Niinhän se tahtoo vähän olla, ei tarvita kuin kaksi pyöräilijää niin kisa on heti valmis.
Printable View
Tuli äsken poljettua A lähdössä Tour Of Watopia lenkki. Hyvin jaksoi painaa koko matkan ja pääsin 100 parhaan joukkoon ollen 98:s. Ei olisi ollut enää paukkuja kyllä pitempään lenkkiin.
Sama lenkki tuli ajettua seuraavassa lähdössä - tarkoitus oli vetää ekat 20 minuuttia täysillä ja loput miten jaksaa. Uusi 20 minuutin enkka on nyt 302 w ja jaksoi vielä kohtuullisesti painaa koko reitin reiluun 41 minuuttiin 288 W tehoilla.
On kyllä huomattavasti helpompaa yrittää ajaa tuolla omien voimien ylärajoilla porukassa kuin jossain FTP- testissä.
Teillä on siis useampi ftp ja ne eivät ihan ole vertailtavissa. Suorituksessa yksi rajaava tekijä on useimmilla "pään kovuus" . Testejähän on tehty, jossa lihas saadaan toimimaan sähköllä vaikka testattava ei siihen enää pysty. Oiskohan kisaefortti yleisesti jotain 3% luokkaa.
Minulle Zwift ja Intervals.icu ovat talven mittaan tarjoilleet useasti korkeampiakin FTP-lukuja kuin tällä Tour of Watopian 1. etapilla, mutta niin hyvin sain tiristettyä, että näkö sumeni ja pallea tapaili oksennusrefleksiä loppusuoralla. Tällaista herkkua ei olekaan tullut maistettua lähes kahteen kuukauteen.
2. etapin A-lähdön Muir and the Mountain on myös mainio. Ensin Titans Grove reverse KOM, sitten hivuttavasti radiomastolle saakka ja pieni loppunousu Titans Grove reverse KOM uudestaan. B-lähdön Volcano KOMin kanssa on aika vastaava tilanne kuin 1. etapilla - sinänsä hyvä pätkä mutta yhden kierroksen aikana ei juurikaan pätki porukkaa.
Mulla - ihme kyllä - ei näkynyt tuota "useampi ftp" -ilmiötä maanantaisen ryhmäajon yhteydessä. Poljin kyllä niin täysiä kuin ikinä voin, ja tuntui siltä, että antaisin enemmän kuin yksin ajellessa, mutta jäin silti 20 min maksimitehossa neljän watin päähän aikaisemmasta maksimista (310 W vs. 314 W). Eikä noi tehot taida suoraan edes FTP-tehoja olla, koska niitä ei ole kellotettu oikeaoppisen alkulämmittelyn jälkeen, joka sisältää mm. 10 minuuttia täysiä polkemista ennen itse suoritusta.
Varmaankin kesän kisoja ajatellen on varmaan tarpeellistakin vetää Zwiftissä itsensä tajunnan rajamaille. Itse en tee FTP:llä kovinkaan paljoa mitään, hyvä toki tehdä vaikkapa ramppitesti että saa suuntaa antavat arvot harjoitteluun, muuten yritän kyllä säästellä itseäni. Ajaminen on helpompaa kun tavoitteet ovat vaatimattomat eli lähinnä oman kunnon ylläpito.
Viikonloppuna toivottavasti pääsen valoisan aikaan myös ulos*, kun keli näyttää suosivan. Kun olen kylmänarka, niin usein yhdistelen myös siten, että ajan 1-2 tuntia ulkona ja jatkan siihen 1-2 tuntia sisällä.
* Lisäys: ulos kyllä pääsee, mutta on sen verran muita hommia, ettei tiedä mihin aikaan pääsee pyöräilemään..
Melko raakaa oli vielä ilma ja vastatuuli, kun kävin maantiekauden tänään korkkaamassa. Pysynee Zwift vielä käytössä täälläkin tovin
https://youtu.be/s46di0ZhO1M
Sama teho kuin toissapäivänä, mutta keskisyke kymmenen lyöntiä alempi :)
Oli suunnitelmissa ajaa eilen toi Watopian ympäriajon eka etappi, mutta lämmityspannu päätti kyykätä romuttaen mun treenisuunnitelmat. Uusi yritys tänään.
^^Hyvä video, meinasin yksi päivä pyytääkkin että joku a-lainen voisi tällaisen vaihteeksi laittaa kun on ollut aika kovaa porukkaa linjoilla ja täällä vaan kuunnellaan mutta mitään ei nähdä.
Tuo videolla näkyvä oli siis paljon pienempi lähtö kuin se toissapäiväinen. Siksi paljon parempi sijoitus, vaikka aika oli nyt minuutin huonompi.
Tänään pääsin ajamaan. Ihan OK varsinkin kun nämä P-amerikan aikavyohykkeen ajot on vähemmän hapokkaita eurovyohykkeen kisoihin verrattuna. Tosin on porukkaakin vähemmän.
Traineri on kyl ottanut jostain siipeensä kun ton ajon aikana tuli 33 tehodroppia. Ei ne pitkiä droppeja ole, mutta suunnilleen pari sekuntia nollatehoa joka dropissa.
Tärkeimmät säännöt ovat, että jokainen sinut kisassa voittanut, on syyllistynyt arvojensa manipulointiin edopingin avulla ja toinen on se, että juuri sinun trainerisi näyttää jostain syystä vähemmän watteja, kuin oikeasti tuotat. Moraalinen voittaja olet aina sinä. Tällä pärjää pitkälle Zwift-maailmassa.
Ei varsinaisesti mutta pyöräilijä on luonteeltaan saalistaja ja kun pyöräilijä näkee toisen pyöräilijän niin se on otettava kiinni ja sen jälkeen mentävä ohi, välillä tulee poikettua suunnitellulta reitiltä että tuon homman saa loppuun suoritettua eli aina on kisa :D.
Sent from my iPad using Tapatalk
Näin on. Toissapäivänä Ojakkalassa joku teki mulle törkeyden, joka raivostuttaa vieläkin. Reittimme yhtyivät risteyksen jälkeen ja kaverin oli pakko ohittaa mut. Katsoin kaverin aavistuksen pulleaa habitusta ja mietiskelin jo että missä mäessä isken. Eikä mitä, heti kun oli päässyt mun ohi, kääntyi kotipihalle. EI noin saa tehdä, eihän ? Joku etikketti pitäis olla
PRK, sekin vielä. noille kylmänaroille voisin sanoa, että jatkamalla kautta syksyllä, niin kroppa tottuu. Näin käy kaikille työmatkapyöräilijöille. Talvella vaan pitää ajella silleen nousevan tehon lenkkejä, niin pärjää.
Pitäisi meidän ampumahiihtäjien ottaa varmaan tässä(kin) mallia länsinaapurista https://www.is.fi/ampumahiihto/art-2000007894791.html
Mitä se Kari oikein höpöttää. Kyllä minä ehdin totutella ja tottua monta vuotta. Sitten olin niin pärjäävä, että en noteerannut paleltumaa. Meni parista varpaasta hermotus ja verisuonet. Nyt särkee ja mustuu aina kylmällä eikä mitään tottumista tapahdu. Lääkäri sanoi, että se mihin pitää seuraavaksi tottua jos liikaa kokeilee rajoja, on eläminen ja pyöräily 8 varpaalla.
Niin ja hyvä huomio OJ, se piha sattui olemaan eka turvasatama sille fillaristille :D
Sä olet Esko vaan hölmöillyt. Mulla 45 Wölhammerin lämpimimmät ja ei jää ajelu varpaiden jäätymisestä kiinni. Käsiin merinovilla lapaset ja isot rukkaset, niin sekin homma hoidettu. päähän kommandopipo ja eikun menoksi. Nykyvermeillä -10 on ihan ajettava keli. Itse asiassa pahin keli on nollan tienoo ja suhteellinen kosteus 100%. Ei kuivu hiki. Toki tää talvi oli hiihtoa varten.
Kyl ainakin mulla on ollu semmosta ilmiötä, että tässä iän kertyessä on pakkasessa kurjistelu vaikeampaa ja siihen Zwift auttaa aivan loistavasti. Zwift ja muut sisäpyöräilyjutut olisivat olleet tosi kiva joskus kun kuvittelin harjoittelevani, mut kyllä ne tässä kuntoliikunnankin tukena on tervetulleet. Mennyt talvi oli kyllä tosi lauha, mutta sekin lauhuus tuli hyödynnettyä vähän ahkerammalla hiihtämisellä.
Samma här. ja varsinkin kun itellä tavoite sinne <10% rasvoihin, tuntuu ettei mikään pure. Mutta luonteeseeni kuuluu ettei anneta periksi ja kyllä ne oikeat vaatteetkin on löytynyt eli enempi tahtokysymys.
btw. sijoitin aikas paljon uuteen merinovilla-ajopaitaan kun oma kokemus ja fiilis oli se, että ennen kaikki oli paremmin. no ihan sika hyvä paksupaita ja toimi just niin kuin pitää eli noin tuulitiivis, mutta läpäisee just sen verran ilmaa että pysyy kuivana, kalvot out.
Tota Fiberin videota kun katsoo, niin haluaa ainakin kuvitella, että Zwiftissä on myös taitoaspekti. Nimittäin ainakin videon perusteella menee aikas tasaisilla tehoilla kun vertaa omaan ajoon. Mun fillarikaveri ainakin jaksaa liputtaa "Zwift ajotaidon" puolesta, mutta mä olen laittanut sen aikaisemmin ihan vaan sen piikkiin että tyypin FTP on joku 390-400 wattia. Ehkä siinä on jotain perää, että hyvällä tehonhallinnalla ja siinä virtuaaliporukassa ajolla on merkitystä.
Saa nähdä miten ohjaustoiminto kehittyy. En ole ihan varma onko ohjaustoiminto hyvä asia kuntotreeniä ajatellen, mutta pelin pelaamisen vinkkelistä varmaan ihan hauska.
Zwiftin peesaus on ainakin ihan oma taito. Samaa vauhtia menee tietyllä tehorangella kun vaan on peesialueella. Jos on lähellä keulaa niin välillä peli ”sylkäsee” eteenpäin. Tasanen minimiteho just sopivan kaukana keulasta säästää voimia mutta on vaikee pitää.