Kyllä se taitaa olla m5, ei ole muita kokoja tullut vastaan.
Ruuvit ei silti välttämättä aina mene heittämällä paikalleen jos on jengat täynnä maalia.
Printable View
Yleensä 5mm,kerran ainakin kerran tuli vastaan ihan kierteettömät reiät,pyörän merkkiä en muista.Hanki joko Torx,kuusiokolo tai kuusiokannalla olevat ruuvit,ristipää-ja uraruuvien kannoista on vaikea saada otetta jos sattuvat ruostumaan kiinni,vaseliinia voit laittaa kierteisiin
Jos torx-kannalla olevan laittaa, kannattaa sitten olla laadukas torx-avain. Ostin Motonetistä edullisen torx-sarjan ja en saanut jarrulevyn ruuveja auki. Torx-avain vain vääntyi, siis se osa joka menee ruuvin sisään. Kyllähän yleensäkin kunnon työkaluihin kannattaa panostaa.
Oon joskus saanu kans ihan laatu torx avaimen kierteelle töissä. Kummasti kotoo haettu halpisromu avas sen ruuvin :rolleyes: Laadusta saa maksaa, toisaalta laatua saa halvemmallakin. Yks asia, joka rikkoo torx avaimet on se, ettei se avain ole pohjassa asti.
Edessä kaksi, takana kymmenen ratasta. Kun edessä on pieni ja takana nostaa suurimmalle niin kun yrittää pudottaa takaisin toiseksi suurimmalle niin ei putoa. Kolmella neljällä napsulla putoaa sitten oikealle rattaalle suoraan. Jos edestä pistää isolle takana ollessa isoimman niin putoaa toiseksi suurimmalle. Mikä mahtaa olla vikana?
Vaijerinkuori ja vaijeri tahmaavat.
Joo kyllä se varmaan näin on. Muutenkaan alaspäin eivät kaikki vaihteet menneet kauhean hyvin.
Takavaihtaja meni paskaksi ja vaihdevipukin temppuilee. Ajattelin tilata uuden takavaihtajan, vaihdevivun ja rataspakan. Ajattelin tilata eri merkkiset kuin aiemmin, jos takapakka on edelleen 9-rattainen niin sopiiko se merkistä riippumatta edellisen tilalle? Ajattelin tilata Bike-components.fi:stä halvimmat osat, Shimanon Altus SL-M2000 vaihdevipu 16 eur, Altus RD-M370 Takavaihtaja 9-vaihteinen 21 eur, Alivio CS-HG400-9 takapakka 19 eur. Ajaako nämä tällaiset edulliset osat asiansa ja kestääkö ne kunnon maastopyöräkäytössä vai kannattaisiko ostaa hieman kalliimmat? Vanha takavaihtaja on Sram X-0, josta meni poikki poikki häkin hiilikuituiset sivut, jotka varaosina maksavat pelkästään yli 100 eur. Jos vaihdan tuollaisen 200 eur maksavan takavaihtajan tilalle halvimmat 20 eur vaihtajat niin vaikuttaako se pyörän käytettävyyteen millään lailla?
Ostettiin pojalle Trek Roscoe 20. Siinä on triggerinä tällainen: https://m.bikester.fi/shimano-altus-...ta-379418.html
Hiukan on pojan peukalo vielä lyhyt vaihdoissa pienemmälle. Jos tuohon vaihtaisi kierrettävän vaihdekahvan, niin mikäs olisi oikea? Tämä?: https://www.bike24.com/p2140039.html
Pyörä:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...colorCode=grey
Jos kahvassa on "sis"-merkki, käy tilalle kaikki "sis", (shimano indexing system), revoshift-kahvat 8s.
Vaihdoin itse toisin päin kun revoshift tuntui vaikealta kiertää pakkasilla talvihanskoilla.
Kiitos.
Täytyy vielä katsella onko tarvetta ollenkaan. Muuten tuntui vaihtuvan hyvin, mutta viimeinen vaihto 2 -> 1 vaikutti tiukalta.
Tulipa hölmöiltyä: päällyskumin vaihtamisen yhteydessä onnistuin vääntämään takavanteen todella pahasti (kumi oli liimautunut 'fairy-liimalla' vanteen reunaan). Nyt varmaan kannattaisi suosiolla hommata uusi kiekko ja mutta kun en oikein osaa...
Vanhasta kiekosta mulla on nämä tiedot: Bontrager sealed cartridge bearing, alloy axle rear hub w/Bontrager Mustang 32-hole Tubeless Ready disc rims.
29" maastofillari siis kyseessä.
Ilmeisesti vanhasta kiekosta voi (joku osaava) siirtää takapakan ja jarrulevyn (Shimano SLX -hydraulijarrut fillarissa) uuteen kiekkoon? Varmaan pinnat kannattaa uusia samalla? Osaisiko joku suositella sopivaa kiekko +pinna -yhdistelmää noilla tiedoilla? Ihan perushyvä kiekko käy kyllä, koska fillari on etupäässä työmatkakäytössä.
Sitten vielä tuli mieleen, että tekevätköhän pyöräliikkeet noita kasaamisia muista kuin itse myymistään osista? Osaatko neuvoa minne kannattaisi osat viedä kasattavaksi? Asun Helsingissä.
Kiitos jo etukäteen, jos joku ehtii neuvoa.
Pakan ja jarrulevyn siirtäminen ei ole ongelma mutta ylipäätään sulla on nyt kaksi vaihtoehtoa: a) uusi vanne alkuperäiseen kiekkoon tai b) kokonaan uusi kiekko (napa+pinnat+vanne -paketti).
a) Kiekon kasauttaminen maksaa. Todennäköisesti pinnat menee uusiksi koska tilalle ei löydy samanlaista vannetta. Napa jää ennalleen, joten ei tarvi huolehtia yhteensopivuuksista.
b) Valmis paketti kunhan tilaa oikeanlaisen. Noilla tiedoilla ei vielä selviä kaikki tarpeellinen eli katso, että uudessa kiekossa on yhteensopiva kiinnitys pyörään (pikalinkku vai kenties joku läpiakseli) ja samanlainen jarrulevyn kiinnitys (6-bolt tai centerlock).
Kaksiosainen kysymys: Nykyisissä kiekoissa on kiinni Shimano CS-5800 11-32 takapakka, voiko tuon korvata suoraan CS-5800 11-28 takapakalla? Tuohon 11-32 tarvitaan ilmeisesti pidempi takahäkki, niin onko sillä vaikutusta?
edit. Niin se toinen kysymys oli, että käykö nuo uudet Shimanon 105 R7000 takapakat noiden CS-5800 osien kanssa ristiin?
Mutta oliko sitten keskipitkiäkin häkkejä. Nimimerkki kesän ajoin 25 pakalla ja syyskuussa kanarialla oli 32 pakka ja molemmat toimi moitteetta.
Tuossa yksi vaihtoehto, josta saatavana kolmella erimittaisella häkillä ;https://www.sram.com/sram/road/produ...railleur#specs
Eikös ne ennen, kait, häkit ollu et ; ss , gs ja sgs tai jotain . . .
Jos hankin nastoille omat kiekot niin mitä tarvitsen? Eli piisaako vaan vanne, takapakka ja jarrulevyt? Ovatko nämä aina ns. oikealla paikalla vai joutuuko isommin säätämään vaihtajaan sopivaksi. Tarkoitus olisi siis, että pikalinkun käyttö ainoa asia, jonka teen kun haluan nastat alle. Varminta lienisi hankkia samanlaiset rattaat ja levyt kuin nyt alla olevissa pyörissä vai miten? Ja vanteen kokokin tietysti kai jotain tekee. Tyhmiä kysymyksiä varmasti mutta kun en ole näiden kanssa pelannut.
^Jos et halua mitään ylimääräistä tehdä, niin osta täysin samanlainen setti eli kiekot, pakka ja jarrulevyt kuin nytkin on alla. Näistä suurin vaikutus on tietysti kiekoilla tai oikeastaan niiden navoilla. Eli eivät ole aina automaattisesti kohdillaan, voi joutua varsinkin jarrulevyjä shimmailemaan kohdilleen.
Pitäisi MTB irtorunkoon osta ohjauslaakeri ja tässä pähkäillyt nyt 'standardien' kanssa että mitäs oikeen tilaan.
Tuo on tapered keula eli ylhäältä kapeampi ja alhaalta leveämpi, eli lienee se 1 1/8" - 1.5".
Ylhäältä olen mitannut sisäleveydeksi 44mm (sekä pieni 'olka' sentin päässä on 42mm). Onkos tämä nyt sitten ZS44/28.6 koska siihen nuo mitat lähinnä osuisi ?
Alaleveys on sisältä mitattuna 52mm ja ulkomitta on 57mm. Onko tämä nyt sitten ZS57 vai ZS52 ? (veikkaan zs57)
Hyllyssä olisi tuohon sopiva fsa th mr019 alalaakeri mutta eipä tuohon taida mistään kuolevainen kruunua löytää joten taitaa mennä koko laakerin ostoksi, kun vaan tietäisi mitä ostaa.
Kiitoksia jos joku vastaa ja saa selvää epämääräisestä sepustuksesta.
On kyllä epätoivoinen maailma tämä kun ei ole mitään standardia.
Pitäisi aina kirjoitella kun heti kirjoittamisen jälkeen saattaa ongelma ratketa itsekseen. Mahtaisiko tuo nyt sitten olla standardia IS42-52 ?
edit: ja kaiken googleamisen ja säätämisen perusteella tuloksena taitaakin olla ZS44 / IS52 yhdistelmä mikä tuohon uppoaa.
Jos on paha tapa ajaa voimansiirto loppuun (en minä mutta muut ....), rataspakan ja ketjun yhteensopivuus voi olla ongelma takakiekkoa vaihtaessa. Tämä siis, jos kilometrejä on kertynyt hyvin epätasaisesti eri kiekoille. Nämä kelit ovat yllättävän kuluttavia. Jos seuraa tilannetta ja tarvittaessa vaihtaa pakat ristiin, välttyy tuolta ongelmalta.
Kiitos vastauksista, se tuntuikin vähän liian helpolta ratkaisulta. Arvon tässä keinoja talvipyöräilyn lisäämiseen ja isp nykyiseen tai läski alle ovat ykkösvaihtoehdot. Talvet vaan ovat niin erikoisia olleet, että suurimman osan toissa talvena ois saanut ajaa nastoilla sulalla maalla. Viime talvenahan riitti luntakin täällä pirkanmaalla.
Eläppä masennu heti. Itse eroavaisuuksia miettimättä (luulin tuolloin että näissä olisi jotain standardeja käytössä ympyrän muotoisten renkaiden lisäksi) menin kauppaan ja ostin uudet kiekot kesää varten ja laitoni vanhoihin isp:t kiinni. 3 talvea ajellut sen kummemmin mitään säätämättä ja kääntämättä. Molemmissa eri navat, eri jarrulevyt ja aina osunut kohdalleen. Aina on vaihteet toiminut ja pyörä pysähtynyt mitä on ajoja ajellut. Molemmissa takasissa on omat kasettinsa mutta ketjut pysyy samana. Ehkä joku viilaaja ajaisi noilla osilla muutaman tonnin enemmän mutta itselleni on tärkeämpää ajella eikä pohtia säästettyjä pennejä.
Olisko jollain tietoa; mitkä laakerit(6802? etc) menvät dt swiss 240 maantienapoihin?
Akseli 12mm edessä ja takana. Navat dicut, muttei taida vaikuttaa mitenkään sisälmyksiin.
Tahtoo ne laakerien numerokoodit, kiitos
Katoppas oisko tuolla sopivia malliksi :https://www.bike-components.de/en/Fe...e_asc&limit=60
tai https://www.bike-components.de/en/Cu...y-Clip-p33204/ tekee itse tuollaiset.
Ajattelin vaihtaa cykloon (Ultegra 6800 vaihteet 2x11, mekaaniset lvyjarrut) vaijerit ja kuoret samalla kun vaihdan kulahtaneen tankonauhan. Mikähän olisi hyvä valinta vaijereiksi?