Paljonko lukee iBiken hintalapussa? Kiinnostas täällä myös
Printable View
Paljonko lukee iBiken hintalapussa? Kiinnostas täällä myös
Saako tänne höpistä muistakin laitteista kuin B-Wiileestä?
Vaihdoin oman Eliten Qubo Hydromagin Eliten Turbo-Muiniin. Mitään järkisyytä vaihdolle ei ollut, mutta kun halutti vaan. Ja toki toivoin saavani vielä enemmän hiljaisuutta mitä Qubo pystyi tarjoamaan, ja ehkä parempaa ajotuntumaakin takarenkaattomuudesta johtuen.
Ja nyt eilen ekan testilenkin ajettuani, täytyy sanoa että molemmat toiveet toteutui. Aivan loistava laite, traineriksi! Oli todella hiljainen. Nesteen loiske kuuluu trainerista vaan kun ajaa ja ketjut pitää rattaillaan pientä rallatusta, mutta noin muuten, äänet on siinä. Jotain se resonoi lattiaan kun vaimo sanoi surinan kuuluvan parin huoneen päähän seinien läpi, mutta ylivoimaisesti hiljaisin traineri mitä minun ajettavaksi on koskaan sattunut. Varmaan joku 2mm kumimatto trainerin alla lopettaisin senkin resonoinnin, tai jos olisi paremmin rakennettu lattia... Mutta normitrainereista tuleva se renkaan ulina on kokonaan siis pois, kun ei olla rengasta mikä pyörii.
Ajotuntuma on todella hyvä. Parasta mitä trainereissa olen kokenut. Erittäin luonnollisen tuntuista ajamista tuolla. Laite on äärettömän tukeva. Ensimmäinen traineri millä oikeasti pelkää hajottavansa hiilikuiturungon jos putkelta repii. Tuntuu siltä että runko antaa taatusti ensiksi periksi ennenkuin traineri kaatuisi.
Ja kun hommasi trainerin kanssa Eliten speed/cadence sensorin (20cm piuhalla täytyy olla, se toinen vastaava malli 10cm piuhalla ei tuohon käy, huomioikaa se jos oletta tilaamassa, lähes kaikki nettikaupat myy vain tuota 10cm kaapelilla olevaa) ja lisäksi iPadiin sopivan ANT+ donglen. Näin voin seurata iPadin näytöltä treenidataa reaaliajassa. Sieltä näkyy kaikki tarpeellinen tieto kerralla, myös watit.
Ekan testilenkin perusteella watit tuntui olevan linjassa powertapilla ajettujen kokemusten mukaisesti jos vertaa sykkeeseen. Nopeus tosin oli pienempi kokoajan mitä reaalimaailmassa olis ollut. Värkin keskinopeus oli 21 km/h tuolla testilenkillä vaikka syke/watit olisi ulkona samalla tasolla näyttäneet ~28km/h vauhtia. Mutta tuollahan ei ole mitään väliä, pääasia että suht oikein watteja näyttää kokoajan.
Jos joku haluaa esim kerrostaloon HILJAISTA traineria niin uskaltaisin väittää että tämä Turbo Muin on yksi hiljaisimmista trainereista joita voitte ostaa kaupasta. Riippumatta merkistä. VesaP suosittelee. Tosin vasta 1h10min ajokokemusten perusteella. Mutta en yhtään epäile että ei tuo "ompa hyvä" fiilis häviä ekan 100:aan tunnin jälkeen vielä mihinkään.
Tacx Flow vinkuu koko ajan enemmän ja enemmän. Eilen tuli mitta täyteen korvien vinkumista.
Mutta eipä ole helppoa uuden hankinta... Laitteet ovat muutamassa vuodessa muuttuneet melkoisesti ja vaihtoehtoja on paljon.
VesaP:n mainitsema Eliten Turbo Muin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tuossa kun ei ole manuaalista vastuksensäätöä, niin pystyykö tuolla tekemään lainkaan esim voimaharjoituksia eli ajoa isolla vastuksella ja matalalla kadenssilla (esim cad 55 ja watit vaikka 350w)?
Elitellähän oli toki muitakin versioita ja myös tuo BKool on mielenkiintoinen. Ja voisihan sitä Tacxinkin ehkä ostaa. Pienenä ongelmana noissa, että olen amerikkalaisen hypetyksen aivopesemä enkä omista yhtään windows laitetta vaan käytän Applen tuotteita. Lisäksi tuo manuaalinen vastuksensäätö melkein pitäisi olla.
Huh huh, kaikenlaisten ongelmien eteen sitä elämässä joutuukin...
Ei tuossa tarvii yhtään mihinkään sitä manuaalista vastuksensäätöä. Laite säätää vastuksen tosiaan automaagisesti pyörintänopeuden mukaan, mutta tuossa se oikeasti tuntuu TOIMIVAN. Netistä löytyy videoita missä Cannondalen tiimityypit (Basso esim) vääntää hiki valuen hitaasti mutta voimalla. Watteja lienee riittävästi jos Bassoakin puuskuttaa....
Tässäpä Eliten oma powercurve laitteelle. Voi tsekata riittääkö esim 2500 wattia johonkin PK pyörittelyyn :D
http://www.a2u.si/documents/elite-tu...grafico2_0.jpg
Itse asensin laitteeseen uuden Campan Chorus pakan koossa 12-25 joten oma "powercurve" menis vähän eritahtiin mitä noilla esimerkkirattailla. Tuon mukaan 53/11 välityksellä noin 50 kierroksella watit on noin 500w.
Edit:
Eli tuo vastussäätö toimii niin sairaan hyvin pelkillä vaihteilla jo että en kyllä ainakaan itse näe mitään tarvetta miksi pitäisi olla vielä manuaalinen vastuksensäätökin. Ja semmoinenhan olisi RealTurbo-Muinissa käsittääkseni. Eli siellä on moottori jota voi käskyttää antamaan just halutut watit. Itse en katsonut aiheelliseksi maksaa yli tuplahintaa laitteesta tuon "real" ominaisuuden vuoksi.
Ja datat otetaan talteen (esim) Apple iPadin Elite My-E-Training sovelluksella jota itse käytän. Vielä kun jaksaisi katsoa saako sieltä datat mitenkään WKO+ seurantasoftaan...
Mistä kaupasta löytyy 20 cm piuhalla Eliten anturi?
Apple-käyttäjille voi kyllä suositella Wahoo Kickr:iä. Minä hehkutan vielä tuota Kickr:n ergometri-ominaisuutta, harjoitusohjelma sisään ja tekniikka huolehtii siinä että ohjelman mukaisen watit on aina käytössä pyöritti sitten lujaa tai hiljaa ja millä vaihteella vaan. Isoilla vaihteilla saa hieman todentuntuisemman fiiliksen kun vauhtipyörä pyörii nopeammin, mutta pienillä vaihteilla vastaavasti ääni hiljaisempi.
Sylttytehtaalta itseltään:
http://www.shopelite-it.com/dett.php?da=1&art=6027664
Sieltä löytyy myös ANT+ palikkaa iPadiin. Maksavat yhteensä satasen. Postikulut lisäksi 16e. Tulee DHL Expressillä alle vuorokaudessa kotiovelle.
Kiitos, mutta menee jo yli budjetista.
Kiitos näistä ja aiemmista vastustiedoista. Eli tuohon täytyy hankkia noi + sovitin lightning -liitännälle. Eli pakolliset varusteet + halvin löytämäni laite yht noin 615€ http://www.bike-discount.de/en/buy/e...491/wg_id-6822
Bkool Pro Trainerin halvin löytämäni hinta 499€ ja siinä tulee ilmeisesti kaikki tarvittava mukana.
Hmmm.... Vaikeita päätöksiä...
Monroe. Bkoolilla ei tule sykevyötä, mikäli sellaista tarvitsee.. Joltain sivulta näin paketin sisällön ja se olis tällainen: Traineri, eturenkaan koroke, ant+ vastaanotin usb-tikku. Edellisessä mallissa tulee mukana myös kadenssimittari.
Olenko nyt oikein ymmärtänyt, ettei Eliten My App toimi Windows-käyttiksellä? Kummalliselta tuntuu mikäli näin on, sillä onhan Windows kuitenkin se The Standard :p.
Vanha valkoinen ja uusi musta. Ja sen mitä oon itse päätelly, niin uusi on pro trainer ja vanha turbo trainer..
Jännä miten vähän infoa tuosta uudesta on, vaikka pro:ta on maahantuojalla/"varastolla" Suvalan mukaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Olisiko jollain näistä kokemuksia/mielipiteitä?
Elite Qubo Digital
http://www.elite-it.com/en/products/...s/qubo-digital
http://www.bike-discount.de/en/buy/q...495/wg_id-6822
Elite Real Tour
http://elite-real.com/en/products/realtour
http://www.bike-discount.de/en/buy/e...653/wg_id-6822
Tsekkaa Bike24.de. Sieltä lähti ainakin pari vkoa sitten muutaman kybää halvemmalla vielä mitä B-D:ssä oli. Tuo B24 sit muuttaa ostoskorissa saksan alvit suomen alveiksi joten hinta nousee aavistuksen siitä mitä se webbisivuilla näyttäs olevan. Postituksessa joutui maksaa 5.95e postikulujen lisäksi 5.95e lisää kun oli jonkun ison tavaran lisä siinä postituksessa. Loota oli aika painava ja oli pakattu hienosti vielä isompaan postituslootaan.
Sit jos ajat Campyllä, tarviit vajaat 50e maksavan Campyn vapaarattaan. Laite toimitetaan idiootisti pelkästään Shimpan vapaarattaalla.
Jos joku haluaa ostaa Turbo Muinin Shimanon vapaarattaan, multa saa. :)
Iteki tilasin Bike24:sta Turbo Muinin hintaan 430 e ja saapui tänä aamuna, en ole vielä ehtinyt koeajolle.
Flow:ssa äänitason lisääntymistä aiheuttaa teräsholkin irtoaminen uretaanista valmistetusta rullasta. Tacx:n foorumilla asiasta on sivukaupalla juttua. Omani olen 2komponenti liimalla korjannut, ja voin kertoa menetelmän toimivan.
Ja toinen korjaustapa on hankkia uusi laakeriyksikkö (Googlaa Tacx Bearing Block Flow)
http://www.wheelies.co.uk/images/Products/49978.jpg
Eilen pyörittelin tunnin peekoota. Ääntä tuli enemmän kuin ajattelin (lähinnä lotinaa) mutta ei kuitenkaan häiritsevästi. Ajotuntuma hyvä. En ota tukevuuteen kantaa kun nyt oli alla matto ja solumuovimakuualusta jotka tuntuivat joustavan hieman. Tempoasennossa eli paikat ihan jumissa :D mutta eiköhän ne tästä aukee.
En ole itse kerennyt vielä tarkemmin perehtyä tähän, että mihin formaattiin tuo Eliten softa tallettaa datat iPadissa/Androidissa. MUTTA ainakin siinä oli joku export painike joka teki csv tiedostoja. Muuta en tiedä.
Mutta sitten Muin --> Edge niin nopeus ja kadenssi tulee ok (ja sykkeet toki sun omasta ANT+ sykevyöstä), mutta watit ei. Se on tuo Eliten oma softa joka jollakin omalla kaavallaan laskee watit mutta Edge ei sitä osaa tehdä. Tämä on harmi, sillä samahan se olis Muinin lähettää wattidataa selväkielisessä muodossa jo. Nyt Edge ei tunnista wattimittaria kun sen yrittää parittaa Muinin kanssa.
Itsekin haluaisin kaikki datat WKO+ softaan. Jos joku tietää lonkalta miten menee niin en paheksu jos sen täällä kertoopi. :)
Tätä pelkäsinkin, mutta kyllä tuon kanssa elää voi jos saa siirrettyä Connectiin. Toinen asia on sitten se, miten Muin toimii Trainerroadin kanssa. Trainerroadin sivuilla Muin on yhteensopivien listalla eli mahtaako Trainerroadin softa saada Muinista todelliset watit? Tätäkin olen yrittänyt selvittää, mutta heikolla menestyksellä. Trainerroadia olen ajatellut hyväksi motivaattoriksi sisäpyöräilyyn.
Muin ei käsittääkseni mittaa todellisia watteja vaan Eliten ja TrainerRoadin softat laskevat algoritmilla montako wattia on pelissä kun vauhtipyörä pyörii vauhdilla X. Tietysti sen algoritmin olisi voinut laittaa suoraan laitteen sisälle mutta en tiedä olisiko vaikuttanut hintaan.
Trainerroad osaa myös lähettää mittaamansa tehotiedon ANT-yhteensopivaan mittariin. Tuolla konstilla se treenidata voidaan tallentaa esim.normaalilla Garminin pyörämittarilla (sen lisäksi että TR itse tallentaa datan sinne omaan pilveensä), mistä sen saa sitten ladattua Connectiin ihan tavalliseen tapaan.
...mutta silloinhan tarvitaan joku ANT+ -lähetinkikkare mukaan laitteistoon? Toimiiko esimerkiksi Suunto Movestick mini myös lähettimenä, vai miten se Trainerroad sitä lähettää? Käsittääkseni Trainerroadista saa tosiaan harjoituksen ulos tiedostomuotoon ja sen voi viedä vaikka Garmin Connectiin, mutta silloin se tieto ei tietenkään kulje esim. Edgen läpi.
Joo, noin se menee. Minulla myös tuo movestick Macissa ja sen kautta TR hoitaa tietojen välityksen mittariin. Löytyy sieltä ohjelman asetuksista nimellä trainer relay tms. En pääse nyt tarkistamaan tarkkaa nimeä.
Ja tämä vähäinenkin resonointi loppui kun ostin Prismasta 4.50e hintaisen makuualustan (semmoista solumuovia tms) ja leikkasin siitä palat trainerin jalkojen alle. Ja yllättäen ilmaantunut outo klokse loppui kun kiristin kammet kiinni toisiinsa taas... :rolleyes:
Mutta on tuo hyvä! Ihan fiiliksissä laitteen tiimoilta!