikevaraa. Mun Rostsekki sinkulana toimi samalla ketjulla sekä 14 että 16 piikkisellä takarattaalla.
Giron Monza kypärä (koko L) on ollut sopiva malli omaan nuppiin, mikäs Giron mtb malleista sopii yhtä hyvin? Havaintoja Monzan käyttäjiltä?
Teki mieli vähän harrastaa loogista ajattelua. Siispä, äkkiseltään ja likimääräin laskien (ja tietenkään en ota vastuuta mahdollisista virheistä)... uudessa rattaassa kaksi hammasta enemmän = yksi ketjulinkki. Mutta ketju on vain noin puolikkaan rattaan päällä kerrallaan = pituus kasvaa vain noin puoli linkkiä. Ja kun ratasta siirretään, ketjulinja lyhenee sekä alapuolelta että yläpuolelta = siirtotarve neljänneslinkin pituuden verran. Eli olisiko se sitten noin 7-8 milliä? Jos sen verran on siirtovaraa niin sitten et tarvitse.
No nyt tuli kyllä mainiot vastaukset Eskolta ja KMW:ltä. Emppiirinen ja teoreettinen pähkäily. Kaunis kiitos. Eli hyvinkin mahdollista, että sama ketju käy uudelle takarattaalle. Noh se selviää kun pöyrä saapuu joskus.
Ei tullut pikavastausta, ongelma ratkaistu jo...
Nyt tuli robleemi. Voinko laittaa DOT5.1:stä Formulan jarruihin DOT4:sen sijaan? Näin paikallisessa epämääräisesti sanottiin, että:"Voi laittaa, mutta jos ehdottomasti kielletään, sitten ei". Tietenkin se kielletään, mutta onko glykoli vs. silokoni pohjainen rakenne jotenkin ongelmallinen?
Thx. Perttu
Formulan sivustolla FAQ kohdassa kysytty samaa;voi käyttää DOT 3 , 4 ja 5.1 muttei DOT 5 koska se on silikonipohjainen ja tiivisteet ei sitä siedä.Ilmeisesti kuitenkin vaihdettava koko nestemäärä,näinhän olit kait meinannutkin.
Keulana Rock Shox SID Race Poploc. Millainen keulapumppu ja mistä (verkokauppa)?
http://www.bike-discount.de/shop/k60...p.html?mfid=45
Kelepaako esim. tämä?
Missäs Pääkaupunkiseudulla saisi Pikaisesti ja ehkä siis jopa odottaessa asennettua On-One 456 Carbon runkoon mukana tulleen Slackset headsetin??? Autoa ei ole. Lainaksi auton ja kuskin voisin saada. Kokeilin itse pitkällä ja paksulla pultilla ja isoilla prikoilla mutta en uskaltanut kokeilla kun kolmesti kun en saanut sitä menemään suoraan millään.
http://www.hi5bikes.fi/ Soita, pyydä Eppu puhelimeen ja esitä asiasi hälle.
Tarviiko takavaihtajan rissoja vaihtaa? Nykyisillä ajettu 6tkm. Molemmat pyörivät aika surkeesti (paljon vastusta) vaikka olen käyttänyt ne joka ketjunvaihtokerralla irti, putsannut, rasvannut kevyesti ja laittanut takaisin. Kyseessä on Tiagran vaihtaja vuodelta 2009.
Kait ne hyvä on vaihtaa jos ei putsaaminen ja rasvaaminen auta ja onhan nekin kuluvia osia ...
Takavaihtajan säätö säätöä. Olen säätänyt ylä- ja alastopin kohdalleen ja saanut ketjun siirtymään melko säntillisesti pykälän kerrallaan aina käskystä. Mutta: toiminta on säntillistä vain kun vaihdan koko matkan isoimmalta rattaalta pienimmälle tai päin vastoin. Jos Vaihdan isoimmalta rattaalta vaikka viisi pykälää kohti pienintä ratasta mutta muutan sitten suuntaa ja ryhdyn vaihtamaan taas takaisin kohti isointa ratasta, pitää "lypsää". Eli pitää napsutella muutama löysä napsu pois ennenkuin mitään tapahtuu. Missä vika? Vaihtaja 105 10 sp.
oletko putsannut vaijerin?
En. Testasin sen liikkuvuutta ja se oli mielestäni ok. Mutta pitänee putsata varsinkin nyt kun sitä noin kysymyksen muodossa ehdotat :).
on joskus ollu noit ongelmii pienemmälle rattaalle vaihtamisessa nii oon putsannu vaijerin ja pintaan hiukan ohutta öljyy nii ei siitä ainakaan ahdista ettei vaijeri luistais ..
Vaida takavaihtajalle menevä kuori. Havaintojeni mukaan tuo on Shimanolla herkkä jumittamaan, kun vaihtajan jousetkin ovat aika löysiä. Lisäksi kannattaa laittaa vaijeriin jotakin liukastetta. Itse olen käyttänyt Shimanon omaa tuotetta kun se jonkun tilauksen mukana ulkomailta halvalla tuli.
KMC X9 ketju, onko erillistä liitosnastaa vai katkaistaanko mistä vaan? On niin paskanen ketju, ettei oikeen saa selvää..