Alkujaan tämän lähetti
pesuman
"Meneeköhän tässä keskustelussa nyt jotain koko ajan sekaisin?"
Voipi olla, kun olen zwift-kisaajana aloittelija.
Olen vain pitänyt järkeenkäypänä käsityksenäni sitä, että kun kisoihin on laadittu luokat (gategory enforced) niin niillä olisi jotain merkitystä kilpailuja tasoittavana tekijänä. Samanlaisessa käsityksessä taitaa olla myös satoja muita polkijoita ympäri maailman, koska usein D-kategorian kisojen kommenteissa ihmetellään kärjen pitämää vauhtia. Kilpailijan hetkittäinen W/kg arvo on julkista tietoa ja näkyy kisoissa kaikille, mutta FTP sen sijaan ei ole. Mitä järkeä lähteä kisaamaan, jos joku kykenee ajamaan pitkän 10% nousun 25km/h keskinopeudella (en viittaa nyt yksittäiseen Valley to Mountain top kisaan vaan yleisellä tasolla) ja samaan aikaan tehorajoissa pysyttelevät ajavat samaa mäkeä 10km/h.
Jotain on silloin pielessä, jos D-kategorian starttiin osallistuva sijoittuu A, B, C, D luokkien yhteiskisassa ajallisesti B ja C-luokkien väliin tai pärjäisi jopa B:ssä. Tai eihän siinä ole mitään pielessä, vaan reppana on halunnut tulla pätemään kuntoonsa nähden väärään kategoriaan.
Itse olen valmis siirtymään C-kategoriaan heti, kun saan painoani hieman alemmaksi (siis muutoin kuin Zwiftissä painoa ohjelmallisesti alentamalla) ja peruskuntoni sille tasolle, että pystyn ajamaan tunnin 3.1W/kg tehoilla. Ikämiesluokassa se ei ole enää niin helppoa.
Aleksirastas:
"eli jos alkaa harmittamaan muiden isot W/kg lukemat niin laihduttaa virtuaalisesti saa sitten paremman mielen."
Siinä vaiheessa, kun alkaa pettämään itseään pärjätäkseen jossain, kannattaa vetää itsensä narun jatkoksi. Tiedän kyllä, että Zwiftiin ilmoitettua omaa painoa viilaamalla pyörän saa kulkemaan jopa yli 100km/h, mutta saan enemmän henkistä iloa siitä, että pystyn polkemaan aivan oman painoisenani kevyempiä vastaan ja jopa pärjäämään silloin, kun kaikki kisaajat ovat ns. samalla viivalla.
Kommentoijilta odottaisin ohjeita kisaamisesta enemmän kuin ivallisia kommentteja tietämättömyydestä.