^Onko tuo sitten vain kuivissa olosuhteissa käytettävä, eli tarviiko vesisateelle toisen aineen?
Printable View
^Onko tuo sitten vain kuivissa olosuhteissa käytettävä, eli tarviiko vesisateelle toisen aineen?
Joo, periaatteessa tuo dry lube on kuiviin oloihin. Jos pyörällä on tarkoitus ajaa säännöllisesti sateessa/märässä, joku muu voiteluaine voi olla parempi.
Olen käyttänyt tuota myös maasturissa, jolla olen ajanut läpi talven kinosten ja loskan ja tuntuu se kyllä siinäkin toimivan.
Edelleen yksi ärsyttävimmistä asioista on ongelma saada ketju ensin ihan puhtaaksi muista rasvoista, jotta vahan käyttöön voi siirtyä parhaalla mahdollisella tavalla. Tuonkin uutuuden ohjeissa painotetaan sitä, että ketjusta täytyy saada ensin vanhat öljyt tai uudesta ketjusta ne tehdasrasvat pois, jotta vaha tarttuu ja pysyy paikoillaan ja jotta ominaisuudet on sitä mitä luvataan (pysyy puhtaana erityisesti). Kai se on taas uuden pyörän uusi ketju huljuteltava bensiinissä kun muutakaan tehokasta ja helpompaa keinoa ei ole löytynyt. Esim pineline tehopesu vahvanakaan 1/5 tai 1/10 seoksena ei toimi.
Sadesään osalta mä olen vain pitäytynyt vahassa silti. Liian vaikeaa alkaa vaihtamaan "sadekaudelle" öljyihin ja sitten taas kauniilla säällä saada ketju puhtaaksi vahaa varten. Nyt talvikaudella käytän Squirtin low temp versiota, kesällä sitä tavallista. Yhden kesäpyörän ketjuissa rexiä kun sitä tuli kerran purkki ostettua ja sitä on vielä jäljellä. Palasin kuitenkin squirttiin kun se on ehkä vielä vähemmän likaa keräävä ja helpompi lisättävä.
Ja vielä vahan heikkouksista. Kyllä sekin kerääntyy mustana töhjänä just esim vaihtajan rissoihin. Siitä sen saa raapaistua pois vaikka pienellä talttapääruuvarilla mutta toinen kerääntymiskohta eli eturatas onkin vaikeampi. Osa rattaasta on vähän kammista riippuen hankalasti kammen takana piilossa. Eikä se ketjukaan tietty ihan puhtaana pysy mutta ei ihan samalla lailla kerää likaa kuin öljypohjaiset ja varsinkaan hiekka ei tartu yhtä helposti.
Moltenspeedwaxin ohjeissa suositellaan tärpättiä 3 kertaa, ja liotusta vuorokauden. Sen jälkeen kolme kylpyä spriissä. Lisäsin siihen vielä ultraäänipesun tuohon väliin. Tästä huolimatta tuntui siltä että vasta toinen vahaus noin 300 km jälkeen teki hyvän kerroksen. No, tärkeintä on saada sitä tuonne rullan sisään. Toisella kerralla ketju oli kyllä kuivumisen ja jäähtymisen jälkeen vähän jäykempi, joka lupaa hyvää tunkeutumisen osalta. Muuten olen kyllä todella tyytyväinen, ketju on käytännössä huoltovapaa 300 km väleillä.
En ole pinelineä koittanut, mutta kyllä ainakin Solmasterin AS40:llä saa ketjun hyvinkin puhtaaksi. Olen pessyt noin 3% liuoksella (samalla ottaa pikkukippoon ketjuja varten, kun pesee muutakin pyörää). Kymmenen minuuttia liukeemassa, sitten vanha tiskiharja käteen ja ei muuta kuin hinkkaamaan. Ketju on puhdas kymmenen minuutin päästä, neljältä puoleltaan pestynä. Pensalla pesin joskus kymmenisen vuotta sitten. Toimii ja puhdistaa sekin, mutta pikkumuruset jotenkin jäi rohisemaan, tai näin muistelen.
Tuo, että pikkumuruset jää rohisemaan tarkoittaa että ketju on puhdistunut sen verran että rullien sisällä oleva työstäjämät ovat alkaneet rohisemaan. Se, että ketju on puhtaan näköinen ei vielä tarkoita sitä että rullien sisältä on saatu kaikki tehdasrasva ja työstäjätteet pois.
Pitää pestä vielä lisää, että saa ne ulos. Ja kyllä, vaikeaa on kyllä tuo peseminen. Ai kun saisi ostaa suoraan vahatun ketjun.
https://www.shopforwatts.co.uk/produ...nt=32712062666
Saahan noita :)
Ite putsannut ketjut 0.5l muovipullossa ja biltsun bio-rasvanpoistajalla sekä sinolilla. Muutama kierros kumpaakin ja vähän ravistelua, niin hyvä on tullut. Nyt taitaa olla kahteen pyörään yhteensä kuusi ketjua kierrossa ja kaikki vetänyt tuolla lailla.
Saksalainen fillaribloggaaja Marcus Baranski on kova aika-ajokuski ja suuri Molten Speed Waxin ystävä. Hänellä on siinä sivussa oma shop jonka myyntiartikkeleihin kuuluvat myös valmiiksi vahatut ketjut. Niille tietysti tulee hintaa - mutta jos se ei ole siitä kiinni. Tarjolla on ollut niin Shimanon kuin SRAMin 11- ja 12-ketjuja, mutta voi olla että kaikkia ei tämänhetkisistä syistä johtuen ole aina saatavilla ainakaan ilman jonkinlaista odottelua. Ja eihän tuo varmaan kovin laajamittaista bisnestä ole vaan pikemminkin osa harrastusta.Lainaus:
Mit Molten Speed Wax präparierte Shimano-Kette CN-HG701 für 11-fach Schaltung
€69,00
inkl. MwSt.
Vaikea sanoa riittäisikö Suomessa asiakkaita jos joku haluaisi kokeilla tuontapaista eli pesisi ja vahaisi omien ketjujen ohessa myyntiinkin?
^Tätä eräs kauppias Helsingissä on ajatellut, epäilin hänelle että voi olla pienet markkinat mutta patistelin kokeilemaan
Ostin kevääksi fillariin uudet ketjut ja samalla pari ylimääräistä, jotka putsaan ja vahaan tässä viikonloppuna. Jos jollain siis tarvetta valmiiksi pestyille ja vahatuille ketjuille (Dura-ace 11sp, 116 lenkkiä), niin voi laittaa mulle yksityisviestiä :) Pistän huomenna vielä fillaritoriin tarkemman ilmoituksen.
"ketjujen kierrätys"
Täällä monet asiaa tuntevat kirjoittelevat ketjujen kierrätyksestä.
Miten se käytännössä kannattaa tehdä, jos on vaikkapa kolmet ketjut käytettävissä? Mikä kokonaisetu tuolla kierrätyksellä saavutetaan?
Nim. "kaverin puolesta kyselen"
Ketju venyy nopeammin kuin takapakka kuluu, mutta venynyt ketju kuluttaa takapakan itsensä muotoiseksi. Kierrättämällä esimerkiksi kolmea ketjua (500-1000 km välein) takapakka ja ketjut kuluvat samaa vauhtia, jolloin takapakka kestää pidempään kuin käyttämällä yhtä ketjua venymärajalle ja vaihtamalla sitten toiseen ketjuun, ja takapakka kestää huomattavasti pidempään kuin käyttämällä yhtä ketjua katkeraan loppuun asti. Sitä paitsi kulunutta takapakkaa voi kolmella kuluneella ketjulla käyttää pidempään.
Sama pätee eturattaisiin soveltuvin osin.
Tuli sitten itsekkin tehtyä uuden pyörän ketjun ja siihe hankittuun varaketjuun (M6100 & M9100) putsaus ja vahaus silcan secret chain blendin vahalla. Hommasin tuon vesihaudeversion, helppo käyttää. Aika nyt sitten näyttää miten toimii.
Oma vaivansa tuossa kierrätyksessäkin on ja taloudellinen hyöty jää kuitenkin aika pieneksi. Eniten ajetulla pyörälläni ajoin 15 tkm samalla takapakalla, kolmannet ketjut menossa kun myin pyörän moitteettomasti toimivana. Paljon tietysti riippuu olosuhteista missä ajaa ja ajomäärästä sekä osien laadusta.
Minä olen miettinyt tuota kierrättämistä juuri talousnäkökulmasta. Aiemmat SRAM PC-X1 ketjut on mittarin mukaan kestänyt vain n. 1000km ajoa, jolloin hintaa alkaa tulla jo ketjullekin. Pakkojakin rupeaa kulumaan ja nehän on kalliita. Olen jo päivittänyt ketjujen puhdistuskäytäntöjä, öljyä ja vaihtanut XX1 mallin ketjuihin. Ajattelin kyllä koittaa, jos pakasta irtoaisi yli 3 ketjullista ja tämän neljännen ketjun kanssa voisi alkaa harkita edellisen ketjun kanssa kiertävää käyttöä.
Vielä pitäisi päivittää ketjutulkki, kun ilmeisesti oma Park Toolin CC-3.2 ei pelaa täysin SRAMin kanssa.
Juu. En oikein usko itsekkään tuosta olevan hirveasti etua. Ketjuja pitäisi ainakin olla enemmän ja vaihto tiheää. Uppovahauksen kanssa varmasti toimvia systeemi.
Mä ajoin gravellilla takapakalla 8tkm ja kolmet ketjut. Sitten kun laittoi neljännet ja uuden takapakan, niin 50t eturatas hyppi yli... Loskaa, hiekkaa ja suolaa. Takapakke toimi kyllä loppuun asti nätisti.
Jos esimerkiksi neljää ketjua kierrättää alusta asti ja ajaa loppuun eli ei välitä ketjun vaihtosuositusrajasta, niin silloin samalla voimansiirrolla ajaa pidempään kun 90% foorumilaisista jaksaa samalla pyörällä ajella. Eikä niitä ketjuja kovin tiheään tarvi vaihtaa paitsi alussa. Jostain syystä tuntuu kuluminen hidastuvan alun jälkeen.
Mutta eihän siinä nyt toki mitään isoja rahoja säästä, se on ihan totta.
Tuo kuulostaa kyllä uskomattomalta, että 10tkm ajettuun takapakkaan olisi vielä mennyt uudet ketjut?? Vähintään epämielyttävää rutinaa ja natinaa luulisi olevan.
Mun kokemusten mukaan huono ketju alkaa toimimaan eturattaalla huonosti, eli ketjujumia pukkaa vaihdossa. Kuiturunko ottaa aika pahaa osumaa. Iso ratas kuluu, mutta pieni on lähes kulumaton. Vaihtaa vaan uusia rattaita ja ketjuja aina kun siltä tuntuu...
Tuo oli tosiaan gravellissa outoa, ettei iso eturatas kestänyt yhtään pidempään, mitä takapakka. Ja tosiaan takapakka ei rutissut, eikä hyppinyt yli lainkaan vielä kolmansilla ketjuilla. Se hiekkamuta vaan syö nuo alumiiniset eturattaat silmissä. Kuluvat sivuiltakin.
Ketjun vaihto on itsellä tullut eteen ennen venymiselle asettamaani vaihtorajaa. Johtuuko kurassa ajamisesta ketjun sivuttaisen notkeuden lisääntyminen, joka alkaa vaikuttaa vaihtamiseen jossakin 2500 ajetun kilometrin kohdalla. Nyt sorapyörässä on Shimanon HG700 tai HG701-ketju ja takana on 2500 enemmän tai vähemmän kuraista kilometriä ja tänään kiinnitin huomiota, että vaihtamisen tarkkuus alkaa kärsiä.
Miten käy kolmen ketjun kierrätyksellä -onko 7500 kilometrin jälkeen kolmet notkeiksi kuluneet ketjut ja edessä periaatteesa vielä useita tuhansia ajokilometrejä.
Pakalla (Ultegra 11s 11-28T) oli ajettu n. 12tkm kun vaihdoin kolmannen uuden ketjun eikä mitään rutinaa tai muuta ongelmaa ollut. Ajo kyllä lähes pelkästään kuivalla asfaltilla.
Meillä on perheessä 6-7 aktiivisesti käytettävää pyörää, jos noissa kaikissa kierrättäisi 3 ketjua, kertyisi niitä jo aika paljon. Siksikin olen päätynyt pidättäytyä tuosta kierrätysrumbasta.
Vähän olen epäillyt, että yksi oikein huolellinen savessa ja hiekkaisessa kurassa uitto ja ajamisen jatkaminen rahinoista välittämättä tekee ketjuun ja muuhunkin pysyvää vahinkoa. Tämä on yksi syistä, miksi ajattelin, että en nyt uittaisi kalustoa kuravellissä.
Just näin. Jos ajaa soraa märälllä hiekalla, jota se käytännössä on marraskuusta-maaliskuulle, niin rattaat vaan katoavat silmissä. Se voimansiirto on ehkä ensimmäisen tunnin voideltuna ja loput 4h mennään hiekkavoitelulla. Ihan sama mitä töhnää niihin levittelee.
Hirveästi on ylimääräistä aikaa, kun ei pääse pienen flunssan vuoksi lenkille. Aamulla tilasin moltonin vahasetin englannista, mutta eihän se iltapäivälle vielä sieltä ehdi tulemaan.
Aloin penkomaan kaappeja ja sieltä löytyikin myrkyt ketjunpesuun ja pullo parafiiniöljyä. Sattui vielä olemaan kynttiläpaketti, jossa lukee kyljessä 100% parafiini.
Ihan suotta olen tuota sulattelua pelännyt. Kynttilät puurokattilaan ja öljy hetken kuluttua sekaan. Ei käryä lainkaan. Ketjun pesiminenhän tuossa on suurin juttu, mutta tuotakin on tullut tehtyä jo aiemmin. Jostain syystä en vaan kestä niitä hiekanmuruja ketjun sisällä. Lenkille on kiva lähteä nätisti rullaavalla ketjulla.
Eli sulatin vaan 50/50 suhteessa kynttilää ja parafiiniöljyä sekaisin. Katsellaan pysyykö vaihtajan rullat ja takapakka puhtaana. Ajattelin kyllä lisäillä kylämsti vaan squirtia perään, jos uudelleen vahaaminen ei satu napostelemaan.
Kyllä se keittovahailu on yhdellä ketjulla liian työläs systeemi.
Ei se niin työlästä ole 300 km välein, mutta aikaa siinä menee kun odottaa että vaha lämpeää.
^Paljon ajavalle joka viikko ja aktiiviselle ajajalle joka toinen. Mäkin ajoin torstaina 170 km ja maanantaina olisi suunnitelmissa retkeillä toinen saman mittainen. Ja sitten edessä olisi vahakylpy, jos vaikka perjantaina kävisi vähän tuulettumassa samalla pyörällä.
Itse pyörittäisin kahta ketjua. En kulumisen vuoksi, vaan siksi, että ketjun huollon ja keiton saisi vapaammin itse ajoittaa.