Regu on tämä:
http://tinyurl.com/6sw5ru
Eli Seoulin P4:lla 3.7Vmax + 3.7V + 1V = 8.4V = minimijännite
8,4V + 5V = 13.4V = maksimijännite
Pitäisi pelata. Täytyy vain testata toimiiko regu luvatulla tavalla eli rajaa virran tuohon 700mA:iin.
Printable View
Regu on tämä:
http://tinyurl.com/6sw5ru
Eli Seoulin P4:lla 3.7Vmax + 3.7V + 1V = 8.4V = minimijännite
8,4V + 5V = 13.4V = maksimijännite
Pitäisi pelata. Täytyy vain testata toimiiko regu luvatulla tavalla eli rajaa virran tuohon 700mA:iin.
Tuossa olisi käyttövalmis-kuvia omasta virityksestä. Kypärän virtalähteen alumiiniputki on ohuempaa tavaraa, ja tankovalon al-putki on reilumman kokoinen, oli nääs helpompi kasata ja eipä se tuossa stemmin vieressä hirveästi enempää kuitenkaan tilaa vie.
Ledeinä virkaa toimittavat jo aikaisemmin mainitut CREE XR-E 7090 Q5 -killuttimet. Kolmea kappaletta ledejä ajetaan aina 1000mA tasavirtalähteellä, joka taasen ottaa käyttövoimansa 14,8V / 4,4 Ah (reguloidusta oikosulkusuojatusta) li-ion-akusta. Akku on suojattu pärskeeltä muovilla ja sopivankokoisella kamerabägillä. Alumiiniputkessa on myös sulake joka on mitoitettu kärähtämään mielellään ennen akun omaa oikosulkusuojaa.
http://trimmeri.sohva.org/gallery/us...08/3cree01.jpg
http://trimmeri.sohva.org/gallery/us...08/3cree02.jpg
Joo joo, Sisäsiittoisessa on edelleen ylipitkät jarruletkut... ;)
http://trimmeri.sohva.org/gallery/us...08/3cree03.jpg
Alumiiniputket on suljettu Etolan muovikorkeilla joihin on porattu reiät johtoja varten, jotka taasen on tiivistetty silikonilla.
Kypärävalon akku on kiinnitetty remmillä juomarepun yläosaan siten, että akkupaketin valmista johtoa ei tarvinnut jatkaa. Ja kun juomarepussa yleensä vesi on siellä pohjemmalla ja akku ylhäällä, niin reppu ei pullota.
http://trimmeri.sohva.org/gallery/us...08/3cree04.jpg
Kypärän valot on toteutettu kahdella kymmenen asteen linssillä ja yhdellä n. 20 asteen linssillä. Tankovalossa kaikki säteenhajauttimet ovat 20-asteisia. Ajossa tankovalo on suunnattu lähelle ja kypärävalo kauas. Valotehon ja valokuvion riittävyydestä ei tarvitse edes kahta sanaa sanoa, 6 x 228 lm = ... kuvia tulee kunhan muistaa ottaa kunnon kameran lengille messiin.
Poweri ja ledit sekä linssit: http://www.led-tech.de
Akku, laturi, Trail-Tech liittimet ja virtakytkimet: http://www.batteryspace.com
Tosi hienosti duunattu noi valot Jani! Miten hyvin jäähdytys on pelannut, voiko pitää sisällä päällä ilman kuumenemisongelmaa? Itselläkin olisi pari Q5 lediä mutta jäähdytys ratkaisut on vielä avoinna. Tavoite olisi duunata jäähdytys jolla pärjäisi myös kevällä lämpimilläkin keleilla..
Ledi ei lämpene (huolestuttavasti), sillä se on vasten kotelon alumiinipintaa. Enemmän ainakin minulla lämpenee tuo 1000 mA poweri, joka on alumiiniputkessa, suorastaan tulikuumaksi. En ole tuosta kovin huolestunut ja aion ajella lämpimämmälläkin kelillä. En yleensäkään polta valoja paikallaan vaan sammutan pidempien taukojen ajaksi. Ajon aikana käy sen verran vinka että jäähdytys pelannee ok.
Lisäksi hyllyssä on ns. lämpöteippiä, jolla voin kiinnittää powerin suoraan alumiiniputken seinämään jos tulee ongelmia. Sen pitäisi siirtää lämpö tehokkaasti al-putkeen ja siitä ulkoilmaan. Putkeen kun on vähän paha kiinnittää suoraa levyä.
http://trimmeri.sohva.org/gallery/us...ampoteippi.jpg
Kannattaa toteuttaa kotelointi suoraan siten, että kotelo itsessään toimii jäähdyttimenä. Powerin koteloinnin olisi voinut tehdä suoraseinäisestä tavarasta jolloin jäähdytys olisi senkin osalta parempi. Mutta kun TeijoH oli jo keksinyt, että Bilteman teleskooppiairo on erinomainen ja halpa materiaali, en keksinyt itse parempaa ja päädyin siihen lopulta itsekin.
http://trimmeri.sohva.org/gallery/us...g_material.jpg
Auton tup.syt. liitännästä varastin kokeeksi virtaa. Jännitettä en mitannut, mutta virtaa tuo kytkentä otti ~730mA. Latausjännite lienee tuo 13.8V, mutta kuorma pudottaa melko nopsaan akun napajännittä - ledit tuskin merkittävästi. Regu siis pelaa niin kuin pitää. Ledit paloivat mukavan kirkkaasti ilman lämpöongelmia. Regu otti hiukan lämpöä, mutta siihen ruuvasin pienen jäähyrivan selkään. Sormilla pystyi kuitenkin pitelemään kiinni.
Nyt vain sopivan LiPon etsintää ja siihen rakentelen varoitusvalon kun kennojännite akuilla putoaa kolmeen volttiin/kenno.
onko jollakulla antaa vinkkiä millainen akku olisi sellainen joka voi antaa cree mce:n 4x 700ma eli 2.8A ilman että akun elinikä lyhenee merkittävästi ?
ohjuriksi olen jo ostanut http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...1_118_119.html ja vaikka Vmax on 30V niin tuskin sitä kannattaa yli 6voltin ajella ? eli ilmeisesti jokin nippu 6v akkuja olisi hyvä ?
ja ilmeisesti tuo ohjuri tekee tuon jännitteen muunnoksenkin vai tarvitsenko etuvastuksen tms ?
Olet siis laittamassa MCE:t rinnan?
niin kun tuohan on neljän ytimen ledi ja jonka jalat olisi helppo kolvata molemmilta puolilta yhteen joten tällöin kuormaksi tulee 2.8A
http://www.led-tech.de/en/High-Power...1_120_133.html
Maximi sisäämenojännite ei saa olla kuin 2-4V ledien tarvitseman jännitteen yli, riippuen verisosta.
Ei tarvitse mitään etuvastusta.
Mä olen noita linanoja suositellu kaikille, ei tarvitse varoa virtojen kanssa, jatkuva purku saa olla 10A:n luokkaa, hetkellinen yli 100. Mulla olis muutama ylimääräinen star-pohja sarjaankytkennälle, jos kiinnostaa.
2800mA:n SLIM-mallissa näyttää akkujännitteeksi olevan sallittu vain 2V yli ledien tarvitseman jännitteen?
MC-E ledien jännitteissä tuntuu olevan vaihtelua, tässä mittaustulokset yhdestä:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...ges/mce-vf.jpg
bFlexiin sarjaan kytkettynä yhteisjännite oli vain 12.9V 0,98A:n ylivirralla. En käsitä, miten se jäi niin alhaiseksi. Tosin johdot bFlexistä ledille olivat aika pitkät , koska testikytkentä oli tehty sokeripalalla ja WattsUp-mittarin läpi. Taulukon lukemat ovat mittarista, paitsi Average ja Vf/4 ovat laskennallisia arvoja.
Hyvä huomio.
Katos ville pirua, mistähän mä sen 5V olen repässyt:eek:, ilkeetä disinformaatiota. (kipittää korjaamaan edellisen postauksen)
Ilmeisesti noiden ero tulee vain jäähdytyksestä, jolla jännite voidaan nostaa sitä 2V korkeammalle.
Mitä noihin jännite-eroihin tulee, niin lämpötilalla on melko suuri vaikutus siihen, kuinka paljon virtaa milläkin jännitteellä menee, mitä kuumempi, sen vähemmän jännitettä tarvitaan.
siis onko tuo nyt varma tieto että 2V on maximi vain koska ei ole jäähdytystä eli voin ajaa 5V:llä jos pulttaan siilin kiinni ?
Mitä noita speksejä katselin, niin se on jäähdytyksestä kiinni. 2,8A menee jäähdytetyllä versiolla 4V yli ledien vaatiman jännitteen. Ja noi on kestänyt mun mielestä aika hyvin väärinkäyttöä.
hyvä homma.. täten akkupaketille jää hieman enemmän pelivaraa jännitteiden suhteen (tyhjänä oleva jännite vs täyden akun jännite)
paljonkohan tuollainen perus 3000mah 1.4v aa-akkupatteri antaa virtaa eli uskaltaisiko niistä kasata 1x4 sarjaankytkettynä olevia akkuja (noin 5.6V)? taitaa 2.8A olla aika paljon ?
Onhan toi melko paljon, mutta ainakin haman aa-akkuja voi purkaa 6,9A:lla. Montako kertaa ne sen kestää on mulle täys arvoitus.:rolleyes:. Mutta jos tuplaat akut, niin saat kapasiteettiäkin pariksi tunniksi, ja nimh:n laskennallinen jännite on 1,2V, joten sulla olis 4 akulla sarjassa 2 rinnan 4,8V jännitettä. Eli lastu tuskin edes lämpenee vaikkei olis jäähdytystä. Tommonen 8XAA akku ei paina ku 250-300g
ok.. kiitoksia paljon avusta ja neuvoista :)
maanantaina varmaan alan kolvailla osia kasaan joten mahdollisesti loppuviikosta saan ekat käyttökokemukset !
näillä osilla siis mennään nyt ->
http://www.aijaa.com/img/b/00872/3304734.jpg
hmm.. pitäisköhän tuo virtaregu vetää jollain epoksilla suojaan kosteudelta hmm.. tai ehkä jokin lakka kerroskin riittää ?
Voip olla että postipekka ehtii tuoda sulle kirjeen maanantaiksi.
Ledi tarvii sitten jäähdytystä hitosti lisää ;)
kiva kiva :)
ledi kyllä tulee jäähtymään hyvin (suunnitteilla alumiini putki jossa alumiinipohjalevy kiinni suoraan ledissä (tietysti starlevy välissä yms lämmönjohto tahnaa) :)
Joulu vähän hidasti projektin etenemistä mutta eiköhän tämä tästä. Tarkoitus oli hyödyntää tuon lm3401 dim-tuloa, jota ajetaan d2flexillä eri moodien aikaansaamiseksi. Tämmöistä osalistaa on ollut mielessä:
Farnelilta:
2,90e LM3401 driveri
0,87e 1471047 PFET Fairchild Mosfet
1,70e 8647879 schottky vishay vf=0,35V matala Vf
0,84e 1107403 Rsense vishay 70mOhms 1W 2512-paketti
0,85e 176434 Omron kytkin matalaprofiili
3,00e 4,9uH kela Wurth 6,5A 16mOhms
1,58e 1288204 Cin+Cout kemet 10uF 16V 0805
Rhys ja Rlim omasta takaa 0805
Toinen hong kongin paketeista on jo tullut postiin joten ihan asiallista toimintaa ainakin omalle kohdalle osui mikäli kaikki tavarat ovat paketissa. Myös d2flex saapui nopeasti jenkeistä.
En tiedä, onko porukalla näitä "alijännitevaroittimia" käytössä, mutta itse ajattelin väsätä akkuihin tuollaisen vahdin:
http://www.riverrider.dsl.pipex.com/...eDetector5.pdf
LiPoja ei kannata ihan polvilleen tyhjennellä - ledeillä liian tyhjäksi imeminen on tehty turhan helpoksi. Isommissa RC-akuissa ei suojapiirejä ole valmistaja viitsinyt laittaa.
Tämän topicin innoittamana väsäsin myös itsekin omat valot. Käytin tuota imageshackkia ensimmäistä kertaa joten pahoittelut hölmöstä diashowsta.:o
Ledit ovat Seoul P4:t, kotelo ja ajuri omaa yksinkertaista tuotantoa, optiikka Fraen 10°, akut 8kpl LiFePO4 juomapullossa. Ledeille menevä virta on säädettävissä portaattomasti 0-1A potentiometrillä ja virtakytkin on integroitu potentiometriin.
Miten tuo LiPojen lataus ja lämpöjutut...
Ajatuksena kääriä LiPo-paketti (RC-akku) pakastepussiin tai johonkin muoviin. Paketti juomapulloon ja uretaanivaahtoa varovaisesti perään eristeeksi. Pullot ku on puoli-ilmaisia ja akkua ei pullosta pois tarvitse saada. Ja jos joskus tarvitsee akku poistaa, voi kuoria uretaanit pois.
Ainoa ongelma voipi olla lämpeneminen...? Lämpeneekö paljon ladattaessa vai tuottaako lämpöä kun luovuttaa virtaa?
Oma kokemukseni lipo-akuista on rc-laitteiden puolelta ja henk.koht. kammoksun ratkaisua,jossa akkua ei näe. Jos sattuu se huono tuuri ja 1 kenno alkaa pullistella,olisi se kiva havaita,ennen kuin koko akku on kaputt. Erityisen utelias akun olotilasta olen ladatessani sitä. Purkaessani en ole yhtään polttanut,ladatessa kylläkin yhden. Tässäkin tapauksessa tosin oli kyse user failuresta,mutta tuho mikä tuho.
Näitä valoketjuja lukiessa tulee siihen lopputulemaan, että dx:n MTE P7 lamppun kirkaus nousee toiseen potenssiin kun vaihtaa driverin. Mikä dx:n valikoimista kannattaisi kolvata vanhan tilalle?
Noissa 2-mode lampuissa ei ole driveria ollenkaan, ainoastaan pikkuteho ajetaan vastuksen läpi. Ulkopuolisella akulla ja hyvillä liitoksilla niistä saa kaikki kirkkaudet pihalle, joka tietysti akun tyhjentyessä himmenee. Omaan 2-modeen en driveria laittanut, vaan tuplasin tarvittavan akun kapasiteetin (210 g jaksaa kantaa).
Jaaha ja terve taas, tämä threadi se vaan kasvaa mittaa vuodesta toiseen :)
ja asiaan, tulipa tuossa väsättyä jo toiset low-end valot fillariin, ekathan olivat nuo kuvassakin näkyvät mustat, mutta nyt siirryttiin kymmenestä tavallisesta 10mm ledistä yhteen teholediin. Tuo teholedi on napattu tokmannin 5w led:D otsalampusta, samoin kuin tuo umpio-osa. Pikaisella laskutoimituksella veikkailin että tuota ajetaan vain ½ watin tehoilla, joten ei muuta kuin johdot poikki ja 700mA:n vakiovirta hakkuri tilaukseen. Ledin laitoin piitahnan ja pikaliiman avulla kiinni tuohon jäähdytysripanakin toimivaan kiinnityskorvakkoon. Kiinitys fillariin hoituu pikaisesti 5mm siipimutterilla ja vanhoista STX-RC:n vaihdepumpuista nypätyllä tankokiinnikkeellä.Säkällä myös hakkuri mahtui umpioon sisälle, joten paketista tuli sopivan kompakti. Virta tuodaan entiseen malliin nokian laturista katkaistulla johdolla, tosin akut ovat vaihtuneet räjähdysherkistä nokian BL-5C akuista ihan tavallisiin AA-kennoihin. Tuo nippusiteellä kiinnitetty pieni lippa on alumiinifolion pala jonka tarkoitus on estää turhia vastaantulijoiden häikäistymiä.. nippusiteellä siksi että voi paremmin testailla sopivaa muotoa/jne.
jos joku miettii mitä tuommoisten kilkkeiden tekeminen vaatii niin käsiporalla, bilteman viila-sarjalla ja 20€:n dremel-kopiolla sekä 2-komponentti epoksilla ja silikonilla on molemmat lamput kasattu. Kerrostalossa... Aikaahan se ottaa kun joutuu vähän funtsimaan että mitä tekee, missä miten, mutta eiköhän nuo aja asiansa. ainakin allekirjoittanut näki tähtiä tovin katsoessaan turhan lähelle lamppua :D
http://www.aijaa.com/v.php?i=3371547.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3371664.jpg
Tattis,
jep, toki hoksasin tuon peilinpalasen, helkkarin hieno ja toimiva idea muten! Kävi kuitenkin niin että tuo heijastin ja suojalasi piti liimata kiinni tuohon umpion kuoreen, koska niille ei olisi ollut muuten mitään tukea... joten sopivan muodon ja paikan etsiminen olisi ollut vähän tuhan vaivalloinen toimenpide. Tyydytään tämmöisen lo-end ratkaisuun ja toivotaan että vastaantulijoilla on arskat päässä :cool:
Eli tuollanen tuosta ajurista nyt sit tuli:
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalle...ze=2&Kid=14172
Ja pohjapuolella 71mOhmin vastus.
http://asko7.softavenue.fi/kuvagalle...ze=2&Kid=14173
Heitin ledin kiinni isoon jäähdytysripaan ja kolvasin driverin piuhat kiinni. Sitten labralähteestä 6V tuloon ja lähde päälle. Pling! V...ddu mä näin tähtiä vähän aikaa. Eli ajuri alko toimii laakista, mutta ei kuitenkaan täydellisesti.
Tuo DIM-tulo ei meinaa toimi niin kuin pitäisi. Kun DIM-tulo on alhaalla ei ledin pitäisi palaa ollenkaan mutta edes 30 ohmin alasvetovastuksen käyttö ei toimi. Pari pikku bugia huomasin tuossa: lähtökonkka on kytketty väärin (kiinni maassa Rsensen sijasta tuossa kelan alla) ja tuo DIM-piuha kulkee aika läheltä tuota CS-piuhaa (kelan yläpuolella), joten siitä saattaa kytkeytyä häiriöitä. Pitää kokeilla josko pieni konkka auttaisi. Jos jollain on muita ideoita niin kertokaa ihmeessä.
Yllättävän kesy oli myös tuo labralähde. Pitäisi lykätä 6V ja 5A, mutta oikeasti jaksaa pukkaa 4,5V ja 3A tuohon ajuriin. Pistin sit kaks tollasta rinnakkain. Johan alko virta kulkee - driverin Led- karvassa olevan piuhan suojakuori alko savuttamaan aika nopeasti :D. Nojoo, mut nyt olikin vasta testipiuhat.
Pohjakuvan saan esiin ... mutta päällipuolesta en onnistunu kuvaa löytämään ...
Siisti toi pohjapuolikin on
Nyt pitäis näkyä.
Kävin oskilloskoopilla kattelemassa tuota ajuria. Kyllä kontrolleri toimii ihan oikein, mutta ilmeisesti olen ryssinyt tuon PMOSFETin drainin ja sourcen väärinpäin. Normaalissa CMOS-prosessissa ei sillä ole väliä, koska D ja S ovat symmetriset. Tämä on kuitenkin joku DE-MOS tai vastaava jolloin D ja S ei olekkaan enää symmetrisiä. Noh, täytyy tehdä uus PCB ja kattella uudestaan.
No niin. Nyt toimii myös dim-tulo :) eli transistori oli väärinpäin (tosi nolo moka).
Osaako joku kertoa kuinka kuumana tuommoinen lampun runko saa käydä ilman että osat ottavat hittiä?? Olisko vaikka joku 60-70C vielä ok?. Nyt pidin muutaman minuutin päällä huoneenlämmössä, niin runko lämpeni 40C asti.
Mistäs vois muuten kehitellä tuollaista metalliputkea jonka sisähalkaisija on 20mm? Ei tuo R2-dropin oikein sopinu noille 20mm osille, joten joutuu vähän säveltämään.
Kävin tunnin lenkillä äsken tuon oman kypärävalon proton kanssa. Melko hätäinen viritelmä ilman sääsuojauksia, mutta valoa riitti kohtuullisesti. 6 x 2700mAh AA NiMh -akut ja 700mA regu.
http://tinyurl.com/9wnwrd
http://tinyurl.com/7dbfpy
http://tinyurl.com/a3wdmo
http://tinyurl.com/ax7des
Siili vanhasta tietokoneen prossujäähystä, pala alumiinia, pala abs-muovia ja jokunen nippuside. Jossain vaiheessa pitää ledit ja regu suojata jotenkin.
Seuraavaksi tehdään tankovalo kolmella ledillä. Luulisin, että riittää tarpeisiini.
Mä testasin kuuden ledin murikkaa johonkin 120-140C asti ilman kummempaa ongelmaa. Otsalampussa mulla on muovikotelon sisällä kaksi moduulia ilman jäähyjä, ja on kestänyt tommosta vajaan tunnin polttoa ilman ongelmaa
20mm Japp putken jatko?
Onko kukaan onnistunut hankkimaan P7:sta noita matalampien "forward voltage" binien yksilöitä? SSC listaa osanumerot C***I:lle ja C***H:lle, mutta onko niitä oikeasti jossain saatavilla?
Led-techiltä kysyin ja niillä oli tällä hetkellä CSVNJ:tä.
Kysyn siksi kun I:llä (3.25-3.5V) ja H:lla (3-3.25V) alkaisi olla yhdistelmä 1s lipo & lineaariregu aika houkutteleva: yksinkertainen, halpa, helppo, ja hyötysuhteenkin puoleen pärjäisi hakkurireguille ihan ok.