olisi nyt ainakin väliaikaisesti tulossa käyttöön hintakaan ei todennäköisesti tulisi olemaan liian kova.
Printable View
olisi nyt ainakin väliaikaisesti tulossa käyttöön hintakaan ei todennäköisesti tulisi olemaan liian kova.
Muoks. Nana tsekkaa kiekkonsa sitten, kun ei ole viihteellä.
Heh...mulla on todella surkeat kiekot alla ja mielettömän painavat tätä nykyä mutta hankinnassa on kevyet ja kestävät..vielä ei ole hajonnut kyllä eikä vääntyneet. Etukiekko on Mach1 magma joka painaa n600 g siis pelkkä kiekko ja takana Rodi excalibur joka on n 450 g. Jotkut on ihmetelleet miten noilla pystyy vähänkään haastavamapaa xceetä vetämään ettei hajoa alle eikä tunnu raskaalta lol...no joo jos noi painaa kilon yhteensä niin tarkotus ois vähintään puolittaa paino mutta jatkaa aluvanteilla...
Täh...ok. Korostan että painot on ilman pinnoja ja mtn napoja ja rattaita.. No jos ei painoa sit tipu enempää niin mihin seikkoihin kiinnitän huomiota uusia etsiessä...pitääkö siirtyä hiilariin? Painoa mulla on n 65 kg itellä että sieltä päästä aika vaikee pudottaa ;) Kai mun painolla sit kestää "biltema" laatuinen vannekkin...navat mulla on ok tavaraa joten kyllä ne rullaa hyvin eli siinä ei mtn
Lähinnä vaan mietin että jos ny vaikka laitan sen 500 e vanteisiin missä se tuntuu ja mikä muuttuu vs halpisvanteet. Myyjät sanoo kun käyn kysyyn et mistä saan painoa pois enitenniin ne sanoo heti kiekot vaan vilkasemalla niihin...tarkottaa vrm että niistä ne saa eniten katetta ;)
Melkeenpä poikkeuksetta kiekot on paras päivitys pyörään kuin pyörään ellei sitten satu olemaan joku lippulaivamalli tallissa..
Noi ei oo lippulaiva todellakaan..ihan perusmaasturi Trek elite 8.9 rungolla
Kannattaa hommata kevyemmät kiekot jos kevennystä kaipaa.
Pitäis tutkia mitä Crestin kanssa sählättiin eilen. Oli linkku löystynyt seinään nojatessa, eikä lauantaifiiliksissä saatu edes asennettua kiekkoa.
Kyllä nuista kiekoistasi on mahdollista tiputtaa reippaastikin eikä ainoastaan 100g kuten jostain syystä edellä joku heitti. Suosittelen että käytät pienen tovin selailemalla eri vaihtoehtoja niin huomaat äkkiä missä painoissa mennään ja miten vertautuvat nykyisiisi. Varsinkin tuo etukiekkosi on erittäin järeä ja raskas. Muistetaanhan vielä että pyörivän massan (raskas kehä/rengas) keventämisen vaikutus tuntumaan on moninkertainen kuin muutoin fillarista saman painon niistäminen.
Linkun löystyminen/aukikiertyminen irroitettaessa jne nyt ei ole mitenkään ihmeellinen juttu. Tuo että ongelmia saada kiekko jälleen asennettua kuulostaa erikoiselta ongelmalta. Ainoa joka tulee mieleen että laittaessasi irti olleen linkun uudestaan kiinni on päätyjouset väärinpäin. Kapea pää pitää olla napaa kohden tai muutoin nousevat akselille ja tunkevat dropin väliin.
No sitä minäkin! Joo tuon etuvanteen yksi mitta on n 1,5 cm leveydeltään siis siitä päältä missä on pinnaholkit..öö traktoriin varmaan tarkoitettu ;) Ja on joo järeät ulkonäöltään ainakin...
Jos tavoite on vähintään puolittaa kilo, niin etsipä jostain itsellesi alle 250 g:n alumiinivanteet. Voi olla aika hiljaista löytämisen suhteen. Ja kun puhuit, että ovat hirmu painavia, niin 500 g on ihan tavallinen paino (29":lle, 26":lle toki jo vähän raskaampi) tai jopa hyvä paino, jos vanne on leveä ja sen pitää vielä olla kestävä, kuten sanoit hakevasi. Minusta tähtäin voisi olla jokin 400-450 g leveä vanne, joten siksi sanoin, että tuossa on lähinnä 100 g pudotettavaa. Joku keksi, että enemmän on mahdollista pudottaa. No, totta kai on, mutta en minä siitä puhunut.
Mitä tuohon painon tuijottamiseen tulee, niin en kyllä lähtisi siitä. Se ohjaa ihmisiä ihan vääriin vanneostoksiin. Paljon hyödyllisempää olisi edes puhua painosta leveyteen suhteutettuna, mutta harvapa sitäkään tekee. Moni valitsee painon perusteella kapeamman vanteen, vaikka se suurempi leveys hyödyttäisi oikeasti huomattavalla tavalla.
Jos nyt vaikka lähtisi siitä että tutustuu ilmoitettuihin nykyisiin kehiin niin selviää kyseessä olevan 26" ja valmistajan ilmoittama paino edessä olevalle 680g. Kysyjä puhuu xc-käytöstä ja ilmoittaa painokseen 65kg. Need to say more?
MUOKS! Pikaisella googletuksella tosiaan tuli vastaan vain 26" Magmaa vastaan mutta näemmä sitäkin löytyy kookkaampana mutta perusasia tässä nyt ei sinällään muutu.
Epäilinkin, että oli 26". Ihminen itse sanoi, että 600 g, joten siihen luotin. Mutta mitä sitten? En ole sanonut, ettei voisi vaihtaa, mutta käytännössä järkevä tavoite on jotain 400-450 g (erinomaisen leveähkön alumiinivanteen paino), joka kerrottiin jo toisen ihmisellä olevan vanteen painoksi. XC päksee, mitä järkeä on taas tuijotella painosta lähtien, kun jokaisen luulisi nykyisin tietävän, että leveys on tärkeämpää? Mitä tuolla keventelyllä taas ollaan hakevinaan? Jos ihmiselle on kommentoitu, että "miten noilla pystyy ajamaan", niin onhan se jo ihan helvetin naurettavaa. Mitenkö pystyy? Helposti. Johan eri rengasvalinnallakin saa aika helposti pari sataa grammaa eroa tai vaikka puoli kiloa, eikä se tunnu missään, jos ei mikään kisakuski ole. Tosiaan, salitreenin paikka on silloin, jos ajaminen jotenkin tuntuu hankalalta jonkin naurettavan gramman takia. Kenestäkään ei tule nopea näillä muutoksilla, mutta salikorttiin satsattu raha nostaa oikeasti nopeutta. Pyöräharrastajien foorumilla tämä usein unohtuu, mutta ehkä ei pitäisi. Ehkä pitäisi useammin muistaa, että pääpainon pitäisi olla oman fysiikan kehittämisessä, jos siis tosissaan halutaan puhua, että miten ajaminen luonnistuu.
Niinno, tuo Magmakaan ei kovin leveä ole. Esim. saman levyinen varsin suosittu Crest painaa puolet. Olettaen että nettispseksit mitä tuli vastaan pitävät paikkaansa. Joka tapauksessa päästään siihen että kiekkojen vaihdolla on mahdollista tiputtaa painoa enempivähempi riippuen mitä ja kuinka leveää kehää haetaan.
Nimenomaan ei ole leveä, joten kannattaisi hakea parannusta juuri siitä puolesta. Silloin puhutaan 26":n koossa 400+ grammasta (n. 25 millin vanne, mitä pitäisin minimiparannuksena). Crest on yliarvostettu, mutta juuri sellaisen valintaan nämä painopuheet aina ihmiset johdattavat. Se ei kummoista leveyslisää tarjoa (tässä tapauksessa 0 mm), eikä se ole kestävä, ihan sama, millainen Mikki tai Minni sen päällä heiluu. Ja leveämmällä voi jopa saada kokonaisuudesta myös ihan yhtä kevyen tai kevyemmän kuin Cresteillä sitä kautta, kun leveämpi levittää rengasta enemmän eli voi ehkä ottaa pientä pykälää kapeamman renkaan, mikä on sitten leveämmällä vanteella kuitenkin yhtä leveä kuin vaihtoehdossa.
Tuossa ollaan samaa mieltä että itsekin suosittelen miettimään kestävyyttä jne niiden viimeisten grammojen edelle. Crest oli esimerkki painosta, ei niinkään suositus. Tuohon väliin mahtuu paljon vaihtoehtoja.
Juu, ,sorry en muistanut tosiaan Magman painoa tarkkaan..se takana oleva Rodin vanne ei ole taas niinkää leveä kuin Magma ja painoero selittynee sillä..alumiinin seos on sitä samaa peruskamaa ja kumpikin on kaksoisseinäinen kuten ne aika pitkälle onkin. Joo on tosiaan tullu kommenttia xcpolulla että mitä sä tommosilla täällä teet...no en mä jonkun kommentin takia kaupoille ryntää mutta kai se halusi mulle parempaa ;) Aika hämmentävää kun olen ukenut kommentteja mutta kiitos mielipiteistä! Teen vissiin niin että rytkyttelen nuilla menemään ja sitten jos vääntyy/soikenee pahasti tai jopa katkeaa niin uusin ne..mutta on ne kyllä säälimätöntä tykitystä saaneet tähän mennessä.
Varmasti kestävyyden suhteen useimmissa tapauksissa parempiakin löytyy kuin Crestit. Veikkaisin kuitenkin, että tällaisille alle 50kg Minneille (ja miksei Mikeillekin) Crestit ovat vallan hyvät ja kestävät kiekot.
Ei ollut tarkoitus mitenkään lannistaa haluasi tukea globaalia taloutta, mutta minä en tosiaan usko, että pari sataa grammaa, tai vaikka neljäkin, mitenkään tekisi ajamisesta hankalaa. Olen itse esim. joskus vaihtanut puoli kiloa (/ kpl) painavammat renkaat, eikä se mitään ajamiseen vaikuttanut. Suuren muutoksen voi ehkä hetken ajan tuntea, että onpa hieman kevyempää, mutta kohtahan siihenkin jo tottuu, eikä se tunnu enää miltään. Suorituskykyyn se vaikuttaa marginaalisesti ja ihan olemattomasti normaalin harrastajan näkökulmasta. Jos ovat kestäneet ja olet siten tyytyväinen niihin, niin paukuta niillä vain menemään vailla huolta huomisesta ja osta tosiaan sitten uudet, jos hajoavat. Luultavasti olet nopeampikin, kun et alitajuntaisesti säästele ja sääli kalliita uusia kiekkoja.
Moro, vanha maastopyörä tarvitsee uudet 26" kiekot.
Pyörän käyttö on työmatkailua ja pientä huviajoa joten budjetti on melko pieni kun ei käyttöä ole sen enempää.
Pyörässä on shimanon Acera vaihteet ja levyjarrut.
Ne varmaan saa irroitettua ja otettua uusiin kiekkoihin mukaan?
Tällaisia oon katellut kun hinta sopii budjettiin:
http://www.bikester.fi/sunringle-bla...ta-363390.html
Onko nuo hyvät vai löytyykö noin samaan hintaan parempia?
Ilmesesti noihin ei tarvitse ostaa sisäkumia erikseen?
Onko tällaiset sopivat kumit siihen?
https://www.bikester.fi/pyoranosat/r...at/261772.html
Mitä kaikkea tarvitsee huomioida uusien kiekkojen vaihdossa?
Linkkaamissasi kiekoissa on X12 takanapa. Onko nykyisessä pyörässäkin tuo vai onko vanhemmalla pikalinkulla? (osasarjan perusteella varmaan perus pikalinkku)
Superstarilta sais kohtuu hintasia kiekkoja.(vähän kalliimpia toki) Esim: http://www.superstarcomponents.com/e...e-wheelset.htm
Noissa saa valita akselit suoraan oikeiksi.
Kiitos vastauksestasi.
Pikalukko niissä on ja jos oikein muistan niin shimanon navat myöskin. Kun pääsen kotia niin mittailen akselin halkaisijan ja asennusleveyden.
Hinta alkaa nousta jo melkein tuplaksi noissa linkkaamissasi kiekoissa, toki jos halvemmalla ei löydy sopivia käyttökelpoisia niin täytyy varmaan tilata tuollaiset. Onko suositella muita vaihtoehtoja?
Nykyiset kiekot ovat "Mach 1 EXE" ovatko kuinka laadukkaat?
Nyt tekisi mieli päivitä omat kiekot, ja seuravaksi tuli pikku probleema kun en osan päätä mitä otan.
Rajoittanut kehä vaihtoehto kahden version nextie tai LB, fyysiset erot ovat aika pienet mutta hinnalla on 100 veran eroa.
Eli mikä noista olisi paras vaihtoehto?
https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS33
tai
http://www.light-bicycle.com/EN928-a...tain-rims.html
Itse olen ~80kg ajovarusteiden kerran. Ajoa on ihan kaikki mahdolliset polut ja enska reitit.
Miettinyt enempää tuota vahvistettua versiota että varmasti kestä, kun ajotaito on mitä on.
Mä väsäsin tälläsen takakiekon Stacheen jo aikoja sitten mutta vasta viime tiistaina otin ajoon(myin fatbiken).Renkaana 29x 32" Bontyn Chupa 40 mm kehällä.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb13169692/p5pb13169692.jpg
Suurin osa halvimmista kiekkoseteistä on varmaan about samaa perustasoa nykyisen kanssa. Tossa Superstarin setissä on oikeasti kevyet pacentin vanteet ja ok navat. Huomaat varmasti eron.
(noi vanteet oli ainakin jossain vaiheessa myynnissä noin 90€ kappalehintaan)
Superstarin kiekoissa voi myös valita QR molempiin päihin ja myöhemmin voi tarvittaessa hankkia adaptereita jos päivittää vaikka keulaa.
Kannattaa vielä tarkistaa onko jarrulevyt pulteilla vai Centerlock.
Huh, onneks mulla on kahdet kiekot. Tällaiselle renkaiden vaihtelusta tykkäävälle luppoaika kipeänä kotosalla kuumeen laskiessa on aina otollista aikaa saada päähänsä vaihtaa toiset renkaat alle, mutta kun vaan vilkaisee noita Crestejä, joilla Rorot istuu nätisti, niinkuin ne olisi tehtaalla kiekkoihin valettu, ei niitä vain raaski ottaa pois. Lisäksi tykkään niistä niin paljon, etten todennäköisesti vaihda niitä ennenkuin kuluvat puhki.
Jos tässä nyt ihan meinaa pimahtaa, voimien jossainvaiheessa palaillessa niin voin aina leikkiä Bonteilla, vaihdella niille vaikka renkaan toisensa perään jos siltä tuntuu.
^
On :) Kyllä tuo renkaanvaihtotarve kummasti vähenee, kun on mieleiset kiekot ja renkulat ja tietysti myös alkuinnostus tasaantuu jossain vaiheessa väkisinkin.
Racing Ralph tosin tekis kesäksi mieli taakse kokeilla Cresteillä, mutta taidan tärvellä ensin vähän lisää tuota Roroa.