Akuista/moottoreista, osa sanoo, että älä osta Bosc ia= paljon vikoja, vaikea huoltaa?
Mitä mieltä?
Hyvyydet/heikkoudet. Shimano/Bosch. ?
Printable View
Uusi Bosch (gen4) on mielestäni lähes joka osa-alueella parempi tai yhtä hyvä kuin Shimano paitsi siinä että Shimano on avoin järjestelmä ja sitä voi muokata haluamakseen. Itse valitsisin Boschin moottorilla olevan pyörän jos tuo muokkaaminen ei ole korkealla prioriteetilla, jos on niin valitsisin ensisijaisesti Brosen moottorilla varustetun ja vasta sitten Shimanolla ;) Sitten Boschin gen3 moottorilla varustettua pyörää ei mielestäni kannata ostaa lainkaan, ellei ole todella hyvässä tarjouksessa..
onko se gen3 se CX malli ? on varmaan ittellä semmonen enkä oo huonoo ominaisuutta löytänyt
Komppaan vahvasti tuota kokemusta, itsellä on molemmat versiot tallissa (Bosch gen 4 ja Shimano E8000).
Bosch vie selkeän voiton ajomukavuudessa, vaikka olen Shimanoa yrittänyt säädellä sen omalla softalla mieleiseksi.
Onko sitten seuraavaksi hommattava Shimanoon joku kolmannen osapuolen softa? saa nähdä.
Koska olen täysin eri mieltä niin kuulisin mielelläni tarkoitat ajomukavuudella ?
Minusta Boschin miedoinkin avustus on liian suuri normaalissa trail tyyppisessä ajossa joten sillä ajaessa tuntuu jotenkin koko ajan kuin olisi matkustaja eikä kuski. Ajaminen tuntuu vaan liian kevyeltä. Muutenhan se on ihan ok.
Melko tavalla yleistynyt tuon Bosch Gen3 haukkuminen palstoilla, niin kirjoitetaan omista kokemuksista muutama sana. Reilun vuoden ja 2500km nyt ajellut gen3 Boschilla ja sillä kokemuksella vertailin viime syksynä Fiskarsissa eri moottoreilla olevia pyöriä. Lyhyellä testilenkillä suurin ero gen3 ja gen4 oli että gen4:ssä oli ärsyttävämpi ääni polkiessa. Yli 25km/h polkiessa vastusti vähemmän kuin gen3, mutta enemmän kuin Brose ja Shimano. Tiedän että lehdissä on mitattu tuolle gen4 hyviä lukeamia, mutta tuo oli oma kokemus ja samanlaisia kokemuksia kuullut muualtakin. En tiedä oliko testipyörissä sellaisia eroja joka selittäisi miksi gen4 tuntui raskaammalta kuin Brose tai Shimano. Sähkötäpäräteitä oli kaikki ja samankaltaisilla rengastuksilla.
Bosch Gen3:n hyvä puoli, sama joka vaikuttaa tuohon raskauteen ilman avustusta eli se ylimääräinen välitys moottorin sisällä, on että moottori on myös sitkeä ja vääntää alhaalta. Esim Shimanoon verrattuna Bosch jaksaa vääntää vielä kun jaloista alkaa puhti loppua, ja kadenssi laskea. Se voi monesti olla se ratkaiseva ero pääseekö jonkun kallionousun päälle asti vai jääkö metrin vajaaksi. Kovasti yksinkertaistettuna voisi sanoa, että pyörätielle (yli 25km/h ajo) Shimano ja metsään (vääntö) Bosch. Brose taas toiminee molemmissa, mutta yleensä kalliimpi.
Sähköavusteisilla muuten helposti hämää että miten kova se vastustus on yli 25km/h nopeudessa, kun se avustus yhtäkkiä lakkaa. Vaikkapa luomufätillä ajaneena tietää että painavalla pyörällä ja matalilla paineilla yli 25km/h on melko raskasta polkea, oli moottoria tai ei. Pari kertaa kun tietoisesti ajanut Boschista akun loppuun, niin pyörätietä on päässyt ihan kunnialla kotiin, kunhan on ensin viitsinyt pumpata renkaisiin kovat paineet.
Kommentoin tuota vaan, ettei se ole haukkumista vaan faktojen toteamista. Boschin CX Gen3 on jo vanha moottori ja sen valitsemiselle uuteen pyörään ei ole mitään muuta järkevää syytä kuin raha (jos saa edullisesti). Muut valmistajat (ja Boschin Gen4) ovat jo menneet tuosta moottorista paljon edelle. Samoin on nyt käymässä Shimanolle jonka E8000:ssa alkaa jo ikä näkyä ja siksi ovat tuomassa uutta moottoria markkinoille. Tämä sama sykli tulee näkymään myös kaikissa muissakin moottoreissa. Kehitys kehittyy ja uudet moottorit ovat yleensä parempia kuin edeltäjänsä.
CX Gen3 työmatkapyöräilyyn ja kaupunkiin? Ghostin Teru PT B5.9:n saisi nyt 2400 euroon (https://www.ghost-bikes.com/en/e-bik...ru-pt-b59-al-u).
Neloskoneesta saa maksaa taas paljon reilummin, mutta onko se sen arvoinen?
Kyllä tuolla työmatkapyöräily ja kaupunkipyöräily onnistuu. Tuohon hintaan lisäksi halvempi kuin hyvin moni varsinainen sähköavusteinen kaupunkipyörä. Jos työmatka on pitkä, kannattaa varautua akun lataamiseen työpaikalla talvipakkasten aikaan. Jos on pelkkä kaupunkipyöräily suunnitelmissa, joustokeula tosin aiheuttaa melko turhaa rahanmenoa huoltojen merkeissä.
Tuohon ~2500€ saa kyllä muitakin vaihtoehtoja paremmalla moottorilla. Esim https://www.fun-corner.de/en/electri...blue-2020.html CX 4gen ja jos integroitu akku on pakollinen. Tuossa Ghostissa on kyllä enemmän nykyaikaisen trail pyörän geometria jos poluilla ajo kiinnostaa, mutta työmatkapyöräilyssä/kaupungissa en näkisi tuolla olevan niin merkitystä.
Siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota, saako akun irti pyörästä jos olosuhteet todennäköisissä latauspaikoissa (koti, työpaikka) ovat sellaiset, että pyörää ei saa vietyä lämpimään paikkaan sähköpistokkeen ääreen. Se on integroidun akun fillareissa ainakin toisinaan ongelmana, että pyörää pitää oikeasti purkaa että akun saa irti.
Hyviä pointteja. Täysjouston jätin pois osittain budjetin, mutta myös huollettavien osien takia. Paljonko tommonen joustokeula tarvitsee huoltoa kevyessä käytössä?
Integroitu akku on oikeastaan täysin ulkonäkökysymys. Mielestäni Ghostissa tuo akku lähtee irti rungosta.
Gen 3 vs 4: Onko parin kolmensadan lisäyksen arvoinen? Gen 4 pienempi ja kevyempi sekä vastustaa vähemmän.
Jep ja koeajon se vähintään vaatisi. Boschin voima ja kolmosen "kulmikkuus" kyllä kiinnostaisi. En ole hakemassa sekunteja pois, niin paino ja koko ei niin tärkeitä minulle.
Nämä tosin vielä mietityttävät:Lainaus:
If you’re not concerned about the high internal resistance beyond the 25km/h threshold and if you’re not necessarily looking for an ultra-light or super-playful bike, you might be able to snap up a real bargain with the old motor.
Lainaus:
- More sensitive: eMTB mode has been reprogrammed to deliver consistent power over a wide cadence range.
- Smoother: the transition at the 25 km/h threshold has been significantly improved.
- Greater capacity: in addition to the previous 500 Wh internal battery, you’ve now also got the PowerTube 625, for more capacity and longer rides.
Merkittävin mielestäni noista on se että se Gen3 Bosch ihan tuntuvasti vastustaa heti kun moottorin avustus loppuu. Etenkin kaupugissa tasaisella sitä helposti pääsee yli sen 25km/h ja jos kovempaa tekee mieli niin paljon helpomaa se on polkea uudemmilla moottoreilla (Shimano, Brose, uusi Bosch ja jopa Yamahatkin vaikka nekin vastustaa jonkin verran).
Pätkä kysyy vielä ajoturvallisuudesta ja periaatteesta.
Pitääkö pyörän rungon olla sen kokoinen, että jalat yltää maahan ilman, että haara osuu runkoon/välitankoon?
Tuleeko pyörän kanssa ongelmia maastossa jos näin on?
Rungonkoko (cm) ei kerro millä korkeudella tuo välitanko on.
Aloitteleva joutuu ottamaan tukea maastosta ja nousemaan välillä satulasta ja mietin voinko loukkaantua nyt/jatkossa tällaisen pyörän kanssa.
Seuraavaksi joutuu kokeilemaan vaelluskenkiä, että saa vähän korekutta jalkapohjiin, koska tukea maasta on välillä pakko ottaa.
Jos olet mies niin voi olla että kerran kun kunnolla täräytät tangolle maastossa niin ei tartte omista lapsista enää haaveilla. 5-10cm taitaa yleinen suositus olla haarakorkeudelle.
Pyörien geometriataulukoissa normaalisti on standover height tai suomeksi seisontakorkeus. Oman jalan pituuden voi mitata varsin helposti ja verrata, jääkö siinä turvaväliä pyörän seisontakorkeus huomioiden. Mittaustapa: seinää vasten seisomaan ja esim. kirja nivusiin ja seinää vasten oleva sivu tasaisesti seinää vasten. Yläreunasta otetaan mitta mittaunauhalla lattiaan. Lisäksi kengän pohjan paksuus tulee siihen lisäksi, pohjan paksuus usein vähintään 1 cm, mutta pyöräostoksilla ei kannata niin täpärälle ottaa mitoitusta että pelkän kengänpohjan varassa olisi tuo turvaväli. Harvoin kuski tipahtaa tangon päälle, mutta niin voi käydä, ja muutenkin jos seisontakorkeus ei ole riittävä, niin varsin mahdollisesti pyörä olisi jo liian iso muutenkin. Jotkut rungot ovat tietysti malliltaan korkeampia ja myös yläputken kulma vaihtelee. Mutta silti, jos ei jostain mallista löydy sellaista, joka olisi muuten sopivan kokoinen ilman että seisontakorkeus olisi liian korkea, kannattaa katsoa jotain muuta mallia.
Maastopyörissä tuo on mielestäni vähän turha huoli, se yläputki nousee yleensä sen verran eteenpäin mentäessä että ding-ding joka tapauksessa. Melkein parempi otta otb :)
Mutjoo, jos ei mistään kohtaa voi seistä jalat maassa on runko liian korkea.
Itsellä olisi hakusessa ensimmäinen sähkötäpäri ja budjettia miettinyt siinä 4-5k väliin. Kokemusta ei myöskään ole fillareista, ainakaan kalliimman luokan, saati sähköavusteisista.
Selaillut nyt pari pv tätä foorumia ja merkkejä sekä malleja kehutaan ja parjataan. Ei aloittelija pysy enää perässä :D
Olisiko tälläisessä hinta/laatusuhde kohdallaan, ilmeisesti kohtuu hyvät palikat olisi kiinni, mitä foorumia selaillessa ymmärtänyt?
https://rtech.fi/cube_stereo_hybrid_...l?attr1_id=259
Näyttäisi kaiken hyvän lisäksi olevan saatavilla M koossa.
Päädyin ostamaan nopealla aikataululla tällaisen:
https://www.e-bikeshop.co.uk/Haibike...llMtn-3.0-2020
Löytyi yllättäen yksi kappale kivijalkaliikkeestä, johon siis menin vaan ajatuksella "käydääs vähän kattelee ja kokeilee miltä sähkötäpäri tuntuu". Oli sen verran päheen näköinen ja helvetin hyvän tuntuinen koeajolla että oksat pois.
Tässä pitäis olla alottelijalle soiva peli, ainakin osalista vaikutti vakuuttavalta. Bosch gen 4 moottoria yms.
Budjetti oli alunperin 4k pintaan, mutta kokeiltua HAIBIKE SDURO FULLSEVEN LT 4.0 mallia ja sen jälkeen tätä ostamaani mallia, oli ero päivän selvä. Niinhän se budjetti nousi siitä hieman.
Onko kellään kokemusta tästä mallista? Menikö ostos nyt nappiin vai suoraan syteen..
^Ei varmasti menny pieleen, hieno pyörä!
Haussa sähköpyörä maantie- ja soratiekäyttöön.
Naiselle, jolla varmaan pysty ajoasento. Viime vuonna ostin verkkokaupasta 1890€ corratec joku malli E8000 moottorilla, ja on ollut hyvä, mutta vastaavia malleja en löytänyt nyt mallistosta.
Suosituksia? Mielellään 1600€-2300€ väliin, tarjouskyttäily onnistuu.
Moottoriksi olen kaavaillut bosch gen4 tai jos joku shimano e8000 löytyy niin varmaan hyvä myös.
Moro!
Olisi etsinnässä pyörä ympärivuotiseen lähimetsissä ajeskeluun ja myös muutaman kilometrin työmatkalle. Tullut ihasteltua ktm:n täysjoustoa ja tekisi mieli hommata semmoinen vaikka maksaa helvetisti.
Mitä olette mieltä tästä pyörämallista ja onko jotain parempia täysjoustoja samassa hintaluokassa?
https://www.helkamavelox.fi/pyorat/m...rowler-master/
Ajattelin jakaa tietoa jos joku pohtii saman pyörän hankintaa. Eli meille tuli talouteen Tunturin e275.
Katseltiin sellaista pyörää, jolla toisaalta puolison työmatka-ajelut pääosin asfaltilla sujuvat mukavasti ja jolla kuitenkin pärjäisi myös poluilla ja hiekkateillä, jonne omat lenkit luomupyörillä yleensä suuntautuvat niin päästään yhdessäkin ajelemaan. Ollaan aika saman mittaisia niin minäkin voin välillä sitten käydä Tunturilla ajelemassa jos esim haluaa tehdä matalalla sykkeellä maastolenkkiä.
Tunturissa on nyt n. 150km mittarissa ja hyvin on tuntunut pelaavaan. Mukana tulleet polkimet olivat ihan surkeat, toinen jumahti kiinni varmaan 100km jälkeen, mutta tarkoitus oli muutenkin laittaa paremmat flatit tilalle niin eipä tuo iso miinus ole. Steps 7000 moottori tuntuu avustavan pehmeästi eikä mitenkään älyttömästi jarruta menoa yli 25km/h vauhdissa. Vertailukohtia ei juurikaan ole muihin moottoreihin ja sähköpyöriin, mutta tähän astisen kokemuksen perusteella pyörää tohtii kyllä suositella. Vielä en ole käynyt testaamassa miten tämä toimii maastossa mun täysjäykkään läskipyörään verrattuna.
Pyörä hankittiin Bikeshopin kautta ja heidän kanssaan on ollut erittäin mukava asioida. Siellähän on se automaattinen alennusportaikko käytössä ostosten hinnan mukaan niin tästäkin pyörästä sai mukavan alennuksen kun osti samalla kertaa myös Kona Rove ST:n. 😅
Mikä näistä:
https://www.ridemore.fi/devinci-ac-gx
https://www.ridemore.fi/devinci-dc-nxgx-11s-silver
https://www.xxl.fi/ghost-hyb-sl-amr-...172047_1_style
Budjetti 4500e. Onko joku noista tai joku muu tuohon hintaluokkaan ehdoton ykkönen?