Kaikkien saumojen neulanreijistä paistaa kyllä valo läpi kuin naantalin aurinko.
Printable View
Onko kellään muulla wölvien ja eggbeaterien kanssa ongelmaa, ettei lukko tahdo välillä oikein irrota kunnolla? Ihan kuin tarraisi kengänpohjaan kiinni. OWM:llä ei mitään ongelmia. Polkimet ja klossit on uudet. Klossien kanssa on myös metalliset suoja/korotin/tms palat.
:) noinhan se kenkä testataan :) Suodatinkaffin juojat voi tehdä kaffipussista ihanantuoksusen suojan sinne päälykengän ja sisäkengän väliin.
MX145sta sekä vanhemmasta MX140stä muutaman vuoden kokemukset - kolme paria noita ollut (1x MX140, 2xMX145). Vedenpitävyys on vitsi; neopreenista vesi tulee aina läpi, ennemmin tai myöhemmin - ei noi sillä tavalla oo vesitiivit kun vaikkapa Fasterkatit. Mulle tolla ei juuri oo ollu väliä, silloin kun noilla ajaa jalassa on eniveis siilskinssit ja/tai goresukat. Boa-systeemit on muuten jees, mut noissa se lankaa ohjaavat muoviklipsut ovat löysiä - kiristyslanka pitää välillä manuaalisesti ohjata sinne loviinsa. Lesti soveltuu mun kavioon ok. Suurin miinus on pohjan kestävyys; kaksi paria on mennyt vaihtoon siks kun pohja on jommastakummasta kengästä katkennut noin 10mm klossin reikien takaa. Molemmilla kerroilla saatu uusi pari takuuvaihtona, tuolla uusimmalla ajoa tuskin yhtään. Muuten rakenne on kestävä, ei muita kestävyysonkelmia.
Fasterkatit on itseäkin kiinnostaneet. Miten vertaisit niitä?
Tänään tuli MX145:a testattua ja vaihdoin pohjalliset Forcia-merkkisiin XXL:n myymin ja sukkina oli jotku villaiset alussukat ja normivillasukat. Puolitoistatuntinen lenkki meni ihan hyvin ja loppumatkasta vähän tuntui viileä varpaissa. Muu osa jalkaa oli ihan lämmin. Lähtiessä -21,6C ja palatessa -23C. Aika tyyntä.
Ilmeisesti noi lämpöpohjalliset joissa on joku lämpöä heijastava alumiinipinta tjsp on hyvät. Ei ollu edes kalliit. Sanoisin että kannattaa kokeilla.
Tein tänään erittäin epätieteellisen testin, josta lienee hyötyä vain itselleni. Ajoin kaksi tunnin lenkkiä Tampereen Pehkusuolla ja sen poluilla sekä Lahdesjärven, Särkijärven ja Suolijärven jäillä. Pakkasta oli 24 - 25 astetta.
Ensimmäisen lenkin ajoin Völvhammerit jaloissa ja tunnin jälkeen varpaiden palelukynnys oli selkeästi ylitetty.
Lämmittelytauon jälkeen laitoin jalkaan Lake 303:t ja päälle Urheiluareenan Sportfire-kengänpäälliset. Tällä setupilla pystyi jatkamaan vielä tunninkin jälkeen ja palelukynnys ylittyi noin puolentoista tunnin paikkeilla.
Fasterkatteja mulla on toiset menossa nyt. Sen orkkismallin vetoketju oli istutettu siten et se ei kestäny kiinni kun jalka taipu eteen,
sain ekana uuden järeemmän vetskarin "takuuseen" ja koska sille kävi samoin, uuden mallin parin sit kun ne tuli saataville. Toi on kestäny.
Lesti sopii mulle, hyvinnii paljon samanlainen lesti kun mx140/145.ssa. Fasterkat ehken jalkarinnan päältä hiukan matalampi.
Käy talvikengästä mulla yhdellä paksulla sukalla, kylmimmät ajot noilla >30cdeg/>4h. Vedenpitävin kenkä mitä oon käyttäny,
fasterkat + siilskinssin sukka + PI:n amfib tight-pöksy- yhdistelmällä oon käyny useemman kerran polveen / puolireiteen vedessä jään
pettäessä ja varasukkia ei tarvinnu käyttää kertaakaan. Pohja noissa on korkea, penkkiä pitää nostaa sentti kun flätit vaihtaa lukkoihin.
MXt on vesikelin kenkiä, Fasterkatilla pärjää talvellakin. Mullon ollu pari vuotta pari laken 303:sia, kerran tainnu käyttää kun fasterkateilla
on pärjänny sikäli kun lukoilla on ajanu. Vuosi vuodelta enempi talviajoista(kin) on menny fläteillä.
^Hyvät tiedot. Toi samankaltainen lesti MX145:n kanssa on olennainen juttu. Ja se että käy talvikenkänäkin. Shocktherapy varmaan paras paikka mennä hankkimaan ni voi sovittaakin.
Osaako kukaan suositella kengänsuojia, jotka mahtuvat 45 koon Laken päälle?
Mulla on ollu talvikenkänä 2011 vuodesta lähtien Shimanon MW81 popot, jotka ovat palvelleet ihan hyvin. Näissä tosin on pienenä suunnitteluvirheenä tuo kaulus, joka a) ei ole vesitiivis vaan päästää veden sisään melko nopeasti b) on sen verran ohutta kangasta, että tuo paksu Shimano-logolla varustetun tarranauhan ylärauna kuluttaa siihen reijän melko nopeasti. Mä sain jo kertaalleen vaihdettua nämä kengät uusiin (vähän takuuajan jälkeen) tuon virheen takia, mutta nyt tuon sama ongelma tuli taas esille. Kauluksessa oli taas läpi reikä ja sen neopreeni-kangas (?) oli pitkältä matkalta "ohentunut". Oon tota yrittänyt jo aikaisemmin suojata mm. teipillä, mutta ei tossa meinaa edes gorilla teippi pysyä siististi kiinni.
Ratkaisin ongelman nyt niin, että ompelin tuohon kaistaleen n. 2cm leveästä nylon-nauhasta, joka ottaa nyt tuon kiristystarranauhan hankauksen vastaan. Pitää nyt sitten katsoa, että miten nämä toimivan käytönnössä, mutta kyllä tuon pitäisi perjaatteessa kestää aikankin alkuperäistä paremmin.
Mennään näillä nyt vielä jonkun aikaa, oon tosin kaipaillut vähän lämpösempiä kenkiä, jotta pärjäis vähän pidemmälle ilman kengänsuojia ja että olis kengät johon mahtuisi oikeasti reilusti sukkaa sisään. Nää nykyset shimanot on kyllä ihan näppärät 0... -15 keleissä, mutta sen jälkeen joutuu jo kikkailemaan, jos haluaa pitkään pysyä lämpösenä. Otin nämä ainakaan tarkoituksella sellaisella koossa, että keskipaksu merino sukka istuu sisään sopivasti, jotta myös välikeleillä kenkiä on mukava ja tukeva käyttää. Bontrager OMW -mallit vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiitoisilta, pitää varmaan hommata sellaset sitten seuraavaksi.
OneDriven kuvalinkitys systeemi on niin hanurista, että tässä linkki albumiin.
Tähän asti ei ole palellut varpaita tänä talvena. Aamulla sitten nähdään tai oikeastaan tunnetaan kun -30 paukkuu taulussa.
-27 pakkasta, työmatka Sorelleilla+ohuehkolla sukalla. Ei mitään kylmään viittaavaa aistimusta.
^Hehkutit noita aijemminkin niin hyviksi että kävin kaupassa katsomassa. En uskaltanut, pohja vaikuttaa niin ohkaiselta. Jatkoin motonetin pilkkimonoilla jotka on kyllä kehnot sainttien päällä, kuten kaikki karkeapohjaiset. Eilen tuo -27C villasukin ja tunnin jälkeen niissä aisti pientä vilua. Mää luulen että kuulun varpaat helpoten kohmettavaan kastiin.
Joskus olen saattanut kehua Salomonin Toundra-kenkiä tälläkin foorumilla näille keleille joissa klossillisilla ei enää pärjää, ovat siis aerogelillä osittain eristetyt bootsimalliset kengät. Eristys ei pakkaudu käytön myötä läjään ja muutenkin ovat tosi kevyet lämpimyyteensä nähden, suosittelen. Käyvät metsäsuksien ja lumikenkien siteisiinkin, ja pohjassa on jonkin verran jäykkyyttä joka on hyvä fillarointiakin ajatellen.
Tarviiko nuo OMW:t kuin monta villasukkaa -20C nurkilla? Pystyykö ajaan vielä esim. yhillä normaalisukilla lämpimämmällä kelillä ku vetää nauhat tiukemmalle? Jos ehtis huomenna koesovittaan että kui istuvat..
Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla
Kuulin paikallisessa kivijalassa sellaisen huhun, että kaudelle 2016-2017 flättivalmistajana kunnostautunut 5.10 olisi tuomassa talvikenkää markkinoille. Ajatus on sen verran kutkuttava, että taidan ajella Sorreleilla tämän talven.
Bambusukat työmatkalla alimpana ja tuntuivat toimivan erittäin hyvin. Täytyypä seuraavaksi kokeilla yli kahden tunnin lenkillä kuinka pitävät varpaat kuivina.
Ite sain villasukat joululahjaksi kuten edellisenäki vuonna.. ja huomasin ettei oo vielä edellisiäkään ehtiny käyttään. :)
Mutta onhan noissa villasukissaki melkosia paksuuseroja. Tälle vuotta käyttäny urheilusukkien kanssa ohkasia villasukkia nyt pari kertaa ku ollu yli -20C pakkasta. Paksumpia ei mahu nykysiin kenkiin. Semihyvin pärjänny, kun ei ole yli 1.5h lenkkejä tehny noissa lämmöissä.
Taidan kokeilla pärjätä OMW:ien kanssa samantapaisella sukkayhdistelmällä, kun aika harvoin näin kovia pakkasia kuitenki. Jos ois mieleisempi ajaa ohuemmalla sukkaparilla sit lähempänä nollaa..
Lähetetty minun HTC Vision laitteesta Tapatalkilla
Specialized Defroster Trail. Onko Kokemuksia. Tulisi joka sään kengiksi syys-kevät, lähinnä TM ajoon. Jos pärjää edes vähänkään nykyisille Mw81:lle niin tilaukseen menee.
Tuli koeponnistettua goren kengänsuojat ja northwaven celcisus articit. Tuolla kombolla tarkenee hyvin reilussa kymmenessä pakkasasteessa maantielenkilläkin, mikä riittää minulle oikein hyvin. Yli 15 asteen pakkasessa en kyllä pidemmille maantielenkeille lähde.
Nämä celcius articit olivat kyllä aika nappi ostos, kun tarkoitus oli pärjätä yksillä kengillä nolla keleistä alkaen työmatkat, katulenkit ja maastoajot.
Täysin vedenpitävät, jäykät sekä kevyet. 10km työmatkan noilla tarkenee helposti vielä -25 asteen pakkasessakin kengänsuojien kanssa.
Maastossa pohjien pito on huono, mutta kyllä noilla sielläkin pärjää, jos vähentää tunkkaamista ja ajaa enemmän. Oikeastihhan näitä kenkiä pitäisi olla vähintään neljä paria erillaisia, mutta tuota en ole vielä uskaltanut puolisolle kertoa :)
Tämä on hieman niksipirkkaosastoa, mutta todistuksen mukaan oikeasti toimivaa:
nerokas, yksinkertainen ja halpa ratkaisu pohjasta karkaavaan lämpöön/pohjasta johtuvaan kylmään on hankkia (esim Biltemasta, 3.49€) auton tuulilasin päälle tarkoitettu lumi- ja aurinkosuojapeite, leikata siitä kengän oman pohjallisen mallin mukaan lisäpohjalliset ja laittaa ne kenkiin alimmaksi heijastava puoli ylöspäin. Alkuperäiset pohjalliset päällimmäiseksi - lisäpaksuutta tulee vain 2 mm - ja norjalaisen keksijän mukaan näin viritetyillä kisamonoillla (jotka tyypillisesti eivät ole läheskään yhtä lämpimiä kuin ns kuntohiihtäjän monot) pärjäsi ilman kengänsuojia ja normaaleilla sukilla 1,5 tuntia -22 asteessa.
^totta puhut tuosta aurinkosuojapeitteestä. Ajan Bontraggerin ajokengällä ja ilman lisäsuojaa varpaissa kylmenee -15 astessa. Suojan kanssa menee helposti -20 astetta ja varpaat suorastaan tulessa villasukan kanssa! https://farm2.staticflickr.com/1666/...24ecab21_b.jpg
Hyvin selvinnyt Laken 303 nyt -20 pakkasilla ihan yhdellä merinosukalla. Aika pieni koko, olisi pitänyt ottaa 46. Shimanot 45.
Eikö tuo Bontrager OMW pitäs olla 100% vedenpitävä? Onko joku testannut? Mietin vaan jos kerran saumoista valo paistaa nii kai sieltä vesikin tulee. Vai onko joku kalvoteippi saumoihin laitettu?
Nämä Warpin Sierra Bootsit on osoittautuneet loistaviksi flättikengiksi talvella. Pärjää kovallakin pakkasella ja lämmittävät pohkeetkin samalla. Kovassa pakkasessa laitan alle paksumman sukan ja leudommassa ohkaisen. Kylmä näillä ei tullut reippaasti yli 20 asteen pakkasessakaan. Tämä lienee naisten malli, mutta aivan varmasti löytyy samalla tai hieman eri nimellä vastaava miehille. Eikä ollut paha hinta, 59.90e
Ainiin ja lemppari alussukka on Kari Traan villainen pitkävartinen sukka, tosi lämpimät.
http://www.stadium.fi/INTERSHOP/stat...RRA%20BOOT.png
Tossa alumiinifolion lämmittävässä vaikutuksessa on jotain perää minustakin. Ostin ihan heräteostoksena XXL:stä Forcia-merkkiset pohjalliset joissa on jonkunlainen foliopinta. Peräkkäisinä pakkaspäivinä kokeilin ja vaihdoin Lake MX145:n oman pohjallisen tähän foliomalliin ja olihan siinä selvä ero. Jalkapohja tuntui koko ajan lämpimältä. Varpaisiin alkoi kyllä puolentoista tunnin kohdilla tulla viileä tunne, mutta sekin tapahtui pidemmän ajan jälkeen ja vähemmän kylmänä kuin orkkispohjallisilla.
Kun tulee asiaa sopivasti niin ostan parit pohjalliset lisää. Ei ne olleet muistaakseni kalliitakaan.
Todella helpot pukea ja riisua, pohjat liukkaat jäisellä kelillä, mutta muuten kyllä ok kävellä lyhyitä matkoja. Kengän materiaali aika jäykähköä ja ainakin alussa se paikoin tuntui vähän painavan jalkapöytää. Ekat klossilliset talvipyöräilykengät, joten en osaa kauheasti sanoa puolesta tai vastaan, mutta en myöskään ole ostanut yhtään pyöräilykenkää sovittamatta...
Aamulla -22, yksi sukka ja Sorelin 1964 Pac nylonit. Tunnin jälkeen alkaa varpaat viluamaan. Lisäsukkaa/pohjallista siis.