Jos tarkotat sitä ruotoputken alapäässä olevaa,alemman laakerin sisäkoolia.niin kyllä.Se on laakeri kohtainen,kokonainen tai katkaistu kartiorengas.
Printable View
Jos tarkotat sitä ruotoputken alapäässä olevaa,alemman laakerin sisäkoolia.niin kyllä.Se on laakeri kohtainen,kokonainen tai katkaistu kartiorengas.
^^ Mites sellainen sitten lähtee irti kun ei heilunut kädellä tai hellästi vääntämällä ?
Oletko vaihtamassa keulaa, vai miksi alakooli pitäisi saada irti?
Ihan perus huoltoa tein ja siinne alakoolin väliin tuntui jäävän vielä hiekkaa ja sammakoita. Onko kovinkin tyypillistä, että pyörä tulee tapered headtub:lla mutta haarukan ruotoputki onkin suora :D mielestäni pieni markkinointikusetus. Tietenkin saahan tuohon tapered keulaan sitten asennettua myös sellaisen kartioidun ruotoputken ?
On melko tyypillistä. Jos sinulle ei ole myyty tapered keulaa, niin eihän tässä mitään kusetusta ole.
Sama juttu kampien kanssa, vaikka runkoon sopisi kampien malli 30mm akselilla, valmispyörään on yleensä laitettu halvempi 24mm akselilla oleva malli, esim. Sram BB30 vs GXP.
Kun ostat valmispyörän, niin pitää olettaa että kaikki osat ovat halvinta mahdollista mallia, ellei muuta ole ilmoitettu. Ei ainakaan toisinpäin. :rolleyes:
^^ Näin juuri, noh ehkä tästä jotain oppii ja pyörään olen tyytyväinen niin mikäs siinä ajellessa suoralla. Uskoisin kuitenkin, että kyseinen fillari on vaihtanut omistajaa jo ennen takuun umpeutumista.
Itellä Trek Superfly:ssa oli sama juttu eli mainostettiin Tapered headtubea ja jätettiin mainitsematta, että keula on itse asiassa suoralla kaulaputkella. Keulaa päivittäessä ihmetys oli ilmeinen, kun uuteen keulaan ei sitten käynytkään se vanha crown race.
R-tech mainostaa sivuillaan Fox 32 Float Evolution O/C -haarukoihin uutta Performance -patruunaa sanoilla "Helppo asentaa itse!".
Mitenkäs helppo se sitten on asentaa jos tietämys haarukoiden sielunelämästä on vähäinen, mutta työkalut kyllä pysyy kädessä? Tarvitaanko esim. jotain erikoistyökaluja ja pitääkö/kannattaako öljyt ja tiivisteet vaihtaa samalla?
En osaa oikein säätää ilmeisesti oikein tuota Trek Marlin 7 joustokeulaa. Se säätyy toiseen suuntaan joustavammaksi ja toiseen suuntaan vähemmän joustavaksi, ainakin näin olen ymmärtänyt, mutta siitä säädöstä on tosi vaikea tietää milloin se maksimijoustava, milloin vähemmän, koska jos esim saan sitä nyt säädettyä joustavampaan suuntaan vähäsen, kunnes se stoppaa, se voi hetken päästä liikkua vielä lisää ja näin voi käydä vaikka kuinka monta kertaa. Miten voin tietää milloin siinä maksimijousto?
Kun olen näin kevyt (47kg) niin haluaisin sen metsässä maksimijoustoon, että se joustaisi hyvin minunkin painoni alla, mutta en kyllä itse osaa sitä tuon paremmin säätää. Oliskohan siellä liian vähän öljyä, eikä siksi liiku kunnolla se säätö, vaan jumittelee? Esim nyt se on aikalailla jumissa siinä missä on, eikä liiku kumpaankaan suuntaan.
ja haarukka on SR Suntour XCT 100mm
Kuulostaa aika epämääräiseltä tuo keulan toiminta ja viittaisi siis siihen, että jotain vikaa voisi olla. Onko vanha/uusi keula?
Toisaalta tuo säätö taitaa olla ainoastaan jousen esijännityksen säätö, jolla ei ihan hirveästi välttämättä saa aikaan, vaikka toimisikin kunnolla. Oikean jäykkyyden omaavan jousen vaihtaminen olisi tehokkaampi toimenpide, mutta tuohon keulaan taitaa olla heikosti saatavilla.
Itsellä aikoinaan oli myös joku vanha suntourin jousikeula, jossa meni säätönuppi jossain vaiheessa jumiin, mutta se nyt ei ollut ainoa sen keulan vika eikä sitä koskaan edes huollettu, joten ihan odotettavissa olikin.
Jep, olin vähän väärin ymmärtänyt tuon säädön, sillä kai saa vain sitä säädettyä m iten jäykkä tai joustava se on alussa. On näissä joustokeuloissa kyllä paljon opettelemista. Lähiliikkeessä onneksi valaisivat ystävällisesti asiaa hieman.
Mulla on jumittunut tosiaan se säätönuppi. Se on ilmeisesti jossain vaiheessa mennyt liian pitkälle juuri siksi, että toimii tolleen oudosti, että menee vähän matkaa ja hetken päästä lisää, mutta kuulemma tämmöinen vähän suurpiirteisempi säätö on aika tavallinen näissä halvemmissa. Mietinkin nyt pitäisikö minun, kun noissa portaissa, juurakoissa ja kallioilla tykkään ajella, hommata vähän parempi keula vaikka tarjouksesta tai käytettynä?
Esim HI5ssa on Rockshok 30 Gold Tk solo air 240e ja Reba Rl 15mm jo vähän kalliimpi 299e. Onko nuo minkämoisia?
Toi Gold Tk näyttäisi saaneen ihan hyviä arvosteluja ihmisiltä.
Saa tietysti tarjota niitä käytettyjä Formula Thirty 5 QR15 tai Fox 36 Floattejakin mulle samaan hintaan :rolleyes:
Yritän pähkäillä kannattaisiko se sijoituksena tohon pyörään joku tarjous-käytetty joustokeula hommata. Jos se ajomukavuutta lisäisi siksi aikaa kuin tuolla ajaa niin voishan se olla. Mitä mieltä olette?
Reba on jo aika kelvollinen keppi ja on toi toinenkin ihan selkeä päivitys suntouriin, mutta noista kahdesta ottaisin reban kun on noin vähän hintaeroa.
Ite päivitin oman 100 mm ensiasennuskeulan Foxin Floattiin 120 mm joustolla, kun käytettynä edullisesti sain.
Okei, jep, painonlaskua en tullut muuten edes ajatelleeksi. Monet sanoivat, että kevennys oli ensiasennuskeulaan vrt huomattava jo tolla halvemmalla. Sehän ei toki pahaa tee, vaikken vain sen painon takia lähtisi keulaa vaihtamaan.
Se olis toki hyvä vaihtis jos jollain hyväkuntoinen laadukas keula edullisesti myynnissä. Mutta en tosiaan kamalasti halua sijoittaa, esim useita satoja euroja, koska varmaan jossain vaiheessa tulee fillari päivitettyä taas. Mutta nyt olen tyytyväinen Marliniin ja toi keula oikeastaan ainoa, mikä kaipaisi parempaa toimintaa kovemmassa rymistyksessä.
Jostain syystä niissä arvosteluissa, mitä luin Reba oli saanut huonompia arvosteluja kuin tuo halvempi. Toki noi ei olleet mitään ammattiarvosteluja vaan ihan peruskäyttäjien. Voihan se olla, että paremmalta keulalta odotetaan enemmän ja annetaan nihkeämmin niitä tähtiä ja valitetaan herkemmin jostain. ja tokihan kalliimman pitääkin olla kaikin puolin laadukkaampi, ei sitä muuten ostaa kannata.
Ihan kivastihan toi Reba näyttää wörkkivän.
https://www.youtube.com/watch?v=tgKme7SWc3I
Mikä noissa kahdessa mainitsemassani on erona? Onko Rebassa jotain säätömahdollisuuksia lisää tms, mitä edullisemmassa RS 30 Gold TKssa ei ole vai onko Rebassa esim laadukkaampaa osaa?
Kyllä tuosta rebasta saa enemmän keulaa rahoilleen. Siinä on rl-vaimennin eli siinä on sisäänpäinvaimennus mitä ei löydy tuosta halvemmasta.. Parhaiten tuon vaimentimen paremmuuden huomaa esim nopeissa perättäisissä iskuissa kun parempi mukailee maastoa kunnolla niin alkaa halvempi pompottaa miten sattuu.. Pähkinänkuoressa parempi keula on kevyempi, herkempi ja tarkempi..
Okei, no sitten mun kannattais ehdottomasti se Reba tms hommata. Bike Companyssä näyttivätkin mulle tänään paremmalla maasturilla miten se keula palauttaa itsensä ja miten sitä palautusta voi säätää ja ero oli tosiaan varsin huomattava ja on helppo kuvitella, miten paljon apua siitä olisi epätasaisessa maastossa.
Vähän käytettyjä reboja ja xc30 löytyy fillatitori.comista, jolla säästää sen satasen noista hinnoista, mutta se että löytyykö sieltä oikea versio niin onkin toinen juttu. 29" kiekoille on aika hyvin, mutta 26" ja 27,5" ei ihan niinkään.
Ok, täytyy katella kun ehtii. Mä en kyllä itse halua sitä asentelemaan alkaa jos joustokeulan hommaan, parempi, että sen tekee joku joka osaa ja voi samalla kattoo säädöt yms.
Mitenköhän kallista tollasta olis asennuttaa liikkeessä?
^Veikkaan että kokonaisedullisemmaksi tulee ostaa keula liikkeestä ja asennuttaa se siellä, kuin viedä käytettynä ostettu keula liikkeeseen ja pyytää niitä asentamaan se.
Paras vaihtoehto lienee sniiduillessa olisi löytää hyvä kaytetty keula ja teettää asennus talkoilla esim. ruokapalkalla jollain osaavalla kaverilla. Sullahan oli tuolla toisissa topiceissa kaikenlaisia hyviä reseptejä, luulis että joku hyvää ateriaa vastaan olis valmis yhden keulan ruuvaaman paikoilleen :D
^
Joo, sehän sopis ilman muuta hyvin. Voishan sitä piffit höysteineen tarjoilla keulanasennuksen ohessa janojuoman kera. :)
En edes tajua noista kaikista käytettyjen ilmoituksista minkäkokoiselle ne on tarkoitettu, ellei siellä näy 27,5" merkattuna, mutta mullekinpäin saa toki laitella tarjousta jos jollakulla semmoista sattuu olemaan myynnissä.
ja saa toki kuka vaan vinkata jos jossain myydään minulle sopivaa, hyvää keulaa edullisesti. Ei aina ehdi plärämään kaikkia sivustoja. Toi Reba vois olla ihan hyvä vaihtis. Katsoin kyllä just 1 Reba fail-videon, jossa jousitus jumittu kesken lenkin alas. Hemmo sai kyllä uuden tilalle sitten kun oli vielä uusi keula ja tokihan näitä maanantaikappaleita on kaikissa tuotteissa aina joskus.
Kävin näyttämässä keulaa tänään. Saivat säätönupin liikkeelle, mutta edelleen menee silleen pykälittäin ja se on nyt säädetty joustavimpaan. Seuraan nyt liikkuuko se säätövipu vielä lisää "ääripää" säädön jlk ja jos liikkuu se avataan liikkeessä.
Se pyörii turhan paljon se säätö. pyöri monta kierrosta ympäri ennen kuin pysähtyi tuohon, joten sekin toki vähän hankaloittaa nopeaa säätöä maaston mukaan kun nuppi liikkuu pykälittäin ja kierrostolkulla.
Noista keuloista, mitä nyt katsellut niin kyllä mä vähän kallistuisin tohon Rebaan, ellei nyt tule jtn hyvää käytettyä vastaan kohtuuhintaan. Tarjota siis saa edelleen jos jollain myynnissä ja vinkkailla jos jossain tarjousta.
Henk. koht. en laittais tohon vanhaan keulaan penniäkään, mutta jos on vielä takuun piirissä niin silloin kannattaa tietysti vaatia toimivaa. Ton keulan jälleenmyyntiarvo on kuitenkin alle satasen täysin käyttämättömänäkin niin kannattaa investoinnit suhteuttaa siihen nähden. Reba RLT (säädettävällä sisäänpäin vaimennuksella siis tämä RLT malli) olis oma valinta uudeks keulaks tohon Marliniin, jos uuden 100mm keulan kaupasta ostaisin. Mut varmaan sillä XC30 solo airillakin pärjäis.
En tietenkään minä siitä maksamaan ala. Sehän on muutaman viikon vanha keula, joten menee takuun piikkiin. Kyllä minä sen varmaan säästän kun joskus kun tuon myyn niin varmaan alkuperäisellä keulalla myyn.
Joo mäkin mietin tota Rebaa vaan kun hintaero tosi pieni ja eroa kuitenkin käytössä paljonkin.
Reba on hyvä, vaikka se ihan perus RL versiokin. Itse en ainakaan kahden kesän käytöllä löytänyt siitä moitittavaa kuten en sitä edeltävästä Dual Air Rebastakaan, jolla ajoin 3 kesää. Parempana pidän tuota Rebaa kuin nykyisessä pyörässä olevaa Foxia.
Kannattaa seuraavaan keulan huoltoon tilata liukuholkkien kairaaminen ja kasaus matalakitkatiivisteillä, herkistää kettua huomattavasti.
Tää stage 3+ kitti on ollu positiivinen yllätys http://foxhuolto.fi/ajankohtaista/?issue=21
Okei, kyllä se varmaan kannattaa sitten Reba ottaa jos keulan vaihtaa.
Ei muuten ihme, että vähän päässä tärisi 6km porraslaskut, kun tuo keula säätyy miinussuuntaan joustavammaksi ja plussasuuntaan kireämmäksi ja luulin tietty päinvastoin. Ei tämmösen 47kg painolla juuri eroa tunne, vaikka kuinka yrittää käsin painaa ja arvailla kumpaan suuntaan löystyy. Toi oli kyl aika vaikuttavaa, kun näki miten noissa paremmissa pyörissä keula säätyy. Oli kohtuu huomattava se rebound, vai mikä se on, kun pystyy säätämään sitä paluuvauhtiakin. Toki se säätö löytyy jo Rebastakin, mutta esim tässä nykyisessä jousi ponnahtaa sitä vauhtia kuin ponnahtaa.
RLT = Rebound Lock Treshold = eli ei kompressionsäätöä. RCT3 = Rebound Compression Treshold 3.
Eli RL ei säätöjen mielessä häviä juuri RLT:lle kuin kompression aukeamisrajan säädössä.
'13 RL on soiva peli, tokeneita kannattaa laittaa jotta saa progressiivisuutta lisää, en ainakaan ite saanu siitä mieleistä ilman niitä. Loppuviimein laitoin sisuksiin -12 sid RCT3 sisälmykset omaan '13 Rebaani.
Mikä toi compression treshold on? Siis siinä Reba RLssä on se paluun säätö? Nää termit on itselle vähän outoja, eikä ihan kauheasti valaise vielä. :D
Tässä kohdassa kannattaa sitten muistaa että palautumisnopeuteen vaikuttaa keulassa käytetty paine ja sinulla on niin vähän painoa sekä sen seurauksena niin matalat paineet että sitä paluuvaimennusta ei paljoa kiinni käännetä tai tilanne menee äkkiä siihen ettei keula enää palauta riittävän nopeasti. Tuossa saattaa olla syy siihen miksen itse ole huomannut Rebassa mitään mullistavaa verrattuna aiemmin käytössä olleisiin Reconeihin, kun painoa ei itselläkään ole kuin se 60 kg niin vaimennukset on oltava melkein täysin auki.
Noista tokeneista muuten, ne siis lisää progressiivisuutta eli keula jäykistyy jouston aikana suhteellisesti enemmän mitä pidemmälle mennään? Minulla on tällä hetkellä omaan makuun liikaa sagia eikä silti saa käytettyä koko joustomatkaa eli taitaa olla liiankin progressiivinen, keula on 90 mm Reba eli arvattavasti siellä on jokunen palikka paikallaan. Pitää vissiin opetella ottamaan ne pois jos vaikka saisi lineaarisemman käytöksen.
Ok, kun sanot, ettet huomannut eroa niiden välillä, tarkoitatko, ettet huomannut eroa käsin painamalla, vai kevyemmässä ajossa vai, ettet huomannut eroa edes kovemmassa rynkytyksessä esim portaita ja kallioita laskiessa tai kovassa kivikossa?
Käsittääkseni paremman keulan edut pitäisivät tulla selvemmin ilmi, mitä kovempaa ja hankalammassa maastossa mennään, silloin kun sitä joustoa eniten kaivataan. Kyllä tuo nykyinenkin jotain joustaa ja riittäisi normiajeluihin mainiosti, mutta kovemmassa ajossa kaipaisin lisää liikettä, selvempää joustoa ja hallitumpaa palautusta.
Kohtalaisen useasti tulee ajettua sellaista maakivistä alamäkeä jossa alkaa jo jäykkäperästä loppua ominaisuudet näillä taidoilla (koska meillähän ei hiljaa ajeta) ja ei siinäkään vielä mitään huimaa eroa tosiaan tunnu. Voi olla että se on vähän parempi kuin Recon Gold, tai sitten ero tulee siitä että Reba on kiinni paremmassa rungossa ja paremmassa etukiekossa kuin edeltäjänsä. Pointti lähinnä siinä että se Recon ajoi asiansa aivan täysin vaikka siinä oli "vain" TurnKey-vaimennin, siinäkin oli kuitenkin ilmajousi ja säädettävä paluuvaimennus. Reban suurin hyöty tulee säädettävästä sisäänpäinvaimennuksesta mutta silloin kun se on täysin auki on aika hankala tehdä eroa Reconiin tällaisen tavallisen ihmisen ajoissa.
Okei, joo olishan se vähän pettymys jos hommaisi paremman keulan, eikä huomaisi mitään eroa. Luulen kyllä, että tuohon omaan Suntouriin eroa ainakin pahimmissa paikoissa löytyisi.
Yksi erohan näissä on myös se, että 30 Gold TK:ssä on 30mm liukuputket kun Rebassa ne on 32mm. Periaatteessa tämä vaikuttaa tukevuuteen, mutta on toinen asia huomaako sitä eroa noin kevyen kuskin alla. En juuri tuota 30 Gold TK:ta ole testannut, mutta joku XC30 tms. halvempi Rokkarin keula 30mm putkilla vaikutti aika letkulta. Tosin pyörän päällä oli silloin yli 30 kiloa enemmän massaa kuin sinun käytössäsi, jossa eroa ei välttämättä huomaa.
Okei, jos joku ehtii niin vilkaisetteko noita Fillaritorin 27,5" keuloja. Ei siellä montaa taida tota kokoa ollakaan, mutta jos joku vastaava tai parempi löytyy (olematta hinnaltaan 500-1000) niin vinkatkaa ihmeessä. Vähän hidasta noita selata kun ei tunne keuloja ja joutuu jokaisen googlaamaan.
Jep, kauhean vaikea etukäteen sanoa, miten isoa eroa toinen keula tekisi, toivoa sopii, että tekisi jotain. Ainakin mitä kommentteja lueskellut niin porukka on huomannut just painon kevennyseroa ja muutenkin varmempaa toimintaa keulassa kun ovat ensiasennuskeulan päivittäneet.