Domanessa taitaa olla myöskin BB90 keskiö. Tuosta keskiötyypistä ei missään nimessä saisi ajaa laakereita loppuun asti. Kannattaa nyt tarkistaa kunnolla runko. Epäilen suuresti, että uudet laakerit ovat väljät runkoon.
Printable View
Domanessa on viimeisen vuoden aikana myydyissä mainiot kierteelliset T47 keskiöt eli siis 2020 lähtien (jota myyty jo 2019).
En tiedä mutta uudessa maasturissa Quarqin wattikammet antaa todella kevyttä kun käy pitkiksellä. Niinkuin tietysti pitääkin. Tänään 4h/60km lenkillä keskiwatit 118W ja energiaa ei kulunut pal' paskaakaan. Oittaan kamalissa ylämäissä pystyi iskemään tauluun 30 sekunniksi 700W keskitehot eli kyllä se about oikein näyttää. Pitää varmaan alkaa tehdä lyhyitä kovia lenkkejä, mitään Wattbike-tyylisiä treenejä ei kyllä tuolla ulkona ajella.
Ymmärrän kommentin. Se pitää paikkansa "vanhan" mallin BB90-laakereille. Trek muutti mallia hieman vuonna 2016 alkaen.
Vanha laakeri on puhdas perinteinen 24x37. Uusi on 25x37 mutta siinä on sisäpinnalla muovinen sisäkaulus joka antaa ajan myötä periksi samalla kun laakeri kypsyy käytön myötä. Sisämitta kaulukselle on toki 24mm. Tämän uuden mallin kanssa rungon laakeripesään ei kohdistu samanlaista vääntöä koska tuo kaulus joustaa, joten laakerin runko ei lähde niin helposti pyörimään laakeripesässä ja tuhoa runkoa.
Tämä kaikki on kokemuksesta: Madone 2013 runko meni pilalle juuri tuon mainitun ongelman vuoksi. Kenties siitä saisi vielä liimaamalla 0.15 ylikoon laakerilla kelpo fillarin traineriin, mutta nostin sen tallin seinälle "paita kattoon" -tyylisesti. Viikonloppuna lisäsin Rotorin kammet siihen runkoon :)
Domane 2016 laakeripesät olivat tiukat ja laakerin poisto vaati työkalut molemmin puolin. Rungon laakeripesät näyttävät kiiltäville ja ehjille, joten en usko niiden vioittuneen.
Rotorin kampien akseli sen sijaan on mennyt. Akselissa on syöpymää 0.2mm ura joten nämä ovat loppuun ajetut. Onhan niillä jo ikääkin 5-6 vuotta.
Lähinnä jäin miettimään että traineri käytössä BB90 laakeripesä kastuu, kun hiki valuu pitkin runkoa. Ei ole mitään kosteus suojaa siinä välissä, kuten vanhan mallin bb90 laakerissa, jossa oli kuminen renkula laakerin ulkopinnalla. Uuden mallin laakerin muovikaulus on mekaanisest parempi, mutta tässä kohden se sallii kampien akselin ja laakerin pysymisen kosteana.
BB90 on varmaankin heikoin tai toiseksi heikoin keskiö design. Ilmeisesti sillä haettiin aikanaan suurta laakereiden välistä etäisyyttä, joka mahdollisti leveän keskiö-runkoputki alueen ja siten jäykän & kevyen rakenteen ? Niin tai näin, bb90 laakereiden ikä minulla on noin 2 vuotta ja laakerityökaluja on autotallissa ihan riittävästi noiden vaihtamiseen :)
Toki kaikki on mahdollista, mutta akselin syöpymä laakerin kohdalla oli ihan puhdasta ruostumista kun kosteus on jäänyt pintojen väliiin. Kun akselin teräs on laakerin muoviholkkia vasten, niin akseli ei yleensä ole se mekaanisesti kuluva vaikka laakeri ei kunnolla pyörisikään :)
Minä olen ottanut sen muovisovitteen pois pari kertaa vuodessa ja laittanut ohuen kerroksen vaseliinia sinne laakerin pölysuojaa vasten (tarkistanut samalla miltä laakerit näyttää pölysuojan alla ja tarvittaessa lisännyt rasvaa putsauksen jälkeen). Samalla kun asensin kolme vai neljä vuotta sitten laakerit paikalleen niin laitoin sillen ohuen rasvan myös sisäpuolen pölysuojaa vasten.
Tismalleen samaa mieltä. Emondassa menossa ylikoon laakerit, elättelen toiveita, että ne vielä väljistyisi ja saisin takuuseen 2021 rungon missä olisi sitten T47 kierrekeskiö :)
Eikö kukaan ole löytänyt vector kolmosiin sopivaa SPD poljinta? Olen odotellut, että garmin saisi tehtyä tuon, mutta ei vaan näytä tulevan.
Pitäis kanssa saada parin pyörän välillä siirrettävä tehomittari SPD klosseille. Itse olen odotellut SRM X-power polkimia, mutta jostain syystä toimitukset on jäissä?
Kehtaanko edes kertoa, minkä firman spd-polkimien toimitukset on myös jäissä?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Luulisi, että SPD-tehopolkimia kannattaisi jonkun valmistaa. Nuo olisivat käyttökelpoiset monessa pyörässä.
Tilasin nyt sitten kiukuspäissäni 4iiii:n wattikammen "kun halvalla sai". Ainakin helppo asentaa. Tulee 2x11-setuppiin XT-kammilla.
^Itse mietin samaa, mutta olisko se niin, että SPD:ssä klossi pääsee liikkumaan niin paljon, että mittauksesta ei tule mitään. Vaikka voimat on omasta mielestä isoja (jokunen sata wattia), niin siellä polkimen päässä muutokset teräksessä aika pieniä, joten pienikin klossien liike näkyy tuloksessa.
^ Ainakin nuo SPD:ksi modatut Assiomat näyttävät tarkasti Shane Millerin testin perusteella. Olisiko sitten syynä SPD W-polkimien puutteeseen se, että puhtaasti mtb käytössä wattipolkimet eivät ole ehkä se houkuttelevin vaihtoehto. Mutta gravelbuumin myötä noille on avautunut ihan toisenlainen kysyntä/tarve. Joten ehkäpä tuohon vastataan. Tai sitten ei.
https://youtu.be/ybAFIhKahnM
Maastossa/gravelissa toimiville tehopolkimille hyvä vaihtoehto on spider-mallinen mittari, varsinkin kun niiden hinnat ovat sulaneet huimaa vauhtia. Halvimmillaan Quarqin Dzeroa taitaa saada 270 eurolla (starbike) ja yleisestikin sitä myydään hiukan yli kolmella sadalla. Tuon päälle tietty tulee lisähintaa kammista ym., mutta parhammillaan niitäkin löytyy melko edullisesti.
Kampimittarin vaihtelu pyörästä toiseen ei tietenkään ole samalla tavalla joustavaa kuin poljinmittarin.
"Oikeassa" MTB-käytössä poljinmittari saa osakseen myös aika lailla runtua. Gravelissa ei niinkään ongelmana.
On se ongelma gravellissakin. Kammet ovat gravelleissa tosi matalalla ja ne osuvat oikeasti suht helposti kiviin. Olen itse nyt pamauttanut nuo vectorit niin kovaa muutaman kerran maakiveen, että pelkäsin koko rungon hajoavan. Onneksi tosiaan suurin isku taisi tulla suoraan kammen päähän ja watit palautuivat kohdilleen kalibroinnin jälkeen.
Kun on ajanut monta vuotta cyclolla, niin keskiön mataluus oikeasti yllättää ajoittain.
Muovinen vecotrin poljin osa voi toisaalta olla pelastuskin akselin vääntymistä vastaan. Kyllähän tuolla maantiepolkimellakin periaattessa pärjää, mutta menisi talvikengät uusiksi.
Jep. Ja olisi todella outoa, jos garmin lähtisi tekemään kokonaan uutta mittaria. Olisi aika täydellistä, jos tulisi saataville pelkästään spd poljinosa vectoreiden kaveriksi.
Vector kakkosiinhan kävi jokin shimanon poljin, mutta käsittääkseni kolmosiin ei löydy suoraan sopivaa mallia.
Mulle tuli Favero Assioma UNO polkimet. Kokeilin niitä trainerissa ja hyvin tuntuivat pelittävän, antoi Saris harjoitusvastuksen kanssa lähes samat teholukemat ja ovatkin samat jos ajaa tasaista mutta tempoilevassa ajossa noin prosentin pienemmät. Johtunee siitä että poljin reagoi tehon muutoksiin nopeammin. Polkimissa käytetään keo:n punaisia klosseja, näissä ei ole minkäänlaista klappia edes löysimmällä säädöllä. Nyt kun polkimet ovat kaapissa odottamassa kesää niin kyllä Shimanon polkimien klappi häiritsee, asiaan en ole kiinnittänyt aiemmin huomiota.
Päätin olla se rohkea, joka rotan syö, ja tilasin Inpeakilta kammen https://inpeak.pl/en/store/ En ole vielä asentanut, mutta työn laatu on esimerkillinen ja toimitus nopea. Myös sähköposteihin vastataan nopeasti.Nyt onkin hyvä vertailla, muissa pyörissä Rotor ja Stages.
Meinasin tilata stagesin kammen domane SL5:een. Eipä vaan mahdu pyörimään, kun tarkistin stagesin ohjeiden mukaisesti.
Näyttäisivät olevan. Toinen vanhempaa mallia. Ohjeistuksen https://support.stagescycling.com/en...639.1609083172 mukaan kuitenkin tarkastin uudelleen, niin edelleen 10mm avain ottaa kiinni runkoon 6cm kohdalla.
Onko Stages 105 ja Ultegra L kammilla muuta eroa kuin 100€ + ehkä muutama gramma? 105 olisi hinnaltaan aika houkutteleva. Ultegra sitten jo sen verran kalliimpi, että rupeaa miettimään laittaisiko kuitenkin suoraan Power2Max tai Assioma Duo....
Jos on monta pyörää tai pyöränvaihto ajatuksia lähitulevaisuudessa kannattaa ostaa tehopolkimet koska siirto on vaivatonta. Itse meinasin kokeilla uuno assiomeita keväämmällä maastopyörässä, kelveillä lähinnä. Myös jos ajaa pyörällä älytrainerissa polkimet on hyvät koska eihän niitä sinä kannata kuluttaa, trainereiden tehomittarit ovat riittävän tarkkoja.
Jos hommaa Assiomat, niin pitäisi sitten tosiaan hankkia myös toiset samoille klosseille sopivat polkimet traineripyörään. Ilmeisesti Look Keo -polkimet samoille klosseille kuin Assiomat? Vähän sääli jättää hyvät Shimanon pedaalit turhiksi...
Assiomat on teknisesti Xpedot mutta kai Lookitkin käy samoihin.
Liittyen aiheen otsikkoon: SRAM lopettaa PowerTap-tuotteiden valmistuksen. Ei tullut varsinaisesti yllätyksenä.
PowerTapin navat olivat käsittääkseni oikein hyvä tuote, mutta painunut enemmän ja enemmän marginaaliseksi tässä 20 vuoden aikana. Ne tulivat markkinoille kun tehtaalla kasatut ns. valmiskiekot olivat vielä hyvin harvinaisia, ja irtonapaan sijoitettu tehomittari tuntui ihan hyvältä idealta. Mutta 2010-luvulle tultaessa tilanne oli jo kääntynyt päinvastaiseksi.
PowerTapin polkimet olivat sen sijaan aivan paskat. Älyttömän painavat, korkeat ja siitä huolimatta eivät tuntuneet kestävän. Omat kestivät 7 kuukautta kunnes hajosivat laakereista ihan mekaanisesti. Kivijalkaliikkeessä sanoivat avoimesti, että eivät ole kestäneet kenelläkään muullakaan. Vaihdoin Faveron leiriin enkä ole joutunut katumaan.
Mutta sinnikkäimmät vaihtoivat P1:t takuuaikana uusiin viisi kertaa, ja näitä stooreja löytyy Googlella yllättävän paljon. Kukaan ei ole noin epäonninen, eli vika oli kyllä tuotteessa. Tuo ei kuulosta varsinaisesti hyvältä bisnekseltä.
^ Mikä niissä spd-polkimissa niin hyvää on? Ainakin klossit on huonoja kun murenee nopeasti ne reunapalat.
Hyvä yhteensopivuus. Ei siinä minulle muuten mitään väliä ole. Klossit joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein, mutta ei ne paljoa maksa ja vaihtaminen kestää minuutin. Kun on 5 pyörää ja yhtä monet kengät niin pyrin viimein harmonisoimaan itseni pois Lookin klosseista vaikka niitäkin polkimia on kolmet.
^Ok, nyt ymmärrän. Jos olisit harmonisoinut toiseen suuntaan niin nyt olisi hyvät tehopolkimet saatavilla, Shimanojen kanssa voi joutua odottelemaan pitkäänkin.
Eli tämmöset: muoviset maantieklossit Minä haluaisin kestävämpien ja muutenkin paremmin käyttööni sopivien maastoklossien kanssa yhteensopivat tehopolkimet.