Voutilaisen näyttely on muuten tulossa Tapiolan kello ja korumuseoon tänä keväänä.
Printable View
Voutilaisen näyttely on muuten tulossa Tapiolan kello ja korumuseoon tänä keväänä.
Minkäikäinen kello oli kyseessä? Tuossa mun mallissa virittyy automaattina tietty kanssa heiluttelulla ja vetoa voi vääntää lisää myös nupista. Mutta sulla siis ilmeisesti tuli joku kokonaisvaltainen jumitus ja kyse ei ollut "vedon" puutteesta vaan jostain koneiston muusta jumiutunisesta. Onko siellä sitten ollut joku pieni roska joka on hammasrattaat pysäyttänyt. Erikoista kyllä.
Vai olikohan izmon viesti huumoria :)
Chrono 24:ssa näkee sekä yksittäisten kellomallien että suosituimpien merkkien keskimääräisen hintakehityksen, kun kirjautuu sinne. Rolexien hinnat on tulleet -22 huipusta alas reilusti toistakymmentä prosenttia. Sekin kertoo aika paljon. Esim. noista Explorereista on tehty kesällä -22 kauppaa 13000-14000 € haarukassa. Tällä hetkellä hinnat näyttää pyörivän 10000-11000 välissä.
https://live.staticflickr.com/65535/...def166fe_c.jpg
Mun veikkaus on myös se, että isoin ”kello statussymbolina” -trendi oli ja meni. Trendi voi palata joskus tai sitten ei.
Myös nollakorkoisen rahan aikakausi meni, samoin kuin korona-aika jolloin ei rahalle ollut "tavanomaisia" kulutuskohteita, kuten matkailu tai joukkotapahtumat.
Flippailu on itselle vieras ajatus. Ajatellaanko siinä että ostan tonnilla ja myyn tonnisadalla ja rikastun, vai onko tuo vain samankaltaista vaihtokauppaa kuin jonnena koulunpihalla joidenkin keräilykorttien kanssa.
Mä en ole flippausasiantuntija, mutta veikkaisin, että ennemmin siinä on kyse omistamisen ilon lyhytaikaisuudesta ja ihmisen synnynnäisestä luonteepiirteestä haluta enemmän, hienompaa, nopeampaa, kalliimpaa :) Toki esimerkiksi Rolexien kanssa olisi päässyt ihan hyviin pääoman tuottoprosentteihin jossain vaiheessa, joten on sitä saatettu tehdä sijoitusmielessäkin.
Varmaan noin. Minä taas saan kiksejä siitä pysyvyydestä ja perinteestä. Olis tosi hienoa kantaa kelloa, jonka olisin saanut vaikka rippilahjaksi. Katsella sitä ja tuumailla että tuossa se on palvellut mua 40 vuotta. Kestänyt kaikki kolhut ja sateet mitä on vastaan tullut. :)
Tämä. Mulla on pari isältäni jäänyttä kelloa, vanhempi on 50-luvun alussa paljon ennen minun syntymää Värmlannin metsistä kirveellä ja pokasahalla tienattu Omega. Käsin vedettävä peruskello, oli kovassa käytössä jonnekin 70-luvun puolivälin paikkeille. Muistan sen hyvin lapsuudesta. Sitten toinen on hänen 50-vuotislahja vuodelta -78, automaatti-Tiger metallirannekkeella. "Day-date" suomen- ja englanninkielisillä viikonpäivillä. Se jäi häneltä aika vähälle arkikäytölle jostain syystä, joten ei tarvinnut muuta kuin perushuollon. Omegan kanssa oli sitten vähän enemmän töitä ja osien metsästystä, että saatiin käyntiin.
Rahallista arvoa näillä ei juuri ole ja kunnostukseen on mennyt kellojen arvoa enemmän rahaa, mutta minulle näillä on kuitenkin historia ja tarina. Ja onhan se hienoa tässä nykypäivän kulutusyhteiskunnassa, että tuollainen hienomekaaninen laite toimii huollettuna vuosikymmenestä toiseen.
Tänään klo.18:30 itse Voutilainen puoli seitsemän ohjelmassa.
Mielenkiintoinen ohjelma. Ja siitä selvisi, että Voutilainen näyttely avautuu Espoon kellomuseoon ens viikolla. Aion mennä. Sopivasti lapsen harrastus siinä viereisessä talossa aina lauantaisin puolentoista tunnin ajan. https://kellojakorumuseo.fi/news/ela...lman-huipulta/
Tässä vielä linkki tuohon puoli seitsemän ohjelmaan.
https://areena.yle.fi/1-66455425
jaa'a, sain halvalla zenith grand prix paris 1900-taskunauriksen, nyt varmaan pitää päättää kunnostaako sen vai myydä hopeana? Jumittaa, joten oletettavasti kuiva koneisto.
Aika nopeaakin toimintaa Voutilaiselta löytyy. Tarkoitan sitä kultaista rintakorua jonka valmisti todella lyhyellä varoitusajalla Cillian Murphylle Oscar-gaalaan ja jäi sille tielle.
Mitäs tehdä kun Citisen ei kauaa tuntia pyyhkäse menemään ja vuorokausi tulee pari minuutti aikasemmin kellon mukaan... tämä oli se kello joka ei meinannut käynnistyä millään parin päivän levon jälkeen ja nyt käy vihasesti
Mulla oli samanlaista ongelmaa, heittoa useita minuutteja päivässä, ja vein sen kelloliikkeeseen magneettisuuden poistoon. Se auttoi ja kello alkoi käydä tehtaan speksien rajoissa. Magneettisuuden poisto tuskin maksaa paria kymppiä enempää. Toki Citisen voi olla ihan vaan huollon tarpeessa.
SKX:n jälkeen tämä Alpinisti tuntui alkuun vähän pieneltä ranteessa ja ei jotenkin näyttänyt siltä miltä kuvittelin sen näyttävän ja vähän kaduin jo ostosta, mutta hetken käytön jälkeen kyllä tykästynyt todella paljon! Eiköhän tästäkin keepperi tule :)
https://i.imgur.com/393Hxq9.jpeg
^hauska kuva!
Itse aina välillä pohdin jotain Alpinistia tämän nykyisen Seikon kaveriksi.
Hienosti otettu kuva Seikosta. Ensin ajattelin onko Seikon oma mainoskuva mutta ei ne noin hienoja osaa tehdä. Hieno kello.
Tattista! Vähän extempore kuvaus ku ihmettelin himmeesti näkyviä reposia.
Voin kyllä suositella alpinistia, menee muodon, koon ja ominaisuuksien puolesta moneen tilanteeseen. Vähän kuullut soraääniä tuosts 6r35 koneistosta, mutta itselle äärimmäinen tarkkuus ei ole välttämätön ominaisuus.
Oman mustatauluisen Alpinistin 6R35-koneiston käynti (luokkaa 30 s/päivä) oli alkuun aika pettymys, mutta jossain vaiheessa se alkoi käydä paljon tarkemmin, muutaman sekunnin heitolla päivää kohti.
Jotenkin tuo Alpinist tuntuu kyllä ranteessa kaiken kestävältä rymykellolta, vaikka eiköhän se nahkarannekkeen kanssa sovellu sivistin kaulassa vähän paremminkin kalustetuissa huoneistoissa oleskeluun.
Mustatauluisen olisin itsekin halunnut, mutta missasin pari diiliä ja päädyin sit vihreään kun tuli semmoinen metallilla ja ok diilillä vastaan. Tekisi melkein mieli vielä mustakin hankkia ja voisi muuten hommata enemmänkin kelloja, mut vaan yhtä voi pitää kerralla kädessä, ellei maradoonana mene ja kun olen niin huono vuorottelemaankin :D
^Vihreähän on kuitenkin se klassinen Alpinistin väri.
Mullakin oli muutaman vuoden pari-kolme erilaista automaattia mutta ei oikein ikinä avautunut että miksi pitäisi olla useampi, joten myin kaikki ja palasin yhden kellon taktiikkaan. Varsinkin kun en ole minkään zortin muoti-ikoni. Edellinen yhden kellon taktiikka kesti kymmenen vuotta, silloinen oli Longines Grande Vitesse mutta nyt on sitten tällainen Lonkku. Kuva on tosin surkea eikä siinä oikein värit näytä oikeanlaisilta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...847536fd4c.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/yQdqAFDaG2M
Sent from my iPhone using Tapatalk
Seiko jätättää, vein huoltoon. Vehje laitteeseen ja "joo kehnosti käy". Perushuolto ja tammikuussa saa takaisin. Arvio 300-350 €, ihanan kallista. Käyttö siis 50-70 €/vuosi :D
Kvartsikelloissa... miten se olikaan, parin kympin paristo muutaman vuoden välein.
En valita, totean.
Mikä koneisto sun Seikossa oli? Mulla kävi viimeksi niin 6-sarjan koneiston kanssa, että kelloseppä vain vaihtoi uuden saman sarjan koneiston (töineen reilu 200 euroa), koska huoltaminen olisi ollut kalliimpaa. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...67#post3201467
Ei ole tietoa, ehkäpä 4R35 kun kattelin.
^Perus Seikon automaatti tuolla koneistolla on ollut tarjouksessa tyyliin 280€, eli pidän huollon hintaa siihen nähden aika kovana. Oma Alpinist 6R35 koneistolla edistää jonkun verran, mutta pitää katsoa josko käytöllä rauhoittuisi.
Pitäisi varmaan oma alpinisti käyttää sepällä myös, jätättää aika kivasti, vaikka eipä se nyt niin tarkkaa ole, fiilis näissä automaateissa lähinnä tärkein itselle :D
^ Huonolla tuurilla voi tulla kallis remppa, jos kovin pitkää antaa käydä kuivana.
Ainakin siinä tapauksessa, että ei ole sertifioituja huoltoja kaipaava kello, niin Tallinnaan huoltoon lähettäminen saattaa olla edullisempi vaihtoehto. Huollatin yhden ETA-koneisen kellon Tallinnassa 120 eurolla (uusi jousi + täyshuolto) joskus aikoinaan, mutta siitä on sen verran kauan, että tuosta hinnat on varmastikin nousseet. En kyllä varsinaisesti kehoita tekemään noin, koska kellon huollattaminen suomalaisella kellosepällä on suomalaisen työn tukemista parhaimmillaan, joten siitä saa toimivan kellon lisäksi hyvän mielen.
(Jonkinmoisen alv-alen voisi kyllä suoda kaikelle kotimaiselle korjaamisliiketoiminnalle. Se olisi tervettä monessakin mielessä.)
Peter Blake on ollut siinä mielessä hyvä, että ainakin toistaiseksi 500-600 euron huollon on voinut itselleen perustella sillä, että kellon arvon nousu sopivan huoltovälin (6-8 vuotta) aikana on kuitannut kulut ja ehkä on saattanut jäädä vähän plussan puolellekin. Veikkaan kylläkin, että hintakäyrä taittuu alaspäin lähivuosina ja tarkoitan sillä kaikkia ns. arvokelloja pl. ehkä oikeat keräilyharvinaisuudet. Tulevia sukupolvia ei nimittäin mekaaniset kellot tule juuri enää kiinnostelemaan. Mikä järjellä ajatellen on ihan ymmärrettävääkin :)
Tuo mun alpinisti ei kovin vanha ole, eli kuivuutta en epäile ellei kuivana laitettu eteenpäin. Monella näitä takuuseen roplattu kun ei ajassa pysy.
Aihetta sivuten, just oli 12.12.12 12.12.2024
Sanoo yrittäjä!?!? Ei ole mun kuppi teetä.
Huh!Lainaus:
...En kyllä varsinaisesti kehoita tekemään noin...
Tuon toteutuminen vaatisi jotain toimenpidettä, jotta näkyisi saldossa?Lainaus:
...kellon arvon nousu sopivan huoltovälin (6-8 vuotta) aikana on kuitannut kulut ja ehkä on saattanut jäädä vähän plussan puolellekin....
Hami kun et keksinyt tuota 12 vuotta sitten.