Joo ne levyt on ne Shimanon halvimmat rt26 180/160mm.
Printable View
Joo ne levyt on ne Shimanon halvimmat rt26 180/160mm.
Täytyy kyllä sanoa, että ainakin näin sisäänajovaiheessa Fattyn perusjarrut on huomattavasti heikommat kuin esim plussani (Fuse Expert) DB3:t. Tosin nuo DB:t on alusta asti kirkuneet joka paikassa todella äänekkäästi, mitä Simpan jarrut eivät onneksi tee. En tosin ole vielä osannut parilla lenkillä paljon parempia jarruja kaivatakaan, kyllä noilla nykyisilläkin pärjää. Mutta selvästi heikommat ovat kyllä kuin nuo Fusen DB3:t.
Oli kyllä kankeaa menoa lenkillä tänään. Lähtiessä pakkanen -14 C ja tullessa -18 C. Koeajolla kaveri varoitteli että kahdenkympin jälkeen pakkasilla alkaa navat hyytyä pahemmin kuin muissa merkeissä. No riitti kyllä jo tämä pakkanen ja alamäkiinkin sai ihan tasaisellakin jo tosissaan polkea että pyörä ylipäätään liikkui. Ainahan tuo pakkanen menoa hyydyttää, mutta ei kyllä yhtään tähän malliin tuossa Spessun Fusessa. Onko tämä vain ominaisuus joka Silverbackin mukana tulee ja on hyväksyttävä, vai voiko tuolle asialle tehdä jotain (muuta kuin vaihtaa navat/kiekot)?
Kyl hyytyy mies ennemmin ku pyörä :D Varpaat ei meinaa kestää
Muutaman kerran kävin vanhalla scoopilla parinkympin pakkasissa ajeleen. En kyllä muista että olis kauheena kangistunu pyörä. Jonkinverran tietenki.
paineethan tippuu renkaista pakkasilla että muista pumpata vähä extraa :)
Nyt on bluto pyörässä niin en juuri alle -10 ajele. Suksilla tulee oltua muutenki talvi pääosin
Noissa navoissa on TTN:n perus konelaakerit, tuskin laakerointi takertaa sen enempää kuin muillakaan merkeillä? [emoji848]
Luulisin että tuo mainittu paineen lasku ja kumin jäykistyminen on paljon suuremmassa osassa raskaaseen menoon
Toihan on helppo testata: pyöriikö kiekko pakkasessa keula/perä ilmaan nostettuna vapaana miten?
Renkaita veikkaisin ennemmin itsekin. Kyllähän nuo meidänkin molemmat läskit vähän raskaammin pakkasilla liikkuu, osa keskiö/napalaakereista, osa renkaista ja osa kuskista. Ei eroa merkillä.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Nojoo. Alkulenkistä testasin vielä ja silloin en huomannut renkaiden pyörimisessä mitään isompaa, kun takapäätä ilmaan nostin. Ehkäpä se on nuo renkaat. Paineiden laskuhan on selviö toki, sen huomasikin. Kuski hyytyy jonkun verran, mutta ei tuolla tapaa ettei alamäkeä meinaa polkematta alas päästä. Tuli nuo navat siksi juuri mieleen, kun kävin koeajamassa yhden kaverin (joka paljastui itsensä ilmiantamana Silverbacinn edustajaksi Pohjoisessa Suomessa) pyörän ja hän vinkkasi että "ilmeisesti navat jähmettyvät pakkasella". Ei tosin ollut mikään viimeisen päälle pyörämiehen oloinen, vaan yrittäjä joka oli ottanut ilmeisesti pyörätouhuja muiden toimiensa oheen itselleen hengen pitimiksi. Onkos olemassa hyväksi havaittuja yleiskumeja, jotka pakkasella paremmin pelaa? Mieluiten yksillä kumeilla ajot ajelisin, mutta metsään ja talviaikaan varmasti tällä pyörällä ajot painottuvat. Onko se JJ joka paikkaan sopiva kumi, vai olisiko talvipainotteiseen polkuajoon muita suosituksia? Toki jos läskihuuma ei tästä hirveästi laske, niin pitää harkita pitääkö tuon plussan rinnalla kesäksi, vai laittaako sen kiertoon. Siinä tapauksessa saattaisin jaksaa vaihdella kumejakin sen pari kertaa per vuosi. Varastotilat kun meinaa loppua kesken rivariyhtiössä ja ei ole sopivaa OKTta meinannut löytyä - ja ruuhkavuodet muutenkin. Muutenhan noita pyöriä sais olla enemmänkin paijattavana (vaikka eihä siinä mitään järkeä olekaan joka viikonpäivälle omaansa olla).
Ne Bulldozerit on hyvät yleisrenkaat varsinkin tubelessina. Suurin ongelma on keulan sivuttaispito syvässä lumessa. Vanhat Pacestar seosta olevat JJt on ehkä hitusen rullaavammat, niin yleensä kuin pakkasellakin. Mutta polulla se ero aika äkkiä tasoittuu ja uudemmat Addix JJt on vissiin tahmeammat pakkasella. Rengasvaihtoehtoja on paljon ja melkeinpä kaikilla ajaa tamppaantunutta talvipolkua hyvin. Itsellä ainakin lähti rengastestit ihan lapasesta, joten varoituksen sana ;). Snowshoe -> Bulldozer -> Ground Control -> Dillinger 5 -> Bud/Lou -> Knard -> JJ -> Hodag -> Barbegazi
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Empä ole kyllä omassa Fattyssa huomannut mitään tuollaista, renkaat Bud/JJ 4.8", näillä ajelen läpi vuoden, JJ vielä vanhempaa pacestar seosta. Tällä kombolla ainakin rullaa paremmin kuin Bulldozerit edessä ja takana. Molemmat parit olleet tubeless kokoajan.
Bulldozerien pahin vika on eturenkaana hirveä itseohjautuvuus kun paineita laskee alemmas sekä märällä pinnalla se lipeää helposti alta ihan varoittamatta kerrasta. Takarenkaana parempi kuin etusena.
On ne bd:t polullaki kesällä aika onnettomat ku ei pysty laittaan löysiä paineita. Itseohjaus on niin mahoton sitte.
Mutta hyvähän se on itse se ensin todeta ennenku alkaa vaihtaa renkaita :)
Nyt on hyvä aika pölähtää turvalleen ku edessä ei oo yhtään sivuttaispitoa. Itehän tuon taisin tehä jo 200m ajettuani pyörällä :D
Leveät renkaat antaa harhan että ois pitoa.
Oon ite tykännyt kyllä vanhan mallin Jumbo Jimeistä(4.8"); pitää, rullaa, ja on kevyet. Välillä on kimppalenkeillä joutunut jarruttelemaan alamäessä, ettei törmää edelläajavaan täpäriplussakuskiin😁
Bulldozeriin verrattuna suurempi ilmatila plussaa.
Yleisarvosanaksi annan 3/5.
Vaikka rengaskeskusteluksi kääntyykin niin oma kokemus jumbo jim 4.4/4.0 sisureilla. Kyllä hyytyy jossain -10asteen jälkeen. Tämä tuntuu erityisesti siirtymillä, ei niinkään maastossa. Sinkula on tuo mun tsykä mikä korostaneen tunnetta. Navat rullaa vielä tuossa vaiheessa ja vaikuttas ettei paineetkaan putoa merkittävästi. Tai sitten vaan sattuu huono vetoinen päivä, mistäpä näistä tietää ku ei ole faktoja, vain mutua[emoji846]
Lähetetty minun Pixel laitteesta Tapatalkilla
Tais olla eka reissu minkä ajoin (viikko sitten), kun vähän liukkaammalla meinasin 50 m ajon jälkeen lentää kotipihassa turvalleni BD:illa. Onneksi ei lukot olleyet tulleet postissa vielä, niillä olis menty naamalleen. Mielelläänhän tuohon jotkut pelimiehen renkaat vaihtaisi, jso konsensus hyvistä kumeista löytyy. Nuo ei nyt niin kallis upgrade. Voimansiirron kanssa olen ajatellut ainakin toistaikseksi, että odottelen luultavasti pakan vaihtokuntoon... tai katsotaan nyt. Oilsin kyllä suoraan muuten varmaan Singlen hommannutkin, mutta kun löytyi tämä ylivuotinen Fatty hintaan 845 € uutena ja sisälsi paikan kahdelle juomapullolle, niin valinta oli selvä. Luultavasti jos 2019-malleissa olis pullotelineelle valmiiksi reijät, niin olisin 2019 Sinkkuun päätynyt. Mutta eipä tässä 2018 Fattyssäkään mun polkemisiin vielä suurempaa moittimista ole. Ainoa mitä huomaa on, että lähes treenistä menee pyörän nostelu kahden täyden juomapullon kanssa maastossa, silloin kun tarvii nostella. Sisureilla kun vielä mennään, vaihdan kun ruuhkavuosilta hetki irtoaa - ja tiedän millä kumeilla jatkossa ajelen... Kiitoksia kommenteista!
Onko muuten JJ:n Pacestarista olemassa konsensusta, että toimiiko Liteskin vai Sankeskin paremmin?
Jos parasta pitoa lumella haluaa eteen niin se o surly bud. Rullaus saattaa vähä kärsiä
Liteskin on tarkotettu sisuria varten ja snakeskin tubelessia. Liteskin kyl pelaa litkuillakin ja on vähä kevyempi. Taitaa olla hiekan herkempi vaurioitumaan. Snakeskinissä on jäykät kyljet niin se ei oo niin mukava ajettava
Itsellä liteskin litkuilla tubeless. Loppusyksyn kestivät ainakin omia ajoja, talvella ei niinkään joudu kyljet koville.
Nyt on pari lenkkiä tehty uudella 785mm leveällä ohjaustankolla jossa 40mm korotus ja lisäksi stemmi laitettu 45mm alkuperäisen 60mm tilalle. Tarkoitus tietenkin tuolla on tehdä ajo asento hyväksi ja täytyy sanoa että muutos on hyvä, leveämpi ohjaustanko kompessoi mukavasti lyhyemmän stemmin ja tuon jyrkähkön ohjaus kulman herkähköä ohjaus tuntumaa. Kun ja jos haluaa hieman pystymmän ajoasennon suosittelen tällaista kokoonpanoa, tuon ohjaustangon voi tarvittaessa lyhentää mieleisekseen ja siksi otin reilun mutta nyt mieli on että ei tuota kannata lyhentää siksi hyvältä tuo tuntuu. Lokasuojatkin oli pakko laittaa näillä keleille ja sopivat löytyi:https://www.halpahalli.fi/fatbike-pi...een-24-26.html ja :https://www.halpahalli.fi/fatbiken-takalokasuoja.html M-wave merkkisinä ja istuivat pyörään kuin nenä päähän vain pienillä muutoksilla, ei enää rapa sotke vaatteita.
Niin kyllä nuo alkuperäisrenkaat on todella liukkaat, ei siis varota yhtään ennen kuin lähtevät alta, saa olla todella varovainen jäisillä keleillä
Tullut jonkin verran silverback keskustelua seurattua ja eilen sitten tuli tehtyä kaupat Scoop Fattystä (2019. Pun. M-koko). Olin menossa vain katselee josko löytys Oulun verkkiksestä näyteiltä testattavaksi kun oli tarjouksessa 999€. Sattuikin niin hyvä tuuri että asikaspalautus (ilmeisesti ajamaton) löytyi heti tuulikaapista hintaan 865€!
Eipä siinä pienen koeajon jälkeen osannut muutakuin laittaa ostohousut jalkaan ja tehdä kaupat, toki pyörän selkään pääsen vasta tänään...
Muutamia kysymyksiä aiheeseen liittyen:
Onko tuossa Fattyssa näin ensikäden päivitystarvetta pl. Lokasuojat ja kunnon polkimet? Käytetäänkö Fatbike ajossa ylensäkään lukollisia polkimia? Itsellä kokemusta cyclocrosseista ja maantieltä että tämä oikeaan maastoon meno sinällään uusi juttu.
Nuo päivitys tarpeet riippu omasta mieltymyksestä eli pyörähän on valmis ajoon kaikilta osin heti. Lukkopolkimet on myös mieltymys kysymys mutta tällaisessa läskipyörässä tarve lukkopolkimille on ehkä vähäisempi kuin yleensä maastopyörässä, hyvät flätti polkimet on myös ihan OK, lokasuojat on tarpeelliset jos haluaa että ei vaatteet kuraannu näillä keleillä.
Varmaan ensi töiksi kannattaa hakea oikea itselle sopiva ajo asento ja katso vaatiko se millaisia muutoksi mahdollisesti stemmiin, ohjaustankoon jne. Nuo alkuperäiset polkimet on välttävät mutta parempien hankinta tulee varmaan melko pian.
PS: kannattaa ajaa nuo parjatut jarrut huolella sisään niin ei ne niin huonot ole mitä täällä annetaan ymmärtää.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Joo voi olla että flättipolkimet menee aluksi hankintaan tuohon maastopyöräilyyn tutustuessa. Nuo lokasuojat varmaa aika ehdoton tähän vuodenaikaan ja etenkin keväällä. Nuo halpahallin lipat vaikuttaa ihan asiansa ajavalta järkevään hintaan.
Mites toi jarrujen sisäänajo käytännössä tarkoittaa? en ole moisesta aiemmin kuullut. Kyllä määkin oon epäillyt että tuskin jarrut voivat olla niin huonot mitä täällä on annettu ymmärtää..
^Ei se mitää tarkota. Jarrutus teho paranee ku palat vähän kuluu.
Ainaki omissa m315:sissa se oli aika onneton ja voimaa piti käyttää. Tosin en jääny ootteleen oisko niistä tullu hyvät ku vaihoin toisesta fillarista paremmat
Hyvän jarrutehon saa kun kovasta vauhdista jarruttaa pitkään puristusvoimaa pikkuhiljaa lisäten, tuon kun toistaa heti uutena usempaan kertaan niin jarrut toimii jatkossa hyvin ja jarrutus teho on hyvä. Pitkässä alamäessä on hyvä tehdä tuo.
Kannattaa myös aina ennen käyttöä varmistaa että jarrut on kohdistettu oikein ja levyt ovat suorat. Jos jarrusatula on vinossa, niin jarruteho saattaa olla helposti vain kolmasosa siitä mitä sen pitäisi olla.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/firs...asuoja-fatbike
https://www.prisma.fi/fi/prisma/firs...asuoja-fatbike
Mulla nuo fattyssa, talvella en ole kyllä lokasuojia käyttänyt.
Ja mulla tuo fatboard setti, vinoputkessa aina & takasiipi tarpeen mukaan
https://www.sks-germany.com/en/products/fatboard-set/
Ja takana lisänä tuo alikikkare, pysyy nilkat kuivempina
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...8a49824e69.jpg
Etujarrun keskityksen joutui uutena Fatyssä tekemään useaan kertaan ennen kuin sattui kohdalleen, takapään jarru oli kohdalla. Yhdellä sormella jarrun saa kovemmastakin vauhdista lukkoon eikä voimaa tarvitse käyttää kovinkaan paljon, eli jarrupuoli toimii normi ajajalle riittävän hyvin.
Nuo M-waven lokarit sopii fattyyn suositeltavan hyvin, etu lokarin modasin niin että kiinnitys tuli suoraan ruuvilla haarukassa olevaan kiinnitys pisteeseen eli ruuvin reikä on valmiina, alkuperäinen muovikiinnike poikki ja kulmarauta tilalle, lokarin etummaista palaa ei tarvii. Takalokari asettuu sopivasti kiinnitettynä taka haarukan väliin kärjestään satulan alla ja se tukevoittaa lokasuojan kiinnityksen, lokariin ei tarvitse muutoksia tehdä. Mielestäni siistin näköinen niin kuin pyörään kuuluva kokonaisuus.
Pitänee näillä vinkein lähteä pyörää varustamaan. Tosin talviloma lykkää pyörän koeponnistuksen vähäksi aikaa..
Nyt on tulossa joustokeula SB:n
Kokemuksia kaipaisin lähinnä tuollaisen jäykkäkeulaisen muuttamisesta joustokeulalle, kyseessä siis Rockshox Bluto niin miten tuo onnistuu tarviiko mitään lisäpalikoita hankkia tai sisältääkö tuo asennuksessa mitään niksejä??
Kertokaahan jotka tietää asiasta jotain??
Melko selkeä juttu tuo on: käpy & crown race tulee mukana paketissa ja muutama nippari
Keulaputken lyhennys ja kävyn asennus varmaan vaikeimmat kohdat
Stemmin avulla saat piirrettyä suoran viivan leikkauskohtaan: mittaa kahdesti, mieti kolmesti ennen sahaan tarttumista
Muista viedä jarruletku haarukan sisäpuolelta
Varmista tarvitsetko jarrulle adapterin, tuota en muista ulkoa
Kiitos^
Onnistuuko tuo keulaputken katkaisu ihan normi putkimiehen kupariputken katkaisu työkalulla sellaisella kierrettävällä mallilla jota kiristetään joka kierroksella vähän, sillä ainakin katkaisu onnistuu suoraan ja eikös tuo ole alumiinia johon tuo leikuri kyllä pystyy.
Niin eikös tuon keulaputken mitan voi ottaa vanhasta paikallaan olleesta keulasta. Jarrun kiinnitys tuossa on erillainen mutta ilmeisesti onnistuu ilman adapteria, vai onko jollain tietoa tuosta??
Pitääkö keulaputken alapään laakerin koolin irroittaa vanhasta vai tuleeko se mukana??
Tuo crown race siis onkin tuo alakooli.
Muistelisin koolin tulleen mukana mutta voin toki olla väärässäkin, tallilla kun on varalla kaikenlaista[emoji848]
Iso investointihan tuo ei toki ole
Lähetetty minun SM-J600FN laitteesta Tapatalkilla
Minkäslainen kooli tuhon käy.
Onko porukka päivitellyt kuitua keulaan noihin halvempiin versioihin jälkikäteen? Itseäni hieman alkanut mietityttämään josko kiinasta kuitua tilailis keulaan omaan Fattyyn. Muuten olisin varmaan Singlen suoraan tilannutkin, mutta kun 845 € sain ylivuotisen Fattyn - ja tuossa ylivuotisessa (2018) mallissahan on vielä kahdelle juomapullotelineelle porattu reijät, joka pelin ratkaisi. Muuten olisin varmaan silloin päällä olleesta alesta Singlen napannutkin siihen 1249 € (vai mikä se oli...) hintaan.
Mutta oletteko tosiaan kuitua keulalle päivitelleet? Mitä huomioitavaa aiheessa, suosituksia fiksuista (sopuhintaisista) keuloista? Eli tarviiko muuta miettiä kuin että 180 mm jarrulevy sopii keulaan (näytti useissa Kiinan keuloissa olevan 160 mm mitoituksena)? Offset tietenkin oman maun mukaan. Onko noissa putken halkaisijoissa tai keulojen pituuksissa olemassa olennaisia eroja? Muuta huomioitavaa? Tuleeko lähtökohtaisesti vaihtohommaan hankkia keulan lisäksi muuta sälää? Keulojen kanssa leikkimisestä kun ei ole aiemmin kokemusta...
^EI mitää kiinatavaraa kannate. Laadunvalvonta olematon. Haarukka on kuiten semmonen joka ei saa hajota.
Kysele croc:lta haarukkaa mitä käyttävät omassa kuituläskissään. Hinta oli muistaakseni jotai 200-300€. En aivan täysin ole varma sopivuudesta että se kannattee varmistaa
https://www.crocsports.com/en/contac...ml#map-finland
Kiitoksia näistä. Jos hintaluokan on tuollaisia ei-kiinalaisissa, niin samahan se on ostaa "varma peli". Kyllä nuo tulleineen ja veroineen menee kiinalaiset varmaan kuitenkin noin samoihin hintoihin. Toisaalta kun pääosin kotipolkuja tallailen tasaisella ja sut rauhassa, niin kiinan peliinkin luottaisin kyllä, jos hintaero oli merkittävä (kuten on esim stongaa ja tolppaa katsellessa). Oma ajatus kiinalaisista, että alkaa varmasti olla hyvin lähellä lännessä suunniteltua (aasiassahan nuo kaikki nykyään tehdään) varmasti, toki riskinsä aina noissa. Mutta jonkun satkun hintaeron takia en rupea tuota Kiinasta tilaamaan. Täytyy tuumia vielä onko tarvitsa keulalle. Osa sanoo että muuttaa pyörän täysin . ja osa ettei ole mitään virkaa. Kai se pitäis koeajaa vain.
^ Painossa ainakin säästää parhaimmillaan sen n. 600g. Onhan sekin jo jotain ja ihan hyvä syy päivittää keula.
Mulla oli aikoinaan Dudessa tuollainen Crocin keula. 250€ taisi olla silloin hinta. Tuotteessa ei moitittavaa.